Gå til innhold
Hundesonen.no

ønsker liten familiehund - førstegangseier med små barn


Ferskna

Recommended Posts

Synes det står ganske greit forklart i avsnitt to jeg :)

Men sånn ellers, fordi jeg synes at en som ikke er videre interessert i å aktivisere hunden mer enn det trådstarter beskrev i innlegget, så kan en katt være et like greit alternativ - gjerne en innekatt :)

3x20min i hverdagen er faktisk 60minutter.. og jeg tror faktisk ikke alltid mine hunder får så mye tur. Da trener vi riktignok gjerne en stund istedenfor.

Men må innrømme at etter en 8timers arbeidsdag (hjemme kl 16.30) rekker jeg knapt hive i meg middag (+ sjekke sonen) før jeg drar på trening kl 18.00. Når jeg da ikke er hjemme før i 20-21-tiden, har jeg ikke tid til mer enn en kveldstur før jeg må ta kvelden. Ergo får hunden ca morgentur 10min og kveldstur 20min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Min tante har en dachs/collie balnding som er liten. Hun vil gjerne ha valper og har sagt at vi kan få en av henne.

Tenkte da å få tak i en liten hanne for å få små valper. Muligens en dachs. Er vel ikke så bra å blande inn en tredje rase?

En hund hos oss vil jo få mye mer aktivitet i hverdagen enn det jeg skrev i hovedinnlegget. Jentene er vill etter å leke. Når vi har hund på besøk så leker de og herjer med den i timesvis.

Men TUR-tid kan jeg ikke garantere timesvis hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tante har en dachs/collie balnding som er liten. Hun vil gjerne ha valper og har sagt at vi kan få en av henne.

Tenkte da å få tak i en liten hanne for å få små valper. Muligens en dachs. Er vel ikke så bra å blande inn en tredje rase?

En hund hos oss vil jo få mye mer aktivitet i hverdagen enn det jeg skrev i hovedinnlegget. Jentene er vill etter å leke. Når vi har hund på besøk så leker de og herjer med den i timesvis.

Men TUR-tid kan jeg ikke garantere timesvis hver dag.

Med en blanding kan du aldri vite hva du får. dachs og collie er i utgangspunktet en veldig dårlig kombinasjon, fordi rasene er helt forskjellige. Selv om din tantes hun kanskje er både snill og grei og frisk, så er det umulig å vite om eventuelle valper blir det. Derfor fraråder jeg dere på det sterkeste å kjøpe en blanding, og kanskje spesielt den blandingen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund hos oss vil jo få mye mer aktivitet i hverdagen enn det jeg skrev i hovedinnlegget. Jentene er vill etter å leke. Når vi har hund på besøk så leker de og herjer med den i timesvis.

Men TUR-tid kan jeg ikke garantere timesvis hver dag.

Jeg lurer på hva du mener med at barnene leker med hunden?

Vi har stort sett hatt nulltoleranse når det gjelder lek mellom barn og hund. Da tenker jeg herjing og drakamp osv. Hunden blir fort oppkavet og stresset, og det skal ikke mye til før skarpe valpetenner bommer på leken og risper opp hånden på barnet istedenfor. Det kan også være en utfordring å oppdra hund med barn i hus. Vanskelig å trene på at hunden skal være rolig inne, fordi det er ååå sååå fristende for barnet å hive tennisballen vegg i mellom, erte hunden med leker så den hopper opp på ting og over alt.

Konstruktiv og rolig lek er greit. Gå tur med hunden i bånd(ting må selvsagt passes på av voksne når barnene er så små), kos og hygge.

Jeg mener ikke at barn og hund ikke skal ha det kjekt sammen, men man kan ikke akkurat basere hundens mosjon på herjing med barnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransk bulldog!

morsom hund som elsker folk og er med på alt som er gøy. Krever lite mosjon, men er gjerne med på lengre turer også. Førnøyd så lenge den får være med menneskene sine. Et minus er at de takler kulde og varme dårlig. (Det gjelder vel alle flate tryner vil jeg tro? )

Jeg anbefaler ihvertfall på det varmest! Min lille franske er familiens klovn og kosegris. Og ja-hun snorker, men ikke så ille som menneskene i huset... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tante har en dachs/collie balnding som er liten. Hun vil gjerne ha valper og har sagt at vi kan få en av henne.

