Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelstell på Puddel


Mud

Recommended Posts

Takk :D

Da beregner jeg at jeg må finne meg i ca 1-2 timer med pelsstell i uka. Det er mye mer enn jeg er vant til det, men blir det for mye kan jeg synde mot 2ne`s fanesak og barbere helt ned til en sportsklipp. Som sagt: utstilling er ikke det viktigste, men det hadde vært gøy å prøve.

Så må jeg spørre puddelfolk (som åpenbart er veldig opptatt av å børste bikkja og ikke har tid til å følge med sonen :getlost: ).

Hvordan er de som valper/ unghunder? Er det like mye tjollahopp, valpebiting,henging i bukseben etc som jeg er vant med fra terriere og belgere? At en voksen puddel er en særdeles fin familiehund vet jeg, men skal jeg ha valp må jeg jo igjennom endel. Det er - så vidt jeg har fått med meg - vanskelig å få tak i voksne av rasen?

Denne puddeleieren har passet verdens nydeligste tantebarn som også er puddelentusiast - Sølve er nemlig verdens beste kompis for ei lite tøtte på 1 år. :D

Jeg synes du har en god plan jeg med tanke på pelsstell jeg. :) En miniatyr tar liten plass i fanget og det er fort gjort å børste over en velholdt pels, og når sant skal sies tror jeg de aller fleste puddeleiere har gitt tapt til flokene minst en gang og skrellet hunden ned uten varig skade - pelsen gror jo bare ut igjen alikevel. :)

Når det gjelder valpetiden så har mine to pudler har vært på hver sin ende av skalaen, Sophus var en hurramegrundtvalp som stadig bet meg i rompa - det var moro det, mens Sølve er en rolig sjel som fant på skrekkelig lite ugang som valp. Noen er mer aktive enn andre, men jevnt over er det en behagelig rase synes jeg. Det er ikke en rase med mye "diller" som gulvreddhet, skuddreddhet osv. Seperasjonsangst er vel mer vanlig og at de lett knytter seg ekstremt til en person, men dette er trenbart og bevist oppdragelse forhindrer som regel slik atferd. Dette er en rase som blir veldig mye håndtert som valp (og voksen) fordi pelsstellbiten må trenes på, gjerne hver dag til de godtar en brummende maskin i ansiktet og på kroppen osv, så ro-trening er sjelden en "issue", det kommer av seg selv.

Det er større forskjeller på tispe og hann, spesielt på de store. Det er ikke veldig vanskelig å finne 18mnd gamle hannhunder til omplassering - de store krever en del og er kanskje mer krevende i unghundperioden enn det folk tror. Pudler må bruke både hodet og kropp for å blir fornøyde, men da er de rolige inne også.

Om du gjør deg kjent i puddelmiljøet synes ikke jeg det er vanskelig å finne voksne miniatyrer og store til omplassering/fôr. Mange oppdrettere fokuserer på å få titler på hunden og klipper den ned når det er gjort for å få tid til neste håpefulle og da settes gjerne den nedklipte hunden vekk med muligheter for avl. Slike hunder finner du ikke på Finn, men gjennom direkte kontakt med oppdretter. Så spør deg rundt. :)

Fake Edit:

Dette er klassisk Sølve, tatt da han var unghund på hyttetur med 1 portis, 1 springer og 1 blandings som herjet rundt på gulvet foran han. Han slapper av han. :wub:

62571_472398541006_592811006_7031634_1554230_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Takk igjen for svar :ahappy:

Jo mer jeg tenker på det, jo mer fornuftig virker det på meg å virkelig vurdere puddel. Ikke bare for guttungens skyld, men også fordi det er himla mye enklere å få hundepass til en allergivennlig liten rase enn et stort allergenmonster. Store deler av familien er jo allergiske - noen av de mer enn andre - og hver og en av de er allergisk mot pelsen, ikke spytt etc. Det er noe kjipe genetiske greier :getlost:

Mamma har tilmed pleid å passe en Bichon når eier er på ferie, men hun kunne faktisk reagere allergisk på meg hvis jeg ikke vasket meg og tok på rene klær før jeg kom på besøk. Hun besøkte meg hjemme for første gang på 14 år når jeg flyttet til Drammen uten hund for 4 mnd siden. Det samme gjelder søsteren min og yngstebarnet hennes. Når man får barn blir familie enda viktigere synes jeg.

Det blir ikke hund riktig enda, økonomien, bosted og hverdagsrutinene må på plass. Så det blir uansett tidligst neste sommer, og jeg tror jeg skal gå for en voksen hund. Da er gjerne renslighet, hjemme-alene trening etc på plass. Og da har jeg mye større garantier for at jeg får en frisk hund, både fysisk og mentalt. Så får vi heller bruke tid på å finne den rette når den tiden kommer.

