Gå til innhold
Hundesonen.no

Nora og Ida, agilitytrening s 27


Ane
 Share

Recommended Posts

Begynte å lære inn "stå på to" eller hva jeg skal kalle det idag. Vet ikke helt hvordan jeg vil ha den. Om hun skal stå i ro, eller hva. Tips? Forløbig heter den "opp *løfte en arm opp*".

(Ser at den andre sangen jeg la inn på slutten datt ut, så da ble filmen helt stille. Skal se om jeg får fiksa det imorgen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 597
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, det er blitt en vane at det er rundt et år mellom hver oppdatering her inne ser det ut til!  Ida konkurrerer forsatt i agility, og gjør det veldig bra, som oftest en pallplass i hver konkurrans

Gledes oppdatering! Forrige uke tenkte jeg at jeg skulle introdusere Nora til ski og trekking. For å si det enkelt, hun var LIVREDD! Hun krøp sammen og lå seg på bakken, nekta å gå frem eller bak,

Jeg og Ida debuterte i agility hopp idag og slo til med en 3 plass av 11 startende! En vegring på slalom, hvor hundene fikk en sinnsyk fart inn i, og mange føk ut etter første pinne. Jippi! Så fantast

Posted Images

Film fra tur på hytten forrige helg :) Nora er kjempe flink! Ja, hun er bare 11 mnd. men jeg lot henne ikke dra noe langt, så jeg tror ikke det skada henne. Hun får ikke dra noe langt, og jeg synes det er viktig å ikke gjøre noe som vil skade henne på noen måte. Hun drar bra både i singel uten noen foran, og i dobbel. Veldig fornøyd over at hun helt har blitt kvitt panikk angsten mot skiene. Dette er andre gangen jeg står på ski med henne. Er hun ikke flink? :jump:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dritgøy ut :D Nora er kjempeflink!

Takk! Jeg er veldig veldig glad jeg fikk det til med henne. Hun var SÅ utrolig redd første gangen jeg prøvde. Hun fikk panikk liksom! Og se hvordan det er nå :w00t:

Weee :D

Det ER så gøy, kjenner gleden helt hit :ahappy:

Ja! :D

Åh, så flott at dette fungerer bra! Jeg tror det er fint å starte forsiktig opptrening med korte trekkøkter mens de ennå er i vekst :)

Ja, jeg er veldig veldig glad for at det ordna seg! :heart: Det kan godt hende. Jeg kan egentlig ikke så mye om det, men jeg passer hvert fall på at det ikke blir for mye for henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltposter jeg! Fordi dette innlegget fortjener å være alene :heart:

Jeg har forresten glemt å fortelle om Nora fra i går jeg! :icon_redface:

Vi har de siste 1-2 ukene gått mye turer hvor vi møter mye mennesker. Og har da brukt mye godbiter(tørka karbonade og frolic) og trent på at hun ikke skal dra mot og knurre(spesielt når det er mørkt) på passerende mennesker. I går så gikk vi en tur gjennom et stort nabolag med mange små veier. Vi møtte til og begynne med en og en person, og Nora satt fint. Hunder unngikk vi i går. Etterhvert passerte vi to mennesker, og tre. Nora var veldig flink! Satt fint i ro, om ikke så på meg hele tiden, men jeg var veldig fornøyd med at hun ikke reiste seg en gang. Deretter kom det en jente joggende. Jaja, tenkte jeg og forberedte meg på at hun ville bryte sitten, fordi joggere er enda gøyere å "bole" seg opp for. Men neida, hun satt fint hun, men så på personen hele tiden. Og hva tror dere skjedde? Jeg løste henne ut, og rundt svingen kom 10-15(et håndballag) jenter joggende. "Å herregud" tenkte jeg og snurpa Nora så forsiktig inn jeg kunne, men veldig nervøs :innocent: . Jeg fikk henne i sitt, og holdt henne litt bedre enn vanlig, fordi her ville dem ikke være lengre unna oss en 30-50cm. Nora var veldig nysgjerrig, og ville løpe etter dem, men hun var faktisk ganske flink! Utrolig nok :w00t: Jeg pusta letta ut, i og med at jeg ikke hadde tid til å stikke inn en annen vei før de kom.

