Gå til innhold
Hundesonen.no

EM i Lure Coursing


Tøfflus

Recommended Posts

I helgen har det vært EM i LC i Nederland og Norge stilte med et ørlite lag.

Lørdag gikk faraohund Mesmerizing Made In Heaven “Izzie”, eid av SimonHansen her inne, hen og vant gull og kan nå titulere seg med Europamester 2011 :D

I tillegg løp italiensk mynde Dervisch Open Sesame “Lucca” seg til sølvmedalje :)

Søndag dro Norge til igjen og nok en hund endte på gull-plassen som Europamester 2011, nemlig azawak Dinnik De Garde-Epee “Dacar”, samme eier som iggisen på lørdag :D

Dette er bare helt storveies, Norge med sikkert det minste landslaget, slår til med to gull og en sølv. Jeg bøyer meg i støvet og gratulerer STORT til både Simon og Ludmilla med deres hunders fantastiske prestasjoner i en knallhard konkurranse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I helgen har det vært EM i LC i Nederland og Norge stilte med et ørlite lag.

Lørdag gikk faraohund Mesmerizing Made In Heaven “Izzie”, eid av SimonHansen her inne, hen og vant gull og kan nå titulere seg med Europamester 2011 :D

I tillegg løp italiensk mynde Dervisch Open Sesame “Lucca” seg til sølvmedalje :)

Søndag dro Norge til igjen og nok en hund endte på gull-plassen som Europamester 2011, nemlig azawak Dinnik De Garde-Epee “Dacar”, samme eier som iggisen på lørdag :D

Dette er bare helt storveies, Norge med sikkert det minste landslaget, slår til med to gull og en sølv. Jeg bøyer meg i støvet og gratulerer STORT til både Simon og Ludmilla med deres hunders fantastiske prestasjoner i en knallhard konkurranse :D

Tusen takk for gratulasjon! Jeg er sååå stolt av Izzie og hele det norske landslaget! Det var ca 700 hunder som deltok i lure coursing-EM og av disse var kun 10 fra Norge. Å vinne to gull og en sølv er en flott prestasjon og viser hvilken flott LC-nasjon vi er :)

Kjempeprestasjon, veldig bra jobba - og Izzie, som på en uke er "verdensmester" i eksteriøret og europamester i bruksegenskapene - kan en be om mer?

Nei, stort mer kan en ikke be om. Izzie har gjort meg utrolig stolt! Helgen før EM i Nederland ble hun først fransk vinner 2011 med CERT og dagen etter Verdensvinner & Internasjonal champion i Paris.

I Nederland møttes dyktige LC-faraohunder fra Norge, Sverige, Finland, Sveits, Tsjekkia, Belgia, Nederland og Tyskland. Fjorårets europamester og europamesteren fra 2006 var blant de konkurrerende faraohundene. Dette var mitt og Izzies første EM (hun er kun 2 år og 4 mnd gammel). For et stort arrangement! På fredagen var det åpningsseremoni, veterinærbesiktning og en trivelig 'Bitterballen & Frikandellen Party' for oss faraofolk. Faraohundene løp på lørdag og Izzie ble trukket til å løpe med en faraohund fra Finland. Izzie og finske Friidu, som forøvrig er Izzies halvtante, løp to fantastiske løp sammen. De løp så jevnt og det var så vakkert å se deres samarbeid på den over 1000 meter lange banen, som også hadde to hopphindre. Etter første løp var Izzie i ledelse (255p.) og Friidu på 2.plass (251p.) av faraohundene (3 ulike dommere per bane, max 100p. per dommer). Det andre løpet gikk også bra og banen var visstnok like lang som den første banen. Men den andre banen var satt opp litt annerledes og hadde bl.a. flere svinger og ingen hindre. Så startet den lange ventetiden...

Premieutdelingen som egentlig skulle starte rundt kl.20, kom ikke igang før sent, sent på kveld. Det var mørkt og kaldt, og det hadde regnet nonstop siden kl.16... Faraohundenes premieutdeling startet ca kl.23.30... Det var virkelig bekmørkt og vi alle frøs. Kun en eller to biler lyste opp mot prispallen. Ikke akkurat slik man hadde forestilt seg premieutdelingen... Men hva gjør vel det når man blir ropt opp som vinner?!

Izzie fikk til sammen 528p, hvilket betyr at hun fikk 273p. i andre løp, dvs. 91p. per dommer i snitt.

0_Iz%20ECC%202011.JPG-for-web-normal-1311256707.jpg

NKK har skrevet en artikkel om EM:

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=12392

Takk for alle gratulasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...