Gå til innhold
Hundesonen.no

Nora problem


Ane
 Share

Recommended Posts

Ja, har et(to?) problem(er?) med Nora.

Som tidligere nevnt har hun hele tiden vært redd fremmede, rygget unna, og prøvd å komme seg så langt vekk som mulig(i bånd), når vi møter noen som kommer imot oss på tur. Jeg har prøvd å lokke henne bort med mat, gi fremmede mat, prøve å få henne fokusert på meg. Mat, uansett pølse, ost ol. er ikke interessant. Har fremmede det kan hun kanskje ta maten, og så gå vekk igjen, men tørr som oftest ikke nærme seg maten heller. Her har jeg vært redd for å bruke godbit for å forsterke feil atferd.

Noen ideer til oss? (Skal på valpekurs nå om en mnd., og hilsetrening er et punkt. Men vil gjerne prøve å jobbe litt med dette nå selv også!

Er vi på et fast sted(stevne ol.), går det mye bedre. Kan være forsiktig, før det er ok å sitte på fanget.

Dette problemet går kanskje under det andre. Når hun har møtt noen flere ganger er hun ikke redd dem når hun ser dem igjen etter en stund(Kan stoppe opp å se litt, før hun ser hvem det er, og løper forsiktig frem). Men farmor har hun alltid vært veldig redd! Av uviss grunn. Det eneste jeg kan tenke meg er at hun kan merke at farmor ikke liker hunder? Farmor prøver litt å snakke med henne, men gir fort opp når Nora bare gjemmer seg under et bord. Før var hun bare veldig redd, og løp nesten til et annet rom når farmor kom hennes vei. Vi har prøvd med godbiter, men funker ikke på langsikt. Etter noen få møter der hun bare var redd, begynt hun å små "boffe" om farmor nærmet seg. Dette er nå godt over til småknurring og "boffing". I dag har farmor vært her og Nora knurret på henne. Mamma skulle ta Nora ut i gangen og da hun skulle løfte henne bort, skal Nora ha snudd seg og bitt etter henne. Jeg var ikke til stede, da jeg var på jobb. Jeg føler mamma og min søster ofte ikke skjønner hva Nora gjør, og tror hun er mer "alvorlig" enn det egentlig er, så jeg vet ikke om hun prøvde å bite på ordentlig, eller på "tull/lek".

Noen som har råd her? Også noe jeg skal snakke med dem om på kurset, men dette kan ikke forsette slik, så da er det vel best å bare begynne å trene det vekk!

Synes dette er så rart, ut ifra så trygge alle valpene virket da vi hilste på dem.. Men nå som det er realiteten, så må jeg vel bare prøve å få det beste ut av det, og høre med folk som har greie på slikt :) Selv om jeg av og til tenker at dette var det jeg var så livredd med å ende opp med(BC problemhund) da jeg siklet på BC..

Alle råd mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 307
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå har Tesh aldri knurret på noen, men hun hadde en periode hun var livredd barn. Klikka i vinkel og bjeffa og bjeffa og boffa på barn.

Jeg gjorde egentlig veldig lite ut av det. Vi gikk bestemt forbi, JEG viste at jeg ikke brydde meg om det i det hele tatt.

Når vi har hatt barn på besøk har barna fått beskjed om å totalt ignorere henne, annet enn at noen ganger falt det godbiter "magisk" ut av lommene dems.

Altså skapte det nyskgjerrighet og barna var mer spennende enn skumle, de gjorde henne jo ikke noe.

Det er kanskje noe å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Tesh aldri knurret på noen, men hun hadde en periode hun var livredd barn. Klikka i vinkel og bjeffa og bjeffa og boffa på barn.

Jeg gjorde egentlig veldig lite ut av det. Vi gikk bestemt forbi, JEG viste at jeg ikke brydde meg om det i det hele tatt.

Når vi har hatt barn på besøk har barna fått beskjed om å totalt ignorere henne, annet enn at noen ganger falt det godbiter "magisk" ut av lommene dems.

Altså skapte det nyskgjerrighet og barna var mer spennende enn skumle, de gjorde henne jo ikke noe.

Det er kanskje noe å prøve?

