Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper


SFX

Recommended Posts

Dei ti ørene frå førre side var vel brukt. Vi har sjølv planar om å avlsgodkjenne Laffen når den tid kjem, så det er utruleg interessant å lese om ein tispeeigars erfaringar og refleksjonar :) .

Takk for det! Vi tenker nok forskjellig, vi ulike oppdretterne. Men jeg synes jo selv det er interessant å høre hvordan andre oppdrettere (uansett rase) resonnerer i sin avlsplanlegging. Jeg har lært mye av andre valpetråder her, fått innspill til flere ting å se etter, også videre.

Å, lol! Sammen med med Famous Moneyshot og Fabulous MILF, så må det bli et fruktbart kull. Oooh! Fruktbare Sklie sklir rett inn i rekka. :D

Åh Mari, du gir meg åndenød og hjerteproblemer!

Enten blir det tidenes avlsdyr, eller så er de sterile/infertile hele gjengen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 800
  • Created
  • Siste svar

Når de eventuelt er født :aww:

Neida, jeg skal ta ultralyd 30 dager etter parring (er bare ikke helt sikker på hvilken av parringene jeg skal telle fra, men det får de avgjøre de som skal foreta UL), så får vi se om det er noe å se da.

Men jeg spretter ikke champagneflasken om vi ser noe på UL, for ting kan fremdeles skje - de kan absorberes, for eksempel. Eller de kan bli syke og være dødfødte, fødselen ta for lang tid så de blir dødfødte, også videre. Så jeg tar ingenting for gitt før de eventuelt ligger i valpekassa, pattende og stønnende med melkebarter.

Jeg kan leve med ni valper, jeg, selv om seks-syv er mer middels og ideelt for en førstegangshund og -oppdretter. Bare det ikke blir overvekt av hannhunder. Men det er bedre enn pappas spådom om 15, hvorav 14 gutter!

Takk for oppklaring, syns det her er innmari spennende å lære om! :) Dessuten er jeg fryktelig spent på å høre hvordan det går - nå kan jeg begynne å telle dager, jeg og :aww:

Hva med Fruity Juices for en hannhund? Da må den vel helt sikkert bli så bra at den går i avl? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva med Fruity Juices for en hannhund? Da må den vel helt sikkert bli så bra at den går i avl? :innocent:

LOL, jeg råflirer av forslagene deres, og jeg elsker kreativiteten deres, men det er ikke et eneste et som havner på blokka mi :lol: :lol: :lol:

For de som virkelig vil fordype seg i kullet og nerde, har jeg nå oppdatert hjemmesiden med fem generasjoners stamtavle for kombinasjonen. Dere finner direktelenke til den her.

Og for øvrig: Jeg leter ikke etter drektighetstegn, jeg leter ikke etter drektighetstegn, jeg leter ikke etter drektighetstegn!!! :frantics: :frantics: :frantics: :frantics: :frantics: :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du noen da? :whistle:

Nei nei nei nei nei nei, det er bare ønsketenkning, det er altfor tidlig, jeg ser syner, det er fata morgana, det er tilfeldig, jeg har bare lest for mange bøker, vi leter virkelig ikke etter noe før vi har henne på UL, hun har da ikke gått tre uker siden første parring enda en gang!!

Men helt alvorlig, selv om jeg synes jeg har merket visse tegn, så jeg maaaange tegn i fjor da hun gikk tom. Den som leter, skal finne. Det står det i Bibelen. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei nei nei nei, det er bare ønsketenkning, det er altfor tidlig, jeg ser syner, det er fata morgana, det er tilfeldig, jeg har bare lest for mange bøker, vi leter virkelig ikke etter noe før vi har henne på UL, hun har da ikke gått tre uker siden første parring enda en gang!

