Gå til innhold
Hundesonen.no

Nora og Ida, agilitytrening s 27


Ane
 Share

Recommended Posts

  • Svar 597
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, det er blitt en vane at det er rundt et år mellom hver oppdatering her inne ser det ut til!  Ida konkurrerer forsatt i agility, og gjør det veldig bra, som oftest en pallplass i hver konkurrans

Gledes oppdatering! Forrige uke tenkte jeg at jeg skulle introdusere Nora til ski og trekking. For å si det enkelt, hun var LIVREDD! Hun krøp sammen og lå seg på bakken, nekta å gå frem eller bak,

Jeg og Ida debuterte i agility hopp idag og slo til med en 3 plass av 11 startende! En vegring på slalom, hvor hundene fikk en sinnsyk fart inn i, og mange føk ut etter første pinne. Jippi! Så fantast

Posted Images

Ane glad! (Og ikke så glad).

Jeg kom nettopp inn fra tur med Nora. Etter vi hadde gått i vel 3-4 minutter kommer vi til en grusbane. Plutselig kommer det en liten tibetansk spaniel løpende alene bort til oss. Jeg prøver å forholde meg rolig, ser at Noras reaksjon ikke er så gale som jeg egentlig hadde fryktet. Jeg beveger meg likevel rolig fremover bare for å holde oss litt i bevegelse, i tilfelle det skulle skje noe. I det vi begynner å bevege oss, begynner hunden(Leo) å innby Nora til lek. Og Nora svarer MED LEK! Nora klarer så i lek å vri seg ut av halsbåndet. Leo kommer bort til meg, og jeg prøver å ha han ved meg for å lokke til meg Nora, men hun er ikke innstilt på noe bånd.. Eier av Leo kommer(som bor i huset rett ved). Og begge hundene løper som rabiate rundt på grusbanen. Jeg har jo Nora på betennelsesdempende og skal holde henne rolig, så dette var ikke en god plan. Jeg prøvde gjentatte ganger å få tak i henne, men samtidig så er dette første gangen hun har lekt fint med en "fremmed" hund, så jeg ville også gi henne anledning til å oppleve at det er gøy, og ikke skummelt eller noe slikt. Etter vel 10 minutter med litt ligging i gresset og kose mose med hverandre fikk vi tak i hundene. Det skal sies at jeg prøvde å få tak i henne en stund, men så gav jeg opp. Men de drev veldig mye å bare lå i gresset og snuste og tullet. Da var hun ikke så mye i bevegelse. Jeg så det dermed an, og lot henne forsette å være med Leo. Altså, folk må ikke tro jeg "dreit" i at hun skal ha rolig uke, fordi jeg prøvde virkelig å få henne inn, men når hun lekte med han var det nærmest umulig å kalle henne inn.

Dette er første gangen jeg har sett Nora leke ordentlig med en hund! Sånn overhode. Endelig har Nora fått en god opplevelse med en "fremmed" hund. Grunnen til " tegnene er fordi hun har lekt litt med hunden en gang tidligere, da hun var 3 mnd. Men da var hun redd hele tiden, og vi avsluttet leken. Leo er også en unghund, 10 mnd. Jeg var SÅ glad etter vi gikk derfra. Jippi, Nora spiste ikke hunden! Og hun spiste den heller ikke når den hoppet opp på meg.

:bananas::jump::bananas::jump:

Så gøy lesing! Flott at det går bedre :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble bildene borte? Jeg jeg ser det ble kommentert på bilder 2 januar, men siste du skrev var i november? Jeg vil se bilder :D

Og hvordan går det med dere? =)

Det er ikke lagt ut nye bilder, bare jeg som maser :P Vil tro de andre kommentarene gjaldt eldre bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vakker vofs du har :)

Takk!

ble bildene borte? Jeg jeg ser det ble kommentert på bilder 2 januar, men siste du skrev var i november? Jeg vil se bilder :D

Og hvordan går det med dere? =)

Har ikke tatt så mye nye bilder, tror jeg, men skal se om jeg har noen, og hvis ikke prøvd å få tatt noen imorgen!