Føler det er prøvd ut. Når farmor ikke snakker til henne, ignoreres Nora helt. Men forsatt like redd, og gjemmer seg under et bord, og knurrer om farmor kommer bort. Om farmor hadde kommet helt bort, og Nora ikke hadde kunne løpt, er jeg ikke sikker på at hun ikke hadde bitt..

Jeg synes du bare skal gi henne tid, jeg. La folk bare ignorere henne, så vil hun mest sannsynlig ta kontakt når hun selv føler det er greit nok.

Kanskje jeg burde det, men er redd for at det ikke vil bedres og bare eskalere.. Er det ikke vanskeligere å endre om det går for langt og for lang tid? :hmm:

Farmor er også blitt negativ til henne etter at Nora snudde seg og beit(?) etter mamma. Hun sa til mamma at jeg ikke kunne ha en slik gal hund som biter mennesker. Ikke kjekt å høre! Og jeg vil ikke at alle i familien skal få høre at Nora går rundt å biter etter folk. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun redd på ordentlig, eller er det bare "diller"?

Er vanskelig å komme med konkrete tips når jeg ikke har sett det selv, men vi kan jo ta en treningsøkt i et tur område en dag hvis du vil det? :)

På meg virker hun redd, men jeg skal ikke si sikkert at hun er det ene eller det andre. Det har blitt verre i forhold til hvordan det var på begynnelsen, da hun bare gikk unna. Ja, det kan vi godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker hun redd, men jeg skal ikke si sikkert at hun er det ene eller det andre. Det har blitt verre i forhold til hvordan det var på begynnelsen, da hun bare gikk unna. Ja, det kan vi godt :)

Jeg kan være med å trene på møte med fremmede om du trenger =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mokken er flink med sjenerte hunder! :ahappy:

Det er vanskelig å si hva du skal gjøre, men jeg ville også ha forsøkt å la folk ignorere henne. Mange mennesker ønsker bare det beste når de møter en usikker hund, og skal på død og liv lokke på den og "mase" på den. Jeg tror det bare gjør hunden værre. Få fremmede til å ignorere henne og f.eks bare ha en samtale med deg, så får Nora selv velge om hun vil hilse eller ikke. Hvis hun vil hilse, så ville jeg ikke ha latt den fremmede svare på hilseatferden riktig enda. Da kommer du fort tilbake til boffing og du må tre skritt tilbake igjen. Ellers; prøv å lese situasjoner hvor hun vil bli usikker. Hilser hun bra på noen, så avbryt hilsingen (ved å rope på henne og belønne henne) før det går så langt at hun blir usikker igjen. Du kan prøve å unngå situasjoner hvor hun blir redd ved å holde god avstand, unngå at hun får stirret for mye på den fremmede og la henne hele tiden jobbe med å få tak i godbit fra hånden din. Fremmede i nærheten = godbiter kan hjelpe mye, HVIS du får gjort det før hun får tid til å bli redd. Har du en god kommando på f.eks sitt? Da kan du jo også prøve å få henne på andre tanker ved å få henne inn i lydighetsmodus før hun blir redd. Og jobb da mye med at hun ikke mister konsentrasjonen og ser bort på menneskene dere f.eks passerer.

Min hund er ikke så glad i å håndteres, så vi har trent mye på at håndtering er greit når hun er i lydighetsmodus. Jeg har trent mye på "stå" når jeg holder henne i halsbåndet, og denne kommandoen er veldig sikker. Det samme gjelder sitt og bli, og ligg og bli. Som oftest lar hun seg da fint håndtere så lenge jeg har henne under en slik kommando. Vi har trent det veldig gradvis såklart, men da er hun på "jobb" og enser ikke det som skjer rundt seg. I dag lot hun seg f.eks håndtere mye av en mann, som tok over hele henne, løftet på poter og holdt henne opp. Hadde hun ikke vært på "jobb" fordi jeg ba henne om å stå, så hadde hun garantert trukket seg. Men det tar lang tid å bygge opp, men det er veldig fint å ha den løsningen om hunden blir nødt til å håndteres, og man kan bruke det for å gjøre hunden tryggere.

Er hun veldig avhengig av deg? Kanskje det kan hjelpe å la Nora bli knyttet til andre også. Alle mine hunder har noen mennesker de nesten liker bedre enn meg, og jeg tror det hjelper de litt med å stole på andre mennesker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun redd på ordentlig, eller er det bare "diller"?

