Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens vasketråd


Yodel
 Share

Recommended Posts

Hvis klær og slikt som har ligget fuktig ikke lukter greit etter vask med eddik som skyllemiddel, er det bare å kaste da?

Du kan prøve å la klærne ligge over natt (evt et helt døgn) i edikkbad. 2dl edikk til 1L vann omtrent.

Det er ikke alltid det funker, men ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se tulip! I Australia har de skjønt det. In case of emergency:

Da har jeg vasket halve kabinettet med zalo, eddik og vann på sprayflaske. Lot det virke 5-10 minutter før jeg gnei det inn med en litt grov klut. Funket veldig bra!

Reposter denne for lesere som ikke gidder å lese hele tråden

Posted Images

Hvis klær og slikt som har ligget fuktig ikke lukter greit etter vask med eddik som skyllemiddel, er det bare å kaste da?

Vask med natron istedenfor vaskemiddel og eddik i stedet for skyllemiddel. Sånn vasker jeg tøybleier som stinker og da blir all lukt borte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har vaska i stykker det fine nye laminatgolvet vårt. :icon_cry:

Har fått grå, stygg hinne over heile, eit lag som kjenst "skittent" ut og som får overfladiske striper etter mopping. Gjekk over til jif sin micromopp (med berre vatn/tørr) etter litt heftig googling, men det ser ikkje ut til å hjelpe nevneverdig. Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Me har vaska i stykker det fine nye laminatgolvet vårt. :icon_cry:

Har fått grå, stygg hinne over heile, eit lag som kjenst "skittent" ut og som får overfladiske striper etter mopping. Gjekk over til jif sin micromopp (med berre vatn/tørr) etter litt heftig googling, men det ser ikkje ut til å hjelpe nevneverdig. Hjelp?

For mye såpe i for varmt vaskevann gir slike hinner. Bland kaldt edikkvann og vask et og et felt på hender og knær, godt med vann og gni hardt med en mikrofiberklut, tørk opp med håndkle. Må ofte gjentaes etpar ganger før det er helt bra. Bruk maks lunkent vann og 1/4 av såpa du tror du trenger når gulvet er bra igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye såpe i for varmt vaskevann gir slike hinner. Bland kaldt edikkvann og vask et og et felt på hender og knær, godt med vann og gni hardt med en mikrofiberklut, tørk opp med håndkle. Må ofte gjentaes etpar ganger før det er helt bra. Bruk maks lunkent vann og 1/4 av såpa du tror du trenger når gulvet er bra igjen.

Da vet jeg hva jeg skal gjøre når kid'n har begynt i barnehagen.. For jeg har irritert meg over hinna på gulvet siden vi flytta inn ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forebygge kalk?

Jeg har fått nytt bad (Jippi) og glassvegger på dusj (finest selv om det er lurest med frostet, men ofret det for romfølese på 3 kvm bad).

Men jeg viste faktisk ikke at det var kalk i vannet her. Eller det er lite og har ikke syns selv om jeg har tatt oppvask for hånd i alle år. Men jeg ser det på glassveggene i dusjen. Tips for å forebygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forebygge kalk?

Jeg har fått nytt bad (Jippi) og glassvegger på dusj (finest selv om det er lurest med frostet, men ofret det for romfølese på 3 kvm bad).

Men jeg viste faktisk ikke at det var kalk i vannet her. Eller det er lite og har ikke syns selv om jeg har tatt oppvask for hånd i alle år. Men jeg ser det på glassveggene i dusjen. Tips for å forebygge?

Ha en nal liggende i dusjen som du bruker når du er ferdig for å få bort vannet på glassveggene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ba "noen" her om å sette på vask med undertøy, håndkler og sengetøy - og "noen" slang med et par kluter med white spirit på også. Trenger vel ikke å si at alt som var i den vaska stinker white spirit :sleep:

Har vasket det 4 ganger nå, 1 på kokvask. Har prøvd å henge det opp og la det tørke ute, eddik, 2 typer vaskemidler og litt forskjellig skyllemiddel, men det lukter like grusomt.

Må alt hives, eller er det håp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel fint an å bruke eplecidereddik istedenfor hvit eddik til klesvask? Og det gjør ikke noe å blande det med tøymykner?

Og hva er det aller mest effektive å rense toalettet med? Fikk ikke bort all misfarging sist uansett hvor lenge jeg holdt på, så vet ikke om det er mulig, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel fint an å bruke eplecidereddik istedenfor hvit eddik til klesvask? Og det gjør ikke noe å blande det med tøymykner?

Og hva er det aller mest effektive å rense toalettet med? Fikk ikke bort all misfarging sist uansett hvor lenge jeg holdt på, så vet ikke om det er mulig, men.

Til det siste: Jeg lurer på om ren klorin funker til å ta bort misfarging i toalettet. Mamma brukte alltid det, og vi hadde aldri misfarging. Har glemt det litt i ettertid, skal kjøpe det selv igjen og teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tips til å fjerne stivna/brent ost fra pizzastein? Får det ikke av!

Vet ikke hva pizzastein er, men om du ikke tror det skader hva nå enn det er, så prøv med grønnsåpe typ den som stinker furu. Legg dingsen i en tom plastikkpose og tett den igjen med luft inni og la det ligge så mange timer du gidder. Når du ser på det igjen burde mye ha løsnet og være enkelt å skrape/vaske bort. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til å fjerne stivna/brent ost fra pizzastein? Får det ikke av!

Ikke bruk noe såpe i hvert fall, det setter smak på fremtidige pizzaer!

Bare skrap av så godt det lar seg gjøre, kan bruke lunkent vann og løse så godt som mulig, men da må den tørke helt før du bruker den neste gang. Misfarginger blir det uansett, ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til å fjerne stivna/brent ost fra pizzastein? Får det ikke av!

Ikke bruk såpe! Bare skrap av det du får av. Evt varm opp steinen så det blir enda mer brent, og skrap igjen. Kan gjenntas flere ganger.

Skal ikke påvirke smak/bruk negativt fremover (alle griser til steinen sin etterhvert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Gode tips for å fjerne tåfis fra sko? Har noen Salomonsko som bare er noen måneder gamle, som jeg var litt uheldig å plumpe litt med forrige uke, og etter at jeg skylte dem og lot dem tørke har de luktet skikkelig sur gammel fotballtåfis. 

Hiv de i fryseren over natta :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips for å fjerne tåfis fra sko? Har noen Salomonsko som bare er noen måneder gamle, som jeg var litt uheldig å plumpe litt med forrige uke, og etter at jeg skylte dem og lot dem tørke har de luktet skikkelig sur gammel fotballtåfis. 

Taramtaram: EDDIK :D. Legg dem i ei bøtte med eddikvann over natta - da bruker lukta å bli borte :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips for å fjerne tåfis fra sko? Har noen Salomonsko som bare er noen måneder gamle, som jeg var litt uheldig å plumpe litt med forrige uke, og etter at jeg skylte dem og lot dem tørke har de luktet skikkelig sur gammel fotballtåfis. 

Natron. Dump en god dose nedi skoen (og spre rundt). la det virke over natta og støvsug det ut dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...