Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens vasketråd


Yodel
 Share

Recommended Posts

Yodel. Biotex, heng den i sola, så bleker flekkene. :) Kanskje eddik gjør samma susen?

Jeg har lett etter Biotex en stund jeg nå, for den jeg har er nesten tom. Men jeg finner ingen steder. Har det gått ut, eller har det bare vært tilfeldigheter at de ikke har hatt i de butikkene jeg har vært i?

Jeg trenger det, eller noe tilsvarende til håndvask. Innimellom er det ting som er greit/må legges i bløt. Og så er det kjekt å ha med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se tulip! I Australia har de skjønt det. In case of emergency:

Da har jeg vasket halve kabinettet med zalo, eddik og vann på sprayflaske. Lot det virke 5-10 minutter før jeg gnei det inn med en litt grov klut. Funket veldig bra!

Reposter denne for lesere som ikke gidder å lese hele tråden

Posted Images

Jeg lurer på noe, jeg har et gulvteppe som er helt bedritent av flekker og sånt (som er gamle :whistle: ), er det noe vits i å hive på bakepulver, eller kan jeg gjøre noe annet for å få det til å se finere ut?

Edit: Har også hørt at eddik, vann og ZALO er det som skal til for å jage fluer og drit? Ja? Nei?

Edit2: Ja, også senga! Steg for steg, gidder noen? Hvilke mengder blander man eddik og det i? Hvor mye skal sprayes på? Hvor lenge skal det sitte i madrassene og det før man støvsuger? Hmmmm?

Dere har smitta meg! Jeg føler at alt jeg eier er bedritent nå. :(

Hvor får man kjøpt sånn bra tørrmopp, Tulip? Hilsen hater å vaske gulv uansett, og blir bare glad om jeg slipper.

Endret av SoppenCamilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har smitta meg! Jeg føler at alt jeg eier er bedritent nå. :(

Hvor får man kjøpt sånn bra tørrmopp, Tulip? Hilsen hater å vaske gulv uansett, og blir bare glad om jeg slipper.

Jeg har kjøpt mine på Nille :whistle:

1/4 del av prisen på JIF produktene og helt ærlig synes jeg de er minst like gode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vist brått eddik 35% etter tur på butikken i dag :icon_redface:

Så nå står det en kopp i kjelleren også lurer også jeg på hvordan man blander eddik vann til seng og slikt? Hva hjelper det mot egentlig? Hvor mye sprayer dere? Blir de fuktig eller bare "dugg"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ikke får man matro engang..* :lol:

No har vi forsøkt tipset med eddik i skål for å fjerne vond lukt i rom. Det enda med ein sur, fæl eddiklukt i heile etasja. Vi har brukt 7%. Kva har vi gjort gale? :icon_confused:

Er det der dere hadde oversvømmelse og bæsj? Da er det muligens det at rommet er for fuktig ennå, og derfor henger edikklukta igjen. Den blir borte, lover! *med kors på hjertet og hva det nå enn het da vi var små*

Jeg har lett etter Biotex en stund jeg nå, for den jeg har er nesten tom. Men jeg finner ingen steder. Har det gått ut, eller har det bare vært tilfeldigheter at de ikke har hatt i de butikkene jeg har vært i?

Jeg trenger det, eller noe tilsvarende til håndvask. Innimellom er det ting som er greit/må legges i bløt. Og så er det kjekt å ha med på tur.

Større dagligvareforretninger har det iallefall, samt Europris.

Jeg lurer på noe, jeg har et gulvteppe som er helt bedritent av flekker og sånt (som er gamle :whistle: ), er det noe vits i å hive på bakepulver, eller kan jeg gjøre noe annet for å få det til å se finere ut?

Du kan godt bruke bakepulver ja.

Når snøen kommer, ta ut matta en dag det er fin puddersnø, litt kaldt og sol. Legg den skitne sia ned i nysnøen, og lek villmann og holabaluba med hundene oppå teppet. Flytt teppet og gjenta, så mange ganger du gidder. Når du er nesten utslitt, henger du teppet over en gren, rekkverk el og banker av mesteparten av snøen mens du gaper over all skitten som ligger i den fine nysnøen.. La stå i gang eller på bad til du er sikker på at snøen er borte, det er ikke bra om det smelter under matta når du legger den på plass.

