Gå til innhold
Hundesonen.no

Lavkarbo


Marthe
 Share

Recommended Posts

Edit: ellers har jeg tittet litt i nettbutikken til Kinsavik, og prisene var igunnen ikke så ille som jeg hadde trodd. Noen tips til hva som er lurt å ha i skapet? :)

Det der så jo nesten godt ut :o

Noen som har prøvd det?

Jeg lever vist stortsett ett lavkarbo liv skjønner jeg jo mer jeg leser om lavkarbo. Jeg har bare en dto svakhet: chips og cola (eller det var to store svakhter det :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og da skjønner ikke jeg helt dette styret, jeg, for akkurat dette greier man vel med helt normalt kosthold også? Jeg tror de aller aller fleste hadde oppnådd de samme resultatene ved bare å droppe all

Det er mulig, men for min egen del (som jeg jo kun kan snakke for) så har det gjort en vesentlig forskjell å kutte ut brød, pasta, ris og poteter. Jeg har mye mer energi, er ikke oppblåst, og vekta gå

Jeg hopper masse innlegg, men tenkte bare å informere (mest TonjeM) om at kolesterolverdiene mine har gått ned fra ganske så høye til innenfor referanseområdene. Det med masse mettet fett i kosten og

Frokostrundstykker

1 dl sesamfrø

0,5 dl solsikkekjerner

0,5 dl kruskakli

0,3 dl linfrø

2 dl revet ost

4 egg

1 ss fiberhusk

0,5 ts salt

1 ts bakepulver

2 ts nigellafrø (kan utelates)

evt. valmuefrø eller sesamfrø til pynt

________________________________________________________________

Mal sesamfrø og solsikkekjerner i en blender. Bland sammen alle de tørre ingrediensene i en bolle.

Visp sammen eggene og bland dem i røra. La røra stå i noen minutter. Dersom røra ikke er tykk nok, kan du blande litt mer kruskakli i den for å få den tykkere.

Form røra til passe store rundstykker. Jeg synes det er lettest å gjøre dette med en spiseskje som er dyppet i vann.

Strø evt. pynt på rundstykkene og stek dem på 180 grader i 15-20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd lavkarbo (altså, ordentlig prøvd, og ikke bare gjort det halvveis) som hadde dårlig erfaring med det?

Jepp. Følte meg veldig ekkel og tung i kroppen, null energi, og gikk opp i vekt. (Prøvde vel i 3-4 uker eller noe). Fungerer mye bedre med karbohydrater i kosten. Har en "halvveis" lavkarbo for tiden, lite pasta/poteter, men spiser vanlig grovt brød hver dag, og koser meg med noe godt i helgene. Fungerer mye bedre for meg, og energien er tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd lavkarbo (altså, ordentlig prøvd, og ikke bare gjort det halvveis) som hadde dårlig erfaring med det?

Jeg prøvde for 1 1/2 år siden. Veldig streng diett. Mistet energi, orket nesten ikke stå opp for å reise på hundetrening etter 5 dager på kuren. Dette var da dag 6 på morgenen. Kollega av meg som rapportere om økt energi på både seg selv og mannen i huset.

Men jeg tror jeg har forklaringen på hvorfor det slo dårlig ut for meg. Jeg har fjernet galleblæra, ergo så har ikke kroppen min mulighet til å "lage" en buffer med galle til fordøyelsen. Så når jeg fikk en brå overgang så klarte ikke kroppen "vinne" ut nok av energien i forhold til tidligere.

Jeg nærmer meg ett mer karbofritt kosthold nå. Prøver å kutte ut brød i første omgang. Bruker "pippip brød" med masse frø og slik. Og kutte ut sjokolade og godteri. Brus har jeg kuttet ut for lenge siden. Har kanskje skjeiet ut 2 ganger på ett halvår når det gjelder brus.

Jeg er ikke der at jeg har kuttet mer enda. Men trapper mer forsiktig ned på karbo, slik at jeg ikke havner der jeg var forje gang. Rett på Statoil og kjøpte hveteboller.. :lol:

Jeg tror ikke jeg kommer til å bli fanatisk å telle karbohydrater og slik, men har tro på at dersom det blir mindre av det så er det uansett sunnere enn mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde for 1 1/2 år siden. Veldig streng diett. Mistet energi, orket nesten ikke stå opp for å reise på hundetrening etter 5 dager på kuren. Dette var da dag 6 på morgenen. Kollega av meg som rapportere om økt energi på både seg selv og mannen i huset.

Men jeg tror jeg har forklaringen på hvorfor det slo dårlig ut for meg. Jeg har fjernet galleblæra, ergo så har ikke kroppen min mulighet til å "lage" en buffer med galle til fordøyelsen. Så når jeg fikk en brå overgang så klarte ikke kroppen "vinne" ut nok av energien i forhold til tidligere.