Deretter gikk vi videre og møtte mange enslige( :P) mennesker. Jeg lot Nora gå mens vi passerte, og hun har da begynt å snuse veldig ivrig, og gå bort fra der folkene er. Er dette en måte å unngå dem på? Før var hun intens i blikket, og dro mot alle med bust. Nå når hun får gå mens vi passerer pleier hun nesten alltid å gå ut på siden motsatt av hvor de er og snuse intenst og gir dem ikke ett blikk.. Er dette bra eller dumt? Jeg føler nesten hun later som om hun er usynlig eller noe. Fordi etter folka er gått forbi kan hun gi seg med en gang, og ser etter dem, også går hun videre vår vei. Jeg skjønner meg ikke på den hunden.

Også! Høydepunktet, som kunne enda i en tragedie. Jeg er alltid(!) veldig forsiktig med å gå rundt hjørner/svinger ol. med henne fordi det kan komme noen mennesker/hunder ol. Så jeg tar roper henne alltid inn(bruker flexie) og har båndet kort. Men i lykkerus av at hun hadde gått en så fin lineføring, så var jeg vekk i 2 sekunder, og hun gikk lengst ute i linen. Og da kommer det en mann ut fra et hjørne mellom meg og Nora. Hjertet mitt gikk i femtusen fordi jeg kunne jo ikke dra henne inn, fordi han stor i mellom, og han fyren stoppet opp og så litt forbausa ut :P haha. Men Nora bare så på han, og gikk videre fremover :cry: Herregud, da var jeg så glad :jump: for at jeg hele den turen hadde trent på at hun skulle overse passerende mennesker. Før hadde hun 100% løpt bort til personen, og helt sikkert knurra. Tror nok hun hadde trekt seg når hun hadde kommet bort, men det vet jeg ikke.

I går var hun også verdens beste! Og nei, det er hun ikke alltid.. :innocent: Og etterpå så trente vi litt på en grusbane. Og vet dere hva? Nora kan ligg under innkalling. Og vi har aldri trent på det :blink: . Sånn ALDRI! Jeg hadde henne i utgangsstilling, og bad henne sitte, så gikk jeg 5-10m unna, og ropte "kom". Halvveis sa jeg "ligg" og viste ligg-tegnet. Hun stupte ned i ligg. Jeg prøvde dette egentlig bare for å gjøre noe morsomt, men hva i alle dager? For å si det slik, det er ikke tull at en BC kommer med mye innabords! Jeg belønna henne med fri fra liggen, og prøvde enda en gang. Perfekt! Og her kommanderte jeg henne også inn på plass etterpå. Jeg ble helt :o :w00t: :frantics: :bananas: Er det nå jeg skal grine fordi vi mest sannsynlig aldri får konkurrert med dette hun kan? :no:

Edit: Glemte jo enda en ting! Hun gikk lineføring ved to passeringer med kontakt hele tiden! :w00t: :w00t:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var hun intens i blikket, og dro mot alle med bust. Nå når hun får gå mens vi passerer pleier hun nesten alltid å gå ut på siden motsatt av hvor de er og snuse intenst og gir dem ikke ett blikk.. Er dette bra eller dumt? Jeg føler nesten hun later som om hun er usynlig eller noe. Fordi etter folka er gått forbi kan hun gi seg med en gang, og ser etter dem, også går hun videre vår vei. Jeg skjønner meg ikke på den hunden.

Hermes har alltid vist denne adferden. Snuser på en tilfeldig plass hvis fremmede mennesker passerer. Det er ikke alltid han gjør det, men noen ganger, kanskje når han er litt usikker og vil være på den trygge siden. Mener dette er normal, sunn hundeatferd. Unnvikende, i stedet for konfronterende.

Det høres ut som at det går bedre og bedre med Nora!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes har alltid vist denne adferden. Snuser på en tilfeldig plass hvis fremmede mennesker passerer. Det er ikke alltid han gjør det, men noen ganger, kanskje når han er litt usikker og vil være på den trygge siden. Mener dette er normal, sunn hundeatferd. Unnvikende, i stedet for konfronterende.

