Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsløse flekker


Recommended Posts

Jeg skjønner at du blir veldig forvirret. Det er frustrerende å høre flere logiske ting når man bare vil vite hva som er riktig og forholde seg til det. :)

Jeg tenker at det er smart å vente med alt annet til infeksjonen er ute av kroppen hennes jeg og heller starte fra scratch da. Alle hunder har, som du sikkert har lest nå, hårsekkmidd og om Uva har hatt en infeksjon så er det godt mulig at immunforsvaret hennes har vært for opptatt med å prøve å ordne opp i den, slik at hårsekkmiddene har fått formere seg litt for fritt. Det er jo det som er den underliggende årsaken til demodex, både den generelle og den lokaliserte, et nedsatt immunforsvar. Det kan tenkes at det er så enkelt som at infeksjonen er snøballen som satte igang det hele. Når du får den under kontroll så klarer kroppen å hamle opp med resten selv.

Gi henne en stund etter blodprøvene hennes er fine igjen. Det tar litt tid å gro hår, og om hun nå har demodex så er den høyst sannsynlig lokalisert og dermed trengs det ikke å gjøres noe med uansett. Hun er jo i god form sier du. En hund med alvorlig demodex er veldig syk, du har sikkert rukket å sett masse bilder på google allerede, og sånn er jo ikke Uva.

Dette går seg helst til skal du se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Veterinæren var så sikker på at det var demodex at hun mente vi ikke behøvde skrapeprøve (var ikke der selv, så har bar fått det fortalt).

Men hun sa også at dersom det mot formodning ikke var demodex, ville det ikke innebære noe risiko å behandle med advocate.

Du vet nå at du bør bytte veterinær..

En veterinær som medisinerer uten en sikker diagnose er komplett ubrukelig.

Demodikose skal man faktisk også vente med å behandle i følge de fleste anbefalinger..

Først skal man ta skrapeprøve så man ser om det er demodex.

Først når det er mer enn 5 flekker, eller det har vært der over lang tid, alternativt at flekkene blir store skal det behandles.

Grunnen til at man venter er for å finne ut hva slags demodikose det er.

Man har flere typer:

Lokalisert juvenil demodikose er vel den vanligste, denne forsvinner som regel av seg selv etter litt tid (noen mnd), og oppstår på juvenile individer (altså valper, gjerne i alderen 5-9 mnd sånn ca)

Dersom dette oppstår på flere individer i samme kull anbefales det fra mange hold at hele kullet tas ut av avl.

Generalisert demodikose er langt verre, og det er ved utbrudd av dette anbefalt at hele kullet tas ut av avl, og mange anbefaler også å ta ut begge foreldre av avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update: flekkene har spredt seg, og jeg synes de sprer seg raskt :(

Men hun er i fin form, ingen feber og klør fortsatt ikke.

Imorgen skal vi inn til veterinæren igjen, og høre hva han sier. Jeg tenker jeg vil insistere på skikkelige skrapeprøver, og hvis de (fortsatt) ikke viser midd at vi går videre til hudbiopsi. Dersom det er demodikose, som jo er ganske sannsynlig, er det garantert generalisert :( Jeg har fortsatt et lite håp i meg, med tanke på at hun ikke klør, det ikke ble sett noe midd sist, og hun ikke er rød i huden.

Men det ligner veldig, hun mister mye pels kjapt, og har fått et blågrått skjær i huden som visstnok er typisk.

Krysser fortsatt fingre jeg, håper vi får en konklusjon på dette snart og at det ikke er demodikose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er demodikose, som jo er ganske sannsynlig, er det garantert generalisert :(

Nei men kjære du, nå krisemaksimerer du. Det lyser lang vei. Hun har ingen kløe, hun har ingen tegn til infeksjon, hun har ingen fortykket og rød hud. Om det nå er demodex, og om skulle være er generalisert, så finnes det gode behandlingsmuligheter. Du vil ikke tro hva jeg har sett av demodex hunder som har blitt helt friske.

Ta et steg av gangen nå, kom deg til veterinæren for full utredning og så tar du det derfra. Du har ingen grunn til å tro at Uvas dager er talte. Ikke på noe slags vis.