Er vanskelig å komme med konkrete tips når jeg ikke har sett det selv, men vi kan jo ta en treningsøkt i et tur område en dag hvis du vil det? :)

Jeg vil bare si at jeg syns hun virker ordentlig redd. Når jeg var å hilste kom farmoren til Ane, og da fikk jeg sett det. Hun minner om min tispe når hun var på den alderen, men hakket verre. Farmoren kan ikke komme i nærheten verken med mat eller noe, så her er nok overseeing det beste, men Nora kan knurre og viser klare tegn til redsel bare farmoren kommer nærmere (som f.eks når hun må gå forbi bordet hun ligger under for å gå til stua).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg burde det, men er redd for at det ikke vil bedres og bare eskalere.. Er det ikke vanskeligere å endre om det går for langt og for lang tid? :hmm:

Jeg har også hatt en veeeldig sjenert hund. Det hjalp å samles i ring og gi han godbiter på hans initiativ, men jeg synes det å ignorere han hjalp mer.

Jeg husker også spesielt ei dame som kom innom butikken jeg jobbet i. Hun hadde en BC-tispe som var redd det aller meste av mennesker. Vi skulle se på noen dekken til hunden, og jeg brydde meg ekstremt lite om henne. Men plutselig var det ei gladfrøken som krøp seg litt sammen og gjorde seg så liten som mulig og slikket meg på hånden. Jeg tok ingen kontakt med hunden, men satte meg ned på rumpa etter en liten stund og snakket med eierene på den måten. Eieren ble veeeldig overraska, for det er visst første gangen hunden hadde turt å ta så god kontakt, og legge seg på ryggen for å bli klødd på magen av et fremmed menneske.

Noen tar det veeeldig lang tid på, andre kan det ta kort tid på. Jeg tror også selvsagt at det har mye med folkene å gjøre også. Folk som VET at hun kan bite, og som ikke har satt seg så veldig inn i adferd hos hund, vil også gjerne ha frykten inni seg, selv om de prøver sitt aller beste på å ignorere henne. La de få ta sin tid, og Nora sin. Ingen av de trenger noen påtrengede kontakt overhode - bare la ting være som normalt for begge parter, og lat som om hun ikke er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine tips! Skal se å få prøvd ut litt :)

I dag når vi var på tur så opplevde jeg noe nytt. Vi så en dame på vel 50 meter lengre fremme som kom mot oss. Med en gang Nora så henne stoppet hun opp, men fulgte villig med videre fremover da jeg gikk videre. Vi nærmet oss veldig, og Nora stoppet enda ikke opp. Noe nytt! Når vi var rett ved siden av damen, så "løp" Nora bort mot henne. Jeg stoppet henne, da damen viste at hun var redd(Med å hoppe ut av fortauet, og ut i veien :whistle: ) Første gang Nora noen gang har nærmest løpt bort til en fremmed. Lurer på hva intensjonen var :blink:

Skal oppdatere videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine tips! Skal se å få prøvd ut litt :)

I dag når vi var på tur så opplevde jeg noe nytt. Vi så en dame på vel 50 meter lengre fremme som kom mot oss. Med en gang Nora så henne stoppet hun opp, men fulgte villig med videre fremover da jeg gikk videre. Vi nærmet oss veldig, og Nora stoppet enda ikke opp. Noe nytt! Når vi var rett ved siden av damen, så "løp" Nora bort mot henne. Jeg stoppet henne, da damen viste at hun var redd(Med å hoppe ut av fortauet, og ut i veien :whistle: ) Første gang Nora noen gang har nærmest løpt bort til en fremmed. Lurer på hva intensjonen var :blink:

Skal oppdatere videre.

Kanskje hun merket at damen var redd og ikke farlig? ikke vet jeg :P Men dumt hun ikke kunne få hilse nå som hun endelig løp mot noen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun merket at damen var redd og ikke farlig? ikke vet jeg :P Men dumt hun ikke kunne få hilse nå som hun endelig løp mot noen da..