Det høres ut som at det går bedre og bedre med Nora!

Ja, det virker som om hun viker unna, men det er så motsatt av hva hun har gjort tidligere, så derfor blir jeg litt :blink: . Ja, jeg tror vi er på bedringens vei :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg og Nora er nå meldt på et språkkurs med Arne Arrestad fra Siddis hundeskole.

"Kurs i hundens språk med Arne Aarrestad og Siri Linnerud fra Siddis hundeskole i Stavanger!

Kurset tar for seg teori om 100% positiv hverdagslydighet og de forskjellige begrepene som brukes om hundens språk. Vi konsentrerer oss i hovedsak om kommunikasjon mellom hunder, og tar for oss de forskjellige signalene som hunden bruker. Vi snakker også om avstandsøkende signaler (aggresjoner), og om kommunikasjon mellom hund og mennesker. Vi filmer møtesituasjoner mellom hunder.

Teori: Gjennomgang av hundens språk. Bruk av video.

Praksis: Deltakernes hunder slippes to og to i møtesituasjoner (av samme kjønn). Møtene blir filmet og siden gjennomgått. Hundene får hilse på en og en av de tobente deltakerne, og dette filmes også. All film/video og bilder blir vist på storskjerm. Deltakerne har med egen hund en dag."

Håper vi kommer litt klokere ut av dette, og at jeg kan lære mye nytt om Nora, og hvilke signaler hun sender ut. Også håper jeg at jeg kanskje kan få noen svar på hva det er hun driver med og hvorfor :) Også håper jeg inderlig at de har kontroll på tingene, og at det ikke oppstår noen dumme episoder. De vil nok få en utfordring med Nora, og innerst inne håper jeg det er en "verre" hund enn Nora der, slik jeg ikke føler meg som den "verste" hundeeieren, for ja, det føler jeg meg som hver gang hun kødder! Også er jeg livredd det skal gå til helvette, men det kan det vel ikke? Eller? :icon_confused::no:

Lurer på hvordan de introduserer hundene.. Nora skaper seg nok! Og hvordan skal de introdusere hilsing med mennesker? *Skjelve* :rofl: Jeg burde nok ikke være med, fordi jeg er nervøs allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo spennende ut og veldig fint med video og gjennomgang. Er jo så mye man kan gå glipp av i det det skjer, fordi det skjer så fort. Det går nok bra! De tar nok mye hensyn, og hvis du føler deg usikker osv, så er det sikkert greit å nevne det. Nora kan jo merke det veldig på deg uansett, men krysser fingrene for at det bare går fint! :) Og det gjør det sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir dessverre ikke kurs på oss likevel. Arne ville ikke ha hunder som Nora på kurset, for å forhindre eventuelle skader. Det skjønner jeg jo, men ja, det var veldig dumt :/

Å, jeg misunner alle dem med greie hunder som kan gå på alle kurs(for ikke å si stevner, treninger, samlinger ol.) dem vil jeg :cry: jeg hadde SÅ store planer og kursønsker med denne hunden.. Og jeg ser heller ikke muligheten for å ha henne og en annen hund samtidig. Hadde jeg kunnet brukt henne som bare treningshund, og en annen jeg kunne gått kurs og konkurranser med, hadde jo ønskene mine blitt metta.. Men jeg tror ikke jeg klarer å ha en hund i tillegg til Nora. Hun blir rett og slett for mye.

Høres jo spennende ut og veldig fint med video og gjennomgang. Er jo så mye man kan gå glipp av i det det skjer, fordi det skjer så fort. Det går nok bra! De tar nok mye hensyn, og hvis du føler deg usikker osv, så er det sikkert greit å nevne det. Nora kan jo merke det veldig på deg uansett, men krysser fingrene for at det bare går fint! :) Og det gjør det sikkert!