Dette kommer til å gå fint snuppa. Våg å tro på det. Nå må du være sterk for Uvas skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ta nytt bilde så vi får se hvordan det har endret seg?

Tok bilder imorges, kommer.

Nei men kjære du, nå krisemaksimerer du. Det lyser lang vei. Hun har ingen kløe, hun har ingen tegn til infeksjon, hun har ingen fortykket og rød hud. Om det nå er demodex, og om skulle være er generalisert, så finnes det gode behandlingsmuligheter. Du vil ikke tro hva jeg har sett av demodex hunder som har blitt helt friske.

Ta et steg av gangen nå, kom deg til veterinæren for full utredning og så tar du det derfra. Du har ingen grunn til å tro at Uvas dager er talte. Ikke på noe slags vis.

Dette kommer til å gå fint snuppa. Våg å tro på det. Nå må du være sterk for Uvas skyld. :)

Det er mulig jeg gjør det, ja. Jeg forstår jo at det er langt fra den verste sykdommen hun (eventuelt!) kunne fått, men kan ikke hjelpe for at jeg synes det er tragisk lell. På forskudd riktig nok. Uff nei du har helt rett, jeg har ikke noe annet å gjøre enn å vente på hva utredningen sier. Og hvis det er demodex er jo det trist og leit, men slett ingen dødsdom.

Takk Mari :hug:

Edit:

Nye bilder fra idag morges:

mail-1.jpg

mail.jpg

Hun ser litt rødlig ut i huden der, men hun er helt fin, gråhvit og normal i fargen.

Det røyk en hel dunge med pels i dusjen igår, så nå er hun nesten pelsløs på områdene dere ser på bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så kjedelig at de hårløse flekkene har spredt seg. :hmm: Godt at Uva er i fin form hvertfall. Håper det bare er noe uskyldig og forbigående, og ikke noe kjedelig som demodex el.l. Vi skal krysse fingre og poter for dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forøvrig enig i alt dette om demodex, MEN (fortsetter under bildet)...

*klipp

En biopsi er mye mer omfattende, hunden må ha narkose og prøven må sendes inn til laboratorium. *klipp

Ikke korrekt, man kan godt ta biopsi av hud uten narkose om man har de rette biopsinålene/knivene. For å diagnosere eks. demodex med biopsi så er det ikke store prøvene man trenger og "stikket" er ikke verre enn å sette en chip.

mail-1.jpg

mail.jpg

Hun ser litt rødlig ut i huden der, men hun er helt fin, gråhvit og normal i fargen.

Det røyk en hel dunge med pels i dusjen igår, så nå er hun nesten pelsløs på områdene dere ser på bildene.

I tillegg til alle disse prøvene du skal ta ville jeg byttet för omgående. Vi har en pincsher her oppe som så akurat ut som di og veterinærene fant ingenting galt. Hunden hadde mistet nesten all pels, i flekker, i samme periode var den inne hos veterinæren med symptomer som minnet om forgiftning, slapp, oppkast, feber. Hun var 7 mnd'r de første flekke kom. Ved en tilfeldighet, etter hva jeg vet, hadde fått med seg feil för fra veterinæren som var d/d, etter 1. sekk begynte de å se forandringer, etter 3 sekker var hunden 50% bedre, så byttet de til z/d og nå etter 2. sekk er all pels tilbake og hunden har det veldig bra :D Veterinærene setter det fortsatt ikke i forbindelse med förallergi, men hunden er helt seg selv på spesialfor og eierene tør ikke prøve sette henne på normalför igjen. Tilfeldig, kanskje, men feil för kan jaggu vise seg på mange rare måter..

Edit: Uansett, lykke til og håper de raskt finner ut hva det er. Er tungt å bekymre seg for sine små :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var vi på drop-in hos veterinæren, som avtalt forrige uke.

Men, vår faste veterinær hadde reist på ferie han. Da ble det inn til en tredje (mange veterinærer på klinikken sjø :ahappy: ) veterinær på tre besøk.