Nå har jeg tilmed vært vill og gal og meldt meg inn i puddelforumet, så nå bør 2ne si seg veldig fornøyd med jobben sin :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Sorry, dette puddelfolket har vært mer opptatt av å glemme sonen enn å huske den... :icon_confused:

Jeg har dvergtispe, 31.5cm/4.6kg, og har henne i både utstillingsklipp og alle varianter av hverdagsklipp. Jeg har valgt T-60 som utstillingsklipp. Dette fordi den er kortere, tar kortere tid å spare opp og jeg slipper strikker i pelsen. Ulempen med T-60 er at den ikke skjuler en dårlig bygget hund like godt, og den kan være vanskeligere å oppnå gode resultater med fordi dommere "liker den ikke", spesielt på de små variantene. Men dette virker som at er på vei til å endres, de er mye mer vennlige mot T-60 nå enn for noen år siden, og det er ikke helt uvanlig at også småvariantene kan bli chanpions i denne klippen.

Jeg foretrekker T-60 fordi den har kortere pels på hode/nakke så jeg slipper strikker, den har kort pels på ører og hale og kan være ganske kort på kroppen (stram T-60 kan være nærmest kortklippet på kroppen!). Dette forenkler pelsstellet synes jeg.

Jeg har hatt dvergpuddel i 2 år nå, og har lært meg å klippe selv, også for utstilling. Det er ikke så vanskelig altså! Man kan klippe vedlikeholdsklipping selv, og så få siste finishen gjort av frisør før utstilling, ikke noe problem. Utstillingsklipping av dvergpuddel her i Oslo, hos en av de beste frisørene, koster 800kr.

Min hund bades, føhnes, børstes og klippes hver 10-14. dag. Dette fordi jeg liker at hun er ren, velstelt og vakker :lol: Og fordi jeg synes det er så moro å klippe henne pen :whistle: Hele prosessen tar ca 1time, også i utstillingspels. Jeg har ikke noe fancy utstyr, bare en vanlig hårføhner, en børste (karde), en god pelssaks og en klippemaskin (Oster) med ulike skjær. For utstillingsklipp brukes kun maskinen til de stedene som skal barberes.

Her er noen bilder av dyret:

Stellaskamklippet1.jpg

Skamklippet og klar for en uke på sørlandet i flått-tereng... (fungerte supert!)

Stella5113.jpg

Stram T-60 i våres. Skikkelig slengbukser på bakbeina :lol:

Stellajan112.jpg

Selvklippet T-60, kunne vært strammet litt mer, hun ser litt tung ut.

Stella1311101.jpg

Proffklippet T-60 dagen før hun fikk 1.kval, 1.konk i Kongsberg :) (første utstillingen til både Stella og meg, jeg holdt på å dø av nervøsitet. Så jeg er strålende fornøyd med resultatet!)

Ang. pelsstell daglig så er det jo en del, men det er stor forskjell på storpuddel og liten puddel. En storpuddel tar godt 3 timer å få stelt, en dverg tar en time. Det å ha storpuddel i utstillingsklipp (løve) er MYE jobb, det å ha dverg i utstillingsklipp er litt jobb :lol: Foruten dette så er det det at puddelpelsen tar med seg alt, den er på ingen måte selvrensende. Så etter søle/våt-tur er det inn i dusjen og spyle av og så føhne og børste pelsen opp igjen. Dette tar litt tid.

Jeg har hatt Stella på fjellet i utstillingspels, det løste jeg som følger: Før hun gikk ut om morgenen (tørr pels) børstet jeg gjennom pelsen på beina. Så ble hun våt, full av lyng osv på tur på dagen. Da det var tørket ble hun børstet gjennom igjen. Litt jobb, men helt greit, tar vel et kvarter per gang med slik børsting. Ved å børste gjennom FØR hun blir våt forebygger det en del floker.

Personlig synes jeg det er helt greit å ha fullpelset dvergpuddel. Jeg har to timer i uka jeg kan bruke på pelsstell, ikke noe problem. Jeg slipper jo at hun røyter, og all jobb det medfører. Og jeg synes hun er råtøff i en T-60, så jeg velger å ha henne i dette selv om hun ikke skal stilles (vi sparer nå, hun vil ha en stram T-60 før jul, vokser over en cm i mnd).

Om man ser på andre ting ved småpudlene så ville jeg nok gått for en mellom eller dverg (fra dverglinjer, ikke toy-dverg paring), de er mer "solide" både i kropp og sinn. Det er også veldig forskjell på linjer, så sjekk dette litt. Rent generelt er småpudlene ivrige og lettlærte og er morsomme å jobbe med. Min dverg mangler litt mot (hun er litt sart, og er dverg-toy paring), men hun er veldig treningsvillig og er utrolig morsom å jobbe med. Hun har gått MH med helt ok resultat (var en del brukshundfolk som ble ivrige og imponert da vi gik runden :lol: ), hun imponerer instruktører på alle kurs og hun er en fryd å leve med i hverdagen (enklere hund tror jeg ikke finnes..). Hun har ingen typiske "puddel-problemer", som matvegring og rennende øyne. Så det finnes altså!

