Gå til innhold
Hundesonen.no

Er folk for slappe mht båndtvangen?


MiO

Recommended Posts

Hva syns dere om andre hundeeiere når det kommer til båndtvangen? Overholder andre den? Er det bare noen få som slipper hundene nå, eller er det mange?

Artikkel fra DogNews:Gir Blaffen I Båndtvang

Regner egentlig ikke med å få særlig med svar av den andelen hundeeiere som driter i båndtvangen, men...dere andre kan jo svare! :rolleyes2:

Gikk tur her i går og det første som møter oss i det vi tar av fra fortauet og bort til starten på den gruslagte skogsveien, er en hund i fullt firsprang, løs, som kommer mot oss. Den står nesten oppå valpen min og det var lite jeg kunne gjort om den hadde hatt ondt i sinne... Heldigvis var dette en vennligsinnet Toller, men det kunne jo vært hva som helst. Og hvem vet hva slags fugl eller dyreunger den har skremt helt eller halvt ihjel underveis på turen sin, der den fløy langt foran eieren sin...

Egentlig vet jeg ikke helt hva jeg syns om båndtvang... Det er jo unektelig litt tungvindt og en stor "ulempe" for hundene selv, å ikke få løpe fritt i så stor del av den beste årstiden. Men samtidig har jeg respekt for offentlige forbud og regler, jeg hever meg ikke over slikt, jeg respekterer og adlyder dem. Min valp, som jeg har hatt i seks uker, har derfor aldri vært løs men går alltid i bånd ute. Jeg lar henne gå løs i egen, inngjerdet hage bare.

Er det vanlig med båndtvang i andre og sammenlignbare land, forresten? Har f.eks. Sverige og Danmark båndtvang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Jeg slipper mine på gressplassen nedpå her om det er ingen andre i nærheten, der lar vi hundene leke og vi trener. Kommer det noen så kobler vi rett på. Helårs båndtvang. Nå har rådyrene fått barn så vi ungår og gå den veien og går rundt og ned på gresset.

Så jeg får være en slik grusom hundeeier som bryter loven :)

Men jeg slipper aldri mine om det er andre der, barn, familier, hunder ol. Jeg slipper de om jeg er alene og jeg kobler rett på om jeg ser noen kommer den veien (god oversikt fordi det er flatt og det er bare en vei ned)

Så i SiriE sine ord, jeg driter i den men jeg tar hensyn til dyr og folk rundt meg. Som f.ex at vi nå unngår plassen rådyrene fikk unger (de vandrer forbi huset vårt her hver dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok maaaange som driter i båndtvangen ja.. Mange her vet jeg lar hundene springe løse. Flere her innrømmer det og er ikke redd for å nevne det her.

Jeg synes jo egentlig man bør overholde båndtvangen og kommer til å gjøre det med min neste hund. Det finnes alltid alternativer til å ha hunden løs. Og hunden LIDER ikke av å ikke kunne løpe løs. Tror man det så kan man finne et inngjerdet område osv.. Enkelte eiere er jo for late til å morsjonere de med bånd så da er jo frislipp en enkel måte å få ut energien til hunden på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vell sløv med båndtvangen ja! Jeg innrømmer det. :aww:

Men det er ikke sånn at jeg går midt i byen uten bånd, jeg har hunden min løs i området rundt hjemmet, turer i skog og mark, og til og fra bilen på treninger ol. Nå er det svært lite hus der jeg bor og der jeg går turer er det somregel bare hundefolk som går tur med sine hunder løse de også. Når jeg går turer der det er en del menneker uten hund så ja da går han løs da også. MEN så kommer hunden min på innkalling, han jager ikke sauer eller andre dyr(ja det er jeg også 100%sikker på for han går løs på gården til min samboer med mange løse, springene sauer og rådyr) Jeg bor i en liten by og de få gangene jeg gidder å ta hunden med meg på byturer så går han i bånd, går vi turer( ikke lufteturer men "hovendturer") på asfalt noe som sjeldent hender så går han i bånd så lenge vi går ved trakkikerte veier eller der det er mye folk ute og går. Lofteturene på morgene og kvelden skjer somregel uten bånd, turern tar ca 20min og da går vi opp veien her vi bor til vi kommer til hovedveien.

Jeg tar også på bånd når jeg kaller hunden inn for å passere andre mennekser og hunder, dette gir også en trygghet til de menneskene som ikke liker hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper min på områder der jeg faktisk har kontroll over hva som er hvor. Og der jeg vet ikke ferdes spesielt med folk eller dyr. For jeg tror han hadde blitt koko om han ikke hadde fått løpe skikkelig fra seg (og jeg er ikke en spesielt lat hundeeier heller). Og da trener vi gjerne litt rundering eller apportering også. Men han vil liksom ha litt mer enn tur i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdes jeg langs veier og i skogen hvor jeg ikke har oversikt og risikerer treffe på andre, da har jeg hundene i bånd. På jordet utenfor her jeg bor og på banen utenfor her, der bryter jeg båndtvangen. Legger meg totalt flat om noen skulle komme på oss og bikkjene ikke kommer på innkalling, men det har *banker i bordet* ikke skjedd enda. Det er stort sett bare jeg som ferdes der, og skulle det dukke opp andre så er det også noen med hund som lar dem strekke ut og herje fra seg.