Neida! Vi bare banker i tre, kaster salt over skuldra, gjør korsets tegn med gullmynt, gnir på hestesko og harelabb, tar på oss én rød sokk og spytter i øyet på en svart katt. Bring it! :D

Jeg krysser virkelig alt her, Emma. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida! Vi bare banker i tre, kaster salt over skuldra, gjør korsets tegn med gullmynt, gnir på hestesko og harelabb, tar på oss én rød sokk og spytter i øyet på en svart katt. Bring it! :D

Jeg krysser virkelig alt her, Emma. <3

Jepp, det er akkurat det vi gjør! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida! Vi bare banker i tre, kaster salt over skuldra, gjør korsets tegn med gullmynt, gnir på hestesko og harelabb, tar på oss én rød sokk og spytter i øyet på en svart katt. Bring it! :D

Jeg krysser virkelig alt her, Emma. <3

Jepp, det er akkurat det vi gjør! :lol:

Sliten av å gjøre alle de tingene Mari skrev! :lol:

Spent!

I love you, guys! :wub:

Så spennende! Jeg håper utfallet blir nøyaktig hva du ønsker og at alle valpene havner i flotte hjem! Lykke til :)

Tusen takk, det håper jeg også! En ting er vellykket fødsel, men en vil jo gjerne få fram gode familiehunder som lever mange år og gir glede og trivsel til sine nye eiere.

Nå er valpekullet ført opp på klubbens hjemmeside og meldt inn for valpeformidling. Så blir det jo en silingsprosess for å finne rett eier til rett valp.

Når er ultralyd?? Seriøst, hvor lenge kan du forvente at jeg sitter her og holder pusten egentlig? Hrmf!

Søte Mari! Du må puste, vettu!

I dag har det gått tre uker siden den parringen jeg tror var den med mest klaff. UL skal taes på dag 30, så jeg skal ringe veterinær på mandag og booke time - de skal få bestemme om det skal være dag 30 etter første eller siste parring.

Jeg har en sånn underlig indre ro og visshet om at hun er drektig. Den kom etter fredagsparringen, hvor alt bare var perfekt. Det bare gled nedover meg en følelse av at nuh er hun drektig. Jeg vet det høres teit ut, og det er nok mest et utslag av at jeg så inderlig ønsker dette. Så fordi jeg føler så sterkt at hun er drektig, prøver jeg å stålsette meg for at hun er tom. Og alle tegnene jeg ser, velger jeg å anse som enten tilfeldig eller innbilt drektighet. Men en liten del av meg gleder seg veldig og klarer ikke å temmes til å tro at hun er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med mamma i telefonen nettopp og hun nevnte i forbifarten at X'en skulle ha valper. Så da vet du det! :lol:

Kult, da avlyser jeg UL! :lol:

Jeg klipper litt fra gårsdagens blogg om det å lete etter tegn selv om en ikke vil, og hva jeg tror kan være tegn på at hun er drektig, selv om jeg prøver å snu de til noe rasjonelt fordi hun jo er tom. Nevnte jeg at det er litt kaos i hodet for tiden, når en forsøker å ikke håpe på det en tror på, og ikke vil tro på det en håper på?

Fra bloggen:

Hun har hatt det obligatoriske oppkastet - men det hadde hun ved sist kullforsøk også. Hun kastet opp to ganger torsdag morgen, og deretter hev hun seg over matfatet. Så redusert matlyst har hun ikke hatt, men det har jeg litt vanskelig for å se for meg at hun kan få også... Hun er jo bildet på matvrak på Wikipedia...

Jeg synes hun har blitt en anelse tynnere, er det noen som spiser for henne eller er det tilfeldig? Hvis jeg får UL rimelig kjapt, drøyer jeg tilleggsfôring til jeg eventuelt ser at det er noe der, hun er ikke for tynn, og jeg vil ikke fôre henne feit til NKK Drammen om hun er tom heller. Vekta kan jo gå opp og ned ellers også, avhengig av aktivitetsnivå. Jeg har gått mer og lengre turer med henne i det siste, det kan gjøre noe med forbrenningen. Vi har heller ikke trent lydighet på evigheter, så hun får ikke ekstra næring fra godbiter for tiden.

