Gå til innhold
Hundesonen.no

Agility for dummies


Carro92

Recommended Posts

Jeg vet hvordan hinderne skal utføres osv. men jeg står fast på hva jeg trenger for å kunne starte agility? Jeg har fått med meg at jeg må melde han inn i NKK som NOX(blandingshund), men trenger jeg noen kurs eller noe for å kunne starte?

Er banen man starter på inngjerdet? Og på agility-reglene står det at hunder som har utøy ikke kan starte, menes det med at de ikke kan bare ha 3 bein eller hva? Hva er forskjellen på agility-klasser og hopp-klasser?

Har sikkert noen flere spm, men det var de jeg kom på nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skal prøve og svare på spørsmålene dine. :)

I teorien er alt hunden trenger for og delta i agilitykonkurranse er og være registrert i NOX. Du trenger ingen kurs eller noe slikt for og delta, men anbefaler deg kurs før du starter.

Nei, banen er ikke inngjerdet, det kan vell forekomme, dog det er sjeldent. (Den er bare merket med merkebånd)

Jeg vill ikke tro at det skal være noe problem og starte med tre-bent hund, men er litt usikker på den. Du kjenner vell hunden din best hvordan det klarer seg på tre bein. Agility er fysisk krevende, så hunder med HD er ikke anbefalt og ta agilityen så "tungt".

"Agility hopp" er en bane der felthindrene ikke er med.(altså: bom, møne og vippe)Banen kan bestå av hjul, hinder, lengde hinder, muren og tunnel.

"Agility" er en full bane med alle hindrene i grenen agility. Hinder, lengde hinder, muren, møne, bom, vippe (og bordet, men forekommer sjeldent.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan hinderne skal utføres osv. men jeg står fast på hva jeg trenger for å kunne starte agility? Jeg har fått med meg at jeg må melde han inn i NKK som NOX(blandingshund), men trenger jeg noen kurs eller noe for å kunne starte?

Er banen man starter på inngjerdet? Og på agility-reglene står det at hunder som har utøy ikke kan starte, menes det med at de ikke kan bare ha 3 bein eller hva? Hva er forskjellen på agility-klasser og hopp-klasser?

Har sikkert noen flere spm, men det var de jeg kom på nå :)

Har ingenting med hvor mange bein hunden har, men om den har lus/lopper o.l :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være medlem i klubb for og gjøre hva? Gå kurs? Trene agility? Konkurrere i agility?

Du mæ være meldem i en klubb for og bli med på fellestreningene deres ja, eller bruke banen.

Du trener ikke være medlem i noe klubb for og gå kurs.

Du trenger heller ikke og være meldem i en klubb for og konkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lest en plass at blandingshunder må være registrerte i NOX før de kan delta på konkurranser, i likhet med at rasehunder må være reg. i NKK først?

PS! UTØY betyr parasitter som lopper og lus, eller smittsom midd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk Bellaa :D

noen spm til; kan jeg holde igjen litt på vippa, sånn at den ikke detter så fort under konkurranser? og må vippa helt i bakken før bikkja hopper av, eller kan han bare berøre kontaktfeltet og så hoppe av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bellaa :D

noen spm til; kan jeg holde igjen litt på vippa, sånn at den ikke detter så fort under konkurranser? og må vippa helt i bakken før bikkja hopper av, eller kan han bare berøre kontaktfeltet og så hoppe av?

Tar du i hindrene i konkurranse mener eg du blir diska. Tar du i hunden får du 5 feil. Hunden skal berøre feltet, og vippa skal være halvveis over eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bellaa :D

noen spm til; kan jeg holde igjen litt på vippa, sånn at den ikke detter så fort under konkurranser? og må vippa helt i bakken før bikkja hopper av, eller kan han bare berøre kontaktfeltet og så hoppe av?

Berøring av hund eller apparater er 5 feil pr berøring.

Dersom hunden hopper av før vippen er nedi bakken gies også 5 feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berøring av hund eller apparater er 5 feil pr berøring.

Dersom hunden hopper av før vippen er nedi bakken gies også 5 feil. :)

Dersom hunden hopper av vippa før den har nådd "vippepunktet" dvs vippa har begynt å vippe er det en vegring og man må ta hinderet på ny. Hopper derimot hunden av etter "vippepunktet" er nådd blir det 5 feil og man kan gå videre, dersom man går tilbake og tar vippa på ny er dette disk da hinderet allerede er utført.

Når det gjelder spørsmålet til mokken om å holde igjen vippa ville jeg spurt dommeren om dette var greit så får du vanligvis bare 5 feil istedenfor disk på det. Veldig mange dommere som har forståelse for at vippa er litt skummelt for klasse 1 hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, hvor er vippepunktet liksom? når den har vippet litt over da eller?

fant denne filmen, her går ikke vippa i bakken, men er vippa over vippepunktet?

OT: Helsikken! Det er jo korthår vorstehhund jo :D:D:wub: Har aldri sett dem innen AG, og denne var jo skikkelig kul! Ble nok en del feilpoeng, men tror ingen var raskere.. haha :P *Elsket*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, hvor er vippepunktet liksom? når den har vippet litt over da eller?

fant denne filmen, her går ikke vippa i bakken, men er vippa over vippepunktet?

Vippepunktet er når enden hunden gikk opp på letter fra bakken, altså idet vippa vipper...

Her er det riktig med 5 feil fordi hunden forlot vippa før den traff bakken ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Helsikken! Det er jo korthår vorstehhund jo :D:D:wub: Har aldri sett dem innen AG, og denne var jo skikkelig kul! Ble nok en del feilpoeng, men tror ingen var raskere.. haha :P *Elsket*

I mitt miljø er det faktisk noen vorsthehunder i agility :)

De var raske ja, men tror nok de blir slått av bc'er, for de RASKE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hunden hopper av vippa før den har nådd "vippepunktet" dvs vippa har begynt å vippe er det en vegring og man må ta hinderet på ny. Hopper derimot hunden av etter "vippepunktet" er nådd blir det 5 feil og man kan gå videre, dersom man går tilbake og tar vippa på ny er dette disk da hinderet allerede er utført.

Når det gjelder spørsmålet til mokken om å holde igjen vippa ville jeg spurt dommeren om dette var greit så får du vanligvis bare 5 feil istedenfor disk på det. Veldig mange dommere som har forståelse for at vippa er litt skummelt for klasse 1 hunder.

HÆ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

1 ting til; må jeg har målebrev i orden før jeg melder meg på? eller skal jeg bare skrive ut målebrevet, og få dommern til å måle å skrive under på konkurransedagen? Eller hva gjør man? :)

Og hva er forskjellen på "åpen hopp" og "hopp" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...