Tenkte da å få tak i en liten hanne for å få små valper. Muligens en dachs. Er vel ikke så bra å blande inn en tredje rase?

En hund hos oss vil jo få mye mer aktivitet i hverdagen enn det jeg skrev i hovedinnlegget. Jentene er vill etter å leke. Når vi har hund på besøk så leker de og herjer med den i timesvis.

Men TUR-tid kan jeg ikke garantere timesvis hver dag.

Den blandingen ville jeg uansett stått over. Selv om din tantes hund er både liten og snill!

Dachs er (skal være!) en ganske så tøff jakthund, uten redsel, og Collie egentlig en gjeterhundrase. En potensielt gjetende jakthund fremstår som et mareritt for meg :whistle:

Barna dine er også enda så små, at perioden med valp vil nok bli tøff, inkludert sjalusi over at valpen får så mye oppmerksomhet, så du må nok regne med mer rampestreker fra dem også! Men jeg tviler ikke på at de, under nøye oppsikt, kan bli gode lekekamerater for den etterhvert voksne hunden. Grunnlaget for dette legger du mens hunden er liten valp, så hør på MrsPowers, hun hadde mye smart å si i denne sammenhengen ;)

Med tanke på tid på tur, synes jeg ikke det høres ut som du tilbyr for lite jeg, i tillegg til aktivisering og annet samvær inne og ute. Så jeg ønsker deg/dere lykke til med å finne den rette hunden for deres familie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ville styrt unna blandingen du nevner. Og lek med barn og hund kunn ute i kontrolerte former hvor du er der hele tiden. Men det kan fort bli ukontrolert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke virke negativ altså. Men små barn og valp kan fort bli en utfordring! Mye glede også selvsagt. :ahappy:

Ellers så synes jeg som tidligere nevnt at cavalier king charles spaniel høres ut som en fin rase for dere. Trivelige små hunder som kan være med på det meste! Vet ikke om du har vært inne på Norsk Cavalierklubb sine hjemmesider, men der kan du finne mer informasjon om rasen, og du kan også ta kontakt med dem og få mer informasjon om valpekull osv.

Lykke til med anskaffelsen av et nytt familiemedlem i alle fall, uansett hvilken rase dere ender på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm.. må spørre - er det slik at dere ønsker dere hund for barnas skyld? For det synes jeg egentlig er en råtten motivasjon for både barn og en eventuell hund. Mine barn vokste opp med hunder og det var til stor gjensidig glede, ingen tvil om det. Dog var det jeg som ville ha hund, hundene var mitt ansvar og jeg passet på at verken barn eller hunder plaget hverandre.

Det er nemlig ikke å komme fra at barn og hunder lever på hver sin planet, har null forståelse for hverandre sånn i utgangspunktet og man må jobbe som et piska skinn for at de skal finne ut av hverandre.

Ikke alle hunder er barnevennlige. De er ihvertfall ikke født barnevennlige - de må lære å kjenne barn og barn må lære å omgåes hund. Noen hunder synes barn er kjempekult - av type "Yay! Pipeleke som beveger seg!" andre er kanskje veldig redd barn men tar imot alt helt passivt - og de sistnevnte er det nok mest synd på..

Små hunder kan være litt skjøre, tåler ikke all verdens fysisk håndtering. Ønsket om liten hund bør ikke være motivert av at dette er noe barna "kan gå tur med" eller ha ansvar for alene mens de er små. Det er forøvrig forbudt for barn under 12 år å gå tur med hund uten voksent følge (en av de mer obskure sidene av hundeloven).

Av hunderaser synes jeg du har fått en del fine forslag - papillon, phalene, cavalier spaniel enten den ene elelr den andre typen. Dvergpuddel er også en hund jeg ville slå et slag for - en puddel med en litt tøff sveis sånn at far i huset kan vise seg sammen med den uten å rødme av skam (!).

Når det gjelder tur-behov hos hunder. Man skal ikke overdrive det. Det viktigste for en hund er tross alt å få være med familien sin, få være med i bilen når unger skal kjøres hit eller dit, få være med å se på aktiviteter (og kanskje få være med på aktivitetene selv også?) Og la meg si det også - god lek med barn - det gir lekne hunder enorm glede.

