Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæfer i Agility?


L.M.

Recommended Posts

Lurer litt her, for schæfere skal jo være ganske utsatt for HD (så vidt jeg har hørt), men hvordan påvirker dette hunden i agility? :hmm: Er det dumt å bruke en schæfer i agility, eller går det helt greit, så lenge man har en sunt eksemplar fra friske, problemfrie gener? :) Andre brukshundraser som kan brukes i agility? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal drive agility så bør man både hd og ad røntge hunden ,uansett rase.

Jeg har sett noen schæfere i agility, og synes ikke de har en optimal kropp for det.

Personlig foretrekker jeg lettere og smidigere raser :)

Hvilke andre raser du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal drive agility så bør man både hd og ad røntge hunden ,uansett rase.

Jeg har sett noen schæfere i agility, og synes ikke de har en optimal kropp for det.

Personlig foretrekker jeg lettere og smidigere raser :)

Hvilke andre raser du tenker på?

Okei, takk for svar :) Tenkte mer på brukshundraser, gjerne med litt størrelse, f.eks. Dobermann, Rottweiler, fårehunder (Tervueren, Groenendael), Malinois, osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett schæfer i ag ja, og de er slett ikke så værst til det, men kunne vært mer egnet. Terv/groen passer seg veldig bra i ag, mange bruker disse rasene i sporten :)

Okei, tusen takk for svar :D Forresten, det er vel ikke noe brukshundrase, men Grand Danois, er de egna? Og hvordan er klassene for disse store hundene? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst er det ikke bra for beina (belastningskader). Og Tesh som ikke er fullvoksen en gang kommer seg nesten ikke igjennom tunellen :P

Grand danois altså.

Haha offda, vanskelig å være stor gitt :lol: Ja de er vel generelt for store for sånt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GD er en av de få rasene som er mest uegnet til agility tror jeg.. :P

Tull!

De er meget velegnet om de får en bane som er tilpasset deres størrelse. Dvs god plass til å svinge, litt høyere tuneller, litt større mellomrom på stolpene i slalomen og større omkrets på hjulet.

De vil klare seg fint i kl 1 i Norge, men få prob i kl 2 og oppover. Det er sjeldent hindrene som er prob, men de får ikke nok plass til å få opp farta, og får derfor innmari med tidsfeil.

Og ikke minst er det ikke bra for beina (belastningskader). Og Tesh som ikke er fullvoksen en gang kommer seg nesten ikke igjennom tunellen :P

Grand danois altså.

Sjansen for belastningsskader er ikke større enn for andre raser, MEN de skal være voksne og frirtg før de starter i annet enn klasse 1.

I bla USA er det egne gigantklasser, og det finnes mange GD som er både utsch og agilitych!

Valpis elsker tunellen, og hun kommer seg helt fint gjennom en i standard størrelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull!

De er meget velegnet om de får en bane som er tilpasset deres størrelse. Dvs god plass til å svinge, litt høyere tuneller, litt større mellomrom på stolpene i slalomen og større omkrets på hjulet.

De vil klare seg fint i kl 1 i Norge, men få prob i kl 2 og oppover. Det er sjeldent hindrene som er prob, men de får ikke nok plass til å få opp farta, og får derfor innmari med tidsfeil.

Det er jo akkurat derfor de er uegnede? Hadde banene vært tilrettelagt, så ja, da kunne det gått, men nå er de jo ikke det til så store raser, dvs. er de lite egnede i dagens agility-Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar :) Tenkte mer på brukshundraser, gjerne med litt størrelse, f.eks. Dobermann, Rottweiler, fårehunder (Tervueren, Groenendael), Malinois, osv :)

Dobermann og rottis vil jeg si er uegnet til agility. Spesielt om du vil konkurrere. Selv har jeg gått med en tervueren hann i 4 år. Han har klart seg greit, men jeg mener han også blir for stor og tung. Han er 29kg. Vil du ha deg belger til ag, ville jeg gått for tispe i så tilfelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull!

De er meget velegnet om de får en bane som er tilpasset deres størrelse. Dvs god plass til å svinge, litt høyere tuneller, litt større mellomrom på stolpene i slalomen og større omkrets på hjulet.