Hun har mistet pels på magen, rundt brystvortene, og det skal jo være et godt tegn - og et tegn jeg aldri fant i fjor. De fire fremste pattene har også vokst, og er nå like store som de fire bakerste. Vanskelig å si om de fire bakerste har vokst, jeg har i grunnen aldri målt størrelsen, og hvem husker vel hvordan de så ut for fire uker siden? Men for alt jeg vet vokste de slik etter forrige løpetid også, jeg sjekket jo ikke sånt da.

Jeg synes hun virket mer hoven og hadde litt utflod bak en stund etter parring, jeg fant dog aldri noe tydelig "majones", men hun vasker seg så flittig og hyppig at det er jaggu ikke lett å finne noe i det hele tatt.

Hun virker mer klengete og intens i kosingen sin, hvilket overrasker meg, jeg trodde ikke hun kunne bli mer kosete. Men hun kan for eksempel ta framlabben rundt meg for omtrent å holde meg fast i kosingen, hun på en måte krever litt mer inderlighet. Tror jeg. Eller om jeg bare legger opp til det selv og får de tegnene jeg ønsker meg...

Jeg synes også hun virker litt roligere på tur, men hun har aldri vært noen stor racer når vi går på tur alene. I helga gikk vi sammen med Lundii til Astrid, og da ble X'en med på en burn out, ellers tasset hun rundt oss. Det er ikke unormalt, men det er ikke helt normalt heller. Hun er slik nå på alle turer, før har det variert mer på dagsform, humør og innfall. Men kanskje sender jeg noen rare signal som gjør at hun holder seg i nærheten?

Hun virker også litt mer stinn i magen, som om hun alltid nettopp har spist og er hard og fylt. Jeg vet en kan kjenne foster nå, men jeg aner ikke hvordan jeg skal kjenne og tør uansett ikke klemme hardt nok.

Drektig, tom, hvem vet? Jeg gleder meg til UL, så slipper en å se positive tegn og jobbe med å snu de til noe normalt, forklare det som innbilt. Hun fikk faktisk litt melk etter løpetiden i september, så hvem vet? Jeg ser i hvert fall fram til å få et svar, så slipper en å gruble så mye - eller tenke hardt på å ikke gruble!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart hun er drektig!

Det der med "stinn hard mage" kjenner jeg veldig igjen. Luna har sånn mage nå, og hun er definitivt drektig ( :D ). Milles mage er myk som vanlig.

Nåååår er UL da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fant jeg en niende pupp! Den har jeg ALDRI sett på henne før. Da jeg fant den, trodde jeg det var en liten flått, for den er så mini og altså ikke noe jeg har oppdaget på henne før. Men den gikk ikke av, gitt, og så mistenkelig ut som en minipupp. Jeg prøvde å finne en partner, pupp nummer ti, men uten hell.

Jaja, da kan det se ut til at vi tåler ni valper uten å måtte bruke flaske :lol:

UL er 20. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i mårra det

Jupp... :whistle: Sonenfolk er for glupe :lol:

Weee! Enda en grunn til å glede seg til i morgen! :D Feirer de gode nyhetene på forskudd, jeg!

Du er søt, du!

I dag går jeg egentlig med en følelse av at hun er tom - synes magen virker slunken igjen, synes puppene virker mindre, synes hunden virker livligere.

Jaja, det er mange spennende kombinasjoner framover, så valp skal jeg få. Selv om jeg gjerne skulle hatt en Latruda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det svarte katter betyr for flaksen, betyr bonus niendepupper for garantert drektighet!

Når kan man forvente oppdatering etter ultralyd i morgen? Artig artig artig!

Ellers er majones muligens blitt ødelagt for en liten evighet, men det er jommen meg verdt det for en kommende Generation Y. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...