Gå til innhold
Hundesonen.no

ønsker liten familiehund - førstegangseier med små barn


Ferskna

Recommended Posts

Vi er en familie på fire som ønsker oss en liten hund.

Vi ønsker en liten og rolig hund som ikke krever lange turer hver dag men som likevel kan bli mes oss på lange turer iblandt. Ikke altfor mye pelsstell. Ikke mye gneldring.

Har kikket på bichon frise/havanais, tibetansk spaniel, chinese crestet pp, jack russel terrier mfl.

Hvor mye trim krever disse hundene? Leste et annet sted her at noen mente 20min to til tre ganger daglig var alt for lite til daglig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

En ting som er viktig å huske på er at en hund stort sett krever veldig mye mer de to første årene enn den gjør som voksen. Det er ikke bare snakk om hvor mye eller mange turer den skal ha, men den skal sosialiseres, må følges med på så den ikke tygger/ødelegger ting, trenes til å gjøre fra seg ute og lære alt hva den har lov til å ikke. Den første tiden må den nesten følges med konstant hvis man skal unngå "uhell" inne.

Jeg synes 20 minutter 2-3 ganger om dagen var litt i minste laget for de fleste hunder, men fungerer nok greit for en voksen hund med lavt aktivitetsnivå.

Jack russel terrier ville jeg utelukket med en gang ihvertfall. Det er en terrier, med sterke instinkter, som krever mye aktivisering. Da kan kanskje dansk/svensk gårdshund være et alternativ, selv om den gjerne vil ha litt mer tur enn det du nevner, og litt mental aktivisering som lydighetstrening eller lignende.

Bichon-rasene er ganske enkle og greie hunder. De krever litt pelsstell, men er nok en rase jeg tror ville passet godt til dere. Dere kan jo også titte på phalene/papillon.

Hvor gamle er barna? Vil de ta del i hundeholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder bjeffer jo. Men det er som med så mye annet, en oppdragelsessak. Tjue minutter, tre ganger daglig, kan være fint det, hvis man i tillegg har en hage der hunden kan trenes med, lekes med etc.

Hunder som er alene i hagen og som utvikler "løpe langs gjerdet og nibjeffe på alt som går forbi" atferd, har jeg lite sans for. Enda værre er det når eierne stikker hodet ut av verandadøra etter fem minutter og brøler litt, for så å lkke døra og la bikkje fortsette. Ikke bra.

Pelsstell trenger ikke å være et ork, hvis man har en hund som ellers er akkurat den man ønsker seg. Egentlig er det litt koselig med børsting, klipping, napping, pusling.

En liten hund er slett ikke alltid mindre krevende enn en stor. En diger mastiff krever nødvendigvis slett ikke så mye, mens en JRT kan være en håndfull og litt til :)

Hadde jeg kunnet velge fra øverste hylle og hatt de ønskene dere har, ville jeg valgt meg en liten bedlingtontispe, jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder bjeffer jo. Men det er som med så mye annet, en oppdragelsessak. Tjue minutter, tre ganger daglig, kan være fint det, hvis man i tillegg har en hage der hunden kan trenes med, lekes med etc.

Pelsstell trenger ikke å være et ork, hvis man har en hund som ellers er akkurat den man ønsker seg. Egentlig er det litt koselig med børsting, klipping, napping, pusling.

Hadde jeg kunnet velge fra øverste hylle og hatt de ønskene dere har, ville jeg valgt meg en liten bedlingtontispe, jeg :D

Bedlington var et godt forslag.

Men jeg må si meg uenig i at det er koslig med børsting, klipping og pelsstell. Det er slett ikke alle som synes det. Det er også mange hunder som ikke bjeffer noe særlig, siden det er veldig avhengig av type hund og hva den tradisjonelt er brukt til (blant annet), i tillegg til oppdragelse såklart.

Mops?

Mops er faktisk en relativt aktiv rase, som jeg ikke tror ville være fornøyd med bare 3x20 om dagen (uten noe annen aktivisering, vel å merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med cavalier king charles spaniel?

Edit: Skjønner ikke helt at en mops skal kreve så mye mer enn en DSG, bedlington, papillon, bichon, tibbe eller en chinese crested?

