Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper


SFX

Recommended Posts

  • Svar 800
  • Created
  • Siste svar

Tusen takk for flere lykkeønskninger!

Utan at eg har voldsom peiling på avl og gener, vil eg jo seie at det ser ut som gode farsgener du har funne fram. Vår kvalps far er òg nederlender, er jo alltid greit å importere litt nye linjer, uansett art :). Og levealder er vel noko som er greit å tenke på hos denne rasen, ja. Desverre...

Lukke til med heile prosessen. Dette blir første avlstråd eg kjem til å følgje med på :).

Tusen takk!

Levealder har lenge vært en het potet i rasemiljøene rundt om i Europa, Australia og USA. Det er klart det er viktig å se på levealder, jeg synes det er viktig å motbevise at ikke alle bernere faller om fem år gamle av kreft. For det er dessverre et inntrykk mange sitter med. Men så skal en ikke bare henge seg opp i år og måneder, en må også se på hva individene dør av - om det er arvelige faktorer, om det er sykdommer og lidelser som er et problem på rasen, eller om det er minimalt problem for rasen og dermed ikke noe som er like viktig å ta hensyn til. Det er ikke alle som har like mye kunnskap heller, enkelte fikk stor grad av panikk da en velbrukt avlshannhund døde av borrelia for et tiår siden, fordi vi jo nå hadde fått så mange barn og barnebarn etter ham som sikkert også ville få borrelia... Han finnes i min hunds stamtavle, og det er greit å vite hva han døde av for å forklare at han levde for kort, men jeg bekymrer meg ellers ikke over det :ahappy:

Når det er sagt, synes jeg også vi bernereiere skal bli flinkere til å stå med rak rygg, og ikke bare sortmale egen rase. Det er mange raser det er grunn til å sammenligne seg med (hva gjelder tyngde, for eksempel) som har samme levealder og helseproblemer, men de har ikke like god statistikk og dokumentasjon, de har ikke flagget levealder som et satsningsområde på samme måte som vi har gjort, og dermed har det heller ikke blitt ansett som en like stor utfordring.

Ifølge raseklubbens avlsråd på et møte i fjor høst, har forskere ved veterinærhøyskolen sagt at berner sennenhund i snitt lever lenger enn den norske hundebestanden gjør i snitt. Det er også noe å ta med seg og tenke litt på. Har vi blitt for hysteriske på levealder? Jeg tror ikke det er et unikt bernerproblem, jeg. Det betyr ikke at jeg ikke vil ha fokus på helse og levealder i mitt avlsarbeiod, men det betyr at jeg ser ingen grunn til å kjøpe seg newfoundlandshund eller pyreneerhund i stedet, det er ingenting som tilsier at den vil leve lenger.

Ellers er jeg enig i at det er mye bra i Nederland/Belgia, når jeg reiser rundt på store utstillinger ser jeg alltid bra hunder derfra - men jeg tror ikke alt nederlandsk/belgisk er gull. Jeg håper å komme meg på en nederlandsk spesial snart, for å få sett mer av bredden, og ikke bare stjernene som reiser på Crufts, verdensvinnere, jubileumsshow, europavinnere, også videre.

For øvrig er det mange - både dommere og oppdrettere - som sier at Norden har veldig, veldig mye bra bernere, men en blir jo litt blind på sitt eget, og det som er nytt er jo for mange automatisk også veldig spennende, selvfølgelig. Vårt desidert verste kull noensinne var med importert sæd, så jeg lar meg ikke blende av utenlandske stamtavler.

Bosses far er for øvrig født i Belgia, bodde i Nederland, hadde dansk far og svenskfødt mor - så jeg er ikke helt sikker på hvilken nasjonalitet jeg skal si han hadde, jeg. Men vakker, sunn, velkonstruert og herlig med en stamtavle spekket av gode individ jeg kjenner - det kan jeg si om ham :lol:

X'en har også mye dansk og svensk og noe finsk i sin stamtavle, i tillegg til det norske, så det er ikke så lett å snakke om "den norske bernerstammen", når det er så mye utveksling på tvers av landegrensene. Det samme vet jeg gjelder Nederland, derfor skriver jeg ofte Nederland/Belgia, for de landene har også mye samarbeid og utveksling på tvers av passkontrollen.