Jeg har vokst opp med storpudler, men har absolutt funnet min størrelse! Spesielt nå som storpudlene har blitt "gigant-pudler"...

Glemt noe? Nå skal dyret og jeg ut og lufte oss, men om det er noe mer så skrik ut :) Ellers kan det jo være nyttig å komme på et puddeltreff kanskje (vet ikke hvor du bor), der kommer det pudler i alle farger og størrelser, klipper og velstelthet... Pleier å være en slags treningsdel også på treffene, så da kan du se dem i aksjon i annet enn venstresvinger :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med på tråden her, og må innrømme at pelsstellet virker ganske omfattende! Har familie som kanskje vurderer puddel(mellom?) som neste hund. Så jeg ble bittelitt avskrekket her. Men om hunden ikke holdes i utstillingsklipp, og pelsen holdes kort(kanskje ikke heeelt som den skamklippede puddelen over her men :lol: ), så blir vel arbeidet begrenset ganske mye? Synes at de kan være utrolig morsomme og kvikke små hunder, og allergivennlighet er et issue i familien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg følger med på tråden her, og må innrømme at pelsstellet virker ganske omfattende! Har familie som kanskje vurderer puddel(mellom?) som neste hund. Så jeg ble bittelitt avskrekket her. Men om hunden ikke holdes i utstillingsklipp, og pelsen holdes kort(kanskje ikke heeelt som den skamklippede puddelen over her men :lol: ), så er vel arbeidet begrenset ganske mye? Synes at de kan være utrolig morsomme og kvikke små hunder, og allergivennlighet er et issue i familien. :)

Så lenge pelslengden er under 3cm tover den ikke, og om hunden da holdes kort over hele krever ikke pelsen noe ekstra stell. Stella har nå ca 1.5cm over hele, det er grodd ut siden skamklippen på bildet over, og jeg har ikke rørt henne med børsten siden før skamklippen. Hun bades på 10min og lufttørker, ikke noe å føhne opp når det er så kort. Så med slik pelslengde er puddelen som en hvilken som helst annen hund hva gjelder pelsstell daglig. Med maskin klippes hunden raskt, så man holder den kort. Dette krever verken store kunnskaper eller mye tid. Det er først når man skal ha hunden i utstillingsklipp at pelsen blir mer jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hun var utrolig stilig i en tram t-60 :D

Men jeg ble faktisk litt forvirret av innlegget ditt jeg :whistle:

Må den bades hver eneste gang den blir møkkete? Med påfølgende børsting, føning etc? Eller kan jeg bare plukke ut kvister etc og ta pelsstellet i helgene? Du skriver først hver 10-14 dag og så daglig :mellow:

Jeg har grublet på dette med utstilling, hvor viktig det er for meg etc, og siden Loke ikke ble stilt en eneste gag etter oppnådd championat (for 4 år siden), så er det vel trygt å si det ikke er sååå viktig for meg. Det er bare å ha muligheten jeg synes hadde vært greit. Men det tar altså 6 mnd med pelsstell å spare fra en helt kort klipp til en t-60?

Jeg har sjekket rundt dette med mentalitet, ja - og funnet ut at mellom P generelt scorer lavere på frykt og høyere på lek, så mellom/ dverg seiler helt klart opp som det mest aktuelle alternativet. I tillegg har de visst mindre lyd?

Jeg er allergisk mot bjeffing, så det er noe jeg ønsker minst mulig av.

Jeg bor i Drammen, hvor og når er puddelspesialen?

Takk igjen for svar. Det dukker alltid opp tusen spørsmål når man vurderer en ny rase *ler*

Man vil jo gjerne velge riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Takk for svar!

Hun var utrolig stilig i en tram t-60 :D

Men jeg ble faktisk litt forvirret av innlegget ditt jeg :whistle:

Må den bades hver eneste gang den blir møkkete? Med påfølgende børsting, føning etc? Eller kan jeg bare plukke ut kvister etc og ta pelsstellet i helgene? Du skriver først hver 10-14 dag og så daglig :mellow:

Jeg har grublet på dette med utstilling, hvor viktig det er for meg etc, og siden Loke ikke ble stilt en eneste gag etter oppnådd championat (for 4 år siden), så er det vel trygt å si det ikke er sååå viktig for meg. Det er bare å ha muligheten jeg synes hadde vært greit. Men det tar altså 6 mnd med pelsstell å spare fra en helt kort klipp til en t-60?

Jeg har sjekket rundt dette med mentalitet, ja - og funnet ut at mellom P generelt scorer lavere på frykt og høyere på lek, så mellom/ dverg seiler helt klart opp som det mest aktuelle alternativet. I tillegg har de visst mindre lyd?

