Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?


Timian

Recommended Posts

Hehe, men buret er fortsatt en inne-stenging av hunden fordi om eier er innestengt med det samme. For hunden betyr det ingenting, den er stengt inn uansett. Eier velger det selv og kan gå ut når denne vil, hunden kan ikke.

Da syns jeg det heller kun er for sikkerhet og at man må se på behovet for turen - er den kun for eiers skyld, så kan det være en fordel at hunden blir hjemme istedet og slipper bur. Men hvis bilturen er i hundens interesse - han får bli med til sosialisering/miljøtrening, jakt eller andre ting som er en fordel/nytte for den.

Jeg er enig med deg! ;) Vi tar kun med vår hund på bilturer når det er for hundens fordel; sosialisering, dyrlegen, trening etc - og det er da brukt som en sikkerhet. Utenom dette er hunden hjemme, da å plassere henne i bur uten en større grunn ikke er aktuelt fra vår side :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 508
  • Created
  • Siste svar

Jeg er enig med deg! ;) Vi tar kun med vår hund på bilturer når det er for hundens fordel; sosialisering, dyrlegen, trening etc - og det er da brukt som en sikkerhet. Utenom dette er hunden hjemme, da å plassere henne i bur uten en større grunn ikke er aktuelt fra vår side :whistle:

Av ren nysgjerrighet; når hunden er hjemme, er den alene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet; når hunden er hjemme, er den alene da?

Niks! :) Jeg jobber fra morgen - ettermiddag, og kommer hjem ca 1 time før samboeren drar på jobb og han kommer hjemme 23 - 24 tiden på kvelden. Vi er derfor utrolig heldige med arbeidstid og er i den situasjonen at hunden alltid har noen sammen med seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg lyst til å spørre hvorfor hundefrelst ikke har flere hunder slik at hunden kan leve naturligst mulig i flokk, men jeg skal ikke OT' e denne tråden mer ;)

Og jeg fikk lyst til å svare :rolleyes2: ..

Som jeg har skrevet et annet sted på dette forumet så vil vi oppdra valpen vi først har skaffet oss, og vi planlegger nummer 2 - NÅR nr 1 har blitt voksen og vi føler det er naturlig å ta til oss nr 2 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og akkurat hva er bra med bur?

Hvor mye bur er bra?

Det utsagnet ditt var ikke mindre flåsete det heller ;)

Bur er bra fordi da er ihvertfall kvapen trygg når den skal vere heime åleine. Har du ein kvalp laus inne når du sjølv er vekke, kan den skade seg, og er den uheldig å eter noke som den ikkje skal så kan du rekne med å finne ein dau hund når du kommer heim.

Å la hunden vere i bur om natta syns eg er grei burbruk, men utover det bør den ikkje vere noke meir i bur.

Å komme her å seie at bur er fy fy blir for meg totalt hjernedødt og vitner om totalt uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er bra fordi da er ihvertfall kvapen trygg når den skal vere heime åleine. Har du ein kvalp laus inne når du sjølv er vekke, kan den skade seg, og er den uheldig å eter noke som den ikkje skal så kan du rekne med å finne ein dau hund når du kommer heim.

Å la hunden vere i bur om natta syns eg er grei burbruk, men utover det bør den ikkje vere noke meir i bur.

Å komme her å seie at bur er fy fy blir for meg totalt hjernedødt og vitner om totalt uvitenhet.

Så hunden skal være i bur om natta, og når den er alene. Skriver du selv, deretter sier du mer enn om natta bør den ikke være i bur... Flott du motsier deg selv da :)

Det er fortsatt noe som heter å valpesikre huset, evt et rom, kompostgjerder/grinder enn å passifisere en hund og putte den i bur. Mange hunder bruker hele tiden eieren er borte til å ha panikk i buret og prøve å komme seg ut og kan skade seg liksågodt på det...

Å komme her og si at hunden trenger bur for å leve og ha et fint liv er for meg totalt hjernedødt og vitner om totalt uvitenhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er bra fordi da er ihvertfall kvapen trygg når den skal vere heime åleine. Har du ein kvalp laus inne når du sjølv er vekke, kan den skade seg, og er den uheldig å eter noke som den ikkje skal så kan du rekne med å finne ein dau hund når du kommer heim.

Å la hunden vere i bur om natta syns eg er grei burbruk, men utover det bør den ikkje vere noke meir i bur.

Å komme her å seie at bur er fy fy blir for meg totalt hjernedødt og vitner om totalt uvitenhet.

Men er det ikke bedre å fjerne det valpen kan skade seg på enn å bure den inne?

Du vet man kan få kjøpt hylser man legger ledninger i?

Kompostgrinder kan man kjøpe billig og lage en større innhegning til valpen. Det burde være enkelt nok å sørge for at det ikke finnes elementer i den som valpen kan dø av. Det har i alle fall jeg klart med alle mine og det har mange andre her også klart.