Ellers så synes jeg at alle rasene nevnt her fortjener skikkelig mosjon, men det spørs jo også hva du bruker den tiden du er på tur med hunden på. Er det turer hvor hunden er løs i skog og mark, eller er det bare rusleturer rundt nabolaget? Og hva skjer resten av dagen? En hund som er med på ting/ærend/med eier hele dagen krever mindre mosjon i mine øyne enn en som "ligger på lading" hjemme i stuen store deler av dagen og venter på at eier kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en papillon vil være fornøyd med lite tur, mens en mops må ha mere? Jaha.

Til trådstarter: Jeg synes raser som sheltie og papillon kan passe til dere jeg :) Men hvor mye tur har du tenkt til å gi den, sånn circa og tenker du å trene litt hjernetrim med den, som litt lydighet, triks, agility osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker en liten og rolig hund som ikke krever lange turer hver dag men som likevel kan bli mes oss på lange turer iblandt. Ikke altfor mye pelsstell. Ikke mye gneldring.

Fransk bulldog! Perfekt! Eneste ulempe er at de kan snorke litt når de sover...:P

Se så fine de er!

Anbefaler at dere dropper alle tanker om Jack Russel. Det er en hyperaktiv hunderase og vil absolutt ikke passe inn i det dagliglivet du beskriver. Visste du at det er en Jack Russel som har verdensrekorden på å sprekke 100 ballonger på kortest mulig tid? Den brukte i underkant av 45 sekunder på de 100 ballongene - null problem for en Jack Russel, lynkjappe små rakkere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, om jeg får være så frekk, vil jeg foreslå en katt istedet.

Men om dere vil ha en hund, så er 3x20 minutter helt greit, hvis disse er i tillegg til vanlig tur. KAnskje heller ta 3x10 min og ta de 30min ekstra da, legge på 30min til og gjøre det til en times hovedtur, da vil det passe bedre for en del selskapshunder.

Den type hund dere da ser etter, er i en av rasene som dessverre ofte er litt høylytte av seg.

Shih Tzu er herlige, og de kan klippes helt ned hvis ikke utstilling er noe alternativ og er da også ikke noe pelsstell på. Mops er også herlige.

Chihuahua kan også være et alternativ, sånn ikke helt objektivt sett er jo dette den mest fantastiske rasen i verden :P

CC er kjempeherlige hunder. Tibber kan være sure, og jrt er aaaaltfor aktive hunder, noe av det mest aktive mentalt sett man kan ha.

Uansett bør dere oppjustere aktiviteten litt, men noen små raser vil nok kunne passe da ja.

Lykke til i jakten på en liten venn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i hvert fall fortelle om min erfaring med tibbetans spaniel etter å ha hatt et kull med de og hatt 6 stykk selv + eg haug av de som nabohunder.

Når folk ser nabohundene og hører oppførselen deres så kan jeg forstå at noen kaller de for drittbikkjer, min far kaller de for bullshit terriere og min mor for teppepissere. Nå har ingen av de noe særlig erfaring med hund så dere uttalelser ler jeg heller litt av. Men ja eg tibbe som ikke har fått oppdragelse, sosialisering, hjernetrim og klare regler er noen herk å ha i hus. Det har tatt meg tok meg 4 hunder av denne raser før jeg fikk 2 stykk som jeg sier meg "fornøyd" med + en av valpene som jeg hadde fra den ble født hos oss til vi solgte den 7 mnd gammel som eierne er storfornøyd med.

De har veldig lett for å bjeffe siden de er vokterhunder opprinnelig. Dette er noen som må trenes på fra starten av hvis du ikke skal ha en hund som står og gneldrer ute(gjelder vell for så vidt alle andre hunderaser også). De liker hodetrim og er egentlig ganske rettlærte selv og de kan være veldig sta! Mitt intrykk av tibber er at de er veldig sta og egenrådig, de vet hva de vil og ikke. Med trening fra starten av så er min erfaring at dette kan trenes til å bli mye bedre når de ikke får lov til å gjøre som de vil og bestemme selv.