Det er vel egentlig greiest å snakke om kennelnavn framfor land - jeg kan jo ikke påstå at jeg liker alt fra Nederland/Belgia, men jeg liker godt det jeg har sett fra Weyenberg, Stokerybos og Rijkenspark, for eksempel. Jeg liker ikke alt norsk heller :lol:

OK, noen putta på en tiøring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi krysser alt som er for at dette blir et kull med perfekt størrelse, perfekt fødsel og perfekt helse/gemyt/eksteriør! :D

Men siden du er over gjennomsnittet gjennomtenkt, kan jeg bare spørre hvorfor du valgte å bruke en så ung hanhund? Bare nysgjerrig. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden du er over gjennomsnittet gjennomtenkt, kan jeg bare spørre hvorfor du valgte å bruke en så ung hanhund? Bare nysgjerrig. :ahappy:

Det er bare å spørre! :ahappy:

Jeg er veldig kresen, det er ikke mange hannhunder som slipper gjennom mitt nøkkelhull, og da er alder noe jeg synes er lettest å lempe på. Jeg har fått følge hans utvikling siden han ble hentet av eier, altså i snart to år (han blir to år i mai), og han har hele tiden gått i den retningen jeg håpte. Han er selvfølgelig ikke ferdig, og ideelt sett burde en hannhund være død før han ble brukt, så en vet hvordan han ble og hva han døde av til slutt :lol:

Jeg ville veldig gjerne bruke Bosse - det ville jeg i grunnen da jeg forsøkte å parre X'en i fjor også, men da var han ikke nådd røntgenalder :lol: Jeg vet at Bosse er en etterspurt hannhund, men jeg vet også at flere har fått nei, han har edruelige eiere som ikke lar ham bli en matadorhannhund. Så om jeg skulle brukt en annen hannhund nå mens jeg ventet på at Bosse ble eldre, var det ikke sikkert at Bosse lenger var tilgjengelig for neste kull. Da måtte jeg valgt en sønn, som jo også ville vært ung, og kanskje hatt en mor som ikke var like interessant for meg.

Noen sjanser må en ta, og jeg har gransket hans bakgrunn så godt jeg kan - jeg parrer aldri med en hannhund, men med slektshistorien hans også.

Dog har jeg fulgt med på de kullene han har fått i Sverige så langt, og hadde det dukket opp visse ting jeg så etter i valpekassa, hadde jeg droppet å bruke ham. Men jeg har veldig god tro på denne kombinasjonen, det som har "bekymret" meg mest med kombinasjonen er noe som en søster av hans oldefar har gitt.

I tillegg til å ha et meget lovende eksteriør (Bosse er per i dag mer "ferdig" og har bedre bredde og maffighet enn mange voksne bernerhannhunder jeg ser), en stamtavle jeg kjenner og liker på mange måter, ha vist i ulike settinger at han har et godt gemytt og vært i radaren min i snart to år - så har han også bevist at han er en god parrer. I og med at det aldri ble parring i fjor, var det for meg nå også viktig å bruke en hannhund som har bevist at han kan det å forføre tispene.

For all del, det er flere hannhunder som tiltaler meg - men de skal passe med tispa også. Mange av mine norske favoritter er for tett i slekt med X'en, andre jeg liker godt har hennes eksteriøre feil eller vil bli av feil type for henne, også videre.

Sist gang brukte jeg for øvrig en fem år gammel hannhund, men han hadde ikke avkom, så hvor mye mer visste jeg egentlig om ham enn om Bosse?

Summa summarum, så var Bosse eneste alternativ for meg - han har alt jeg vil ha til X'en og tiltaler meg på alle måter. Det er noen eksteriørtrekk som kunne vært bedre, men de kan i beste fall tilskrives alder, i verste fall er det ikke store feil og det er punkter hvor X'en er bra. Der X'en er svak, er han sterk i dag - og de blir sjelden dårligere med årene, om han så ikke skulle utvikle seg mer enn han har gjort til nå er han fremdeles en bra hannhund. Han kommer fra linjer som er kjent for å være sunne, leve godt og lenge, og til og med ha noe fornuftig mellom ørene. Hans aner er ikke overrepresentert i Norge, det er også viktig for meg at jeg ikke bruker noe som det er 13 på dusinet av.

Ja, han kunne selvfølgelig gjerne vært eldre og hatt noen avkom jeg visste hvordan ble, men mage og hjerte sa go for it.

Jeg har gransket andre hannhunder også, men de har ikke kunnet måle seg med Bosse ut fra hva jeg ønsket og trengte til denne parringen, dette kullet, denne generasjonen. Jeg har en kandidat for X'ens datter, om denne kombinasjonen blir noe av, for eksempel.

Hvis X'en går tom nå, vil jeg forsøke å få valp fra Bosse og en tispe han skal parre - så godt liker jeg ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, og takk for svar! Syns det er litt gøy å høre hva som ligger til grunn for bruk av unge dyr i avl, og det er absolutt ikke ment som et angrep, men som en måte å lære mer på.

