Gå til innhold
Hundesonen.no

Taste of the wild


Stine

Recommended Posts

Alle for deler opp ingrediensene, av samme grunn. Så mente ikke at delingen gjorde foret verre enn andre. Men det er ikke ett bedre for heller :) Men man får bare prøve seg frem.

Eksakte ingredienser er det uansett ingen som deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Alle for deler opp ingrediensene, av samme grunn. Så mente ikke at delingen gjorde foret verre enn andre. Men det er ikke ett bedre for heller :) Men man får bare prøve seg frem.

Eksakte ingredienser er det uansett ingen som deler.

Jeg har nettopp fortalt deg hvorfor det er et bedre fôr for hund, kan du fortelle meg hvorfor det IKKE er det?

At man må ta hensyn til individer av hunder er helt greitt det, men på en rent generellt grunnlag er dette bedre enn ALLE for med korn i, uansett merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om TotW vs Orijen? Blir det mye det samme? Fôrer på Orijen nå, men er interessert i å få en lokal forhandler til å ta inn et av disse fôrene (selv om det forsåvidt er helt greit å hente på posten også). Men kanskje TotW er mer aktuelt i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om TotW vs Orijen? Blir det mye det samme? Fôrer på Orijen nå, men er interessert i å få en lokal forhandler til å ta inn et av disse fôrene (selv om det forsåvidt er helt greit å hente på posten også). Men kanskje TotW er mer aktuelt i så fall.

Jeg foretrekker Orijen, da det er GARANTERT 80% kjøtt i det (70% i de gamle sekkene) og har noe høyere fett %. Begge har noe lave fett % etter min smak/min hunds behov, men det er jo bare å gi ister eller annet dyrefett i tillegg. (om hun skulle fått tørrfôr altså)

Ang TOTW så er jeg helt for merket, men det er enkelte varianter jeg ikke ville gitt pga for lav protein % og at de har ris i seg. Flisespikkeri for noen, viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fortalt deg hvorfor det er et bedre fôr for hund, kan du fortelle meg hvorfor det IKKE er det?

At man må ta hensyn til individer av hunder er helt greitt det, men på en rent generellt grunnlag er dette bedre enn ALLE for med korn i, uansett merke.

Så du mener man trenger søtpotet OG vanlig potet for å binde sammen ett tørrfor? Og at potet er noe en hund opptar bedre enn mais? Det står ingen steder at det er mest kjøtt i foret...

Så nei, jeg er ikke enig med deg. Det er ikke ett bedre for basert på den lista enn andre Super Premium for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener man trenger søtpotet OG vanlig potet for å binde sammen ett tørrfor? Og at potet er noe en hund opptar bedre enn mais? Det står ingen steder at det er mest kjøtt i foret...

Så nei, jeg er ikke enig med deg. Det er ikke ett bedre for basert på den lista enn andre Super Premium for.

Man trenger ikke begge deler, men hvorfor ikke begge deler?? man trenger vel ikke både mais, ris og hvete i et fôr heller??

Poteten opptaes ikke noe særlig, siden det er mest stivelse. Ergo er det bra, det går igjennom hunden istedenfor å gi for mye unødvendige karbohydrater. For du vet at hunder ikke trenger karbo, de danner det selv ved nedbryting av fett?

Nå har jeg ikke sjekket så nøyaktig at jeg jeg kan påstå det står noe sted at det er mest kjøtt, men det er jo lett å se. Hvordan skulle de ellers fått så høy protein% når det ikke finnes hvete eller mais??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfor er mye korn eller nå, mye potet uansett. Og jeg mener fremdeles at poteter ikke er noen bedre ingrediens enn korn.

Nei, de TRENGER ikke karbs, men de fungerer på det. Ikke at tørrfor er det optimale, ferdigmat er aldri bra uansett, men å fore bare på kjøtt uten karbs hadde jeg aldri gjort :) Selv om det er "in" nå.

http://www.umb.no/statisk/husdyrforsoksmoter/2009/55.pdf

Småstudier som dette er alltid intressant.

Ellers er hunder hardføre dyr, de overlever som familiehunder på det meste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfor er mye korn eller nå, mye potet uansett. Og jeg mener fremdeles at poteter ikke er noen bedre ingrediens enn korn.

Jeg skjønner at du mener det, men HVORFOR? Jeg har forklart hvorfor jeg mener potet er et bedre bindemiddel enn korn.

Nei, de TRENGER ikke karbs, men de fungerer på det. Ikke at tørrfor er det optimale, ferdigmat er aldri bra uansett, men å fore bare på kjøtt uten karbs hadde jeg aldri gjort :) Selv om det er "in" nå.

http://www.umb.no/statisk/husdyrforsoksmoter/2009/55.pdf

Småstudier som dette er alltid intressant.

Ellers er hunder hardføre dyr, de overlever som familiehunder på det meste ;)

Både hund og menneske funker på det meste, det var ikke det som var spørsmålet/problemstillinga.

