Gå til innhold
Hundesonen.no

Taste of the wild


Stine

Recommended Posts

Personlig har vi bare hatt positive opplevelser med totw , men samme skjedd med oss første gangen vi byttet fra royal canin til Orijen. Da fikk vi beskjed om at dette var ganske vanlig når man byttet fra et for med korn til et med mye kjøtt. hunden vår røyta sikkert i 2 mnd før den fikk ny og glansfull pels ;) mulig at det kan være noe av det samme du opplever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Happypuppy: Takker for svar! Godt å høre at noen har opplevd det samme. Jeg aner ikke, men har gått fra RC til TOTW, og RCen fikk han disse voldsomme øreproblemene av. Så godt mulig det er det samme som du opplevde som skjer her, jeg håper bare at han blir ferdig med å røyte og får igjen pelsen fort som fy... Han ser skikkelig ribba og pjusk ut og jeg er virkelig bekymra :( Jeg bruker han som førerhund og det er nesten flaut å ha han med overalt nå siden han mister så utrolig mye pels og at han ser så fæl ut. Jeg er spent på hva vet sier... Men jeg skjønner ikke helt at fôret skal være for dårlig, fiskevarianten har jo nokså normale mengder med fett og protein i forhold til mange andre fôr (er 25% protein og 15% fett i laksevarianten jeg bruker) Så jeg kan ikke fundere ut hva jeg skulle bytte til om fôret liksom skulle være hele årsaken til dette, siden jeg ikke vil gi han fôr som inneholder hvete, ris eller kyllingprotein pga hans sensitivitet. Så jeg krysser fingrene for at det er slik du sier og at pelsen kommer igjen i løpet av kort tid og blir tykk, blank og skinnende igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå skal vi teste Acana :) Nettopp åpnet en sekk med wild prairie, og han kasta det i seg. Men blir spennende å se hvor lenge det varer :)

Kommet noen flere erfaringer på TOTW enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel kanskje brukt det i litt under 1 mnd nå, og er super fornøyd! For en fin og glansfull pels, og for en fin og hard avføring. Tispa mi som legger lett på seg under løpetid har nesten ikke lagt på seg et gram nå :blink: Selv om vi er middels lite aktive nå pga varmen, veit ikke om det har noen sammenheng da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har måttet kutte ut TOTW. Brukte det i ca 8-9 uker og han ble ikke bedre av dette med at han mistet såå mye pels, dårlig pels/hud og fortsatt mister masse pels. Han har fått B-vitaminsprøyter hos vet og vi prøver nå ut Eukanuba Dermatosis som vi har brukt i ca 13 dager nå så håper det vil hjelpe... Avføringen på TOTW var noe bedre enn det er på Dermatosis forløpig, men kan ikke ha en hund med pels/hudproblemer så sånn er det. Så tydeligvis noe min hund reager på i TOTW eller så er det feil sammensatt for akkurat min hund, eller han har følsom pels/hud, ikke så godt å vite. Så har en uåpnet sekk nå da med TOTW... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ble for lite fett for hunden din jeg Jetta, 15% er utrolig lite for en hardtarbeidende hund som f.eks førerhund. Siden han ble bedre i ørene og slikt vil jeg tro at kornfritt er rett for ham, men med mere fett i/med fettilskudd. Har du prøvd råfôring? Ev bare gi tilskudd av rent dyrefett? Frysetørket vom er enkelt og effektivt, om noe dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Jetta

Ingen hunder er like desverre, men tror også som tulip skriver at det beste er å holde seg til et merke uten Korn...har du forresten lest på Eukanuba Dermatosis sekken å sett hvilke ingredienser som står først, kunne bare være litt interresant å høre hva det er i foret :)

Ps hadde jeg vært deg ville jeg skrevet en mail eller tatt en tlf til dyrekilden om den sekken du har igjen, alltid fått god service om det gjelder noe hos dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip: Nei herregud TOTW var forsåvidt "fett" nok, jeg har en uuuuutrolig bedagelig og rolig hund og vi har et lavt aktivitetsnivå vil jeg si så ikke sååå veldig hardtarbeidende egentlig. Lett for å legge på seg og han kunne få veldig lite av TOTW... Råfôring og rent fett er i allefall helt utelukket. Råforing mest fordi jeg ikke hæler rå mat og veldig upraktisk på reise/tur, noe som vi stadig er. Rent fett/vom da hadde han trilla etter kort tid hehe. Nå får jeg ikke sett sekken, men har sett på siden til Eukanuba på dermatosisfôret, men er en stund siden og husker ikke ordrett da men... tror det er kun potet og fisk + vitaminer osv, kun de 2 proteinkildene. (om jeg ikke husker feil er det 23% protein og 13% fett) men gir fiskeolje i tillegg så er jo litt fett der også. Om ikke dette ser ut til å hjelpe noe mer på pelsen spørs det vel om det må bli noe allergifôr der alle proteinene er spaltet ihjel...

Happypuppy: Joda jeg kan helt sikkert sende den tilbake for dyrekildens del, men det er bare det å få fraktet den til postkontoret og sendt den som er litt vanskelig&upraktisk for meg (har ingen til å hjelpe meg)Men får se hva det blir til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip: Nei herregud TOTW var forsåvidt "fett" nok, jeg har en uuuuutrolig bedagelig og rolig hund og vi har et lavt aktivitetsnivå vil jeg si så ikke sååå veldig hardtarbeidende egentlig. Lett for å legge på seg og han kunne få veldig lite av TOTW... Råfôring og rent fett er i allefall helt utelukket. Råforing mest fordi jeg ikke hæler rå mat og veldig upraktisk på reise/tur, noe som vi stadig er. Rent fett/vom da hadde han trilla etter kort tid hehe. Nå får jeg ikke sett sekken, men har sett på siden til Eukanuba på dermatosisfôret, men er en stund siden og husker ikke ordrett da men... tror det er kun potet og fisk + vitaminer osv, kun de 2 proteinkildene. (om jeg ikke husker feil er det 23% protein og 13% fett) men gir fiskeolje i tillegg så er jo litt fett der også. Om ikke dette ser ut til å hjelpe noe mer på pelsen spørs det vel om det må bli noe allergifôr der alle proteinene er spaltet ihjel...

Hvorfor tror du at protein er årsaken til pelsproblemet?? Iom at ørene ble bedre med mindre korn/mer protein?? Om det kun er pels/hud han har prob med nå, er jeg 99% sikker på at det er fettmangel som er problemet... Uten fett smøres ikke muskler og ledd skikkelig, hud og hår blir blasst og livløst, og håravfall kan forekomme. Du ser ikke folk med tørrt hår som er skinnede blankt uten masse hårprodukter i det, gjør du vel?? Mens de med fett hår gjerne mar masse fin glans i det, selv rett etter vask..

Fett gir energi til forbruk, ikke automatisk vekt på kroppen, det gjør derimot store mengder karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...