^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir dessverre ikke kurs på oss likevel. Arne ville ikke ha hunder som Nora på kurset, for å forhindre eventuelle skader. Det skjønner jeg jo, men ja, det var veldig dumt :/

Å, jeg misunner alle dem med greie hunder som kan gå på alle kurs(for ikke å si stevner, treninger, samlinger ol.) dem vil jeg :cry: jeg hadde SÅ store planer og kursønsker med denne hunden.. Og jeg ser heller ikke muligheten for å ha henne og en annen hund samtidig. Hadde jeg kunnet brukt henne som bare treningshund, og en annen jeg kunne gått kurs og konkurranser med, hadde jo ønskene mine blitt metta.. Men jeg tror ikke jeg klarer å ha en hund i tillegg til Nora. Hun blir rett og slett for mye.

Så synd at dere ikke kom med.

På Fjellanger jobber det en dyktig dame på adferd som heter Maj-Brit Iden. Har selv vært hos henne med min første hund "drittbikkjen" :P Kanskje et alternativ til kurset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at dere ikke kom med.

På Fjellanger jobber det en dyktig dame på adferd som heter Maj-Brit Iden. Har selv vært hos henne med min første hund "drittbikkjen" :P Kanskje et alternativ til kurset?

Takk! Har sendt dem en mail, om jeg og Nora kan komme på den atferdskonsultasjonen dems :) Arne Arrestad trodde det var fryktaggressiv hun var, utifra hva jeg har fortalt han. Vet ikke om det er bra eller dumt jeg. Mulig det er bedre enn ren aggresjon? Men får se hva vi finner ut hos Fjellanger!

OT: Hva var "galt" med din hund? :) Pyrre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar nok litt tid, men du har god mulighet å få en hund du kan gå på kurs og konkurrere med du også, skal du se. Jeg og Odin er kommet dit nå, når han er seks år. Han har nok aldri vært like ille som Nora, men så kan du veldig mye mer enn jeg kunne da problemene startet hos oss, og får veldig mye mer og bedre hjelp, tror jeg.

Fryktaggresjon kan man gjøre mye med, i det store og det hele er det mye enklere å trene når man forstår hvorfor hunden gjør som den gjør. :)

Lykke til med Fjellanger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Har sendt dem en mail, om jeg og Nora kan komme på den atferdskonsultasjonen dems :) Arne Arrestad trodde det var fryktaggressiv hun var, utifra hva jeg har fortalt han. Vet ikke om det er bra eller dumt jeg. Mulig det er bedre enn ren aggresjon? Men får se hva vi finner ut hos Fjellanger! OT: Hva var "galt" med din hund? :) Pyrre?

Ikke pyrren nei, Buster var en terv/labbis mix som kom til meg ca 1 år gammel. Etterhvert viste det seg at han hadde langt mer med seg i bagasjen enn det vi var klar over, samt fullstendig mangel av evne til å avreagere. 3 år gml ble han avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie er jo fryktaggresiv mot andre hunder. Det er på noen måter vanskelig å jobbe med, i og med at jeg alltid må passe på at hun ikke får bli skremt igjen, for da er vi på starten igjen, men på andre måter så finnes det veldig enkle måter å jobbe med det også :)

Håper dere får til ting snart :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj så kjipt da Ane..! =/ Håper dere får fiksa noe med Fjellanger da.

Ja. Har enda ikke fått noe svar, så får se om jeg må sende dem enda en melding :)

Det tar nok litt tid, men du har god mulighet å få en hund du kan gå på kurs og konkurrere med du også, skal du se. Jeg og Odin er kommet dit nå, når han er seks år. Han har nok aldri vært like ille som Nora, men så kan du veldig mye mer enn jeg kunne da problemene startet hos oss, og får veldig mye mer og bedre hjelp, tror jeg.

Fryktaggresjon kan man gjøre mye med, i det store og det hele er det mye enklere å trene når man forstår hvorfor hunden gjør som den gjør. :)

Lykke til med Fjellanger!

Ja, får håpe det! Flott å høre at det har gått bedre med dere :) Ja, jeg er jo ikke helt sikker enda på om det er frykt det bunner i, men med tanke på at hun var redd alle mennesker og hunder fra første dag hos meg, og aldri ville møte noen fra den gang av, så er det vel store muligheter for det.