Så du mener at de som råfôrer uten karbs gjør det fordi det er "in" ? Ikke fordi det er det hunden faktisk er tilpasset for og fungerer mest naturlig/optimalt på?

Det forsøket har jeg lest før, og kan ikke se at det støtter karbo på annet vis enn at det kan være en fordel ved kort og høy intensitet? De sier jo også at det er tydelig at opptaket av V&H var mye høyere, ergo hundene benyttet seg bedre av næringa. Så hva ville du fram til med denne? At tørrfôr er bedre enn rått? Da leste du nok konklusjonen med "feil" briller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kornet og poteten fungerer ikke utelukkende som bindemiddel. Hadde ikke hundene opptatt dette, hadde de jo sultet ihjel på slik mat. Men det gjør de altså ikke. Så det er tilsatt for å være (dårlig) mat. Og sånn sett mener jeg at korn er ett bedre alternativ enn potet. Men det får være opptil hver enkelt å avgjøre hva de syns er best.

Tørrfor er ikke bedre enn kjøtt, men at ett bra tørrfor er bedre enn tilfeldig sammensatt "råforing", er det jo ingen tvil om:)

Linken var bare det første jeg fant ang hund og karbo. De opptar det, og bruker det :) Trenger ikke mye, men jeg velger å fore mine egne hunder på litt karbo ved siden av kjøttet. Du nevnte at hunder ikke trengte det, og det gjør de nok ikke, men det trenger ikke være det optimale valget, å utelukke all karb fra foring :)Men det er jo og ett valg man må ta.

At foring av hund følger trender likt med kunnskap, er det ingen tvil om.

Men det spiller ingen rolle. Jeg skulle bare si min mening om potetene i foret:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke typer super premium fôr som man kan kjøpe i Norge mener du er like bra som Orijen og Totw???

Når det gjelder bruken av søtpotet så er den Rik på kostfiber, vitamin A og C, jern, kalsium og beta karoten. dette gjør den til den ideele karbohydratkilden.

Sjekk hundematen dere bruker her Min link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kornet og poteten fungerer ikke utelukkende som bindemiddel. Hadde ikke hundene opptatt dette, hadde de jo sultet ihjel på slik mat. Men det gjør de altså ikke. Så det er tilsatt for å være (dårlig) mat. Og sånn sett mener jeg at korn er ett bedre alternativ enn potet. Men det får være opptil hver enkelt å avgjøre hva de syns er best.

Har jeg sagt at potet kun er bindemiddel? Nei, det er en karbokilde også, men IKKE fett og proteinkilde som korn er. Ergo er det mindre animalsk fett og protein i et fôr med korn enn i ett uten korn. Proteinet MÅ jo komme fra kun kjøttet, og for å få en protein% på 32 og opp må det enorme mengder tørket kjøtt til i forhold til om man sper på med korn. Ergo er det mer kjøtt i kornfrie tørrfôr enn i de med.

Tørrfor er ikke bedre enn kjøtt, men at ett bra tørrfor er bedre enn tilfeldig sammensatt "råforing", er det jo ingen tvil om:)

Hvem har snakket om tilfeldig råfôring? Tom UMB brukte V&H som er ett fullverdig og lettvindt råfôr.

Linken var bare det første jeg fant ang hund og karbo. De opptar det, og bruker det :) Trenger ikke mye, men jeg velger å fore mine egne hunder på litt karbo ved siden av kjøttet. Du nevnte at hunder ikke trengte det, og det gjør de nok ikke, men det trenger ikke være det optimale valget, å utelukke all karb fra foring :)Men det er jo og ett valg man må ta.

Jeg har vel aldri sagt at de ikke bruker det? Bare at de ikke trenger det. Og når de ikke trenger det for å fungere optimalt, hvorfor ha så voldsomme mengder av det i et fôr?

Om du leser nøyere, så ser du bla at hundene gikk ned i vekt på tørrfôret, men opp på V&H. Dvs at de nyttiggjorde råfôret så godt at de kunne legge på seg tross hardt arbeid, i motsetning til å tære på reserver/muskelmasse.

At foring av hund følger trender likt med kunnskap, er det ingen tvil om.

Men det spiller ingen rolle. Jeg skulle bare si min mening om potetene i foret:)

Men du har ikke sagt hvorfor korn er bedre enn potet?? Det er det jeg lurer på se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I testen gikk de ned pga for lite kalorier. Ikke at det var kjøtt kontra karbo.

Jeg mener korn er bedre enn poteter pga næringsstoffene. Poteter har mindre næring og kalorier enn korn.

(Når det er sagt, hverken hunder eller eierne deres bør ete korn og poteter om kostholdet skal være optimalt. Men må man velge mellom to onder for å få i seg næring, så ville jeg valgt kornet. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beregnet innhold av OE , MJ/kg

14,7 for tørrfôret og 9,3 for V&H

..... Vel, det viser seg jo da at de ikke omsatt så mye av energien alikavel da, enda det var beregnet etter innhold å ha mer energi. Og det var snakk om at de trengte mer fett, ikke kjøtt.