Jeg nærmer meg ett mer karbofritt kosthold nå. Prøver å kutte ut brød i første omgang. Bruker "pippip brød" med masse frø og slik. Og kutte ut sjokolade og godteri. Brus har jeg kuttet ut for lenge siden. Har kanskje skjeiet ut 2 ganger på ett halvår når det gjelder brus.

Jeg er ikke der at jeg har kuttet mer enda. Men trapper mer forsiktig ned på karbo, slik at jeg ikke havner der jeg var forje gang. Rett på Statoil og kjøpte hveteboller.. :lol:

Jeg tror ikke jeg kommer til å bli fanatisk å telle karbohydrater og slik, men har tro på at dersom det blir mindre av det så er det uansett sunnere enn mye.

Jeg hører fra mange og leser om at om du starter RETT over på lavkarbo vil du få en uke 10 dager hvor du føler deg slapp og dårlig energi etc før kroppen stabiliserer seg.

Mens derimot foreslår de fleste bøkene å trappe ned, noe jeg og Thorstein gjør nå. Trappe ned og spise mer og mer karb fritt. Har ikke fått noen bivirkninger enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet rett over på lavkarbo uten tilvenning. Hadde litt vondt i hodet i går, litt mindre trykk i dag. I tillegg merker jeg umiddelbart at jeg er mindre oppblåst. Satser på at det har gått seg til innen jeg begynner på jobb neste onsdag :)

Jeg har alltid startet cold turkey. Opplever det samme som deg, slapp og litt hodeverk i en dag eller to. Så kommer godfølelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Gubben og jeg kommer til å kjøre full lavkarbo snart. Lurer på om noen kan svare på hvor billig det er prismessig? Vi er halvveis fattige studenter så vi har ikke allverdens penger liksom :P

Ellers har vi funnet noen oppskrifter som virker som gode erstattere for brød hvert fall! Lapper :D Det kommer til å bli lagd mye for å si det sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandelmel pizzabunn (klarer ikke svampete bunner som smaker egg..)

2 dl revet ost

3 egg

2 ts salt

2 ts fiberhusk

100-150 gram mandelmel

oregano

1 ts bakepulver

ca 2 dl vann (litt forsiktig med vannet)

Når du skal få pizzadeigen ut på bakepapiret, så ha vann på fingrene så er den superlett å få utover bakearket, ellers blir det kliss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å begynne med lightvariant av lavkarbo etter fadderuka (sikkert like greit? :lol: ). Mest fordi jeg håper det kan gi meg mer energi i hverdagen, men noen kilo ned er sikkert ikke så dumt det heller ;) Lurte på om noen sitter på noen tips til enkle tiltak for å komme i gang å holde seg der?

Jeg er fra før ikke spesielt glad i poteter, pasta og ris (de 2 sistnevnte er i såfall fullkorn om jeg spiser det), og spiser mye grønnsaker og rent kjøtt.

Men jeg er alt, alt for glad i hvetebakst og godis - så skulle gjerne hatt noen tips på den delen.

Tror frokost/mellommåltider er mitt største problem - ikke spesielt glad i cottagecheese, tunfisk eller fisk så det er liksom uaktuelt. Oppfinnsomheten er heller ikke den beste...

Setter veldig stor pris på tips til enkle tips for å komme i gang og inn i gode vaner - så får vi heller ta den videre etterhvert. Mer opptatt av å klare å holde den over tid enn å kjære ekstremt i få uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å begynne med lightvariant av lavkarbo etter fadderuka (sikkert like greit? :lol: ). Mest fordi jeg håper det kan gi meg mer energi i hverdagen, men noen kilo ned er sikkert ikke så dumt det heller ;) Lurte på om noen sitter på noen tips til enkle tiltak for å komme i gang å holde seg der?

Jeg er fra før ikke spesielt glad i poteter, pasta og ris (de 2 sistnevnte er i såfall fullkorn om jeg spiser det), og spiser mye grønnsaker og rent kjøtt.

Men jeg er alt, alt for glad i hvetebakst og godis - så skulle gjerne hatt noen tips på den delen.

Tror frokost/mellommåltider er mitt største problem - ikke spesielt glad i cottagecheese, tunfisk eller fisk så det er liksom uaktuelt. Oppfinnsomheten er heller ikke den beste...

Setter veldig stor pris på tips til enkle tips for å komme i gang og inn i gode vaner - så får vi heller ta den videre etterhvert. Mer opptatt av å klare å holde den over tid enn å kjære ekstremt i få uker.