Når det gjelder fugler og andre dyr, så er det ikke noe av det på sletta utenfor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Ja jeg møter selv noen hunder løse på tur. Har selv min i bånd på tur. Jeg synes det er utrolig ubehagelig å se at en løs hund løper mot deg og du vet ikke hva som kommer til å skje, om hunden er "snill" og bare "knurret, bjeffet" på gøyt, så har det lite betydning. Jeg tenker først og fremst på min og hundens sin sikkerhet. Alt kan skje. Det værste jeg vet er at hundeeiere sier "han knurrer bare, han gjør aldri noe mer, han er så snill att" Eller "de regulerer det derre sjøl"

Nå bor jeg ikke så nært skog eller gårdstun, men rundt barnehager og skoler synes jeg også båndtvangen burde gjelde. (kanskje det gjør det?) det er like skummelt det som det er å gå i skog og med gårdstun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er dårlige på båndtvangen ja. Det ser man på mengden med løse hunder man treffer på, stadige historier om hunder som river sauer eller rådyr og slikt. Dessverre er ikke onkel ute nok med botblokka si, siden å tappe penger av kontoen nok er en av de få grunnene til å få folk til å kople opp hundene sine.

Og enda er det aktive hundefolk som enda ikke har skjønt greia med båndtvang. Bare man gjemmer seg godt nok inne i skogen, så ingen ser en, så er det liksom greit... Det er ikke midt i byen som er noe farlig å gå med hunden løs, annet enn at der får man evt tilsnakk eller bot. Det er langt inni skogen der dyrene er som faktisk er der man gjør størst skade med løs hund.

I tillegg så trenger den ikke å jage rådyr og sauer for å forstyrre dyrelivet. Det er ganske mange fugler som hekker også, og ikke alle hekker langt oppe i trærne. Men folk gir vel rett og slett beng, bare de slipper å tenke alternative metoder å mosjonere en hund på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda er det aktive hundefolk som enda ikke har skjønt greia med båndtvang. Bare man gjemmer seg godt nok inne i skogen, så ingen ser en, så er det liksom greit... Det er ikke midt i byen som er noe farlig å gå med hunden løs, annet enn at der får man evt tilsnakk eller bot. Det er langt inni skogen der dyrene er som faktisk er der man gjør størst skade med løs hund.

I tillegg så trenger den ikke å jage rådyr og sauer for å forstyrre dyrelivet. Det er ganske mange fugler som hekker også, og ikke alle hekker langt oppe i trærne. Men folk gir vel rett og slett beng, bare de slipper å tenke alternative metoder å mosjonere en hund på...

Het enig med deg, og jeg skulle ønske folk var flinkere til dette. Hvorfor tror man at reglene blir strengere liksom!?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid på langline når vi er i skogen, ikke alltid jeg holder den i hånda men det er fort gjort å trampe på den. Dessuten har jeg en god stå kommando på begge, værre med innkallinga :lol: På åpne sletter så hender det at jeg har dem løse, f.eks Hellerudsletta tidlig på morran. Men jeg slepper dem aldri når jeg ser folk eller dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar Bichon Friséen min gå løs stort sett over alt, med mindre det er langs en trafikkert vei, dette er fordi jeg VET at han kommer når jeg roper, og han har ikke noe særlig interesse ovenfor andre dyr og mennesker.

Alaska Huskyen min derimot går alltid i bånd,ettersom at han løper av gårde, men alltid kommer tilbake noen timer senere, uheldigvis... Dessuten tror jeg, av egne erfaringer, at en større hund som kommer løpende mot deg er mer skremmende enn en liten hund... Ikke at min AH ville ha stoppet for verken mennesker eller andre hunder.. han elsker nemlig å vise seg frem og gasser gjerne litt mer på... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke sånn at jeg går midt i byen uten bånd, jeg har hunden min løs i området rundt hjemmet, turer i skog og mark, og til og fra bilen på treninger ol.

...

Jeg bor i en liten by og de få gangene jeg gidder å ta hunden med meg på byturer så går han i bånd, går vi turer( ikke lufteturer men "hovendturer") på asfalt noe som sjeldent hender så går han i bånd så lenge vi går ved trakkikerte veier eller der det er mye folk ute og går.