Det er ikke lagt ut nye bilder, bare jeg som maser :P Vil tro de andre kommentarene gjaldt eldre bilder.

Masa! :P

Ellers så passer jeg nå en av pappas hunder, da han knakk armen 1. juledag. De første dagene passa jeg Vita og Brøyt. Et søskenpar som blir 3 år i mars. Nora har jo den siste tiden reagert negativt på om jeg tar med andre hunder hjem, så jeg var veldig spent på hvordan dette skulle gå! De hadde vært sammen 4 dager i julen, men da mest ute, og ikke i våres hus, som hun noen ganger tror er hennes.. Når vi kom hjem gikk vi først en rolig tur, hvor de gikk sammen hjem mot huset, og mot døren. Enda ingen skumle signaler! Tidligere har hun begynt å kødde allerede i carporten. Og overraskende nok var det ingen problem med å ha med de to andre inn. Jippi!

Brøyt var bare hos oss i tre dager, men Vita har nå vært her i en uke. Nora og Vita går utrolig bra sammen! Til å begynne med hadde jeg dem bare sammen når jeg var til stede, og hadde ingen leker ol. fremme, som Nora kunne ha forsvart. Jeg tok så frem leker, noe som var greit. De deler fint på lekene, og har drakamper sammen ol. Jeg begynte også å fore dem i samme rom, noe jeg ikke kunne før. Da måtte enten Nora være i bur, eller i et annet rom. Å fore i samme rom gikk helt fint, men jeg passa alltid på! Så introduserte jeg tyggebein, og utrolig nok deler dem det også! Nå er de to kommet så langt at de får være alene sammen. Begynte først med å ha dem kort tid sammen i gangen, mens jeg var i stuen. Deretter oppe i andre etasje, og over lengre tid. I går var jeg vekke tre timer, og de gikk sammen på mitt rom. Da hadde dem tre baller, og en tauknute tilgjengelig. Utrolig deilig å ikke gå å være redd for at Nora skal angripe Vita! Om nettene sover begge oppe på rommet med meg. Først sover dem sammen(oppå hverandre!) på sofaen, før de om morgenen kommer krypende opp i sengen. De er så utrolig søte sammen! Vita syntes nok Nora er litt innpåsliten, så jeg må gi beskjed noen ganger.

Ang. fremmede folk på besøk i hjemmet så funker ignoreringa topp! Hadde fest her på nyttårsaften, og Nora møtte vel 5 nye folk. Ikke noe problem når alle ignorerer.

Nyttårsaften gikk også bra! Hun og Vita fikk lekt skikkelig godt ute i hagen på ettermiddagen. På kvelden lå de oppe i andre etasje i en gang uten vindu. Der satt jeg på en radio, satt opp ett tøybur og la inn noen leker. Var oppe hos dem ofte, men da lå de å sove, eller lekte. Deilig!

256gwno.jpg

Vita og Nora koser seg i sofaen!

9a0hzd.jpg

10r30ns.jpg

Koser seg i sengen om morgenen.

FIlm fra leking i hagen(Vises den? Linker til facebook).

http://www.facebook.com/photo.php?v=10150559967045166&notif_t=like

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Først og fremst kan jeg ikke annet enn å le av skygge-Vita i døra :lol: også må jeg jo si at det var så spennende at Yaris fulgte nøye med.

Ser at du har endel dobbelkommandoer, og personlig ville jeg ikke hatt det i det hele tatt, selv i innlæringsperioder. Men det er det eneste jeg har å kommentere, for dere er virkelig flinke! Skulle ønske vi var i nærheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst kan jeg ikke annet enn å le av skygge-Vita i døra :lol: også må jeg jo si at det var så spennende at Yaris fulgte nøye med.

Ser at du har endel dobbelkommandoer, og personlig ville jeg ikke hatt det i det hele tatt, selv i innlæringsperioder. Men det er det eneste jeg har å kommentere, for dere er virkelig flinke! Skulle ønske vi var i nærheten!