Blandingshunder synes jeg dere bør ligge langt unna, spesielt når man har barn. Uansett hvor snill&god en blandingshund er, så er det ingen garanti for at det går i arv. Det er desverre ikke slik at blandingshunder blir en "sum av foreldrene/delt på 2". Helsen til blandingshunder er en annen sak. Det heter seg at de er "friskere" enn renrasede hunder men det er en sannhet med store modifikasjoner. Jeg har selv hatt blandingshund og hun hadde kraftig HD, immunsykdommer og måtte til slutt avlives bare 6 år gammel pga hjernesvulst. Det var enorm sorg for oss, for hun var en av de skjønneste hunder på jord. Renraset hunder med ordentlig helsesjekk mht arvelige sykdommer generasjoner bakover, reduserer risikoen for å få en hund med helseplager (det garanterer ikke, men risikoen er allikevel mindre).

Hannhund eller tispe? Tisper er gjerne greiere - hannhunder kan bli noen siklete, gneldrete, jokkete uhyrer hvis det er tisper med løpetid i omegn. Tisper kan også bli noen siklete gneldrete greier når de har løpetid - men det er dog kun 2 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja cavalieren er en hærlig rase den og kunne sikkert passe dere. Jeg har hatt 8 stk av rasen. Men om dere bestemmer dere for å skaffe dere en så vær forsiktige, for det er mye rart ute å går. Man må være veldig nøye på hvor man kjøper hund av denne rasen for å være sikker på at man får en så frisk som mulig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3x20min i hverdagen er faktisk 60minutter.. og jeg tror faktisk ikke alltid mine hunder får så mye tur. Da trener vi riktignok gjerne en stund istedenfor.

Ja jøss jeg er for blond til å regne sammen at det faktisk er en time :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble anbefalt gutt fordi de er mer stabile i humøret - lekne hele livet - og vi unngår løpetid/hormoner

Dere unngår IKKE hormoner! :lol: Mange trur at tisper blir helt umulige når de har løpetid, og det er selvsagt sant i noen tilfeller, men det dreier seg i så fall normalt om 2 ganger i året. Hannhunder er PÅ hele tida, de, og spesielt cavalier-gutta, som gjerne blir noen hylete kåtbukker så fort de får ferten av noe som kan ligne deilige dufter, og som gjerne sliter med å lande igjen etterpå. Ikke velg bort tispe på bakgrunn av stabilt humør og "hormoner" i alle fall. :)

Min tante har en dachs/collie balnding som er liten. Hun vil gjerne ha valper og har sagt at vi kan få en av henne. Tenkte da å få tak i en liten hanne for å få små valper. Muligens en dachs. Er vel ikke så bra å blande inn en tredje rase?En hund hos oss vil jo få mye mer aktivitet i hverdagen enn det jeg skrev i hovedinnlegget. Jentene er vill etter å leke. Når vi har hund på besøk så leker de og herjer med den i timesvis. Men TUR-tid kan jeg ikke garantere timesvis hver dag.

Kaster ball og pinner slik at hunden kan hente :) De lekesloss ikke.

Nå må dere ta et steg tilbake her. Som flere sier aner man ikke hva man får idet man blander. Dere har blitt fraråda å kjøpe jack russel, og de samme gode argumentene kan brukes overfor dachser også. Dette er jakthunder med til dels heftige drifter. Og jentene dine kan være så ville etter å leke de bare vil, det er ikke akkurat noen drømmekombinasjon med valp. I noen fall kan dere få en overstimulert masemøkkbikkje som aldri vil la noen være i fred fordi den vil leke, eller i verste fall en som blir så sliten av å bli mast på med leking at den begynner å beskytte seg. Kasting av ball og pinner er det alle trur er det kuleste hunder veit, men det kan like gjerne være en oppskrift på hundebråk dersom leken gjøres sammen med andre som også vil ha leka, eller skape tilnærma manisk stressatferd hos bikkja. Hvis dere kjøper dere hund, anbefaler jeg å samtidig bestille dere noen bøker om mental stimuli for hunder, som er rolige, sosiale og tillitsbyggende aktiviteter for hund og eier. :)

Sånn, dagens kalde vann. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei:)

Jeg vil bare fortelle deg om hunden min.

Han er 1,5 år gammel og er en JackChi ( Jack Ruseel/ Chihuahua mix).

En såkalt designer hund. Chico heter han og er bare helt herlig.

Han kan ha late dager inne i regnet, og være med på laange turer når det

passer. I tillegg er han rimelig lett å trene opp, ikke aggresiv mot katter, andre hunder elle mennesker, og han er barnekjær.