Der er jeg uenig. Når man er såpass skeptisk som Nora er, så tror jeg det er bra at hun ikke fikk hilse. Hilsingen hadde mest sannsynlig ført til at Nora trakk seg unna, og da er det bedre at hunden nå kan passere mennesker uten å bli redd. Når hunden kan det uten problemer kan man begynne å prøve å hilse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg uenig. Når man er såpass skeptisk som Nora er, så tror jeg det er bra at hun ikke fikk hilse. Hilsingen hadde mest sannsynlig ført til at Nora trakk seg unna, og da er det bedre at hunden nå kan passere mennesker uten å bli redd. Når hunden kan det uten problemer kan man begynne å prøve å hilse.

eller hva om hunden tenker oii, nå ble jeg tatt vekk, kanskje hun var farlig.. ville ikke hilsing vært belønning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller hva om hunden tenker oii, nå ble jeg tatt vekk, kanskje hun var farlig.. ville ikke hilsing vært belønning?

Er Nora såpass skeptisk som Ane beskriver, så nei, hilsing vil nok overhodet ikke være noe belønning. Hunden vil ikke få noe mestringsfølelse av å gå bort til en fremmed og så bli skremt i hilsesituasjonen. Hilsing er belønning for hunder som liker å hilse.

I slike situasjoner er det bedre å avslutte FØR hunden blir redd, altså slik det faktisk endte. Nora ville bort til mennesket - Nora fikk passere mennesket uten å bli redd. Det er forsterkende for en slik hund.

Jeg gjorde det samme med min. Jeg avbrøt alltid situasjonen FØR hunden rakk å bli redd, og det hadde kjempeeffekt. Blir hunden redd forsterker det bare redselen enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva intensjonen var :blink:

Tror hun kjente at hun var redd, jeg. Jeg var på tur med Blondie i Nipedalen en gang. Hun var løs hele veien og passerte alle mennesker uten å ense dem. Men så kom det en gammel dame som var redd for hunder, og akkurat det menneske valgte Blondie å løpe bort til for å hilse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

MEnne dette problemet har du hatt siden du fikk henne om jeg har forstått innleggene dine riktig. Kan du ikke la være å gjøre noe? Altså når farmor kommer så kan Nora være et annet sted, ett annet rom, ute, i bilen, hva som helst. Og når dere er ute så går du bare, ser du ikke på folk, snakker ikke med dem og lager kleine situasjoner når valpen er med. Det er jo bare å late som ingenting og dure videre. Jeg syns du forsterker problemene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi var rett ved siden av damen, så "løp" Nora bort mot henne. Jeg stoppet henne, da damen viste at hun var redd(Med å hoppe ut av fortauet, og ut i veien :whistle: ) Første gang Nora noen gang har nærmest løpt bort til en fremmed. Lurer på hva intensjonen var :blink:

Hermes har en tendens til å ville hoppe opp på kattedamen nedi gaten som ikke liker hunder (og skvetter litt hver gang Hermes ser på henne). Hermes syns visst nok det er veldig tiltrekkende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen har vi vært på gården til min onkel i Sunnfjord. Han feiret 50års dagen sin, og det var totalt rundt 50 gjester, store og små. Fredagen var Nora redd de fleste som nærmet seg(utenom barn, som hun liker godt), og jeg lot henne holde litt avstand. Lørdagen og søndagen var hun helt utrolig! Hun gikk for det meste løs begge dagene inne og ute(veldig fint vær, så alle dører var åpne). Da gikk hun rundt med alle gjestene, møtt hesten på tunet(hadde henne i bånd da, men de fikk snuse på hverandre), og lekt mye med vorstehhundene på markene. Hun ble til og med venn med farmor som hun har vært så livredd og nesten sur på(da hun beit mamma). Farmor har kunnet klappe henne, og Nora har stått pent og pyntelig i ro, og kost seg. Helt utrolig! Hun har kost med fremmede og folk har kunne løftet henne uten noen problem. Tidligere kunne ikke folk komme mot henne før hun løp av gårde.