Hvorfor skal den ligge i bur om natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hunden skal være i bur om natta, og når den er alene. Skriver du selv, deretter sier du mer enn om natta bør den ikke være i bur... Flott du motsier deg selv da :)

Det er fortsatt noe som heter å valpesikre huset, evt et rom, kompostgjerder/grinder enn å passifisere en hund og putte den i bur. Mange hunder bruker hele tiden eieren er borte til å ha panikk i buret og prøve å komme seg ut og kan skade seg liksågodt på det...

Å komme her og si at hunden trenger bur for å leve og ha et fint liv er for meg totalt hjernedødt og vitner om totalt uvitenhet :)

Motseier meg ikkje sjølv, berre du som ikkje kan tolke det eg skriver..

Er hunden i bur om natta, bør den vere ute i ein hundegarde om dagen viss den skal vere åleine. Så du bør velge enten eller.... Å kvalpesikre eit hus er nesten plett umulig, den tygger jo på det meste. Viss kvalpen har panikk og prøver å komme utav buret bør du rette peikefingeren mot seg sjølv som hundeieger, da har du ikkje gjort ein god nok jobb i forkant.

Eg har aldri sagt at hunden trenger bur for å leve og ha eit fint liv, kor har du det ifra??? Eg sa at bur er bra å bruke, ikkje at ein nødvendigvis trenger å bruke det viss ein ikkje må. Men ein skal ikkje komme her og dømme folk nord og ned fordi dei velger å bruke det, folk må få ta det valget sjølv uten å bli stemplet som dyremishandlere og at dei aldri burde hatt hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er bra fordi da er ihvertfall kvapen trygg når den skal vere heime åleine. Har du ein kvalp laus inne når du sjølv er vekke, kan den skade seg, og er den uheldig å eter noke som den ikkje skal så kan du rekne med å finne ein dau hund når du kommer heim.

Syns det er rart at mine hunder har overlevd jeg da, det har aldri falt meg inn å putte en valp eller voksen hund i bur og så reise fra den.

Å la hunden vere i bur om natta syns eg er grei burbruk, men utover det bør den ikkje vere noke meir i bur.

Å komme her å seie at bur er fy fy blir for meg totalt hjernedødt og vitner om totalt uvitenhet.

For meg blir det hjernedødt og vitner om uvitenhet og ikke finne andre løsninger når en valp må være hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke bedre å fjerne det valpen kan skade seg på enn å bure den inne?

Du vet man kan få kjøpt hylser man legger ledninger i?

Kompostgrinder kan man kjøpe billig og lage en større innhegning til valpen. Det burde være enkelt nok å sørge for at det ikke finnes elementer i den som valpen kan dø av. Det har i alle fall jeg klart med alle mine og det har mange andre her også klart.

Hvorfor skal den ligge i bur om natta?

Skal eg fjerne alt i huset fordi eg har fått meg kvalp? Ærlig talt, så hysterisk er eg ikkje. Kva måte du velger å gjere det på er opp til deg, eg gjer det på min måte.

Kvifor skal den ikkje sove i bur om natta? Skal den rasere heile stova fordi noken av dere meiner den ikkje skal ligge i bur? Nei, godt eg har eigne meininger om korleis hundeholdet skal vere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motseier meg ikkje sjølv, berre du som ikkje kan tolke det eg skriver..

Er hunden i bur om natta, bør den vere ute i ein hundegarde om dagen viss den skal vere åleine. Så du bør velge enten eller.... Å kvalpesikre eit hus er nesten plett umulig, den tygger jo på det meste. Viss kvalpen har panikk og prøver å komme utav buret bør du rette peikefingeren mot seg sjølv som hundeieger, da har du ikkje gjort ein god nok jobb i forkant.

Eg har aldri sagt at hunden trenger bur for å leve og ha eit fint liv, kor har du det ifra??? Eg sa at bur er bra å bruke, ikkje at ein nødvendigvis trenger å bruke det viss ein ikkje må. Men ein skal ikkje komme her og dømme folk nord og ned fordi dei velger å bruke det, folk må få ta det valget sjølv uten å bli stemplet som dyremishandlere og at dei aldri burde hatt hund.

Har du lest alle sidene i diskusjonen? :)

Jeg brukte bur før, men som de fleste, innsett at det er overflødig og hunden har det bedre uten. Om valpen din tygger på alt får du rette fingeren mot deg selv da, for min hund har tygd en ting i hele sitt liv, hun tygde over en tynn liten ledning som vi glemte på gulvet. Utover det har hun ikke ødelagt eller tygd istykker noe... dette var med å bare bruke noen kompostgrinder for å sperre av og hun hadde leker som gjorde at tyggebehovet ble avledet, ben ol.

Men noen mener at hunden trenger bur og at det er best, det er ikke det i mine øyne, det er som regel en enkel løsning fordi man ikke gidder å legge ned nok arbeid.

Før hadde man ikke bur, bur var ikke noe som blir kastet etter en, hvordan klarte alle seg da? :icon_confused: utrolig...