Har til og med hatt han med på korte sykkelturer, flyturer og lange bilturer. Og han er veldig grei å ha med å gjøre. Han står i ro i dusjen, og ligger helt rolig når jeg klipper neglene eller sjekker tennene hans, og sitter pent utenfor butikken og venter.

Disse vet jeg finnes både korthåret/langhåret.. pelsen røyter endel, men om du kjemmer de godt og sørger for normal vitamin og god kost, er det vel ikke mere enn hunder flest:) De er små i str og lett å ha med seg overalt uten at de tar for stor plass.

Har enda ikke møtt noen idag som har en slik, men jeg vet jo at det var flere valper der min kom fra, i tillegg til at de er blitt populære i USA.

Grunnen til at jeg fikk meg en slik hund var at jeg falt for den som valp. Jeg kunne ikke spesielt mye om hunder og ikke om disse rasene heller, men leste meg opp litt,tok et valg. Jeg lærte min måte å kommunisere med hunden min på. De fleste vil møter på vår daglige gåtur kommenterer han positivt:)

Ulempen med han er at han bjeffer når han hører noen kommer på besøk. Kun da. Det er hans måte å si fra på. Han varsler rett og slett, ikke så forferdelig høyt hver gang heller. Men han har veldig lite av chihuahuaen i seg sånn sett. Ellers kan jeg for å være helt ærlig ikke nevne flere ulemper med han.

Han er kjempekosete og han elsker å leke og leter opp ting. Men for tiden er han svært våryr, og prøver seg på alt som går .. hehe... og da blir man jo gjerne litt distre også;) <

Jeg har en mening om at dess mere tillit man gir en hund, dess mere får man tilbake, og at det er eierne som oppdrar hunden til å bli den de blir. Noen raser er kanskje mere utsatte enn andre, men det har mye å si hvordan man er som menneske. Hunder krever, som nevnt tifligere, mye oppfølging spes som valp, og trenger rutiner som oss mennesker. Men et ansvar er det.

Jeg kunne ikke hatt en mere perfekt hund for min del i hvertfall:)

Ellers er det jo endel omplasseringshunder som er godt voksne som trenger et nytt hjem:)

Lykke til med valget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 min 2-3 ganger daglig synes ikke jeg høres lite ut. Mine får nok ikke noe særlig mer enn det.

Det som jeg mener er viktig er ikke antall minutter man bruker på turen, men hva man gjør i løpet av turen. Å gå den samme runden hver dag er særdeles lite givende og stimulerende for både hund og eier. Hvis man er flink til å variere og gjøre seg nytte av mulighetene for hjernetrim og utfordringer i hverdagen så kommer man nok langt, selv om man ikke har mulighet til å gå milevis hver dag :)

Det går f.eks. an å slenge litt av maten utover stuegulvet/plenen og la hunden jobbe litt for maten eller å gjemme noe ekstra godt et sted i huset og få hunden til å snuse det opp, snurre båndet rundt en stolpe og la hunden bruke hodet selv for å komme seg løs når man er på tur, "miste" en hanske e.l. ute og få hunden til å finne den for deg, hoppe hinder over velvede trær eller balansere på de osv osv. Tar ikke lange tida og er super hjernetrim :)

Ang rasevalg så har ikke jeg så god peil på selskapshunder, men der har du jo fått mange gode svar allerede :)

Lykke til i jakten på den perfekte hunderasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk kikket på Shi Tzu, men mannen er ikke så overbegeistret for den typen hunder. Han vil ha en mar macho hund ;)

Cairn terrier. Ikke macho, men hardfør. Tåler en skikkelig tur, tåler en rolig dag i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hannhunder og tisper er min erfaring at hannhunder er noen enklere sjeler enn tispene! :whistle: Og det greiene med hormoner, iallefall når Frøken hadde løpetid var hun veldig slapp og gretten og ville ikke være med på noen ting.. Så jeg synes tispe hormoner er noe dritt, de blir jo så giddaslause, men jeg kan jo skjønne hun veeldig godt, er jo jente selv! Hannhunden jeg har er egentlig en skikkelig gris når det kommer til å snuse på tisseflekker og skumme i kjeften etterpå og markeringen.. Men det bryr meg på en måte ikke, på merkelig vis - så lenge han ikke markerer på hinder osv. Men han er fortsatt gira som bare det og har ordentlig bra humør, selvom han lukter løpetid, selv på trening. Så JEG synes det er enklere med hannhund, jevnere i humøret synes jeg. Og jeg synes det latmannskapet og grettenheten til tispene når de har løpetid er noe herk. Men er jo ikke sikkert alle tisper er så ille som Frøken var når hun hadde løpetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det latmannskapet og grettenheten til tispene når de har løpetid er noe herk. Men er jo ikke sikkert alle tisper er så ille som Frøken var når hun hadde løpetid...