Og hvorfor er et fôr med mye næring fra korn bedre enn mye næring fra kjøtt??

Vis meg det tørrfôret med korn som kan sammenlignmes med dette du

Protein: 32% Fat: 18%

Calories: 3,719 kcal/kg (370 kcal/cup)

De fleste high energy tørrfôr med så høyt kalorinivå har mere fett, og det er da plantefett, ikke animalsk. Med plantefettet kommer som regel også planteproteiner, hvordan i all verden kan det være bedre enn kjøttproteiner???

Potetene i TOTW er ikke der for å booste kalorinivået, den store kjøttmengden klarer det helt fint selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det optimale er så klart kjøtt kontra korn. Derfor jeg skrev "mellom to onder". At dette foret skal være bedre enn de (få) bra Super Premium forene man får, tviler jeg på. Når man leser på ingred. listen. Mener rett og slett bare at dette foret ikke var noe spesielt å hoppe i taket for. :) Uten at det trenger være dårlig av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det optimale er så klart kjøtt kontra korn. Derfor jeg skrev "mellom to onder". At dette foret skal være bedre enn de (få) bra Super Premium forene man får, tviler jeg på. Når man leser på ingred. listen. Mener rett og slett bare at dette foret ikke var noe spesielt å hoppe i taket for. :) Uten at det trenger være dårlig av den grunn.

Du tviler sier du nå. Tidligere var det at det slett ikke var bedre. Bra, da synker kanskje noe av det jeg sier inn.

Siden jeg ikke vet hvilke fôr du regner for å være bra kan jeg ikke sammenligne ingredienslistene selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synker ikke inn. Jeg er ikke enig med deg :) Poteter er og blir poteter...

Og tydeligvis ikke med deg selv heller...

Vel, kan du i det minste opplyse meg om hvilke tørrfôr du anser som bedre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg er enig med meg selv ;) Men la vel ikke så mye i tanker i skrivinga. Jeg skrev bare MIN mening om at den innholdslista ikke var særlig imponerende, og da blant annet med tanke på¨innholdet av søtpotet OG potet.Men for de som er begeistret for poteter og resten av foret, så er det jo bare å teste det ut ;)

Og det er hvor mye jeg gidder engasjere meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da engasjert deg voldsomt for en potets skyld synes jeg, og når du sier du vet om bedre fôr burde du jo kunne liste de opp, ellers blir jo resten av det du sier/mener bare bortkastet kverulering. Ingen som leser tråden kan lære noe av deg/om fôr når du ikke kan argumentere for dine synspunkter, men bare sier noe "fordi"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev bare MIN mening om at den innholdslista ikke var særlig imponerende, og da blant annet med tanke på¨innholdet av søtpotet OG potet.Men for de som er begeistret for poteter og resten av foret, så er det jo bare å teste det ut ;)

Du vet at søtpotet og potet kun er fjerne slektninger? De er ikke engang i den samme botaniske familie. Du kan ikke sammenligne de to sånn helt uten videre bare fordi de begge heter poteter. Om jeg må tilføre karbohydrater som en del av dietten, og måtte velge mellom de to, vil jeg foretrekke søtpotet milevis foran vanlig hvit potet. Det gjelder for øvrig både for meg selv og for hunden min.

Nei, det synker ikke inn. Jeg er ikke enig med deg :) Poteter er og blir poteter...

But no...

ETA: lol @ "Super Premium"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er forkulene på TOTW i forhold til Orijen? Jeg syns kulene til Orijen er så innmari små. Hunden min spiser faktisk bedre av for som har litt større kuler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Milla

Har bare prøvd Pacific Stream fra totw og de kulene er ikke noe større enn Orijen sine, men det kan hende at en av de andre typene er større. Andre som har erfaringer rundt Taste of the wild? Vi er utrolig fornøyde med både pels og avføring, åsså er det et stooort pluss at de elsker maten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Men jeg så at TOTW ikke har 7 kgs sekker. Så jeg velger nok heller Orijen eller Acana. Forer med V&H i tillegg så en 13 kgs sekk blir gammal lenge før jeg får brukt den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Noen som har opplevd ekstrem røyting på TOTW? Har nå fôret på lakseforet i ca 8-10 uker og nå mister Labradoren min omtrent all pels :( skikkelig ribba er han og tørr hud også. Begynner virkelig å bli bekymret... Har begynt med lakseolje i tillegg fra idag av og skal til vet for ordinær helsekontroll på onsdag. Utenom hud/pels er ørene hans kjempebra, som han opprinnelig hadde problem med og avføringen er fin, han liker det også godt (hehe vi snakker labbe, men han er en litt finspist en)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...