De vil klare seg fint i kl 1 i Norge, men få prob i kl 2 og oppover. Det er sjeldent hindrene som er prob, men de får ikke nok plass til å få opp farta, og får derfor innmari med tidsfeil.

Sjansen for belastningsskader er ikke større enn for andre raser, MEN de skal være voksne og frirtg før de starter i annet enn klasse 1.

I bla USA er det egne gigantklasser, og det finnes mange GD som er både utsch og agilitych!

Valpis elsker tunellen, og hun kommer seg helt fint gjennom en i standard størrelse ;)

Det var vell størrelsen jeg tenker mest på i vanlig ag jeg, kommer de seg gjennom tunnel, slalomen osv..

Har du noe linker til ag GD'er? bilder? video? lyst til og se.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke mangel på egenskap i hunden, men mangel på plass på banen. GD er opprinnelig en jakthund, og er meget smidig og atletisk, selv om de fleste ser på rasen som sofapoteter..

Jeg ville ikke brukt en gd i agility om jeg hadde ambisjoner om ch i FCI -land, men om man er fornøyd med å trene og konk for gøy så er det bare å kjøre på! Rasen blir ikke hinderet, men om enkeltindividet har int for det.

Kristiin; bare søk på youtube, er masse der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om man skal være så fine på det, så vil det vel si at alle raser egner seg bare de får banen tilrettelagt da? :P

Men er det snakk om konkurranse bør man vel heller se på hvordan banen i seg selv er og finne en som klarer banen slik den er på konkurransene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om man skal være så fine på det, så vil det vel si at alle raser egner seg bare de får banen tilrettelagt da? :P

Nei, det er reglene som setter begrensing, da det bare finnes liten, middels og stor klasse. Hadde det eksistert en gigantklasse hadde det ikke vært tilrettelegging, men rettferdighet. Storklassen skal dekke alle hunder fra 43 cm høy til over 100 cm, DET er urettferdig det, når de to andre klassene knapt dekker 10 cm variasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er reglene som setter begrensing, da det bare finnes liten, middels og stor klasse. Hadde det eksistert en gigantklasse hadde det ikke vært tilrettelegging, men rettferdighet. Storklassen skal dekke alle hunder fra 43 cm høy til over 100 cm, DET er urettferdig det, når de to andre klassene knapt dekker 10 cm variasjon..

Aha, så GD kunne ha vært med i Norge om vi hadde en gigantklasse? :icon_confused:

Noe andre land har og ikke vi? Dette blir jo litt urettferdig, om GD faktisk er egnet, bare de får større tunnel og slikt liksom :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar :) Tenkte mer på brukshundraser, gjerne med litt størrelse, f.eks. Dobermann, Rottweiler, fårehunder (Tervueren, Groenendael), Malinois, osv :)

Belgertispe har veldig fin str ja :)

De andre rasene du nevner vil få fryktelig mye belastninger pga av kropp og vekt.

Okei, tusen takk for svar :D Forresten, det er vel ikke noe brukshundrase, men Grand Danois, er de egna? Og hvordan er klassene for disse store hundene? :ahappy:

Nei, det synes jeg overhodet ikke! :o

50 kg pluss, synes jeg ikke har noe på ag bane å gjøre.

Alle hunder over 43 cm i skulderhøyde konkurrerer i samme størrelsesklasse. Enten det er en derten bc på 18 kg eller, en golden retriever på 35 kg, eller en gd på 65-70 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så GD kunne ha vært med i Norge om vi hadde en gigantklasse? :icon_confused:

Noe andre land har og ikke vi? Dette blir jo litt urettferdig, om GD faktisk er egnet, bare de får større tunnel og slikt liksom :whistle:

Hvorfor er det urettferdig?? De små har jo lavere hinder enn de store??

Som skrevet om du ikke så det så er det urettferdig at storklassen skal dekke opp raser fra 43 cm til over 100 cm, når de andre to knapt dekker 10 cm hver. Hvordan i all verden kan det være urettferdig at en konkurranse som går på størrelse ikke skal være tilpasset alle størrelser?????? :icon_confused:

I LP feks er hinderhøyden og apporten tilpasset hundens størrelse, med unntak for de minste, de får dessverre for tung apport selv om hinderet er passe høyt. Det er OGSÅ urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det urettferdig?? De små har jo lavere hinder enn de store??