Jeg forklarte hele historien, og han var så fin kundebehandler altså! :D Jeg følte meg overhodet ikke som et hysterisk kvinnfolk. Han var helt enig i at demodikose burde bekreftes/avkreftes ved skikkelige prøver. Men, med alt som har skjedd i det siste i betraktning, ville han først og fremst ta en utvidet blodprøve på henne. Det virket som han tror dette er stoffskifterelatert mer enn demodikose. Derfor ønsket han å få tatt en ordentlig undersøkelse av blodverdier for å kunne utelukke en ting i gangen. Hvis blodprøvene viser at det ikke er noe med stoffskiftet, ville han ha henne inn for skikkelige hudskrap og hudbiopsi. Ikke under narkose, men sedering.

I mellomtiden skal vi også unngå å bruke nylon-sele og halsbånd.

Av alt jeg fortalte mens han undersøkte henne så virket det som han mente stoffskifteproblem eller kontaktallergi var mer sannsynlig enn demodikose. Han sa det ikke rett ut, men jeg tolker det slik da han velger å utelukke andre ting enn demodikose i første runde.

Jeg spurte ikke hva slags stoffskifteproblem han mistenker, og det er kanskje like greit å ikke vite, så jeg ikke googler og går helt i spinn nok en gang.. :icon_redface: Får svar på prøvene om ei uke.

Uff, så kjedelig at de hårløse flekkene har spredt seg. :hmm: Godt at Uva er i fin form hvertfall. Håper det bare er noe uskyldig og forbigående, og ikke noe kjedelig som demodex el.l. Vi skal krysse fingre og poter for dere! :)

Takk! Fortsett med det ei stund til :)

I tillegg til alle disse prøvene du skal ta ville jeg byttet för omgående. Vi har en pincsher her oppe som så akurat ut som di og veterinærene fant ingenting galt. Hunden hadde mistet nesten all pels, i flekker, i samme periode var den inne hos veterinæren med symptomer som minnet om forgiftning, slapp, oppkast, feber. Hun var 7 mnd'r de første flekke kom. Ved en tilfeldighet, etter hva jeg vet, hadde fått med seg feil för fra veterinæren som var d/d, etter 1. sekk begynte de å se forandringer, etter 3 sekker var hunden 50% bedre, så byttet de til z/d og nå etter 2. sekk er all pels tilbake og hunden har det veldig bra :D Veterinærene setter det fortsatt ikke i forbindelse med förallergi, men hunden er helt seg selv på spesialfor og eierene tør ikke prøve sette henne på normalför igjen. Tilfeldig, kanskje, men feil för kan jaggu vise seg på mange rare måter..

Edit: Uansett, lykke til og håper de raskt finner ut hva det er. Er tungt å bekymre seg for sine små :flowers:

Takk Gullulven :ahappy:

Med ditt svar i bakhodet spurte jeg om han trodde jeg burde bytte for. Han mente at elimineringsmetoden var enklere å konkludere med dersom man gjør en endring av gangen, og vi ble enige om at vi unngår nylon og avventer blodprøvene først nå. Så får vi se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååå som jeg krysser fingre for dere om at det ikke der demodex. Virker som den veterinæren du var hos i dag virket veldig fornuftig :D Tror jeg nesten er like spent som deg på å finne ut hva dette er, tjii

Tvi tvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååå som jeg krysser fingre for dere om at det ikke der demodex. Virker som den veterinæren du var hos i dag virket veldig fornuftig :D Tror jeg nesten er like spent som deg på å finne ut hva dette er, tjii

Tvi tvi

Hihi, så koselig av deg :ahappy:

Jeg greide jo ikke å la være å google stoffskifteproblemer hos hund, og det er flere ting som er merkelig likt ja.

Jeg vet jo fortsatt ikke om det er ett av to onder da, aner ikke hva som burde anses som verst av demodex og lavt stoffskifte.. :icon_confused: Men jeg håper jo eeegentlig at det ikke er noe som helst, selv om det er et håp i et tynt snøre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, så koselig av deg :ahappy:

Jeg greide jo ikke å la være å google stoffskifteproblemer hos hund, og det er flere ting som er merkelig likt ja.