Dette er ikke rettet spesifikt mot deg, men alle som har den holdningen. Er ikke det litt rart, når båndtvangen er til for viltet sin del, at man ikke slipper hunden i byen, men slipper den i skogen når det er båndtvang? Er det for å gjemme seg for alle de menneskene som kunne ha anmeldt dere eller :icon_confused: Det er jo i skogen dyra er...

Jeg tar også på bånd når jeg kaller hunden inn for å passere andre mennekser og hunder, dette gir også en trygghet til de menneskene som ikke liker hunder.

Men båndtvangen er jo ikke for mennesker som er redde for hunder :icon_confused:

Ja jeg møter selv noen hunder løse på tur. Har selv min i bånd på tur. Jeg synes det er utrolig ubehagelig å se at en løs hund løper mot deg og du vet ikke hva som kommer til å skje, om hunden er "snill" og bare "knurret, bjeffet" på gøyt, så har det lite betydning.

Hva har det med båndtvangen og gjøre? Og hva blir forskjellen her til den tiden av året når det ikke er båndtvang? Man skal jo ha kontroll på løse hunder...

Nå bor jeg ikke så nært skog eller gårdstun, men rundt barnehager og skoler synes jeg også båndtvangen burde gjelde. (kanskje det gjør det?) det er like skummelt det som det er å gå i skog og med gårdstun.

Hvorfor det :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er dårlige på båndtvangen ja. Det ser man på mengden med løse hunder man treffer på, stadige historier om hunder som river sauer eller rådyr og slikt. Dessverre er ikke onkel ute nok med botblokka si, siden å tappe penger av kontoen nok er en av de få grunnene til å få folk til å kople opp hundene sine.

Feil, snuten er ikke for sjelden ute med blokka si.. Det er de absolutt ofte nok.

Det er bare at de er på feil sted..

Jeg har selv blitt bøtelagt for båndtvangsbrudd i en sentrumsnær park i Oslo.. På toppen av alt var det i en treningssituasjon..

Saken er ikke avgjort, bota er ikke vedtatt.

Og enda er det aktive hundefolk som enda ikke har skjønt greia med båndtvang. Bare man gjemmer seg godt nok inne i skogen, så ingen ser en, så er det liksom greit... Det er ikke midt i byen som er noe farlig å gå med hunden løs, annet enn at der får man evt tilsnakk eller bot. Det er langt inni skogen der dyrene er som faktisk er der man gjør størst skade med løs hund.

Akkurat, og det er her essensen er.. I praksis er det null sannsynlighet for å bli ferska med løs hund om man bare stikker et lite stykke ut i skauen.. Mens det i tettbebyggelsen der båndtvangen er rent vås derimot er større sannsynlighet for å bli tatt..

I tillegg så trenger den ikke å jage rådyr og sauer for å forstyrre dyrelivet. Det er ganske mange fugler som hekker også, og ikke alle hekker langt oppe i trærne. Men folk gir vel rett og slett beng, bare de slipper å tenke alternative metoder å mosjonere en hund på...

Fugl som hekker på bakken innenfor eksempelvis Ring 3 får vi egentlig bare akseptere at ikke får noe særlig avkom.. Men fugl i marka derimot skal få være i fred og man må ta hensyn som hundeeier i marka!

Ellers vil jeg si at båndtvangen som sådan er voldsomt unødvendig, man bør heller stramme inn kravet om kontroll (også utenom den tiden vi i dag har båndtvang), og heller kontrollere oftere.. Og flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye langline som jeg lett får tak i om det kommer folk,eller om hun er på sporet av andre dyr. Zara er uansett for treig til å få tak i fugler ol. :whistle:

Så ja,jeg bruker alltid bånd.

Oi,jeg kom forresten på at jeg ikke bruker bånd i hundeskogen,selv om det står man skal det. Ingen andre bruker bånd der,og da vil jeg helst ikke ha henne i bånd heller. Hadde på henne langline rett etter båndtvangen startet i år,men jeg var den eneste som hadde,så da har jeg droppet det i ettertid siden Zara holde seg på stien sammen med oss. Stikker ikke av. Hadde aldri sluppet henne om hun ikke holdt seg der jeg kan se henne.

Er masse hester som går i området,så synes ikke de med hunder som springer rundt for seg selv burde slippes der i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe innlegget for å ikke ta for mye plass*

Men jeg er heeeelt enig og sier bare :icon_clapping:

Akkurat, og det er her essensen er.. I praksis er det null sannsynlighet for å bli ferska med løs hund om man bare stikker et lite stykke ut i skauen.. Mens det i tettbebyggelsen der båndtvangen er rent vås derimot er større sannsynlighet for å bli tatt..

