Gå til innhold
Hundesonen.no

Voksen liten hund bet etter valpen min


MarteM

Recommended Posts

I dag var jeg på besøk hos en venns venn som hadde 3 små hunder der. Valpen min nysgjerrig gikk å luktet rundt ute der i hagen, mens de andre hundene sto inne, men de kunne gå ut av verenda døren da. Hun som eigde hundene sa ho hadde hatt flere kull og hundene var godt vant med valper og forsikret meg at jeg bare måtte la valpen min utforske og sosialisere seg litt.

Da hunden min skulle til å legge seg å kvile litt uten stolen min kom den ene hunden hennes springene mot min mens den knurret og lagde ett leven.. Når den kom nærmere så begynte den å glefse og bite etter Molly(valpen min ). Jeg ble ganske redd for Molly og i det jeg såg det skjedde ropte eg ØØØØY og dyttet den andre hunden lity tmed foten og tok opp molly med engang som da lå å prøvde å gjemme seg under bordet der vi satt.

Etter på så lo denne dama og den jeg var med dit på besøk med av meg og sa det at det var helt normalt og at valpen min skulle bare bli satt på plass og lære av voksne hunder. Jeg har jo en voksen hund selv og han har aldri føke ut i noe sånt raseri plutselig på en valp som er lang borte i fra en. Aldre bete etter valper heller på den måten at en skal gjøre skade.

Overdrev eg når jeg plukket opp Molly i dag ? Jeg ville jo ikke hun skulle bli skadd eller få en dårlig opplevelse med andre hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sjølv og helste på ein liten hund av typen ulldott med vår bernerkvalp for ein stund sidan. Denne var ca. eitt år, kvalpen vår var ca. 11 veker. Ulldotten var heilt ustyrleg, hoppa og spratt, nappa (småbeit), hylte og skreik og prøvde til og med "å lage kvalpar" på kvalpen, altså ein 11 veker gamal hannhund :icon_confused: . Kvalpen vår sat flott og roleg, og viste alle dei dempande signalene eg har sett og høyrd om (snu seg vekk, flate øyrer, leggje seg ned, sleike i munnviken osv), utan at noko av dette hadde nokon som helst effekt.

Eigaren av ulldotten meinte at begge hundane hadde eit utmerka språk, og var veldig oppteken av at vi for all del ikkje måtte gripe inn, for ein eller annan trenar ho hadde snakka med hadde sagt at hundane måtte få ordne opp sjølve. Eg lot dei halde på LITT, kvalpen hadde allereie vist seg VELDIG tolmodig, stabil og mentalt sterk, og hadde alt helst på mange hundar av mange typar (òg liten hund), så eg lot han få oppleve den type hund òg. Det er jo ikkje til å unngå at dei vil treffe på slike seinare i livet òg. Men å la hundane "ordne opp sjølve", som den andre eigaren meinte, var for meg fullstendig uaktuelt. Ulldotten hadde overhode ikkje noko utmerka språk. Slik eg kunne sjå, hadde han ikkje noko språk i det heile, og ingenting kvalpen gjorde, hadde nokon som helst effekt. Eg skilde dei difor etter relativt kort tid. (vart lettare irritert over den andre eigarens måte å handtere sin hund på òg, men det treng eg jo ikkje utbrodere for heile internett :innocent: ).

Konklusjon: Eg er ingen erfaren hundemann, og eg kjenner ikkje din kvalp. Eg vil derimot påstå at eg kjenner min eigen kvalp ganske godt, og slik han er, så følte eg at det var heilt rett å la han få oppleve at det finst slike hundar òg, men skilje dei frå kvarandre utan at det gjekk altfor lang tid. Eg valde forresten å ta den andre hunden vekk frå min kvalp, ikkje motsatt. Tenker kanskje det er lurt? Om det er mogleg i den aktuelle situasjonen, vel å merke :aww: .

Kor gamal er Molly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn utifra hva du skriver og sånn jeg oppfatter det så syntes jeg du gjorde det rette. Om valpen lå og koste seg i sola og overhodet ikke en gang var int i de voksene hundene, så blir det jo en angrep helt fra det blå mot den lille valpen? kan liksom ikke skjønne hvordan hun skulle lære eller få noe nyttig ut av og få juling av en voksen hund? Er trygge hunder(som kan omgås småvalper på en riktig måte, som forstår dette med "valpelisensen")som er de beste læremestre for slike småtasser.. er jo slike som kan lære valpen et ok hundespråk.. hunder som er veldig busete, brå og "vil ta" små valper sånn uten videre er jo bare med på og skape uttrygghet og forvirring..

Så nei, jeg syntes ikke du overdrev, er jo din oppgave som "hundemamma" og bryte inn før det blir en negativ situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly ble ti uker på søndag. Ja, valpen snuste ut i lufta mot de andre og bare kosa seg og utforsket i gresset der i hagen. Så prøvde han å legge seg til å kvile rett under stolen min. Eg følte at Molly ble angrepe og jeg ble etterpå av de som eigde hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du gjorde helt rett i å ta opp valpen, er bare bra den ser du passer på så den ikke blir nervøs å føler den må være på vakt om andre hunder kan angripe... Synes nå heller det var litt merkelig at eier av den andre hunden bare sto å lo å syntes dette var normal oppførsel, jeg har en omplaseringshund som ikke eier språk å sosiale antenner men til og med han gjør ikke slikt som dette... Men vist d var ei tispe så er det jo en del tisper som ikke tåler trynet på andre valper en sine egne synes jeg det virker som, vist det var en han skal jo hannene ha en viss valpe sperre. Men ville gjort akurat d samme som deg om dette var min valp det skjedde me :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...