Jeg er allergisk mot bjeffing, så det er noe jeg ønsker minst mulig av.

Jeg bor i Drammen, hvor og når er puddelspesialen?

Takk igjen for svar. Det dukker alltid opp tusen spørsmål når man vurderer en ny rase *ler*

Man vil jo gjerne velge riktig...

Sorry om jeg forvirrer, det er ikke meningen. Skal prøve å gjøre det mer forståelig:

Hovedstellet er hver 10-14. dag med utstillingpels. Da puttes hunden i dusjen, får grunndig vask med shampoo, tørkes, føhnes mens den børstes så pelsen rettes ut og formklippes. Dette tar en drøy time med en dverg i T-60 og litt øvelse, gode 3 timer med en stor.

Hverdagsstellet skjer etter behov. Er det tørt i været kan det holde å børste nakke og bukser hver 3.-4. dag, og det tar 10 min mens man ser på tv på kvelden el.l. Er det drittvær med søle og mye bøss (type høstvær) bør hunden børstes før tur for å unngå floker og så skylles av i dusjen og føhnes med børsting etter dusjen for å få ut bøss og få rettet ut pelsen igjen så ikke den floker. Dette tar opptil en halvtime, er jo bare beina som trenger denne behandlingen. Man kan også bruke regndress på f.eks morgenturen før jobb, og så heller ta denne jobben kun etter hovedturen (det gjør jeg). På hytta på fjellet har jeg ikke dusj, så der må hun ligge på teppet sitt og lufttørke og så børster jeg ut sand og bøss når hun har tørket, fungerer fint og tar ikke allerværst lang tid (under halvtimen). Vinterstid når det er kald snø er pelsen veldig lettstelt. Kun kram snø setter seg i pelsen, tørr snø fungerer kjempefint. Stella er med på milelange skiturer uten problem!

Pelsstellet er altså litt væravgengig og litt bruksavhengig. Slipper man hunden med andre i skogen daglig for herjing blir det litt jobb å holde utstillingspels. Men slik jeg bruker hunden, litt turer i park, leking med andre hunder på gressplen, gåing på tursti, turvei og asfalt og noen turer i marka/fjellet i blant, så er det ikke så mye jobb.

Og så varierer det veldig med pelstypen på hunden! Noen pudler har fjonete, bløt pels (som Stella). Den tover mye raskere enn en striere, hardere pels. Pelstypen varierer med farge og linjer. Svarte har den beste pelsen.

Jeg har ikke helt oversikt over puddeltreff/puddelspesial, men tror spesialen akkurat har vært. Puddeltreff pleier bli arrangert i Osloområdet en gang i mnd ca. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe masse pels* (fryktelig morsom om morgenen jeg)

Jeg har ikke helt oversikt over puddeltreff/puddelspesial, men tror spesialen akkurat har vært. Puddeltreff pleier bli arrangert i Osloområdet en gang i mnd ca. :)

Ok, da ble jeg MYE klokere.. Noen dager vil selvfølgelig være mer hektiske enn andre, og da har jeg rett og slett ikke muligheten til å vaske og gre igjennom bikkja før noen timer etter turen, og det bør gå bra? Ellers er det bare å bruke regndress.

Flott!

Men da skal jeg få meg på sånt puddeltreff etterhvert, spesialen antar jeg at bare blir stress, da puddeleiere sikkert er som utstillere av pelsraser flest: manisk opptatt av pelsen til bikkja før utstilling og i hvertfall ikke klar for folk som vil kosemose *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Ok, da ble jeg MYE klokere.. Noen dager vil selvfølgelig være mer hektiske enn andre, og da har jeg rett og slett ikke muligheten til å vaske og gre igjennom bikkja før noen timer etter turen, og det bør gå bra? Ellers er det bare å bruke regndress.

Flott!

Men da skal jeg få meg på sånt puddeltreff etterhvert, spesialen antar jeg at bare blir stress, da puddeleiere sikkert er som utstillere av pelsraser flest: manisk opptatt av pelsen til bikkja før utstilling og i hvertfall ikke klar for folk som vil kosemose *ler*

Ja, treffene er absolutt anbefalt, da får du se hundene skikkelig, ikke bare som pyntedokker på bord du ikke får ta på... Vi prøver å komme oss på de fleste treffene, men ikke alltid det klaffer med lån av bil osv. Hvor og når treffene er annonseres på puddelklubb.no. Neste ser jeg er 27. august, da med grilltreff på Tveita, pleier være godt oppmøte der (20-30 hunder), litt væravhengig.

Håper vi sees!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, treffene er absolutt anbefalt, da får du se hundene skikkelig, ikke bare som pyntedokker på bord du ikke får ta på... Vi prøver å komme oss på de fleste treffene, men ikke alltid det klaffer med lån av bil osv. Hvor og når treffene er annonseres på puddelklubb.no. Neste ser jeg er 27. august, da med grilltreff på Tveita, pleier være godt oppmøte der (20-30 hunder), litt væravhengig.