Min nåværende tibbe som er født og oppvokst hos meg er det jeg vil kalle den perfekte familie hunden: Han elsker å stå ute i garden sin og vil helst bare være der hele dagen, han har sin ligge "hule" i et stort bur som står nede i kjellerstuen der han kan gå ned for å få frem og ro for kjellerstuen er ikke i bruk. Her legger han seg også når han vil ta kveld. Oppe har en egen seng som han gjerne ligger i på dagen. Det beste som finner er å ligge bag bena på mor og få kos, masse kos. Han liker barn og er med på det meste. De bærer og duller med han uten en lyd, blir det for mye så går han og legger seg på fristedet som er i sengen sin eller i buret. Med babyer så er han litt forsiktig og trekker seg heller unna hvis han ikke er tilpass. Han er gladelig med på turer og synes det er supert. MEN en så rolig og avbalanser hund har krevd sitt. Han er nå passert 2 år og han har ikke alltid vært sånn som han er nå. Han har blitt trent fra han var valp og de var ikke gammle dottene før de var med på tur i skogen for første gang. De har opplevd det meste fra bilkjøring, byengåing og håndtering fra de var noen uker gammle.

Det er ikke mye han kan den dag i dag men det er ikke det som betyr noen så lenge han er en familiehund. Kan legge til at det er min mormor som har han og fikk beholde han fra kullet mitt men det er jeg som har tatt annsvar for turer, pelsstell+++. Det er bare selskap for hennes del. Han kan sitt, dekk, bli, stå på 2 ben og noen andre enkle kommandoer men det er nåkk kommandoer for å la han få litt hjernetrim. Vi setter sammen disse enkle kommandoen og gjør det litt vanskeliger for han. Vi måtte være veldig nøye med renslighetstreningen for etter min erfaring så er de ikke lette å få renslige. Det tok nesten 1år før jeg kunne si at vi nærmer oss enden av tunnelen på det punktet.

Han får laaange turer på flere timer noen ganger i uken og det stortrives han med. For at han skal være en herlig hund å ha i hus så krever han turer. Vi går en tur på caa 15-20min på morgene før jeg går på jobb så er det en lang tur når jeg kommer hjem på en times tid++ og så er dte kveldsturer som er sammerute og tid, men av og til så legger jeg inne litt hjernetrim på kveldsturer der vi stopper på en fotballbane og tar litt sitt, dekk, opp på to og samme belønning og ros. Det mener jeg at alle hunder uansett rase fortjener å få, men det kan gå noen uker der hverken tibben eller flatten får dette pga. sykdom eller eksamen ol. Men da får de springe fritt på en stor plass å få ut noe energi av og til.

Tibben får like mye og lange turer som flatten, men flatten får en god del mer hjernetrim med lydighets treninger, agility og spor, rundering ++ men det er pga interesse. Tibber får gå blodspor av og til og selv om han ikke gjør det fantastisk bra så liker han å bli brukt. Han har en god pels, tett og kraftig pels som faktisk krever en del. Må gjennom med kammen en gang i uken og pelser en noe dritt når det er bløtt og sorpete ute. Min trenger ikke like mye trening og tur nå som fra den var valp til den var ca 2 år, nå er den fornøyd med noen dager ro og korte turer men det vil ikke si at den skal ha det sånn for det om for han sette stor pris på å ha lange turer og jeg vil ikke tenke på hvordan hunden hadde blitt med korte turer og lite aktivisering på noen mnd.

For å få en rolig, balansert og forbøyd tibbe som er en kjekk familie hund så krever det en del tur, mye sosialisering, klare grenser og masse oppdragelse.

Alle hunder trenger et minimun av aktivitet men alle raser og størrelser setter pris på å få en god del mer en minumunet. Jeg synes mange kjøper små hunder av feil årsaker. De er hunder de også selv og de er små og de setter pris på like mye som en stor hund til en viss grad. Jeg føler at mange små hunder trenger vell så mye og ikke mer oppdragelse og klare grenser som en stor en.

Dette var mitt bidrag og min erfaring av tibben i hvert fall så får du ha Lykke til med valget. En tibbe han bli en flott familiehund men det krever en del for å slippe å få "drittbikkja" i nabolaget som står og gneldrer til alle døgnets tider. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du tenker på Tibetansk Spaniel.. Jeg synes ikke det høres dumt ut!