Jeg vet jo fortsatt ikke om det er ett av to onder da, aner ikke hva som burde anses som verst av demodex og lavt stoffskifte.. :icon_confused: Men jeg håper jo eeegentlig at det ikke er noe som helst, selv om det er et håp i et tynt snøre nå.

Det er vel ett av 2 - 4 onder, men det finnes jo utrolige mulgheter for behandling av demodex :D og som du skrev tidligere, det er ingen automatisk dødsdom :D Lavt stoffskifte kan man jo holde i sjekk med medisiner. Er det allergi trenger ikke det heller å være bare bare, men heller ikke verdens undergang. Vet ikke om man skal håpe på at det er hormonelt, da kan hun vokse det av seg, eller hun kan få det hver gang hun er i løpetid.

x'fingre for at det er noe som ikke gir så altfor store plager i framtiden :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ett av 2 - 4 onder, men det finnes jo utrolige mulgheter for behandling av demodex :D og som du skrev tidligere, det er ingen automatisk dødsdom :D Lavt stoffskifte kan man jo holde i sjekk med medisiner. Er det allergi trenger ikke det heller å være bare bare, men heller ikke verdens undergang. Vet ikke om man skal håpe på at det er hormonelt, da kan hun vokse det av seg, eller hun kan få det hver gang hun er i løpetid.

x'fingre for at det er noe som ikke gir så altfor store plager i framtiden :flowers:

Nei ikke sant, egentlig blir det fåfengt å håpe noe som helst den ene eller den andre veien.

Jeg og krysser fingre, så får vi se hva svaret blir til slutt :)

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor ikke veterinæren ville ta en skrapeprøven med en gang..

Det tar 1 min og krever ingen som helst form for sedering..

Det er det delte meninger om :)

Som jeg nevnte, det virket ikke som denne veterinæren egentlig trodde det var demodikose, og da vil han sikkert utelukke andre ting før han går videre med andre prøver. Som vi forhåpentligvis slipper unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått svar på blodprøven, og stoffskiftet var normalt.

Jeg er lettet og skuffet på samme tid. Jeg vil selvfølgelig ikke at hun skal ha stoffskifteproblemer, men det hadde vært så kjekt å fått et skikkelig svar.. :hmm:

Neste skritt er hudprøver på tirsdag.

I mellomtiden synes både jeg og samboeren at hun unektelig ser bedre ut. De eneste endringer hittil har vært altså en antibiotikakur + kosttilskudd. Om vi behandler symptomer eller om hun faktisk begynner å bli bra er ikke godt å si.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imorgen har Uva time for hudskrap og/eller biopsi.

Hun ser mye bedre ut nå, og jeg er litt usikker på hva vi bør gjøre.

Kan hunder bli såpass fort bra igjen av demodikose, hvis det er det det er? Bør vi teste uansett, for å få fjerna all tvil? Nøyer vi oss med hudskrap, eller skal vi ta biopsi også?

Har samlet bildene slik at dere kan se utviklingen. Jeg har prøvd å ta bildene fra ca samme vinkel, og alle er jo med blits for å få "lyst opp" inn mellom pelsen.

De første flekkene er små og avgrensa, men ganske fri for pels:

pels1.jpg

pels2.jpg

Ganske pelsløs over store områder (vet ikke hvorfor disse bildene ble så små...):

mail-1.jpg

mail.jpg

Og idag, hun er jo tyyynn i pelsen der hun har hatt reaksjon (eller hva jeg nå skal kalle det), men hun ser jo mye bedre ut. Ovenfra og fra siden ser man det nesten ikke lenger, men litt bakfra vises det.

bilde-2.jpg

Jeg synes også pelskvaliteten er merkbart bedre, og hun røyter også mindre nå.

Vi drar jo uansett til veterinæren imorgen og hører hva han sier, men vil gjerne høre hva kloke soniser hadde gjort og hva dere tror om alt dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt hundskrapene, men ikke biopsi.

Sannsynligvis har hun hatt lokalisert demodex pga senket immunforsvar i forb med løpetid, men dette har nå rettet seg opp, ergo bekjemper kroppen selv demodexen og flekkene blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...