Håper vi sees!

Jeg fant bare LP kurs på Disen gård jeg? :blink:

Men jeg ser det avholdes pelsstellkurs med jevne mellomrom...

Er dette noe en må ha med egen hund for å delta på?

Jeg kan i såfall kanskje få lånt meg en mildt sagt vannskjøtet brun dvergpuddel (jeg blir rasende på eieren hver gang jeg ser den bikkja, den ser ikke ut!), men det er ikke sikkert. Ser for meg at et kurs FØR hunden kommer i hus hadde vært greit, ikke etter et halvt år med prøving og feiling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

http://www.puddelklubb.no/

Litt nedover siden er det bilde av en hel gjeng folk og pudler, med overskrift "Puddeltreff fremover" :)

Jeg synes ikke pelsstellet er noe problem, og mener man må kunne lære mens man går, så lenge man børster gjennom de lange partiene ofte så man forebygger floking. Men pelsstellkurs er selvsagt et pluss! Ellers er det mange vennlige sjeler i puddelmiljøet man kan lære av altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.puddelklubb.no/

Litt nedover siden er det bilde av en hel gjeng folk og pudler, med overskrift "Puddeltreff fremover" :)

Jeg synes ikke pelsstellet er noe problem, og mener man må kunne lære mens man går, så lenge man børster gjennom de lange partiene ofte så man forebygger floking. Men pelsstellkurs er selvsagt et pluss! Ellers er det mange vennlige sjeler i puddelmiljøet man kan lære av altså :)

Der ja! Gikk inn på aktiviteter jeg *ler*

Jeg skal prøve å få meg på et av disse treffene, men har ikke bil for øyeblikket og tross alt god tid...

Jeg tenkte litt at et pelsstellkurs muligens kunne spare meg for penger i det lange løp *ler*

Jo mer jeg leser, jo mer liker jeg rasen! Tror jeg går for svart selvom jeg synes brun og sølv er penere, like greit å gjøre det enklest mulig. Også får jeg endelig en unnskyldning til å kjøpe bling og søte klær :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Vil du trene den til noe? Altså bruke den i noen hundesport? Det er, hva jeg har sett, ganske stor forskjell på bruksegenskaper på individene. Noen kan være veldig egnet, andre er milt sagt uegnet... Jeg er heldig og har en som er ganske egnet, men på MH ble hun beskrevet (av entusiastiske brukshundfolk) som "ikke helt rasetypisk i egenskapene", som et kompliment altså :lol: Så det tolker jeg til at slettes ikke alle dvergpudler er like "kule" i treningssammenheng :icon_confused:

Uansett, om du lurer på noe, vil oppleve Stella "in action" på tur el.l så er det bare å si ifra :) Ellers sees vi nok på treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du trene den til noe? Altså bruke den i noen hundesport? Det er, hva jeg har sett, ganske stor forskjell på bruksegenskaper på individene. Noen kan være veldig egnet, andre er milt sagt uegnet... Jeg er heldig og har en som er ganske egnet, men på MH ble hun beskrevet (av entusiastiske brukshundfolk) som "ikke helt rasetypisk i egenskapene", som et kompliment altså :lol: Så det tolker jeg til at slettes ikke alle dvergpudler er like "kule" i treningssammenheng :icon_confused:

Uansett, om du lurer på noe, vil oppleve Stella "in action" på tur el.l så er det bare å si ifra :) Ellers sees vi nok på treff.

Ja, jeg vil bruke den til LP og spor, rundering og kanskje tilmed agility. Dette er langt viktigere for meg en utstilling. Det er nesten et must faktisk *ler* Ikke på høyt nivå, men den må være trenbar.

BlÅnde meg innbilte meg at dette var sånn ca det minste problemet på puddelen jeg? :blink: Har fått inntrykk av at de elsker å jobbe og kan brukes til sånn ca alt. Ehm... kanskje ikke allikevel?

Men dverg/mellom er vel mer trenbare generelt?

Ja, vil gjerne møte Stella! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Ja, jeg vil bruke den til LP og spor, rundering og kanskje tilmed agility. Dette er langt viktigere for meg en utstilling. Det er nesten et must faktisk *ler* Ikke på høyt nivå, men den må være trenbar.

BlÅnde meg innbilte meg at dette var sånn ca det minste problemet på puddelen jeg? :blink: Har fått inntrykk av at de elsker å jobbe og kan brukes til sånn ca alt. Ehm... kanskje ikke allikevel?

Men dverg/mellom er vel mer trenbare generelt?

