Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterhundkurs


Kristina

Recommended Posts

Ønsker egentlig å prøve sheepdogen min på sau. Hun har mye fryktelig mye gjeterinstinkt til å være en OES... Men hvor enkelt er det å få prøve seg under trygge omstendigheter med en hund som ikke er Border collie? Og hvordan går jeg frem og finner kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass fleipa med at jeg burde gjete med Valpis, fordi hun kan høyre, venstre, gå rundt, feil vei og stopp *fnis*

Så om du har muligheten til å prøve, hvorfor ikke?? Det er jo "bare" et kurs liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er ingen regel som sier ar det bare er border collie som får prøve seg på gjeterkurs. Men om hunden bare herjer og leker seg, må man akseptere å måtte slutte. Det gjelder for border collie også. Sauens velferd skal også ivaretas. Sjekk med NSG om det ska arrangeres kurs på dine kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ønsker egentlig å prøve sheepdogen min på sau. Hun har mye fryktelig mye gjeterinstinkt til å være en OES... Men hvor enkelt er det å få prøve seg under trygge omstendigheter med en hund som ikke er Border collie? Og hvordan går jeg frem og finner kurs?

Det er sannsynligvis vanskelig å finne noen som er villige til å la din OES prøve seg på sauen. Jeg skal prøve å forklare litt hvorfor:

Vi som driver med gjeting gjør ikke dette for å aktivisere og underholde hunden, det finnes det mengder av annen hundeaktivitet som fyller det behovet. Vi prøver ikke hunder for å se om de gjeter hvis vi faktisk ikke har tenkt til å gjete med dem. Det er ikke snilt mot hverken hunder eller sauer. Det er dyrevelferd for begge arter som skal stå i høysetet uansett.

Det er mange som er uenig med meg i dette, fordi man ofte er nysgjerrig på OM hunden har gjeterinstinkter i behold og hvor mye de har. Men hva skal man bruke den kunnskapen til? Hvis nå din hund har mye gjeting i seg og viser seg bra på sau, skal du da starte med praktisk arbeid? Trene den mot en gjeterprøve? Hva er hensikten med å "prøve" en hund. Til syvende og sist så er dette bondens levebrød og gjeterprøver er en avlsselektering for å plukke ut egnede hunder til avl.

Ikke for å være negativ, men for å belyse litt hvordan man tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gråtass forklarer fint er det nok få som vil la deg prøve ut om han er "tent" på sau eller ikke. Det kommer av hensyn til sauen: oppstartsperioden med en hund er det som er mest beslastende for sauen, så hvis man ikke har planer om å jobbe seg videre med gjetingen er det like greit å droppe det.

Men du kan jo gå forbi noen sauejorder og se om han har stor interesse eller ikke :ahappy:

Evt kan det hende det er mulighet til å prøve i forbindelse med et kurs hos f.eks aussieklubben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...