Helt enig med det Lill, nøyaktig det jeg satt og tenkte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motseier meg ikkje sjølv, berre du som ikkje kan tolke det eg skriver..

Er hunden i bur om natta, bør den vere ute i ein hundegarde om dagen viss den skal vere åleine. Så du bør velge enten eller.... Å kvalpesikre eit hus er nesten plett umulig, den tygger jo på det meste. Viss kvalpen har panikk og prøver å komme utav buret bør du rette peikefingeren mot seg sjølv som hundeieger, da har du ikkje gjort ein god nok jobb i forkant.

Eg har aldri sagt at hunden trenger bur for å leve og ha eit fint liv, kor har du det ifra??? Eg sa at bur er bra å bruke, ikkje at ein nødvendigvis trenger å bruke det viss ein ikkje må. Men ein skal ikkje komme her og dømme folk nord og ned fordi dei velger å bruke det, folk må få ta det valget sjølv uten å bli stemplet som dyremishandlere og at dei aldri burde hatt hund.

Det er absolutt ikke umulig. Bare å tenke litt logisk og smart, så går som regel det meste seg til.

Vi får valp om 9 dager, har tre andre voksne hunder hjemme og en baby på 4 mnd og huset er valpesikret nå så godt som det lar seg gjøre. Grinder rundt tv'n, grinder inn på kjøkkenet og grinder rundt sofaen til når vi ikker er der. MASSE bein og leker så valpen ikke skal ha intr av å gå og tygge på andre ting, alle som er av ledninger er fjernet eller gjemt bort. Ikke noe små pyntegjenstander, ingen duker som han kan dra ting ned av. Lister smurt med get off. Det har alltid fungert her, og regner med det fungerer helt fint med den nye også... Jeg tror mye har med ork og gidd å gjøre, folk velger den enkleste løsningen for seg selv og velger å unnskylde det på at valpen kan skade seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal eg fjerne alt i huset fordi eg har fått meg kvalp? Ærlig talt, så hysterisk er eg ikkje. Kva måte du velger å gjere det på er opp til deg, eg gjer det på min måte.

Med innhegning kan du fortsatt være lat og ikke rydde unna for valpen vettu :)

Kvifor skal den ikkje sove i bur om natta? Skal den rasere heile stova fordi noken av dere meiner den ikkje skal ligge i bur? Nei, godt eg har eigne meininger om korleis hundeholdet skal vere!

Duverden for noen hunder du må ha hatt! Valper som raserer huset om natta har jeg sjelden eller aldri hørt om. Mine valper har sovet de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart at mine hunder har overlevd jeg da, det har aldri falt meg inn å putte en valp eller voksen hund i bur og så reise fra den.

Kvifor syns du det er rart? Mulig du berre har hatt flaks, for det er faktisk mange hundeeigere som har komt heim til ein død hund fordi den har satt fast noke i halsen eller har tygt på ting den ikkje burde tygge på.

For meg blir det hjernedødt og vitner om uvitenhet og ikke finne andre løsninger når en valp må være hjemme alene.

Nei, det er det ikkje, det er eit sunt hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal eg fjerne alt i huset fordi eg har fått meg kvalp? Ærlig talt, så hysterisk er eg ikkje. Kva måte du velger å gjere det på er opp til deg, eg gjer det på min måte.

Kvifor skal den ikkje sove i bur om natta? Skal den rasere heile stova fordi noken av dere meiner den ikkje skal ligge i bur? Nei, godt eg har eigne meininger om korleis hundeholdet skal vere!

Så istede for å bruke tid på valpen som du selv har skaffet og lære den å sove om natta så stapper du den i et bur der den ikke får begevd seg så mye som den behøver? Enkel og litt tragisk løsning, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av de to siste årene har jeg hatt to aktive valper i hus uten både bur og grinder overalt jeg. :) Ikke har de ødelagt noe annet enn papp og ikke har de skadet seg. Skulle nesten tro det var et under, men det var ikke vanskelig engang. Og ikke er jeg noe supermenneske heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser det at på dette forumet gidder eg ikkje oppholde meg så lenge.

Forumet er proppfullt med hysteriske individ som trur hunden er laget av porselen, slike folk styrer eg unna.

Hunden er ikke laget av porselen, det er nettop derfor den får være LØS! Porselen setter man i skap ala bur... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser det at på dette forumet gidder eg ikkje oppholde meg så lenge.

Forumet er proppfullt med hysteriske individ som trur hunden er laget av porselen, slike folk styrer eg unna.

Det har ingen ting med å tro at hunden er laget av porselen, men å tilby en valp det livet den fortjener. Ingen valp fortjener å bli satt i bur "bare om natten, også når vi er på jobb, også når vi skal bort, også når vi skal handle" opplegg. Det ER ikke vanskelig å gjøre en litt ekstra jobb, valpesikre og heller lære valpen hvordan man oppfører seg om natten, og hva som er lov og ikke lov å gjøre inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...