Ja, vil gjerne møte Stella! :D

Joda, de gjør sikkert det, men ikke alle er så lette å forsterke/motivere som Stella kanskje. Men de er generelt lettrente altså :) Vi bruker ofte agilityringen som moro, Stella elsker agility, og på agilitykurset kjedet vi oss, det var kun slalomen hun ikke tok på første forsøk og så lurte på om ikke vi skulle gjøre mer med det :lol: Det er kun min skyld at vi ikke er oppe i klassene enda, jeg finner liksom ikke treningsrutiner/motivasjon... Vi har gått freestylekurs også, og da fikk jeg beskjed fra instruktøren "du vet hunden din forstår dette fortere enn deg?" :icon_redface:

Jeg har en venninne med storpuddel, og den vil ikke trene den! Der er det motsatt, eier har gått kurs, trent riktig, fått hjelp, har masse motivasjon, men hunden vil ikke...

Sorry, blir babling og synsing fra meg som ikke kan nok om emnet, så ikke legg så mye i det. Kom heller og se dette selv, gjør din egen mening :) Men jeg tror småpudlene er supre i "moro og fart"-aktiviteter som agility, det passer dem veldig godt. Så den er nok bankers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* sånn er jeg i perioder også.. Men det er fordi de har god avknapp og allikevel kan trenes jeg virkelig vurderer rasen. Mer og mer faktisk :icon_redface:

Jeg har - etter å ha saumfart nettet - konkludert (så godt det er mulig med Genetica nede), at det er mellompuddelen som passer meg mest. De har jevnt over mindre frykt, bedre avreagering og mer lek. Mindre jakt og kamp enn jeg er vant til, men det går helt fint. Kamp har man til hverdags også liksom, og etter å ha hatt terriere og belgere hengende fast i klesvaska er det greit med en hund som kan se noe blafre uten å låse seg fast i andre enden. Men jeg vil ha litt lek, fordi hunder som leker er enklere (og morsommere) å belønne rett og slett. Storpuddelen synes jeg faktisk scorer dårligere enn de andre variantene både på frykt og lek, men så har ikke jeg sett grafen som sagt..

Med en valp kan jeg leke den opp fra den er liten, med en voksen ender jeg sannsynligvis med en som har tilbragt sine første år på trimmebord og med "flokken". Det er også noe å ta med i beregningen selvfølgelig.

Godt jeg har god tid :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tilmed vært vill og gal og meldt meg inn i puddelforumet, så nå bør 2ne si seg veldig fornøyd med jobben sin :lol: :lol:

2ne er veldig fornøyd! :D

Ang trening, så kan vel puddelen være noe særere enn belgeren er på hvor morsomt den syns det er å repetere, men så er jo belgere flest rimelig kørka da, som gidder å repetere og repetere og repetere for å få lov til å leke 2 sekunder med en ball eller en kong.

Men det er forskjell på linjer der også, av hva jeg har fått med meg. Noen har mer lek og matinteresse enn andre, men sånn er det jo på belgeren også. Det er ikke alle der heller som er noe særlig å jobbe med, det er greit å kjenne litt til miljøet og vite hva man vil ha hos oss også :)

Jeg var ikke klar over at toyen var mer sart en dvergen mentalt da, kanskje jeg må vurdere dverg og ikke toy når jeg skal ha miniatyr? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne er veldig fornøyd! :D

Ang trening, så kan vel puddelen være noe særere enn belgeren er på hvor morsomt den syns det er å repetere, men så er jo belgere flest rimelig kørka da, som gidder å repetere og repetere og repetere for å få lov til å leke 2 sekunder med en ball eller en kong.

Men det er forskjell på linjer der også, av hva jeg har fått med meg. Noen har mer lek og matinteresse enn andre, men sånn er det jo på belgeren også. Det er ikke alle der heller som er noe særlig å jobbe med, det er greit å kjenne litt til miljøet og vite hva man vil ha hos oss også :)

Jeg var ikke klar over at toyen var mer sart en dvergen mentalt da, kanskje jeg må vurdere dverg og ikke toy når jeg skal ha miniatyr? hehe

Jeg gidder heller ikke repetere i det uendelige. Det er mitt største problem med LP faktisk, jeg kan trene en øvelse 3 ganger så MÅ jeg bare bytte :whistle: Loke derimot - kunne gjøre det samme omatt og omatt og omatt og omatt i det uendelige på en god dag..Men med hans kortidsminne så glemte han sikkert at han allerede hadde gjort det 30 ganger :getlost:

Det er så kjipt at genetica tydeligvis skal ligge ned en stund, men etter å ha snoket på puddelpraten, norskpuddelforum og diverse hjemmesider er mitt inntrykk at mellompuddelen og dvergen er mer trenbar. Uten at jeg skal være bastant, har ikke sett grafen som sagt.

Så gjelder det å finne en voksen, frisk hund - som er renslig, ikke har seperasjonsangst, er stødig mentalt, har lite lyd, er barnevennlig og liker å leke *host* Lett som en plett!