Jeg har selv en Tibetansk Spaniel. Hun er veldig rolig og tilpasningsdyktig. Kan tåle både late dager med litt mindre turer, og dager hvor hun går lage turer i skog og fjell. Det er ingen fasitsvar når det kommer til hvor lange turer hunder trenger, men det er viktig at de får stimulering og mosjon hver dag om det så er gjennom turer, lek, trening, hjernetrim..

Chica elsker mennesker og går fint med barn. Tibber ble blant annet brukt til å varme munkene når de sov, så de er veldig tillitsfulle og kosete. Men de ble også brukt til å varsle munkene når det kom mennesker til klosteret. Dette sitter fortsatt igjen i tibbene, da de elsker å sitte i vinduet eller høyt oppe og følge med på livet og folk som går forbi. Sånn sett kan de bruke tid på å underholde seg selv. Men de kan fort bli gneldrerbikkjer hvis dette er noe man ikke jobber med fra starten.. Chica bjeffer hun, men hun stopper også med en gang jeg sier i fra, så jeg ser ikke på det som noe problem.. Hun prater også mye, men det er bare søtt :wub:

Tibber er veldig stae, og de vet hva de vil. Noen sier at man ikke kan forvente at tibber skal bli 100% lydige. Jeg ser hva folk mener med med det, fordi de kan plutselig få rampete innfall eller lukke ørene helt. Noe som til tider kan skape både frustrasjon og latter :D Men tibbene er også veldig lærervillige og lettrente hvis de får mulighet til det. Chica kan masse lydighet og triks.. Hun er kjempeflink og ivrig!

Pelsen er veldig lettstelt, og det fester seg ikke alt mulig rart i pelsen på tur. Man bør gre ørene hver dag for å unngå floker, men ellers holder det med å gre gjennom pelsen ett par ganger i uken. Men det kan være greit å vite at tibber røyter en del..

Har du lyst på en glad, rolig, snill, tilpasningsdyktig liten familievennlig hund som kan gi litt utfordringer og morsomheter i hverdagen, kan tibben være noe for dere:)

..skjønner ikke helt hva folk sikter til når de sier at tibber er sure????

Men selvom alle individene i en rase har fellestrekk, kan de enkelte individene være veldig forskjellige.. Og jeg tenker også at hunden blir litt som du former den til!

Derfor synes jeg det er viktig at man bruker masse tid når den er valp til å sosialisere den med både mennesker og andre hunder, miljøtren den(la den kjøre bil, kollektiv transport, være på plasser med mye mennesker osv), tren på lydighet og ting du vil den skal læres/avlæres, slik at den blir så lett som mulig å ha med å gjøre når den blir voksen.. All tid brukt i valpen, vil skape en god familievennlig hund! Det kan jo være greit å tenke på før man skaffer seg en valp i en hektisk hverdag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, om jeg får være så frekk, vil jeg foreslå en katt istedet.

Men om dere vil ha en hund, så er 3x20 minutter helt greit, hvis disse er i tillegg til vanlig tur. KAnskje heller ta 3x10 min og ta de 30min ekstra da, legge på 30min til og gjøre det til en times hovedtur, da vil det passe bedre for en del selskapshunder.

Den type hund dere da ser etter, er i en av rasene som dessverre ofte er litt høylytte av seg.

Shih Tzu er herlige, og de kan klippes helt ned hvis ikke utstilling er noe alternativ og er da også ikke noe pelsstell på. Mops er også herlige.

Chihuahua kan også være et alternativ, sånn ikke helt objektivt sett er jo dette den mest fantastiske rasen i verden :P

CC er kjempeherlige hunder. Tibber kan være sure, og jrt er aaaaltfor aktive hunder, noe av det mest aktive mentalt sett man kan ha.

Uansett bør dere oppjustere aktiviteten litt, men noen små raser vil nok kunne passe da ja.

Lykke til i jakten på en liten venn!

Og hvorfor vil du anbefale trådstarter en katt istedet? Nysgjerrig på svaret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du tenker på Tibetansk Spaniel.. Jeg synes ikke det høres dumt ut!