Det ble en veldig god miljø og sosialiseringstur for henne. Lørdagen var det låvefest, og Nora var med på begynnelsen. Etter ca. en halv time sovnet hun på fanget mitt i skikkelig låvefestmusikk!(Da ble hun lallet :wub:) Kjempe glad for at hun klarer å ta det så med ro, når det er så mye støy og uro rundt henne. :D

Får håpe det var et lite vendepunkt, og ikke at det er tilbake til det gamle nå som vi er hjemme igjen. Får se neste gang farmor kommer på besøk :)

MEnne dette problemet har du hatt siden du fikk henne om jeg har forstått innleggene dine riktig. Kan du ikke la være å gjøre noe? Altså når farmor kommer så kan Nora være et annet sted, ett annet rom, ute, i bilen, hva som helst. Og når dere er ute så går du bare, ser du ikke på folk, snakker ikke med dem og lager kleine situasjoner når valpen er med. Det er jo bare å late som ingenting og dure videre. Jeg syns du forsterker problemene her.

Jeg har lyst at Nora skal kunne ha det vanlig i hverdagen, og vil ikke ha det slik at jeg må fjerne henne når noen spesielle personer kommer på besøk. Jeg har heller ikke lyst til at hun skal forsette med å være redd folk på tur, og knurre på dem. For meg er det et problem, som jeg vil ha vekk! :) Og redd folk kan hun ikke være når vi skal konkurrere i LP. Hvordan i alle dager skulle tannvisning gått da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som slo meg, vet du om oppdretter har brukt noe særlig tid på sosialisering og miljøtrening med forsjellige folk på foskjellige steder? :)

Han sa han hadde sosialisert dem med folk. Hvor mye og hvor han har gjort det vet jeg ikke.. Veldig mulig det bare har vært hjemme på gården siden hun ikke viste noe usikkerhet/redsel der. Den kom jo når hun var her, dvs. et nytt sted.

Men kjøpt et kjøpt! Min feil at jeg ikke gravde mer for å vite hvor godt sosialisert dem var og hvor. Jeg angrer ikke på Nora, jeg synes hun er flott, men vil veldig veldig gjerne ha vekk redselen :) Og det håper jeg kommer seg, og har troen på at valpekurs og videre kurs kan hjelpe på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun veldig avhengig av deg? Kanskje det kan hjelpe å la Nora bli knyttet til andre også.

JA! Jeg tror hun er veldig avhengig av meg.. Følger etter meg ganske mye hjemme, selv om andre er hjemme. Tidligere har hun gått å lagt seg ved ytterdøren når jeg har gått, og hun er hjemme med mamma og min søster. Hun liker dem veldig godt også.

Hva gjør jeg for å få henne mer glad i andre? Hun liker mamma godt^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør jeg for å få henne mer glad i andre? Hun liker mamma godt^

Leker hun? Isåfall er det bare å ta med leker på trening å få andre til å leke med henne, gjerne også folk som kommer på besøk, eller andre dere er på besøk hos :)

Rundering/søkstrening kan kanskje være noe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker hun? Isåfall er det bare å ta med leker på trening å få andre til å leke med henne, gjerne også folk som kommer på besøk, eller andre dere er på besøk hos :)

Rundering/søkstrening kan kanskje være noe også.

vi måtte bygge opp Foxi veldig. Lot andre leke med henne, ga henne godbiter og var veldig snille og forsiktige. Etterhvert turte hun å gå til andre folk, løpe til de ol. I starten satt hun bare og skrek og gjemte seg for alt, varte lenge helt til hun hadde vært og lekt med alle på hundeklubben, da begynte det å løsne. Nå er hun trygg på det aller meste.

Så støtter Mokken.

Selv skal jeg begynne rundering med Issi nå for å bygge selvtillit og evne til å jobbe selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker hun? Isåfall er det bare å ta med leker på trening å få andre til å leke med henne, gjerne også folk som kommer på besøk, eller andre dere er på besøk hos :)

Rundering/søkstrening kan kanskje være noe også.

Ja, hun leker godt! Men vet ikke om hun hadde lekt med andre^

vi måtte bygge opp Foxi veldig. Lot andre leke med henne, ga henne godbiter og var veldig snille og forsiktige. Etterhvert turte hun å gå til andre folk, løpe til de ol. I starten satt hun bare og skrek og gjemte seg for alt, varte lenge helt til hun hadde vært og lekt med alle på hundeklubben, da begynte det å løsne. Nå er hun trygg på det aller meste.

Så støtter Mokken.

Selv skal jeg begynne rundering med Issi nå for å bygge selvtillit og evne til å jobbe selvstendig.

Det er vel noe en får prøve! :) Takk! Var Foxi redd fremmede også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...