Det var ikke oppfattet som et angrep heller, bare nysgjerrighet :ahappy:

Jeg kan jo også legge til, uten at det egentlig er noe annet enn en bortforklaring, at det er relativt vanlig å bruke såpass unge hannhunder på berner - ofte kan de være nede i 13-14 måneder også, bare røntgenstatus på kullet er klart og utstillingsresultatet er oppnådd. Hos oss (både i Norge og Sverige) får en hannhund avlspause etter det kullet hvor det 30. avkommet blir født for avkomstgranskning, og tillates kun brukt videre om avkommene blir så og så bra røntgenmessig. Altså får ikke en hannhund brukes på så mange tisper i første omgang, og dermed er det gjerne behov for noe nytt mens en venter på at de litt eldre kan frislippes igjen.

Men som sagt, jeg håper jeg ikke er et lemen som bruker det siste hotte, men har en bevissthet :lol:

Jeg har for øvrig tittet på et par andre hannhunder på Bosses alder, som jeg har valgt bort i denne omgang fordi de ikke har vært like godt utviklet og gitt meg like god følelse på at jeg kan se hvordan de vil bli. Så der har jeg valgt de bort nettopp på grunn av alder, vil vente og se hvordan de er som fire-fem år gamle. Det kan være de er av linjer som utvikler seg saktere, eller det kan være at de aldri helt blir det jeg synes de viste som valp.

Så høres jeg kanskje overfladisk ut som bare snakker om eksteriør, og det er ikke bare det jeg fokuserer på altså - men vi har ikke så mye bruksegenskaper å snakke om eller vise til, skulle jeg hatt slike krav kan jeg vel få hostet opp en eller annen med bronsemerke kanskje :lol:

Helse og gemytt ligger selvfølgelig alltid, alltid som en viktig plattform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det røde huset var fantastisk koselig! Helt min stil :D Og så koselig område.

Og det slottet, er det kanskje en bernerhertug hun er parret med? :whistle:

Ser ut som de koste seg begge to, fine voffene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt med bilder! Må innrømme at jeg har vært litt sånn internettforelska i X'en en stund, selv om berner vel ikke egentlig er helt min type hund... :icon_redface::wub:

Det blir spennende å følge denne tråden, krysser fingrene for at det blir valper! Ser uansett ut til at dere fikk dere en fin ferietur da, om ikke annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for koselige tilbakemeldinger! Nå ser jeg Bosse blir omtalt som både Prins og Hertug, så kanskje jeg burde droppe navnetemaet jeg har planlagt, og gå for royale/adelige navn :lol:

Jaja, vi fikk som dere kanskje ser en fin påskeferie, så får vi bare håpe at det kommer valpebonus ut av Sverigeferien.

I dag har vi tatt herpesvaksine, og jeg er litt forvirret. Veterinær på NVH sa jeg skulle ta den ETTER parring, andre som jobber hos veterinær sier jeg skulle tatt den FØR parring. Men, det er i hvert fall ikke for sent å ta den etterpå, så nå håper vi at vi slipper noe tull. Jeg hørte nettopp om ei tispe som tydelig var drektig og deretter absorberte alt sammen i sjette/syvende uke, og der hadde veterinær eksplisitt bedt de ta herpesvaksine ved neste parring. Så det er en grei forsikring, synes jeg. Det blir selvfølgelig ny vaksine rett før fødsel også, om hun skulle være drektig.

Ellers er det nok lurt å ringe rundt for å sjekke priser, for jeg har lest at vaksinen koster en liten tusenlapp i Oslo. Jeg ringte ikke rundt, men dro rett til et veterinærkontor jeg ble anbefalt av lokale innfødte (jeg har jo nettopp flyttet hit og ikke rukket å etablere ny fastveterinær enda) - og ble ganske så overrasket over at vaksinen kun kostet knappe 600 kroner! Positiv overraskelse, gjør ingenting :lol:

Dessuten virket både veterinær og kontor hyggelig, ryddig, profesjonelt og allsidig, så jeg regner med at jeg drar dit neste gang jeg trenger noe også - vi snakket om både ultralyd og røntgen i dag, og det er jo kjekt å ha ett veterinærkontor gjennom hele drektigheten. X'en fikk flere godbiter i stikkeprosessen og da er jo hun solgt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder av turteduene :wub: Når vet du om det blir valper?

Jeg tipper forresten på 2 velskapte, friske valper per parring, pluss en skjønnhet av en bonusvalp! Altså ni søte små og en stolt X'en-mor i sommer :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder av turteduene :wub: Når vet du om det blir valper?

Når de eventuelt er født :aww:

Neida, jeg skal ta ultralyd 30 dager etter parring (er bare ikke helt sikker på hvilken av parringene jeg skal telle fra, men det får de avgjøre de som skal foreta UL), så får vi se om det er noe å se da.