Jeg har selv en Tibetansk Spaniel. Hun er veldig rolig og tilpasningsdyktig. Kan tåle både late dager med litt mindre turer, og dager hvor hun går lage turer i skog og fjell. Det er ingen fasitsvar når det kommer til hvor lange turer hunder trenger, men det er viktig at de får stimulering og mosjon hver dag om det så er gjennom turer, lek, trening, hjernetrim..

Chica elsker mennesker og går fint med barn. Tibber ble blant annet brukt til å varme munkene når de sov, så de er veldig tillitsfulle og kosete. Men de ble også brukt til å varsle munkene når det kom mennesker til klosteret. Dette sitter fortsatt igjen i tibbene, da de elsker å sitte i vinduet eller høyt oppe og følge med på livet og folk som går forbi. Sånn sett kan de bruke tid på å underholde seg selv. Men de kan fort bli gneldrerbikkjer hvis dette er noe man ikke jobber med fra starten.. Chica bjeffer hun, men hun stopper også med en gang jeg sier i fra, så jeg ser ikke på det som noe problem.. Hun prater også mye, men det er bare søtt :wub:

Tibber er veldig stae, og de vet hva de vil. Noen sier at man ikke kan forvente at tibber skal bli 100% lydige. Jeg ser hva folk mener med med det, fordi de kan plutselig få rampete innfall eller lukke ørene helt. Noe som til tider kan skape både frustrasjon og latter :D Men tibbene er også veldig lærervillige og lettrente hvis de får mulighet til det. Chica kan masse lydighet og triks.. Hun er kjempeflink og ivrig!

Pelsen er veldig lettstelt, og det fester seg ikke alt mulig rart i pelsen på tur. Man bør gre ørene hver dag for å unngå floker, men ellers holder det med å gre gjennom pelsen ett par ganger i uken. Men det kan være greit å vite at tibber røyter en del..

Har du lyst på en glad, rolig, snill, tilpasningsdyktig liten familievennlig hund som kan gi litt utfordringer og morsomheter i hverdagen, kan tibben være noe for dere:)

..skjønner ikke helt hva folk sikter til når de sier at tibber er sure????

Men selvom alle individene i en rase har fellestrekk, kan de enkelte individene være veldig forskjellige.. Og jeg tenker også at hunden blir litt som du former den til!

Derfor synes jeg det er viktig at man bruker masse tid når den er valp til å sosialisere den med både mennesker og andre hunder, miljøtren den(la den kjøre bil, kollektiv transport, være på plasser med mye mennesker osv), tren på lydighet og ting du vil den skal læres/avlæres, slik at den blir så lett som mulig å ha med å gjøre når den blir voksen.. All tid brukt i valpen, vil skape en god familievennlig hund! Det kan jo være greit å tenke på før man skaffer seg en valp i en hektisk hverdag:)

Jeg ser at vi sier ganske mye likt, men mange tibber er sure, grettne og gneldrete for de som eier dem har jo kjøpt seg en lite kosevovve som ikke trenger å gå lengre en til postkassen og tilbake :aww: Så ja det e mye grettne tibber, i hvert fall her i byen. De kan fort bli reserverte ovenfor fremmede hvis de ikke blir sosialisert.

Tibber krever en god del "grunntrening" for å bli en kjekk hund, men får den det så er det en herlig hund. :)

Med nåkk timer bak en tibbe så kan du få en lærevillig hund som til og med kan gå løs på tur uten å gå så langt at den ikke ser deg og det er helt fantastisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 3x20 min er en del jeg da... :icon_redface: Eller... mer naturlig for min del ville heller vært 2x5 min + 45 min tur/sykkel/ski/løpe + mental trening. Men dette varierer jo enormt for hver enkelt. Mange dager blir det mer (når hunden er med ulike steder), andre ganger mindre. Små lufteturer hver 15. minutt når den er valp kommer selvfølgelig i tillegg.

