Gå til innhold
Hundesonen.no

Insektsbitt som forårsaker rødt rundt utslett?


MiO

Recommended Posts

I dag har valpen min vært med gubben på tur hjem til hans mor, som bor i Østfold. Der har valpen løpt fritt i hagen i hele dag. Det er nå sesong for den såkalte Tuneflua, som i store deler av fylket der kan være sinnsykt plagsom.

Da valpen kom hjem igjen til Akershus, og jeg skulle "kosemose" henne litt i gjensynsglede, la hun seg på ryggen og blottet den bare valpemagen. Da så jeg at den hårløse delen av magen var nesten dekket av blodrøde ringer og sirkler. Ser ut som en reaksjon på noe...? Hun har vært i samme hagen tidligere i våres flere ganger, uten å få dette utslettet. Det er første gang jeg ser noe sånt på henne, da vi ikke er plaget med den slags insekter her i Akershus.

Er det sannsynlig at insektsbitt er årsaken til disse sirkelrunde, blodrøde utslettene? Hver ring er vel ca på str med en femtiøring, bare litt mindre kanskje.

Kan eventuelt få tatt et bilde, men jeg lurte på om noen kanskje gjenkjenner beskrivelsen og at det kan forekomme slike utslett på hunder der de ikke har pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det sirkler eller prikker?

Sirkler som er røde, noen er rødest rundt kanten bare, andre er helrøde.

Hun klør seg ikke eller noe, ser ikke ut til å bry seg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk - det ser ut til å være nøyaktig det samme, og tuneflua var visst årsaken hos flere i den tråden der :-)

Da slår jeg meg til ro med det, og bare holder øye med utslettet de neste dagene. Iflg. tråden det ble linket til, gikk det bort av seg selv etter alt fra et par dager til en uke, så jeg gir det en uke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

de runde, røde sirklene er mye bedre allerede, bare en dag etterpå. Flere av dem er borte, for det ser ut til å være færre nå. De som er igjen, er blitt veldig mye svakere i rødfargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok tuneflue, ja :) Jeg fikk sjokk av magen til Norma for et par års tid siden - det var så mange røde og ekle prikker, hønemoren i meg døde nesten :lol: Heldigvis var det kloke hoder som med en gang kunne fortelle at det var tuneflue og helt ufarlig, jeg hadde ikke hørt om de før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...