Edit: Har også hørt at eddik, vann og ZALO er det som skal til for å jage fluer og drit? Ja? Nei?

Edikk, zalo og rødvin fanger visst fluer. Edikk tar knekken på blomsterfluer iallefall, spray litt på selve planten og øverste laget med jord. Ellers anbefaler jeg fluepapir!

Edit2: Ja, også senga! Steg for steg, gidder noen? Hvilke mengder blander man eddik og det i? Hvor mye skal sprayes på? Hvor lenge skal det sitte i madrassene og det før man støvsuger? Hmmmm?

Ta av sengetøy. Vask pute/dyne/overmadrass først, for det tar lengst tid å tørke.. Støvsug synlig rusk av madrassen. Spray så med så sterkt vann som du orker (luktmessig tenker jeg på), et så jevnt lag som du klarer. Husk under madrassemn og sengebeina også! La det stå til du syns det er ok å puste på soverommet, støvsug så hele madrassen nøye, om du har et sånt lite møbelhode er det perfekt. La stå og lufte til pute/dyne/overmadrass er tørrt. perfekt å ta før du reiser bort, for da er alt tørrt når du kommer hjem igjen, og du kan reie på en virkelig ren seng!

Dere har smitta meg! Jeg føler at alt jeg eier er bedritent nå. :(

Hvor får man kjøpt sånn bra tørrmopp, Tulip? Hilsen hater å vaske gulv uansett, og blir bare glad om jeg slipper.

Jeg har kjøpt mine på Nille :whistle:

1/4 del av prisen på JIF produktene og helt ærlig synes jeg de er minst like gode...

Nille, Europris, Rema, det er akkurat det samme, bare pass på at det er bomullssmopp med tråder/løkker, og at det er minst 15% mikrofiber i dem. Jif sine suuuger på gulv, men de er greie til vanlig støvtørk av møbler og hyller syns jeg.

*snyyyyyyyyyyyt. Jeg vil ha betalt i Kleenex med balsam, takk!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :heart: Men kan jeg bruke bare eddikvannet på overmadrassen også? For den er sånn syyykt stor og tung når den er tørr, og da tør jeg ikke tenke på hva den veier våt (og ikke tale om at jeg får vaska den i den vaskemaskina her)!

Det går bra, men jeg ville def vasket trekket på den i maskina! Edikk hjelper litt på sengemidden, men møkka og hudceller og svette osv må vaskes bort for at det skal bli helt rent. Finn et renseri, et selvvask, spør på et hotell el og få trekket vaska :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vanlige dundyner og sommerdyner vaskes i vaskemaskin, uten at det klumper seg?

Ja. men de bør tørkes i tørketrommel, gjerne med en sprettball/tennisball til å banke duna luftig. De kan henges opp/ut til tørk, men må da bankes grundig med teppebanker el for å få løsna på dunet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. men de bør tørkes i tørketrommel, gjerne med en sprettball/tennisball til å banke duna luftig. De kan henges opp/ut til tørk, men må da bankes grundig med teppebanker el for å få løsna på dunet.

Æsj, har ikke tørketrommel. :( Jeg vaska store puta til Pøbel i maskina med trekk og det hele, siden K har tissa på den. Tror det er samme innhold ca. som dyna. Dunket til den et par ganger på hver sin side, og den ble faktisk fluffy igjen. Skal jeg gamble og prøve med dynene også, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*med kors på hjertet og hva det nå enn het da vi var små*

Den kan jeg :) : Kors på halsen og ti fingre opp til Gud (Det var ikke blasfemisk å nevne gud i diverse sammenhenger da jeg var liten. Det var ikke snakk om å tro eller ikke tro, det bare var sånn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan jeg :) : Kors på halsen og ti fingre opp til Gud (Det var ikke blasfemisk å nevne gud i diverse sammenhenger da jeg var liten. Det var ikke snakk om å tro eller ikke tro, det bare var sånn)

Vi pleide å si kors på halsen og ti kniver i hjertet, vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg støvsuget og så tørrmoppet jeg (dte var gedigene klaser så måtte støvsuge :P )

men har masse potemerker ol igjen, hva tar jeg på de? :aww:

Fuktig klut og tørk av? Jeg har ev en liten flaske med vann i lomma og drypper etpar dråper på flekkene, og gnir opp med moppen. Men bar Bitteliten dråpe, moppen skal ikke bli fuktig på noe vis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det der dere hadde oversvømmelse og bæsj? Da er det muligens det at rommet er for fuktig ennå, og derfor henger edikklukta igjen. Den blir borte, lover! *med kors på hjertet og hva det nå enn het da vi var små*

*snyyyyyyyyyyyt. Jeg vil ha betalt i Kleenex med balsam, takk!*

Nei, det er i ein annan etasje, vi har kattedo som set litt lukt av og til (no er puzen sterilisert og skal bli utekatt att. Endeleg! :getlost: ). Tenkte vi kunne prøve dette. Men då satsar vi på at det går vekk, då. Når det funkar for alle andre, burde det jo det her òg :ahappy: .

God betring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar eddik bort hannhundpisse lukt av tepper som ikke kan vaskes på mer enn 40? Bruke det som mykningsmiddel?

Evt noen andre forslag? Syns liksom ikke det hjelper å dekke over med vanlig mykningsmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar eddik bort hannhundpisse lukt av tepper som ikke kan vaskes på mer enn 40? Bruke det som mykningsmiddel?

Evt noen andre forslag? Syns liksom ikke det hjelper å dekke over med vanlig mykningsmiddel.

Det gjør det sikkert - det hjelper jo på det meste :D. Jeg aner ikke om det tar pisselukt - jeg har heldigvis ikke hunder som tisser inne - men jeg vil anta at det hjelper :). Ha eddiken i skyllevannet, evt legg teppet i eddikvann natta over om du har en balje med plass til det. Jeg har lagt skikkelig utsvetta klær i vann på den måten og de har blitt helt luktfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang madras og eddik, vil ikke dette lukte en god stund? Jeg takler ikke eddik lukt særlig lenge + rommet er lite og jeg skal leie, altså er det ikke min seng. (flytter inn i morgen) Finnes det andre måter å rengjøre madrassen på sånn noenlunde?

Og et lite ot spørsmål: hvor får jeg kjøpt kun overmadrass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang madras og eddik, vil ikke dette lukte en god stund? Jeg takler ikke eddik lukt særlig lenge + rommet er lite og jeg skal leie, altså er det ikke min seng. (flytter inn i morgen) Finnes det andre måter å rengjøre madrassen på sånn noenlunde?

Og et lite ot spørsmål: hvor får jeg kjøpt kun overmadrass?

Det er jo bare å ha mindre edikk i vannet, og la det stå lenger. Rammemadrasser kan dessverre ikke spyles med vann, da vil fjærene inni ruste og senga knekke sammen. Om det er vanlig skumgummimadrass kan den selvsagt vaskes med vann.

Kun overmadrass har de både på Jysk, Ikea, Skeidar osv, det er slett ikke vanskelig å få tak i :) Kan bestilles på nett hos f.eks Ellos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å ha mindre edikk i vannet, og la det stå lenger. Rammemadrasser kan dessverre ikke spyles med vann, da vil fjærene inni ruste og senga knekke sammen. Om det er vanlig skumgummimadrass kan den selvsagt vaskes med vann.

Kun overmadrass har de både på Jysk, Ikea, Skeidar osv, det er slett ikke vanskelig å få tak i :) Kan bestilles på nett hos f.eks Ellos.

Er en vanlig madrass, men er nok muligens fjærer inni alikevel. Kan jeg eventuelt gjøre det før jeg reiser på ferie? Sette vinduet litt på gløtt, eller vil lukten da muligens sette seg i rommet? (er i en kjeller og dyr kan komme inn om jeg har vinduet særlig mer åpent en littegrann)

Flott :) Tror vi har både jysk og skeidar her i området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt ha vindu litt på gløtt, eller ha døra åpen fra sov og ut til stue el. Det lukter ikke edikk SÅ lenge ;) Og det er perfekt å gjøre slikt før ferie :)

Da tror jeg, jeg gjør det før høstferien ^^ Kan desverre ikke ha døren åpen, veldig rar hybel løsning, med en gang som deler så å si alt :/

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...