Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er magedreining?


Ulvinnen

Recommended Posts

Søk på Canis eller Google.

Enkelt forklart: Det skjer hos store hunder, og hunder med dyp brystkasse. Det er uenigheter om det er sammenheng mellom mavedreining og mat/mosjon. Under en mavedreining snurrer mavesekken rundt, og alt stoppes opp innvendig, tilførselen ned i mavesekken snurpes igjen, og ingenting kommer heller ut bak (siden mavesekken er snudd rundt, og tar,er o.l. blir vridd og tett).

You see?

Det er en smertefull tilstand, og kommer man seg ikke raskt nok til dyrlegen så dør hunden.

Det skjer ikke på små raser (jeg har aldri hørt om det) fordi maven rett og slett ikke har plass til å snurre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja magen blir som en ballong og som en tromme hvis du tar/dunker på den. kan også prøve å brekke seg uten at det kommer noe, siden det er tett. De viser tydelig ubehag, så du vil nok oppfatte at noe er galt! Bare dra veldig fort til dyrlegen. Er du veldig langt unna kan du gjøre noe selv, men det anbefales KUN i nødsituasjoner, hvor du stikker noe skarpt inn i siden (må få dyrlegen til å vise hvor) slik at det letter på trykket, slik at du kan spare tid på veti til dyrlegen.

Moren til min hund døde nå i høst av det. Fikk hjertestopp i forbindelse med magedreining. :D Det er fælt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har rundt 20minutter på seg til å komme til vetrinæren før hunden kan dø hvis den har fått magedreining. Men kjenner en hund som har overlevd en hel natt' date=' og det var han 3.mavedreining.[/quote']

åh herregud, får skikkelig angst jeg nå! Det tar ca en halvtime å kjøre til dyrlegen herfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen som vet hva det kan komme av? Som mat/mosjon? Har lest en plass at man ikke skal mosjonere hunden en time før maten og og ikke mosjonere en time etter maten? Stemmer dette?

noen mener det har med mosjon og gjøre, andre ikke. jeg lever ikke helt etter den regelen om ikke å mosjonere før en time er gått, men jeg mosjonerer han aldri hardt før en time er godt. ikke jogging, løpe løs, og hard aktivitet. samme gjelder før mat. systemet i kroppen må roe seg etter hard aktivitet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-o Kan man være heldig og magedreiningen blir bra igjen av seg selv? Hadde en episode rett etter sommerferien hvor magen til Yrja bare ble helt oppblåst og hard. Hun la seg ned og reiste seg opp igjen hele tida. Orket ikke å ligge. Hun peip og viste ubehag. Vi skulle dra til dyrlegen, men før vi kom dit hadde magen nesten blitt normal igjen! :-o Viste ikke lenger tegn til ubehag, så vi drøyde den litt. Hun ble helt normal igjen. :lol: Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk skrekk når jeg hørte om dette jeg å..

På fjørstehjelp kurset så fikk vi noen tips som kan gi deg mere tid...

Når mage sekken har vrengt seg helt så buler magen ut på den ene siden.. og du ser det på hudnen at den har ubehag...

Når den har vridd seh helg rundt kan ti ta en Nål eller noe spist tynnt og stikke et hull på mage sekken.. når luften har gått ut.. tar du nålen rolig ut og haster til vetten...( stikk hardt inn.. du må jo gjennom hus å..)

Høres brutalt ut.. men kommer du deg ikke til vetten på 20 min så er jo dette et bedre alternativ enn å gi opp..

Jeg husker ikke hvordan det ser ut når magesekken er på veil til å dreie seg... slik halvt.. men har du en tynn lange skal du føre den ned i mage sekken gjennom munnen. ( for å vite at du er kommet i magesekken i stede for luft røret er lukten... det lukter jo litt vondt i magesekken..)

Blås.. så kan du få rettet opp magesekken igjen og fort til vetten...

Så Anbegaler jo å ha med førstehjelps skrin men nål og en slik slange.. det skal jeg gjøre..Prøv å kom dere på førstehjelps kurs... kan komme til nytt en dag..

Dette hører jo brutalt ut.. men kan redde hunden din sitt liv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Selv om dette er en relativt gammel tråd, så kommmer jeg med noen ord.

De lærde blir nok aldri enige om årsaken til magedreining. Men at det har kun med inntak av mat i forbindelse med mosjon kort tid før eller etter måltidet, det er de lærde enige om at ikke stemmer.

En hund kan få magedreining uten at den har fått mat på mange, mange timer. Ved magedreining danner det seg gass i store mengder, og det skal bare en liten bevegelse til før magesekken snurrer rundt. Ofte snurrer milten rundt også. Gassen som dannes er meget giftig, og den reduserer hundens almentilstand betraktelig. Hunden er nå som regel betydelig påkjent, og selv om den blir operert, så dør hunden i mange tilfeller, fordi den giftige gassen har påvirket hjertet til hunden i så stor grad at hunden ikke tåler anestesien.

Tidligere ble hunden først operert en gang. Da man la ut magesekken, slik at den kunne tømmes helt for gass og også ble skylt gjennom flere ganger om dagen. Hunden ble så reoperert etter 2-3 dager, hvis den da levde så lenge. Denne reoperasjonen bestod i å sy igjen magesekken og huden rundt den.

Nå i dag blir magesekken sydd fast i bukhinnen, slik at den ikke har noen mulighet til å snurre rundt. Og da holder det med bare en operasjon. Noe som kan hjelpe en hund med magedrining er at man tar en steril nål, helst en kanyle, og stikker inn i magesekken, slik at gassen kommer ut, men da må man være sikker på å treffe riktig, hvis ikke kan man risikere å gjøre vondt verre.

En magedreining er meget smertefullt for hunden. Hvis den får magedreining så er man aldri i tvil om hva det er, det hører man på hundens store smertehyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har versert endel teorier om det, jeg er en av dem som dessverre har opplevd å få megedreining på en hund, med tragisk utfall, kan love at jeg har satt meg inn i det jeg har funnet av litteratur om dette fenomenet.

Det flere faktorer som kan spille inn faktisk, det behøver ikke ha noe med mat å gjøre en gang.Hunden jeg hadde hos meg som fikk md.lå og sov og hadde ikke spist noe på over 7timer, så det hadde ikke noe med det å gjøre.Det som skjer er at hunden blir urolig og tasser rundt og vil ut.Man kan ikke se noe på hunden i starten, men etterhvert så begynner hunden å brekke seg, og det kommer ingen ting opp.da ser man at buken begynner og fylles.En ting å gjøre kjør til Vetten..jeg skal ikke gå videre i detaljer her ikke nødvendig å skremme vannet av folk.

Sterke varme og kuldeperioder kan utløse MD, særlig på tynnpelsede hunder. intr, men det var en av årsakene som ble konkludert med da min hund fikk dette.En anne ting redusert nyrefunksjon, ekstrem mosjonering like etter at hunde har inntatt ett stort måltid og likeså foring like etter mye trening.Stress .Det er derfor man anbefaler å gi flere små måltider fremfor et stort for dagen, for å forbygge MD, det er nok i forbindelse med foring det fleste MD oppstår.

håper dette var litt forklarende

mvh

Hildur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...