Jeg kan i hvertfall si ut i fra min erfaring at 3x20 min tur for en voksen aussie eller BC er greit nok i hverdagen, hvis den har fått god trening det første leveåret... (selv om det da hadde vært bedre med EN lengre tur). Så man skulle da tro at det ikke skulle vært noe problem for en tibbe?! Det er jo ikke snakk om at hunden da sitter og sturer i et rom alene resten av tiden, men at den er med familien på det som skjer. Dessuten vil jeg tro at hvis man skal et sted er hunden med, slik at den plutselig har fått 10 timer "tur" en dag. Sånn er det å ha hund. Hvis man har en times tid fordelt utover dagen der man kan tusle rundt med hunden på tur burde det være nok, så lenge dette kommer i tillegg til annen menneskelig kontakt og aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mops?

Jeg skal jo innrømme at jeg tenkte på mops når jeg så dette.

Jeg har hatt mops i endel år nå, en rase som passer meg ypperlig. Går endel tur når det er opplett og fint vær. Mens om vinteren (-13 og kaldere) og når det virkelig øser ned vil ikke mine ut på langtur. (skal ikke nekte for at det passer meg rimelig greit)

Jeg går tur med mine alt fra 20 min til 2-3 timer på en dag. Er det realt drittvær vil ikke mine noe annet enn å gå en liten runde(den runden bruker vi 17 min på). Jeg gidder ikke dra mine rundt på tur bare fordi turen bare har vart i 20 min istedenfor den 1 timen jeg mener de skal ha med sammenhengende tur løpet av en dag.

Ellers har jeg stor hage som de løper i 5-6 ganger om dagen.

Mopsen er en lykkelig hund som er familekjær, men de røyter en HEL del! Mange som ikke har vært borti rasen før blir overrasket over hvor mye de faktisk røyter. Noen få er så uheldige at de har helårsrøytere også.

Mopsen kan bjeffe, men dette vil jeg ikke påstå er vanskelig å lære vekk.

På dager hvor det blir lite tur blir det gjerne litt ekstra hjernetrim, med forskjellige ting jeg vil at de skal kunne.

Håper dette hjalp litt til på din vei hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at vi sier ganske mye likt, men mange tibber er sure, grettne og gneldrete for de som eier dem har jo kjøpt seg en lite kosevovve som ikke trenger å gå lengre en til postkassen og tilbake :aww: Så ja det e mye grettne tibber, i hvert fall her i byen. De kan fort bli reserverte ovenfor fremmede hvis de ikke blir sosialisert.

Tibber krever en god del "grunntrening" for å bli en kjekk hund, men får den det så er det en herlig hund. :)

Med nåkk timer bak en tibbe så kan du få en lærevillig hund som til og med kan gå løs på tur uten å gå så langt at den ikke ser deg og det er helt fantastisk. :)

Ja, da skjønner jeg hva du sikter til.. For min erfaring med tibber er at de i utgangspunktet er rolige, glade hunder - det virka som noen mente at tibbene i utgangspunktet var sure. Men ja, hvilken som helst rase, kan jo bli "sure" når de ikke får den stimuleringen de trenger.. Tibben krever en del, selvom den er liten. Men får den turer, grenser/disipling, kos og hjernetrim, er det en fantastisk, artig og snill hund å ha i hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 3x20 min er en del jeg da... :icon_redface: Eller... mer naturlig for min del ville heller vært 2x5 min + 45 min tur/sykkel/ski/løpe + mental trening. Men dette varierer jo enormt for hver enkelt. Mange dager blir det mer (når hunden er med ulike steder), andre ganger mindre. Små lufteturer hver 15. minutt når den er valp kommer selvfølgelig i tillegg.

Jeg kan i hvertfall si ut i fra min erfaring at 3x20 min tur for en voksen aussie eller BC er greit nok i hverdagen, hvis den har fått god trening det første leveåret... (selv om det da hadde vært bedre med EN lengre tur). Så man skulle da tro at det ikke skulle vært noe problem for en tibbe?! Det er jo ikke snakk om at hunden da sitter og sturer i et rom alene resten av tiden, men at den er med familien på det som skjer. Dessuten vil jeg tro at hvis man skal et sted er hunden med, slik at den plutselig har fått 10 timer "tur" en dag. Sånn er det å ha hund. Hvis man har en times tid fordelt utover dagen der man kan tusle rundt med hunden på tur burde det være nok, så lenge dette kommer i tillegg til annen menneskelig kontakt og aktivitet.

