Gå til innhold
Hundesonen.no

Lavkarbo


Marthe
 Share

Recommended Posts

For å ikke ødelegge "Akkurat nå" tråden, så spør jeg heller her. Har du prøvd lavkarbo diett? Fikk du mer energi? Gikk ned i vekt? Hva ble resultatet?

Har du gode og enkle oppskrifter på diverse mat? Gjerne med ingredienser som man lett får tak i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og da skjønner ikke jeg helt dette styret, jeg, for akkurat dette greier man vel med helt normalt kosthold også? Jeg tror de aller aller fleste hadde oppnådd de samme resultatene ved bare å droppe all

Det er mulig, men for min egen del (som jeg jo kun kan snakke for) så har det gjort en vesentlig forskjell å kutte ut brød, pasta, ris og poteter. Jeg har mye mer energi, er ikke oppblåst, og vekta gå

Jeg hopper masse innlegg, men tenkte bare å informere (mest TonjeM) om at kolesterolverdiene mine har gått ned fra ganske så høye til innenfor referanseområdene. Det med masse mettet fett i kosten og

Tja.. Jeg går alltid ned i vekt om sommeren fordi jeg spiser mer salat/grønnsaker, og kutter potet og ris. Nå er jeg veeeldig glad i poteter, og spiser bare vill/brun ris, men merker stor forskjell likevel. Margarin har jeg aldri likt/brukt, her går det i smør. Drikker sjeldent melk, da skummet, og sauser ol blir lagd på soyamelk.

Jeg tror det letteste er å kutte lettprodukter, bruk heller ekte saker, og unngå hvitt brød/ris/pasta, og minst mulig potet, samt ikke for mye frukt, da er man et godt stykke på vei. Nr 2, spis litt hver 3 time, om det bare er et knekkebrød så hjelper det på forbrenninga og blodsukkeret holder seg stabilt. Er du brusoholiker, vel... MASSE unødvendige (men akk så gode) kalorier i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke ødelegge "Akkurat nå" tråden, så spør jeg heller her. Har du prøvd lavkarbo diett? Fikk du mer energi? Gikk ned i vekt? Hva ble resultatet?

Har du gode og enkle oppskrifter på diverse mat? Gjerne med ingredienser som man lett får tak i :)

Jeg lever lavkarbo. Tok litt tid før jeg satt meg inn i det, men nå er det blitt en livstil.

Synes det er greit å ha fiberhusk, kokosmel og JBK hjemme (sikkert mer som jeg glemmer i farten :P ) jeg lager feks lasagne med squash skiver isteden, med hjemmelaget tomassaus og hvitsaus kokt opp av fløte og ost med litt musqat.

Pizza bunn lager jeg av 4 egg, en boks cottage cheese, 150 gram revet ost og salt som jeg blander sammen i stavmikser så inn i ovnen i ca 20 min. Skiller eggehvit som jeg stivpisker, blander cottagecheese ost og plommen sammen til en jevn røre, så mikser jeg det forsiktig sammen for å ikke slå ut luften :)

Jeg bruker også mye sellerirot, koker det opp og lager feks mos av det med litt fløte og smør, eller koker opp og kutter det i terninger og lager hjemmelaget "potetsalat" med sellerirot isteden. Bruker det også i skiver som "fløtegratinerte poteter sellerirot". Kan også kokes i feks 10 min, kutte i strimler, grillkrydder og ha det under grillen i ovnen en liten stund :)

Frokost synes jeg var vanskeligst... Man blir bra lei av egg etter en stund ;)

Det som er viktig er at man er konsekvent, ikke bryter og at man spiser ofte... Hvis ikke får man ikke effekten man vil ha og da er det ikke rart det ikke fungerer :)

Nå har jeg mye å ta av, men har feks gått ned 3 kg forrige uke men legger mer merke til at kroppen har blitt fastere etter jeg startet med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, forøvrig så lærte jeg meg å lage "panekaker" eller "lapper" her om dagen. Tar noen spiseskjeer fløte, et eller to egg (spørs på mengden man vil ha) og litt kokosmel/mandelmel (spørs hva jeg har først foran meg :P bittelitt salt, blander sammen og steker :) Tar tre sekunder å lage og er faktisk godt!