Jeg trur tispas oppførsel under løpetid gjerne reflekterer hvordan de er ellers også, jeg. :D Aiko var uhyre treig og slapp under sin første løpetid, andre løpetid merka jeg ikke så mye til, annet enn at hun blei strengere med yngre tisper. Og selvsagt, de fleste hannhunder kan nok oppføre seg sjøl om det er løpetid i nærheten, men cavalierer er veldig ofte ganske spinnville og intense...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Dette virker ikke som et spesielt vennligsinnet forum.

Tusen takk for mange gode svar, men mye småfrekke kommentarer også syns jeg. Det er totalt unødvendig.

Dere som har svart ordentlig; Tusen takk! Dere har gitt oss mye å tenke på.

Dere andre har igrunn gjort at jeg mister lysten til å delta på dette forumet. Og jeg er rimelig forumvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Cavalier høres ut som en bra hund for dere så lenge dere er nøye med hvilken oppdretter dere kjøper fra. :) Det å ha hund er utrolig koselig og det gir mye glede i hverdagen, synes det at dere har barn ikke er noe problem med tanke på valp og leking og slikt, bare dere passer på at valpen får hvile i fred og uforstyrret. :)

Om dere vill ha hannhund eller tispe er jo egentlig bare opp til dere, jeg valgte tispe for å slippe unna alt "styret" med markering og slike ting hannhunder følger med og jeg synes ikke løpetiden har vært noe stress i hele tatt. :)

Masse lykke til med å finne hunden for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Dette virker ikke som et spesielt vennligsinnet forum.

Tusen takk for mange gode svar, men mye småfrekke kommentarer også syns jeg. Det er totalt unødvendig.

Dere som har svart ordentlig; Tusen takk! Dere har gitt oss mye å tenke på.

Dere andre har igrunn gjort at jeg mister lysten til å delta på dette forumet. Og jeg er rimelig forumvant.

Jeg tror ikke kommentarene er vondt ment. Dessverre ender flere "familiehunder" opp som usikre og ustabile hunder. Flere blir omplassert før de fyller et par. Noen av dem blir avlivet fordi ingen vil ta imot dem. De fleste her inne vil nok sette veldig høye krav for hundehold, og på en side er dette en god ting - hundene våre fortjener gode liv, og et godt hundeliv krever en god del fra eierne, mer enn daglige lufteturer. Samtidig så må det kunne gå an å "bare" ha en familiehund også, en venn i hverdagen, som ikke absolutt skal være med på alt og alle ting hele tiden - det finnes eksempler på overstimulerte hunder også.

Så ikke ta kommentarene som kritikk mot deg. Mer som en beskjed om at hundehold kan være vanskelig og kreve mye, og at dere bør sette dere inn i hva hundehold kan kreve. Det er ikke alltid ting går lekende lett, oftest kan den første tiden by på flere frustrerende øyeblikk. Men er dere forberedt på dette, er villig til å ta med valpen på litt mer enn noen korte lufteturer i blant (den første tiden er ikke turer det viktigste - valper trenger ikke tur, men sosialisering og miljøtrening), så går det nok veldig bra. Det er også viktig å bruke god tid på å finne riktig hund for deres hverdag, og det handler ikke bare om å finne riktig rase - det er store individuelle forskjeller også innad i rasene, og det kan være forskjeller i kullene. Bli kjent med foreldrene til kullet dere har sett dere ut, særlig moren. Dere er ute etter en hund som ikke stresser, som tåler rolige dager, osv. Finn en god oppdretter, som vet å plukke ut individet som kan passe for dere (dette ser ikke oppdretteren før valpene er noen uker gamle, kanskje ikke før rett før leveringstid). Det finnes tommelregler her. På valpebesøk, så ønsker dere en hund som ikke er for frempå, men heller ikke for fraværende. Men dette vet en god oppdretter mye mer om enn hva jeg vet, som er relativt fersk hundeeier selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...