Blondie er jo fryktaggresiv mot andre hunder. Det er på noen måter vanskelig å jobbe med, i og med at jeg alltid må passe på at hun ikke får bli skremt igjen, for da er vi på starten igjen, men på andre måter så finnes det veldig enkle måter å jobbe med det også :)

Håper dere får til ting snart :hug:

Ja, jeg får håpe det! Ja, kan tenke meg at det er veldig frem og tilbake..

Og, flere lurer helt sikkert på hvordan jeg i alle dager ikke har klart å ordne dette siden hun bare var 8 uker gammel, men det har jeg faktisk ikke noe svar på. Jeg sosialiserte henne som vi har gjort med alle de andre, og pressa henne aldri til noe hun ikke ville. Fremmede mennesker turde hun aldri gå bort til ute. Inne løp hun å gjemte seg. Nå går det fint inne, om folk ikke henvender seg til henne før hun får hilsa og utforske selv først. Hunder var hun redd. Spesielt dem som bjeffa.

Kjedelig er det å høre flere ganger når folk ser henne, "er hun en omplasseringshund?". :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

4rqo2c.jpg

(Legger ut igjen, siden bildet i forrige post tydeligvis er sletta)

I påsken var jeg, sambo, og Nora oppe på hytten sammen med pappa(med 4 vorstehhunder), farmor, onkel, to kusiner, og mamma kom opp en tur.

Pappa hadde med Mia, Vita, Brøyt og Taiga, som er kullsøster til Mia, som vi solgte til en dame i Bergen. Hun passa Ani, slik vi kunne ha hennes hund og dermed kjøre 4-spann med hundene med sleden. Ani er 13 år straks, og går heller ikke bra sammen med Nora.

Det ble mye snørekjøring med alle hundene. Veldig kjekt å kjøre om kveldene i løypene, siden det ikke er noen andre ute da. På med hodeløkt, spenn fast hunder, og kjør! Jeg kjørte som oftest med Nora og en hund til. Sambo og mine to kusiner(på 8 og 10) kjørte med en hund hver. Sambo med Brøyt, som ellers hadde dratt mine kusiner over skog og hei :P Nora trakk igjen utrolig bra, og er den av de som desidert er ivrigst!

En dag tok vi med oss sleden ned på et vann, og kjørte med alle der, frem og tilbake. Fire i spannet, og en snørekjørte ved siden av. Nora gikk også i spann, og var kjempe flink! Hun gikk bare i front, og egnet seg skikkelig godt der! Hun var til og med tøff i trynet og gav klar beskjed om ledermakker ikke gjorde en god jobb. Veldig artig å se på. Nora går nå av pappa bare under navnet "huskyen", med god grunn! Det eneste som "stopper" henne er at hun er liten. 15kg. kan ikke dra all verden, som vorstehhundene, men som sambo sa "Hun er den som vil mest". Utrolig stolt over henne! Og hun hadde nok veldig godt av å kjøre seg ut litt også, for ellers når hun er med vorstehhundene så klarer hun knapt å legge seg, fordi hun er så glad og hyper. Nå gikk hun flere ganger daglig å la seg i et av de åpne burene, og sov som en dronning.

Noen bilder fra påsken:

IMG_263900.jpg

Nora og min eldste kusine, Elisabeth :)

IMG_267500.jpg

IMG_268300.jpg

Brøyt og Nora. Litt størrelsesforskjell! :P

IMG_280600.jpg

Nora og Mia i led. Taiga og Brøyt bak. Meg og min yngste kusine, Marie, på sleden :)

IMG_274000.jpg

Nora og Marie koser seg :)

IMG_278300.jpg

Nora og Mia i led. Taiga og Brøyt bak. Meg på sleden, med Marie oppi :)

IMG_280600-2.jpg

IMG_282800-1.jpg

IMG_283500.jpg

IMG_284200.jpg

IMG_285400.jpg

GO!

IMG_285500.jpg

Keep going!

IMG_296000.jpg

Siste stemningsbilde! Sambo, Kenneth kjører sleden med Brøyt og Vita(kullsøsken av Mia) bak, og Taiga og Mia(Kullsøsken etter Henni) foran. Marie snørerkjører med Nora som holdt samme tempo som vorstehhundene over 150m! Rask liten djevel :D

Er hun ikke flink? :jump: Nora er også dugande til noe! :innocent:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...