Og ja, sellerirot er under jorden mat, men har karbohydrat på 2.8 gram per 100 gram så den er godkjent å spise :)

Edit;(igjen)

"jukseris" lager jeg av blomkål som jeg river i osteriver, så steker jeg det i pannen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang frokost: stek litt skinke. En kotelett, gjerne sommerkotelett. Tunfisk. Røkt laks. Biffstrimler/wok. Kyllinglår.

Det er mange fine ting man kan ha til frokost, men man må tenke utenfor "brødet" :lol:

Jammen, problemet er jo at jeg IKKE vil steke noe. Eller koke. Eller noe. Minst mulig oppvask og stress tidlig på mårran. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på det ganske lenge selv, og gikk fint ned i vekt. Fikk derimot ikke merkbart mer energi av dette, men ble ganske mye surere pga savn av karbohydrater ;)

(Og herregud, egg, jeg kan fortsatt ikke spise det. blææææh.)

Mitt beste råd er å rådføre deg med lege/ernæringsekspert av noe slag, evt folk med god utdannelse innefor trening o.l, da det er lett å trå feil i forhold til nettopp trening. (Jmfr horror-historie om min venninne som mistet mye muskler fordi hun trente for hardt i forhold til hva hun fikk i seg av proteiner osv.)

Det skal tross alt være en balanse i det hele. Ikke noe problem så lenger du passer på proteinnivå, som Lill sa i chatten her om dagen, men det er noe å ha i bakhodet. :)

Og eksperimenter mye med maten. Det blir fort kjedelig om du bare skal spise egg og bacon, og det er utrolig mye god lavkarbo-mat der ute! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, problemet er jo at jeg IKKE vil steke noe. Eller koke. Eller noe. Minst mulig oppvask og stress tidlig på mårran. :whistle:

Ha i kjøleskapet, stekt/kokt dagen før? Kan fint spises kaldt! Tunfiskboksen klarer du vel å åpne, spise med gaffel og kaste boksen i (retur)søpla?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha i kjøleskapet, stekt/kokt dagen før? Kan fint spises kaldt! Tunfiskboksen klarer du vel å åpne, spise med gaffel og kaste boksen i (retur)søpla?? ;)

Smart, du! Tunfisk liker jeg jo tilogmed. :P

Kan man dekke det man trenger av fiskegreier med bare tunfisk og noen ganger røkt laks? :whistle:

Hilsen liker ikke fisk så godt heller, bare for å være vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart, du! Tunfisk liker jeg jo tilogmed. :P

Kan man dekke det man trenger av fiskegreier med bare tunfisk og noen ganger røkt laks? :whistle:

Hilsen liker ikke fisk så godt heller, bare for å være vanskelig.

Røkt laks med avocado er så utrooolig godt!

Forøvrig, så er det KJEMPE viktig å drikke nok vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar allerede :ahappy: Her er det mye å lære ser jeg :)

Cottage cheese er fin frokost ihvertfall :) Det kan man jo spise rett fra boksen.

Har du ikke noe annet oppi? Jeg ser ikke for meg at det er så godt å spise rent :icon_redface:

Jeg ønsker denne dietten i utgangspunktet for å bli sunnere, og få mer energi. Om jeg tar av 3-5 kilo så er det ikke krise. Så mye mer enn det ønsker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på lavkarbodiett (ekstremvariant av Fedon, mer eller mindre) i drøyt ti år, pga sykdom (hypothyreose etter strumpaoperasjon, for de som lurer). Kroppen min liker ikke fett, den. Syns den at den får for mye fett (animalsk fett, vegetabilske oljer går fin-fint), går det tvers igjennom :icon_redface: Har nok litt lav galleproduksjon... Tenker ikke så mye over hvordan jeg spiser lenger, men jeg spiser mye grønnsaker og fisk, grove kornprodukter og grov pasta og naturris. De siste par årene har jeg begynt å spise poteter, men jeg har bare ikke mage for poteter etter så lang potettørke, så det blir sjelden mer enn en potet, og masse-masse grønnsaker og fisk/av og til kjøtt. At jeg spiser mye fisk og lite kjøtt er egentlig mest fordi jeg liker fisk bedre. Spiser også ofte, kanskje så mye som 10 ganger om dagen, men jeg småspiser nøtter, gulrøtter og ting hele tida. Men jeg har en tendens til å glemme å spise når jeg er opptatt av andre ting, da får jeg nærmest føling fordi kroppen min ikke er vant til at mage/tarm er tom, og da blir jeg innmari sliten i en dag eller to etterpå.

Dietten regulerer stoffskiftet mitt ganske effektivt, tenker aldri over hvor mye eller lite jeg spiser, kan spise masse-masse eller ganske normalt og jeg veier alltid det samme. Jo oftere og lurere jeg spiser, jo mer energi har jeg - og jeg har jevnt med energi hele dagen. Merker det godt på energi (og særlig hjernekapasitet :whistle: ) når jeg har vært dårlig til å spise i noen dager.

Har så vidt begynt å spise jordbær (bringebær, blåbær og andre ikke fullt så søte bær kan jeg spise ganske mye av), men jeg skal ikke spise mer enn 10-15 bær før jeg føler meg tung og slapp dagen etter. Men fyyyy fader så deilig det er å spise jordbær etter å ikke ha kunnet spise noe søtere enn paprika i flere år :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på lavkarbodiett (ekstremvariant av Fedon, mer eller mindre) i drøyt ti år, pga sykdom (hypothyreose etter strumpaoperasjon, for de som lurer).

*klippe*

Jeg har også hypothyreose, og tar mindre medisiner nå enn før :)

Også er det greit å huske på at alt er ikke for alle. Det som fungerer for noen fungerer ikke for andre, og omvendt :)

Jeg skal forøvrig sjekke kolesterole mitt imorgen, for å se hvordan å leve på så mye fett slår ut på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hypothyreose, og tar mindre medisiner nå enn før :)

Også er det greit å huske på at alt er ikke for alle. Det som fungerer for noen fungerer ikke for andre, og omvendt :)

Jeg skal forøvrig sjekke kolesterole mitt imorgen, for å se hvordan å leve på så mye fett slår ut på det.

Gratulerer! Jeg har gått fra kjempemedisinering til ittnå i vinter/vår :D Det hadde ikke gått om jeg også slutta med dietten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist lavkarbo i ca. 3 mnd nå og syns det fungerer ganske bra.

Vil ikke si jeg har verken mer eller mindre energi enn før, men har gått ned 7kg :banana:

Jeg kunne sikkert gått ned mer om jeg hadde vært strengere, men noen ganger har man lyst til å spise en hel kurv med jordbær... :P

Jeg går ikke på noen ekstrem kur, men har kuttet ut poteter, ris, pasta og brød.

Ja, også alt av sukker da selvfølgelig!

Jeg sitter ikke og regner ut hvor mange karbohydrater jeg får i meg hver dag, men spiser mat jeg vet inneholder lite karbohydrater.

Tenker som så at alt som inneholder 5 g eller mindre, kan jeg spise så mye jeg vil av.

Til frokost spiser jeg som regel cottage cheese med bringebær, litt hakkede mandler og bittelitt kokos. Kjapt og smaker veldig godt! Hender jeg bytter ut cc med tyrkisk yougurt.

Det jeg savner er å kunne stikke innom butikken når jeg er sulten og kjøpe noe jeg kan spise i farta! Kan ikke lenger ta en banan, et rundstykke og løpe videre :hmm:

Akkurat der tar jeg gjerne imot tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på lavkarbo i 3-4 mnd, og gikk ned 5 kilo. Da spiste jeg godteri i helgene, så var jo ikke akkurat heelt etter dietten :P Men jeg har ikke disiplin nok til å holde meg unna! Prøvde meg først med bare baconsvor, men blæh, det ble litt for mye av det gode. Lagde også mange lavkarbo kaker og muffins og spiste det når suget var som verst.