Haha :P Så dere henne? :D Edit: Se der ja! haha :P

Nå må jeg ha det inn med teskje! Dobbeltkommando, mener du da når jeg gir både tegn og verbal kommando? Gjerne eksempel på når jeg gjør det :)

Og takk! :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :P Så dere henne? :D

Nå må jeg ha det inn med teskje! Dobbeltkommando, mener du da når jeg gir både tegn og verbal kommando? Gjerne eksempel på når jeg gjør det :)

Og takk! :rofl:

Hun kikker frem der ja :P

Tenker på 0.20, der sier du ligg to ganger, fordi hun ikke gjør det første gangen vil jeg tro (ikke så lett når lyden henger litt etter). Oppdretter tipset meg nemlig der at dersom hunden ikke gjør det på første, så avbryter man øvelsen (med f.eks ooops) og ber hunden gjøre det samme igjen, feiler den der også, må man antagelivis be om noe litt enklere.

Nå skal jeg absolutt! ikke påstå at jeg ikke gjør det selv, jeg er dødsdårlig på det, sikkert derfor jeg la merke til det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kikker frem der ja :P

Tenker på 0.20, der sier du ligg to ganger, fordi hun ikke gjør det første gangen vil jeg tro (ikke så lett når lyden henger litt etter). Oppdretter tipset meg nemlig der at dersom hunden ikke gjør det på første, så avbryter man øvelsen (med f.eks ooops) og ber hunden gjøre det samme igjen, feiler den der også, må man antagelivis be om noe litt enklere.

Nå skal jeg absolutt! ikke påstå at jeg ikke gjør det selv, jeg er dødsdårlig på det, sikkert derfor jeg la merke til det :P

Sa jeg ikke sitt først? Ikke det at jeg skjønner hvorfor jeg sa det da.. :P Haha. Men ja, det er nok ikke bra, men jeg tror ikke det er noe jeg pleier å gjøre :icon_confused: Fordi hun pleier å gjøre ting ganske med en gang :rofl: Men det er noe jeg skal tenke på fra nå av hvertfall! Takk :) Det er slike små ting man ikke tenker over, som kan bli teite ting å ordne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora er målt til 50cm høy idag! Mulig 49cm. Hun veier 14-15kg. Driver for øyeblikket å leter etter nomesele til henne. Hun er ca. 50cm lang fra nakke til halerot, og har en halsomkrets på 35cm. Den minste selen til Troll(http://www.troll-hun...=35836#products)ville sikkert vært fin, men den har de ikke inne. Og vi vil veldig gjerne ha den i rosa!

"Oppstillingsbilde"

DSCN0511.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine hundene! Det går bedre og bedre med Nora i forhold til de problemer dere har hatt?

Hvis det noen gang blir noe av mine jaktplaner, så tror jeg vorstehhund står høyt på listen - strihåret kanskje? Har lyst å ta jegerprøven gjennom Bergen Jæger- og Fiskeforening før sommeren, og det er jo en start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine hundene! Det går bedre og bedre med Nora i forhold til de problemer dere har hatt?

Hvis det noen gang blir noe av mine jaktplaner, så tror jeg vorstehhund står høyt på listen - strihåret kanskje? Har lyst å ta jegerprøven gjennom Bergen Jæger- og Fiskeforening før sommeren, og det er jo en start :)

Passeringsproblem(hunder): Her er jeg usikker på hvor vi står. Når jeg forsatt bodde på Sotra, så gikk det bedre de periodene vi møtte mye hunder på tur, mens den uken vi kanskje bare møtte en-to, så var det tilbake igjen. Nå har jeg ikke møtt noen hunder her, på liten passeringsbredde, så jeg vet ikke helt hvordan vi ligger an der. Men hun drar kraftig mot en hund om hun ser en på under 10-15 meter. Er vi lengre unna, så kan hun se på den, og forsette med andre ting, om det er artig. Jeg har ikke trent så mye på passering ol. siden jeg nå har to, og det dermed er vanskeligere.