Signerer denne!

Ellers glemte jeg å si i min forrige post at jeg vil fraråde trådstarter Jack Russel Terrier jeg også. Min erfaring med Jack Russel Terrier er at de er veldig aktive og er en rase som krever veldig mye mosjon og disiplin! Ikke et alternativ hvis man ser etter en rolig, enkel hund.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar. Vi har kikket på cavalier king charles spaniel valper idag. Det er min drømmehund.

Er det noen med erfaring?

Vi har faktisk en katt som stikker innom nå og da. ;)

Vi har liten hage, men bor rimelig fint til i forhold til turområder.

Barna våre er 3,5 og snart 6. De er utrolig kjærlige med alle dyr. Elsker å kose og leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar. Vi har kikket på cavalier king charles spaniel valper idag. Det er min drømmehund.

Er det noen med erfaring?

Vi har faktisk en katt som stikker innom nå og da. ;)

Vi har liten hage, men bor rimelig fint til i forhold til turområder.

Barna våre er 3,5 og snart 6. De er utrolig kjærlige med alle dyr. Elsker å kose og leke.

Tror cavalier kan være en fin rase for dere! Pelsen må stelles litt for å holdes fin og flokefri, men de skal jo være en god familiehund som ikke krever veldig mye. Vær nøye med å sjekke helsen til besteforeldre, foreldrene og kullsøsknene deres, siden de har noe arvelige sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror cavalier kan være en fin rase for dere! Pelsen må stelles litt for å holdes fin og flokefri, men de skal jo være en god familiehund som ikke krever veldig mye. Vær nøye med å sjekke helsen til besteforeldre, foreldrene og kullsøsknene deres, siden de har noe arvelige sykdommer.

Matmor/oppdretter sier at både foreldre og besteforeldre har vært helt friske. Oldemor har visst levd spesielt lenge. (20 år)

Vi har utrolig lyst på en liten cavalier. Men syns det er et stort steg. Vi har begge drømt om hund i mange år og barna er helt ville etter å få seg en lekekamerat.

Vi ble anbefalt gutt fordi de er mer stabile i humøret - lekne hele livet - og vi unngår løpetid/hormoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble anbefalt gutt fordi de er mer stabile i humøret - lekne hele livet - og vi unngår løpetid/hormoner

:lol: Nå lo jeg godt! En hanne er kanskje mer jevn i humøret, hører mange si det. Men husk også at hannene KAN reagere på hver eneste tispe i ganske stor omkrets når de har løpetid, ergo går hormonene for fullt. Det kan være stresspiping, mas om å komme ut, sultestreik, uling, stikke av, manisk snusing på tisse/blodflekker, ja masse kjedelige saker. Det er oftest verst til de er rundt 3 år gamle, da kan de ofte roe seg, mens noen aldri blir slik. Så man unngår slett ikke hormonene ved å velge en hanne ;) Det er fordeler og ulemper med begge kjønn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt lat shi tzu som klippes ned kan passe til behovet etter at valpe og ungdomsperioden er over. Shih tzu er generelt sett en rase som bjeffer svert skjeldent.

Valper og unghunder må jo luftes minst 5 ganger om dagen. Men når de er over et år og stuerene passer det greit med tre turer om dagen ca 20 min til sammen. Den aktiviseringen en shih tzu får i et hjem med barn av et vanlig familieliv er faktisk tilstrekelig. Men barna må lære seg å være forsiktige med hunden. Den er liten og man kan ikke være voldsom med den.

Men shih tsuer er personligheter og svert forskjellige. Jeg har en som passer beskrivelsen av deres behov og en som er hyperaktiv og rastløs. Akkurat nå åpnet hun ytterdøren selv. Jeg får vel lukke den før hun forsvinner;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor vil du anbefale trådstarter en katt istedet? Nysgjerrig på svaret. :)

Synes det står ganske greit forklart i avsnitt to jeg :)

Men sånn ellers, fordi jeg synes at en som ikke er videre interessert i å aktivisere hunden mer enn det trådstarter beskrev i innlegget, så kan en katt være et like greit alternativ - gjerne en innekatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...