Til frokost spiste jeg fiberrik knekkebrødet og hadde på reker i majones e.l. Lagde også knekkebrød selv og eggmuffins. Frokosten var faktisk måltidet jeg fikk i meg flest karbo på (ca 5). jeg holdt meg under 15, men noen dager sleit jeg med å få det så høyt. Da tok jeg meg ett par tomater ;)

Jeg måtte ha mye fløte i maten for å bli mett, og det er jo ikke så bra for kroppen og få i seg så mye fett. Det var en av grunnene til at jeg sluttet..

Jeg startet sammen med min mor som har lagt om livsstilen sin etter lavkarbo. Hun er mye flinkere enn meg, og hun har gått ned de 7 kiloene hun alltid har ønsket å få av :) Nå har kroppen hennes stabilisert seg, og hun er faktisk litt for tynn etter min smak.. hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har lavkarbo så positive fordeler ved hypothyreose altså? Da burde jeg kanskje prøve jeg også da?..

Men jeg er jo så glad i brød, ris og alle sånne karbohydratrike ting :hmm:

Apropos det så har jeg en oppskrift liggende på lavkarbo"brød". Blir som små polarbrød i utseende. Disse er jo greie spesielt til frokost osv når man vil ha noe med pålegg på. Kan legge inn oppskriften om dere vil ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har lavkarbo så positive fordeler ved hypothyreose altså? Da burde jeg kanskje prøve jeg også da?..

Men jeg er jo så glad i brød, ris og alle sånne karbohydratrike ting :hmm:

Apropos det så har jeg en oppskrift liggende på lavkarbo"brød". Blir som små polarbrød i utseende. Disse er jo greie spesielt til frokost osv når man vil ha noe med pålegg på. Kan legge inn oppskriften om dere vil ha?

Gjerne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på lavkarbodiett i ett år og levd på lavkarbo kosthold i snart to år. Gikk ned 50 kilo er er kjempe fornøyd. Mer energi og mange andre fordeler også.

Det er massevis av blogger med masse gode oppskrifter, både forslag til froksot, lunsj, middag, kvelds, snadder og snacks, kaker og desserter. Allers kommer nå ut med en Lavkarbo oppskriftbok hvor det er leserne som har sendt inn oppskrifter. Ta en titt på Lavkarbo.no og også på LCHF-bloggen Er i grunnen bare å google lavkarbo, så kommer det linker på linker med info og oppskrifter.

Jeg synes opplegget har vært supert for meg. Jeg er ingen person som er glad i å trene, så å sitte på baken og gå ned i vekt var helt greit for meg. Jeg fikk mer energi, stabilt blodsukker - noe som fører til stabilt humør, bedre hud og hår. Og man trenger ikke bare spise egg og bacon. Mulighetene er mange. Og man kan lage lavkarbovarianter av det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, problemet er jo at jeg IKKE vil steke noe. Eller koke. Eller noe. Minst mulig oppvask og stress tidlig på mårran. :whistle:

Lag til osteknekkiser da vel, så kan du ta det om morningen til frokost. Eller du kan lage lavkarbobrød, rundstykker eller knekkis. Osteknekkis med smør og skinke er supergodt synes jeg. Og enkelt: Ta taffelost (kommer i mange smaksvarianter) legg skivene på matpapir og kjør på full guffe i microen til de har sluttet boble, la dem så tørke. Sprøtt og godt :-)

Og restemat er kjekt som frokost, og som flere nevner: cottage cheese. Ellers er Tyrkisk Yoghurt (billigst i Sverige) veldig godt, med litt stevia og nøtter i, skal man ha det som dessert kan man ta litt finhakket sjokolade i også (Rema1000 har Sukkerfri Mørk sjokolade).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...