Passeringsproblem(mennesker): Her går det veldig bra. Jeg får henne i sitt før mennesket passerer, og hun sitter 95% av gangene helt i ro til jeg sier "ja". Dette går også helt fint selv om Vita er med.

Matforsvar(Meg): Litt bedre. Hun forsvarer ikke matskålen lengre, og vanlige bein ol. Men om hun får en kotelett eller noe annet veldig godt, så knurrer hun og skaper seg. Jeg prøver å vise at jeg ikke er redd ol. Har gått fremover! Før forsvarte hun all mat.

Hun deler fint vanlig tyggebein med Vita, de spiser mat i samme rom, de deler leker, de kan sleike en tallerken ren sammen uten noe tull. Hun har heller ikke noe forsvar for meg når Vita kommer bort til meg ol. Som hun kunne ha før, men det gjaldt vel helst når eldste hunden Ani(hunden hun har sloss med ol.) kom bort.

- Så vel, noe går fremover, andre står litt standby.

Jeg synes du skulle kjøpt deg korthår jeg! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledes oppdatering!

Forrige uke tenkte jeg at jeg skulle introdusere Nora til ski og trekking. For å si det enkelt, hun var LIVREDD! Hun krøp sammen og lå seg på bakken, nekta å gå frem eller bak, beit etter meg om jeg kom bort og var helt nær randen av panikk vil jeg tro.

Så fant jeg, sambo, mamma og pappa ut at vi skulle dra på hytten lørdag morgen. Jeg hadde veldig lyst, men grua meg til hvordan jeg skulle få med meg Nora opp til hytten. Vi må gå i ca. 15 min på ski, og hun kan ikke gå løs. Jeg tok med meg langlina, som jeg håpte hun kunne gå i uten å være redd.

Jeg tok på Nora selen og snørekjøringslina bare for å prøve. Jeg tenkte også at jeg kunne ta Vita, siden pappa ikke kunne ha noen hund(knekt armen). Jeg satte Nora og Vita i beltet, tok på meg skiene. Ingen reaksjon fra Nora(!), som var mest interessert i å passe på at Ani ikke skulle drepe henne(Noe Nora tror..). Sambo og Brøyt kjørte først, sammen med Ani(gamlemor på snart 13) som løp løs. Deretter var det jeg, Nora og Vita. Og hvem skulle trodd det, men Nora var ikke redd i det hele tatt! Hun dro skikkelig, løp perfekt(om jeg skal få si det selv!) sammen med Vita! Ikke et stopp, lå i selen hele tiden, og gikk rett frem(ikke ut til sidene ol.). Vi stoppa litt innimellom, siden Nora bare er snart 11 mnd. gammel.

Jeg var slik etterpå: :blink::huh::twitch::icon_confused::cry::jump::bananas::D:frantics::hyper::punk::blissysmile::wub::heart:

Virker kanskje lite, men for oss er dette stort!

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt da :D Jeg er misunnelig på skitrekkhund! Jeg også vil ha en hund som kan trekke meg på ski (eller kanskje ikke, sånn mtp at jeg suger på ski :lol: ). Blondie var også livredd for ski før og løp alt hun kunne vekk fra de, løp ut i grøften når vi passerte skifolk osv. Nå bare passer hun seg for skiene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÄRLIGT Ane :jump:

Så kjekt da :D Jeg er misunnelig på skitrekkhund! Jeg også vil ha en hund som kan trekke meg på ski (eller kanskje ikke, sånn mtp at jeg suger på ski :lol: ). Blondie var også livredd for ski før og løp alt hun kunne vekk fra de, løp ut i grøften når vi passerte skifolk osv. Nå bare passer hun seg for skiene :)

Takk dere! :D Har ikke sett dette før nå. Ja, jeg gleder meg veldig til å få røntga henne fri(!), og få kjørt noen ordentlig gode turer med henne når hun er eldre :jump: Kanskje vi til og med kan få filma litt trekkbc, som overvant frykten på 123 :sweat:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...