Fordi jeg tolket det sånn på et innlegg litt lengre oppe at GD ikke kom seg igjennom en vanlig tunnel for den ble for liten og en vanlig slalom for det ble for kort avstand. Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke..

Og at de små har lavere hinder enn de store er vel en selvfølge? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke mangel på egenskap i hunden, men mangel på plass på banen.

Ergo ER jo rasen lite egnet til AG.

Nei, det er reglene som setter begrensing,

Unnskyld, men nå tøver du fælt vel. Det er ingen som sier at alle hundersporter skal være for alle raser, sant? Nå er det ikke noe som sier at det er forbudt med GD på ag-banen, men det er vel ingen tvil om at en GD ikke egner seg liksom? Det er mange raser som ikke egner seg i ag - enten pga størrelse eller tyngde liksom. Man kan vel ikke tilpasse alle sporter til alle raser eller?

I LP feks er hinderhøyden og apporten tilpasset hundens størrelse, med unntak for de minste, de får dessverre for tung apport selv om hinderet er passe høyt. Det er OGSÅ urettferdig.

I IPO har man kun EN størrelse på hinder og apporter - men sporten er åpen for alle raser. Det vil dermed ikke si at den EGNER ser for alle raser liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho, jeg fant noen grand danois agility hunder på youtube. Må nesten dele de med dere. :ahappy:

- artig! sjekk slalomen da!

Link 3

Hadde vært skikkelig morro og sett en GD i agility live! I konkurranse sammenheng da. :ahappy:

Aaaw, så skjønt! :D Den svarte var jo helt nydelig, haha de egner seg kanskje ikke best av alle raser, men den klarte det bra synes nå jeg, og fy søren å stor og søøøt! :D:wub: Store, flotte hunder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg tolket det sånn på et innlegg litt lengre oppe at GD ikke kom seg igjennom en vanlig tunnel for den ble for liten og en vanlig slalom for det ble for kort avstand. Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke..

Og at de små har lavere hinder enn de store er vel en selvfølge? :whistle:

Noen kommer seg nok ikke igjennom, det er ikke et raseprob men individprob. Min kommer seg fint igjennom hun, men det går ikke fort nei ;)

Ergo ER jo rasen lite egnet til AG.

Nei, den er lite egnet for å konkurrere i høyere klasser pga tidsfeil, ikke pga manglende egenskaper i rasen.

Unnskyld, men nå tøver du fælt vel. Det er ingen som sier at alle hundersporter skal være for alle raser, sant? Nå er det ikke noe som sier at det er forbudt med GD på ag-banen, men det er vel ingen tvil om at en GD ikke egner seg liksom? Det er mange raser som ikke egner seg i ag - enten pga størrelse eller tyngde liksom. Man kan vel ikke tilpasse alle sporter til alle raser eller?

Ååå, bedyres det ikke her på sonen at feks bruks og lp er for alle raser, noen må man bare jobbe mere med??

Agility er litt spes siden det er delt opp i strklasser for å tilpasses de minste/mellomste hundene, men slett ikke de store. DET er urettferdig det. Og gd egner seg som sagt fint, men de får tidsfeil pga plassmangel etter FCI reglene. Der de har tilpasset baner for gigantklasser ser man hvor godt de egner seg.

I IPO har man kun EN størrelse på hinder og apporter - men sporten er åpen for alle raser. Det vil dermed ikke si at den EGNER ser for alle raser liksom.

I Norge er det åpent for alle raser som det eneste/et av få land. De rasene det er begrenset til i andre land er de som banen passer best for med tanke på høyde/bredde/vanskelighet osv, samt innebygde egenskaper til bite/forsvarsarbeid. GD egner seg ikke for IPO iom at de sjeldent kan læres opp til å angripe figuranten da det går så imot dens egenskaper. Dog finnes det enkelte som er godt trent i IPO både i Tyskland, Østerrike og USA, men de konkurrerer kun på klubbstevner, de kan ikke konkurrere offisielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...