Og ja, du har vært veldig flink :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

*ler* sånn er jeg i perioder også.. Men det er fordi de har god avknapp og allikevel kan trenes jeg virkelig vurderer rasen. Mer og mer faktisk :icon_redface:

Jeg har - etter å ha saumfart nettet - konkludert (så godt det er mulig med Genetica nede), at det er mellompuddelen som passer meg mest. De har jevnt over mindre frykt, bedre avreagering og mer lek. Mindre jakt og kamp enn jeg er vant til, men det går helt fint. Kamp har man til hverdags også liksom, og etter å ha hatt terriere og belgere hengende fast i klesvaska er det greit med en hund som kan se noe blafre uten å låse seg fast i andre enden. Men jeg vil ha litt lek, fordi hunder som leker er enklere (og morsommere) å belønne rett og slett. Storpuddelen synes jeg faktisk scorer dårligere enn de andre variantene både på frykt og lek, men så har ikke jeg sett grafen som sagt..

Med en valp kan jeg leke den opp fra den er liten, med en voksen ender jeg sannsynligvis med en som har tilbragt sine første år på trimmebord og med "flokken". Det er også noe å ta med i beregningen selvfølgelig.

Godt jeg har god tid :lol:

Da jeg gikk MH med Stella så jeg også noen storpudler som gikk, og de så bare dumt på filla som fløy foran dem på stien og gikk og pissa og "tok en runde" for seg selv da de forsøkte å leke med dem, ikke det minste interessert i verken jakt eller lek. Mens Stella fløy etter filla, "drepte den" og ventet spent på å få gjør det igjen. Hun hang også godt i leken, selv om hun ikke har bitevilje som en belger :lol: Det var på disse momentene hun fikk mest kommentarer på å være lite rasetypisk, så det er kanskje noe der.

Jeg har bare sett grafen fra Sverige, men der var også mellomen nærmest "brukshundsnittet" enn de andre størrelsene, selv om det ikke er så mye som skiller. Jeg tror også en mellom vil passe ypperlig, både i bruk og størrelse.

2ne er veldig fornøyd! :D

Ang trening, så kan vel puddelen være noe særere enn belgeren er på hvor morsomt den syns det er å repetere, men så er jo belgere flest rimelig kørka da, som gidder å repetere og repetere og repetere for å få lov til å leke 2 sekunder med en ball eller en kong.

Men det er forskjell på linjer der også, av hva jeg har fått med meg. Noen har mer lek og matinteresse enn andre, men sånn er det jo på belgeren også. Det er ikke alle der heller som er noe særlig å jobbe med, det er greit å kjenne litt til miljøet og vite hva man vil ha hos oss også :)

Jeg var ikke klar over at toyen var mer sart en dvergen mentalt da, kanskje jeg må vurdere dverg og ikke toy når jeg skal ha miniatyr? hehe

Helt klart, er nok her den største forskjellen ligger. Puddelen kan ikke trene lange økter med mange repetisjoner, da går de lei. Korte økter og avbrudd mellom repetisjonene er nok nøkkelen til å holde motivasjonen. Merket det på kursene jeg har gått med Stella at etter en stund måtte jeg dra frem enda kulere leke eller enda bedre godbiter for å holde iveren oppe. Men dette er vel en vanesak, man kan sikkert få til gode resultater ved å trene på denne måten kontra å trene lange økter med mange repetisjoner, man må bare gjøre det på en annen måte. (men det er vel en grunn til at det er fler belgere enn pudler i bruksklassene osv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alle innleggene i tråden. Men hvis du IKKE skal stille, eller finner ut at det blir for mye jobb, er det ikke mye pelsstell i å ha puddel. Sjefen skreller sin med barbermaskin 2-3 ganger i året, og klipper litt med saks rundt øynene og snuten innimellom, men barberer kun ned snuten når hele hunden barberes ned. Hun napper svæææært sjelden ørene, det har vel skjedd to ganger i hundens liv kanskje(hun er nå 6 år), og hun har aldri hatt ETT problem med ørene, never ever. Pelsen i ørene er jo der faktisk for en grunn, tilogmed Lundii har noe pels i ørene, og jo mer du diller med det, jo mer problemer får du, tror jeg, selv om det såklart er individuelt.

Sjefens puddel(storpuddel), Trine, har også veldig, veldig god pels, så hun trenger ikke å børstes gjennom engang. Hun får ikke floker, det er lett å dra fingrene gjennom pelsen uansett hvor lenge det er siden hun har sett barbermaskin eller badekar. Hun bades en gang i blant, for deg er det nok enda enklere å barbere ned hunden ofte og bade den ofte, iom du må bade den pga allergien. På senvinteren ser Trine ofte ut som en unappet riesen, og hun er like lykkelig uansett hvordan hun ser ut, hun.