Ellers vil jeg si at båndtvangen som sådan er voldsomt unødvendig, man bør heller stramme inn kravet om kontroll (også utenom den tiden vi i dag har båndtvang), og heller kontrollere oftere.. Og flere steder.

Det er nok store deler av poenget, og grunnen til at folk ikke forstår selve båndtvangen.

Og grunnen til at den er der er jo fordi mange tydeligvis ikke forstår hva kontroll er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Nirm!

Syns det er litt rart at så mange legger vekt på om det er andre folk i nærheten når man har hunden løs.

Hadde båndtvangen vært til for menneskene, så hadde den jo vært gjeldende hele året!

Hvilket den er (hvis jeg ikke har misforstått da!)i byen og lignende steder.

For min del, tenker jeg mest på hekkende fugler, fugleunger, rådyr, elg osv. og holder hunden min i bånd.

Skal innrømme at jeg ofte lar hunden løpe med langline uten at jeg nødvendigvis holder i andre enden, men så fort han beveger seg så langt unna at jeg ikke har sjans til å få tak i lina (som er 15 meter), kaller jeg han inn.

Litt på grensa av hva som er lov, men da har jeg ihvertfall ganske bra kontroll i forhold til å ha han helt løs :whistle:

Og unghunden får løpt av seg litt energi og rastløshet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bestandig imponert over folk som tydeligvis kan se alt av det som befinner seg av dyreliv ute på sletter/jorder osv jeg.. Nå har det seg slik at det meste av dyrelivet båndtvangen er laget for gjemmer seg, og dermed ikke er synlig før man omtrent står oppå dyrene. Hvordan skal man unngå å forstyrre dyrene da, hvis hunden løper avgårde og plutselig jager eller dreper rådyrkalven som lå stille i gresset?

Enig med Tesere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slipper bikkja løs på jordet her, for å leke med nabobikkja. Ellers har vi henne alltid i bånd, ser ingen grunn til noe annet når vi bor i by. Men hjemme hos mamma og pappa er det veeeldig øde, der lar jeg henne gå løs når vi er i skog og mark. Men det er bare fordi jeg vet at hun ikke springer etter dyr og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Nirm!

Syns det er litt rart at så mange legger vekt på om det er andre folk i nærheten når man har hunden løs.

Hadde båndtvangen vært til for menneskene, så hadde den jo vært gjeldende hele året!

Hvilket den er (hvis jeg ikke har misforstått da!)i byen og lignende steder.

For min del, tenker jeg mest på hekkende fugler, fugleunger, rådyr, elg osv. og holder hunden min i bånd.

Skal innrømme at jeg ofte lar hunden løpe med langline uten at jeg nødvendigvis holder i andre enden, men så fort han beveger seg så langt unna at jeg ikke har sjans til å få tak i lina (som er 15 meter), kaller jeg han inn.

Litt på grensa av hva som er lov, men da har jeg ihvertfall ganske bra kontroll i forhold til å ha han helt løs :whistle:

Og unghunden får løpt av seg litt energi og rastløshet :D

Akkurat sånn jeg gjør det :)

Jeg kjenner hunden min såpass godt etterhvert at jeg fort ser om hun har fått snusen av andre dyr. Hun logrer noe helt ekstremt imens nesa er klistret til bakken. Da tar jeg fort tak i langlinen,"snæper" henne utav det,så går vi videre :ahappy:

Jeg er veldig nøye med å ikke gå å snakke i telefonen el. når hun er "løs",så jeg er alltid klar til å reagere om noe skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slipper bikkja løs på jordet her, for å leke med nabobikkja. Ellers har vi henne alltid i bånd, ser ingen grunn til noe annet når vi bor i by. Men hjemme hos mamma og pappa er det veeeldig øde, der lar jeg henne gå løs når vi er i skog og mark. Men det er bare fordi jeg vet at hun ikke springer etter dyr og lignende.

1) Øde i skog og mark der det er fugler/dyr med unger, der lar du hunden gå løs.

2) "Ikke springer etter dyr og lignende." Men den kan jo skremme fugler/dyr selv om den verken springer etter eller spiser dem.

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er imponerende i så måte, for utenfor her hvor jeg slipper mine så ser jeg om der er dyr eller ikke Nå vet jeg jo også at det ikke er dyr der da, ikke en gang på vinterstid beveger rådyrene seg der. Og hekkende fugler er det heller ikke. Dette har sine naturlige årsaker. På jordet tvers over der i mot, der er det gjerne en del rådyr, derfor hundene kun får ferdes fritt der de ganger det ikke er båndtvang. Og nå får man ikke gå på jordet heller, pga korn ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel fuglen blir nok skremt av en hund som går forbi uavhengig om det er et bånd på bikkja eller ikke :)

Ang. kontroll på båndtvangen; naboen er politibetjent og bryr seg katta om jeg har hundene løse, han har også hunden sin løs selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...