Jeg har begynt å lage lavkarbobrød, overraskende godt faktisk! :lol:

(Oppskrift på side 3)

Jeg er på ingen måte "hysterisk", men skal pga problemer med nakke prøve å unngå mest mulig gluten og med litt planlegging så går den biten relativt greit.

Til frokost og mellommåltid går det endel salater i ymse varianter, jeg har i litt kylling, bogskinke eller kokt egg og bacon :)

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd på LCHF i snart 2 år. Har gått ned endel kg og er bare så glad for at jeg la om til dette kostholdet. Har i mange år slitt med Fibromyalgi, med mye hodepine, muskel smerter osv. Men etter at jeg la om kostholdet er hodepinen nesten borte og smertene er mye mindre :) Kroppen fungerer aller best med veldig lite karbo- helt ned i 5-10 gram om dagen, men det er egentlgi litt lite, så nå ligger jeg på 20 gram om dagen. Og det fungerer veldig bra. Har nå veldig lite søthunger (noe som jeg slet mye med før ;) ) og humør og energi er på topp :D

Har en favoritt oppskrift på boller- Skikkelig gode !

Rundstykker ca 11 stk

4 egg

1 boks creme fraiche original( Du kan sikkert bruke litt mindre, om du vil ha mindre karbohydrater)

2 ss olivenolje

30 g fiberhusk

30 g fiberrik kruskakli

50 g mandelmel

20 g solsikkekjerner( males)

10 g gresskarkjerner( males

2 ts bakepulver

1- 1,5 ts salt

Sett ovnen på 180 grader. 25-30 min

Start med å male solsikkekjerner og gresskarkjerner

Bland alt det våte først (kakk egg, creme f og olje)

Bland det tørre inni det våte og avslutt med bakepulveret. Rør dette godt sammen, det vil etterhvert bli veldig tungt å røre med sleiven. Da kan du ta opp litt og litt av deigen og forme dem slik du ønsker. Om de ikke er så lette å forme la deigen hvile i 1-2 minutter til den blir lett å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizzadeig av blomkålsris:

Til hver kopp med blomkålsris, et egg og en kopp revet ost. Bland til en røre. Til en stor pizza 2-3 av hver. Litt salt og noen pepperkvern. Forvarm ovn til 225 grader og fordel røra utover en plate. Strø litt urter over, oregano, basilikum og persille feks. Litt revet parmesan om du er glad i det. Stek til den har fått litt skorpe.

Putt på tomatsaus og valgfritt fyll (helst ikke for tungt) og topp med ost. Stek til osten er gylden. Nom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodepinen er borte, bare et svakt trykk i tinningen igjen. Godfølelsen kommer sigende nå :ahappy:

Men jeg kjøpte knekkebrød på butikken i dag - de "rundstykkene" av frø sleit jeg skikkelig med å få i meg. Disse knekkebrødene har 5 karber pr stk, men som en reserveløsning funker det vel. Skal prøve meg på egne knekkebrød med en oppskrift jeg fant, håper de er bedre enn de rundstykkene...

Hvordan er det med vaniljekesam forresten, er det tillatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å komme 100% igang. vi spiser lavkarbo middag, dvs biff, bernaise og sellerirot fries - NAM!

og jeg prøver å lage frokost eller lunsj

men jeg venter til siste nådestøt til etter fadderuka, ikke at jeg drikker mye etc men det var mye middag og lunsj og ting servert gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodepinen er borte, bare et svakt trykk i tinningen igjen. Godfølelsen kommer sigende nå :ahappy:

Deilig. :)

Men jeg kjøpte knekkebrød på butikken i dag - de "rundstykkene" av frø sleit jeg skikkelig med å få i meg. Disse knekkebrødene har 5 karber pr stk, men som en reserveløsning funker det vel. Skal prøve meg på egne knekkebrød med en oppskrift jeg fant, håper de er bedre enn de rundstykkene...

Har du på mengder av godt og fett pålegg så slipper man vel unna med et knekkebrød kanskje?

Hvordan er det med vaniljekesam forresten, er det tillatt?

5% sukker ser jeg. Og nesten 8 karber. Så det spørs jo hvor lavt du ønsker å ligge.

Mange liker å putte friske bær i creme fraische til frokost.

Og for dere som vil ha chips, så er bacongull lovlig lavkarbosnacks. ;)

Og ostechips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det nå Mari, men det er snakk om en skje eller to sammen med litt bær som en liten snack så det tåler jeg. I alle fall på dager hvor jeg spiser lite karber til lunsj/middag (jeg spiser ikke frokost).

Men det jeg merker er at jeg spiser mye mindre i mengde, når jeg spiser kraftig mat istedenfor masse ris og pasta! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...