Men en puddel med mindre lettstelt pels må nok børstes gjennom og tas mer vare på pelsen hos enn Trine. :ahappy:

Anyways, fantastisk trivelige og lettlærte hunder, krever lite, er med på alt, og jeg hadde hatt puddel selv i dag hvis det ikke var for at jeg vil drive med utstilling. :ahappy:

Edit: la til litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Takk for svar ;) Men nå har jeg eventuelt lyst til å stille litt, men får se..

Så et helt annet spørsmål.

Patella er ikke kult. Er det noen som vet forskjellen på dverg og mellom der? Ligger det på nkk tro?

Jeg har ikke tilgang på dogweb :( Det MÅ jo være forskjell på dverg og mellom? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Takk for svar ;) Men nå har jeg eventuelt lyst til å stille litt, men får se..

Så et helt annet spørsmål.

Patella er ikke kult. Er det noen som vet forskjellen på dverg og mellom der? Ligger det på nkk tro?

Jeg har ikke tilgang på dogweb :( Det MÅ jo være forskjell på dverg og mellom? Eller?

Mellom er enklere å finne sunne linjer, eller, det er enklere å kunne finne linjer der svært mange individer er testet for PL, HD osv. Dette fordi på mellom er det krav til HD-røntging, mens på dverg og toy er det ikke det, og svært få oppdrettere gidder å røntge (ute av syne, ute av sinn-metoden..). Hva jeg har sett er det også mindre PL på mellom enn dverg/toy, men det forekommer. Husk at PL kan sjekkes på valpestadie, ved vet-sjekken, og man kan allerede da få en indikasjon om det er alvorlig grad eller kjennes fint ut. Og om du skal ha voksen hund kan jo alt slikt sjekkes før du overtar hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å holde min puddel helt kortklippet. Det er av flere grunner, det er mest praktisk, jeg har blitt anbefalt det av andre allergikere (en kortklippet, ren puddel er mer allergivennlig enn en langhåret- i mitt hode er det logisk..) og ikke minst fordi jeg synes de er penest kortklippet :whistle:

Jeg har alltid trodd at det var fryktelig mye pes med puddelpels, selv om den er relativt kort. Man ser så mange ustelte både puddler og bichon frise og tenker at det må jo være mye jobb å holde dem velstelt...

Derfor hadde jeg ikke tatt imot tilbudet om å være fôrvert for storpuddelen vår hvis ikke det var for at oppdretteren bor i nærheten og sa seg villig til å ta alt av pelsstell, bading osv.

Etterhvert fikk jeg av en eller annen merkelig grunn lyst til å prøve selv og jeg ble faktisk hektet :P Jeg synes det er kjempegøy å klippe selv, så gøy at jeg har innredet eget bade/klippe rom i kjelleren og begynt å klippe for andre også *ler*

Jeg børster aldri Mathilde, bare når hun skal klippes. Når jeg bader henne så blir pelsen flott bare jeg blåser henne tørr med blåseren. Jeg bader henne hver 14dag. Det tar meg ca 3 kvarter, da med bad, tørking og barbering av ansikt/poter/rumpe. Jeg klipper hele henne hver 4-6 uke, med bad+tørk først da så bruker jeg ca 2 timer. Mathilde har aldri hatt en eneste antydning til floke i pelsen mens jeg har hatt henne.

Jeg er også overrasket over hvor lite av skogen vi drar med oss hjem fra tur. Det er helst bare når hun finner ut at hun skal rulle seg i mose at jeg må børste henne litt etterpå. Da er det veldig enkelt å børste det bort med en karde.

Her kan du se sveisen til Mathilde :ahappy:

268262_10150229348081051_546696050_7765393_2775102_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Jeg synes hun var knalltøff med den sveisen jeg! :wub:

Godt å høre at det ikke er så ille, men kanskje fordi hun er svart?

Æsj, egentlig har jeg lyst på dverg, men ser ut som det må bli mellompuddel da. Jeg har skjønt det er mye rennende øyne og "intet sett, intet hørt" mentalitet i toy/dverg miljøet og jeg orker bare ikke syke hunder. Jeg må ha en som jeg kan bruke litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Jeg synes hun var knalltøff med den sveisen jeg! :wub:

Godt å høre at det ikke er så ille, men kanskje fordi hun er svart?

Æsj, egentlig har jeg lyst på dverg, men ser ut som det må bli mellompuddel da. Jeg har skjønt det er mye rennende øyne og "intet sett, intet hørt" mentalitet i toy/dverg miljøet og jeg orker bare ikke syke hunder. Jeg må ha en som jeg kan bruke litt...

Takk :ahappy: Nå har jo ikke jeg noen annen puddelpels å sammenligne med, men oppdretteren hennes sier at hun har veldig bra pelskvalitet.

Men du vil ikke ha en stor en da? Mathilde skal ha valper til våren, da får vi forhåpentligvis stua full av søte små sorte lakristroll :whistle: Hun er meget brukandes og hann hunden vi skal bruke på henne er også det :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...