Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens vasketråd


Yodel
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se tulip! I Australia har de skjønt det. In case of emergency:

Da har jeg vasket halve kabinettet med zalo, eddik og vann på sprayflaske. Lot det virke 5-10 minutter før jeg gnei det inn med en litt grov klut. Funket veldig bra!

Reposter denne for lesere som ikke gidder å lese hele tråden

Posted Images

3 minutter siden, mushi skrev:

Dere har vel nytt kabinett? Ikke ett som ikke er vaska skikkelig på mange år? Dritten går jo aldri av når jeg vasker det. 

Hvis du ikke har vaska det skikkelig på noen år så er det nok verre ja. 

http://m.dinside.no/935576/slik-fjerner-du-kalk-i-dusjen-svaert-effektivt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kalk i dusj (og andre steder med vann); noen av oss har brønnvann med høyt salt- og kalkinnhold. Skal en bli helt kvitt kalken må en da bruke ei eller annen syre for å nøytralisere (alternativt kjøpe vaskevann, men det er å dra det litt langt...).

De fleste steder i Norge er ikke hardt vann (=mye kalk og mineraler) noe problem, derfor er norske vaskemidler ikke tilpassa slike forhold. Kommer en sørover i Europa er de mer vant til det og vaskemidlene mer tilpassa å fjerne kalk. Det finnes proffe rengjøringsmidler som tar kalk, men de er ikke alltid så enkle å få tak i. Angrer en smule på at jeg ikke kjøpte "restopplaget" når en av rørleggerne i bygda slutta med butikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, borderen skrev:

Jeg har en ny bomulls-t-skjorte som har fått en fett-flekk foran. Det gikk ikke av i vanlig vask (man ser fremdeles "Skyggen" av flekken. What to do? 

Har du biotex? Evt kan du dekke flekken med zalo en halvtimes tid før du kjører den i maskin, bare skyll godt først så det ikke skummer over :lol: og om det er bomull så vask på 60!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, borderen skrev:

Jeg har en ny bomulls-t-skjorte som har fått en fett-flekk foran. Det gikk ikke av i vanlig vask (man ser fremdeles "Skyggen" av flekken. What to do? 

Jeg tok "wanish"  direkte på flekken. Pulver + litt vann,  lot det virke i et par timer før jeg hev i vasken med de andre klærne, fettflekkene forsvant. 

 

@Kokospaniel som kan dekke over? Får finne en flisebutikk eller noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 23.8.2016 at 10:40 AM, Fillerya skrev:

Hvordan fjerner man fargestift tegninger fra setet på spisestuestolen :sint_01: Puten er i lin og kan ikke tas av:gaah:

Sikkert samme måte som permanent svart tusj fra gyngehest i stoff og lyse vegger.... Gåkke. :aww:  (pappaen gikk på do)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Hvitvin funker ikke på rødvin. ;) PPå samme måte som at salt ikke nøytraliserer pepper selv om vi tenker på dem som motsetninger. 

Er det noen måte jeg kan få strikka ull til å trekke seg mer sammen? Ammetåka tok meg (igjen), nå har jeg vaska ullvasken med tøymykner (rosa milo) u stedet for vaskemiddel og et par plagg ble plutselig alt for store til babyen. Virker som ulla bare ga helt etter, mista piffen og nå ser jeg alle små ujevnheter i strikkinga som ikke vistes før.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har noen tips til å få rent et dritekkelt kjøleskap?! Det er utsiden av døren jeg sliter med.  Ser ikke ut som at han som bodde her før oss har vasket det i det hele tatt. Kjøleskapet er i stål. Har prøvd både med zalo,grønnsåpevann og matolje. Matolje funka ganske bra, men 2 dager etter så var det like ekkelt og klissete igjen:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kaisen skrev:

Har noen tips til å få rent et dritekkelt kjøleskap?! Det er utsiden av døren jeg sliter med.  Ser ikke ut som at han som bodde her før oss har vasket det i det hele tatt. Kjøleskapet er i stål. Har prøvd både med zalo,grønnsåpevann og matolje. Matolje funka ganske bra, men 2 dager etter så var det like ekkelt og klissete igjen:icon_confused:

Jeg hadde vaska med salmiakk, og så tatt på babyolje. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Noen tips til hvordan man kan vaske et gulvteppe uten å levere det på renseri? 

Mamma har alltid vaska gulvtepper på gamlemåten slik de gjorde da hun var barn, tepper ble lagt utover svabergene og skuret med børste og grønnsåpe. Så jeg har vaska gulvteppe ved å legge det på verandaen, skure med børste med langt skaft og spylte flere ganger med hageslange. Funker på kortlugga tepper ihvertfall.

 

825638.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen tips til å få rent et dritekkelt kjøleskap?! Det er utsiden av døren jeg sliter med.  Ser ikke ut som at han som bodde her før oss har vasket det i det hele tatt. Kjøleskapet er i stål. Har prøvd både med zalo,grønnsåpevann og matolje. Matolje funka ganske bra, men 2 dager etter så var det like ekkelt og klissete igjen:icon_confused:

Prøv sånn stålrens? Evt sånn til å rense koketopper med
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Shokata skrev:

Jeg hadde vaska med salmiakk, og så tatt på babyolje. 
 

 

Akkurat nå, Kokospaniel skrev:


Prøv sånn stålrens? Evt sånn til å rense koketopper med

Prøver salmiakk å olje først siden jeg har det i hus. Men stålrens, hvor kjøper jeg det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Pixie skrev:

Mamma har alltid vaska gulvtepper på gamlemåten slik de gjorde da hun var barn, tepper ble lagt utover svabergene og skuret med børste og grønnsåpe. Så jeg har vaska gulvteppe ved å legge det på verandaen, skure med børste med langt skaft og spylte flere ganger med hageslange. Funker på kortlugga tepper ihvertfall.

 

825638.jpg

Takk for svar, men tilleggsinfo: Kuldegrader og har ikke hageslange... :/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Takk for svar, men tilleggsinfo: Kuldegrader og har ikke hageslange... :/

 

De var vel gjerne mer pragmatiske i gamle dager, og ventet med å vaske teppet til det var plussgrader... og det funker like bra å bare hive noen bøtter med vann over. 

Da er det vel renseri som er eneste alternativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...