Men jeg spretter ikke champagneflasken om vi ser noe på UL, for ting kan fremdeles skje - de kan absorberes, for eksempel. Eller de kan bli syke og være dødfødte, fødselen ta for lang tid så de blir dødfødte, også videre. Så jeg tar ingenting for gitt før de eventuelt ligger i valpekassa, pattende og stønnende med melkebarter.

Jeg tipper forresten på 2 velskapte, friske valper per parring, pluss en skjønnhet av en bonusvalp! Altså ni søte små og en stolt X'en-mor i sommer :thumbsup:

Jeg kan leve med ni valper, jeg, selv om seks-syv er mer middels og ideelt for en førstegangshund og -oppdretter. Bare det ikke blir overvekt av hannhunder. Men det er bedre enn pappas spådom om 15, hvorav 14 gutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt spennende Emma! Jeg håper intenst at dette går veien - har litt samme følelsen med X-en som da Talli ventet valper. Etter første runde da hun gikk tom, så våget man jo ikke drømme eller regne med eller noe - men nå sitter jeg her med verdens beste lille Strider som er høyst tilstedeværende (svært tilstedeværende kan man si, han innbyr absolutt ikke til eksistensielle betraktninger :lol: ). Så vi krysser alt og venter spent på fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for koselige tilbakemeldinger! Nå ser jeg Bosse blir omtalt som både Prins og Hertug, så kanskje jeg burde droppe navnetemaet jeg har planlagt, og gå for royale/adelige navn :lol:

Ja! Og så var det F-kull, var det ikke? Da kan de få en adelig tittel før F-navnet - Latruda's Duchess Fantasia of Sessvollmoen, Latruda's Lord Frederic of Sessvollmoen! Eller Latruda's Fabolous Prince Charming, Latruda's Fantastic Lady Dorothy :lol:

Det kommer forresten 8 valper, 4 av hvert kjønn :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler på meg at X'en er en tispeprodusent. Hun kommer til å være så sinnssykt skjønn som mamma, jeg gleder meg sånn til å kose, sosialisere og susse på bebisene hennes og skryte av hvor flink hun er! :wub:

Jeg også tror hun blir en veldig god mor (hadde hun gitt signal om noe annet hadde hun selvfølgelig ikke blitt parret), hun har vært i andre valpekasser og gjort en fin jobb der, hun har et godt språk, og hun har enda mye lek og moro i seg - altså ikke for gammel i hodet til å bli førstegangsmamma. Så får vi nå bare se hva slags praksis hun får. Går hun tom, kjøper jeg valp annet steds, så får hun heller bli stemor til den.

Ja! Og så var det F-kull, var det ikke? Da kan de få en adelig tittel før F-navnet - Latruda's Duchess Fantasia of Sessvollmoen, Latruda's Lord Frederic of Sessvollmoen! Eller Latruda's Fabolous Prince Charming, Latruda's Fantastic Lady Dorothy :lol:

Fnis, masse bra eksempler på navn jeg egentlig ikke har noe sansen for :lol:

Men, de er vel hakket bedre enn min eks-svoger som foreslo Fuckface. Jeg vet ikke om det er et veldig bra eller veldig dårlig navn på en tiltenkt avlstispe :lol:

Også så gøy at dere gjetter allerede, godt at noen er mer optimistiske enn meg :aww: Jeg er lykkelig om det kommer én veltegnet levende tispe, jeg...

Men jeg må innrømme at jeg har kastet noen blikk hit, bare for å se hva som eventuelt skjer inni henne nå... Og ifølge den kalenderen skal disse endringene skje fra og med onsdag:

Dams nipples begin to pink enlarge.

The fur on the dams belly and around the nipples may become thinner.

Jeg vet jo at det eventuelt skjer, en har jo avlsbibelen liggende ved sengekanten - men det blir liksom mer konkret når en får en spesifikk dato på ei nettside :lol: Jeg får vel sysselsette meg med noe annet på onsdag, enn å finstudere om spenene vokser :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datoar på internett er alltid moro :aww: .

Dei ti ørene frå førre side var vel brukt. Vi har sjølv planar om å avlsgodkjenne Laffen når den tid kjem, så det er utruleg interessant å lese om ein tispeeigars erfaringar og refleksjonar :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææh! X'en skal få bollemage! Så utrolig utrolig kult. Nå skal du må masse å smile over framover altså. Og det var en riktig så fjong fyr du har plukket ut til henne, dette blir en knall kombinasjon.

Men, de er vel hakket bedre enn min eks-svoger som foreslo Fuckface. Jeg vet ikke om det er et veldig bra eller veldig dårlig navn på en tiltenkt avlstispe :lol:

Å, lol! Sammen med med Famous Moneyshot og Fabulous MILF, så må det bli et fruktbart kull. Oooh! Fruktbare Sklie sklir rett inn i rekka. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...