Gå til innhold
Hundesonen.no

1 eller 3 Cert i Danmark?


Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg skal ha med meg en Svensk eid hund som er Nuch, men ikke SEuch, til Danmark i sommer.

Ettersom han er svensk og ikke nasjonal champ i sitt hjemmland, må han ha 3 eller 1 cert i danmark for Duch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra DKK sine sider:

Hunde ejet og registreret i et FCI-anerkendt land kan blive dansk eksteriørchampion, hvis den efter den 1. januar 2008 opnår 1 dansk certifikat (CAC) og har opnået nationalt eksteriørchampionat i et FCI-medlemsland. Her gælder, at det danske certifikat ikke behøver at være opnået efter 24-måneders alderen, hvis det udenlandske nationale championat, der udløser det danske championat, er opnået efter at hunden er fyldt 24 måneder.

Ut ifra det tolker jeg det som at om hunden er champion i et annet (fci godkjent) land, så trenger den kun 1 cert. Men jeg aner virkelig ikke :P Bare prøver :P:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli internasjonal champion (med fire CACIB), er det presisert at en må være champion i bostedsland (eller rasens hjemland), men for å bli dansk champion holder det at hannhunden du snakker om får ett dansk cert.

Uansett er danske cert hvilende nå, om han skulle bli svensk champion senere - og det skal holde med kun ett svensk cert for at han kan bli svensk champion også (samt brukskrav, jeg antar det er en del av problemstillingen her?).

Men ja, et dansk cert holder slik jeg forstår reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli internasjonal champion (med fire CACIB), er det presisert at en må være champion i bostedsland (eller rasens hjemland), men for å bli dansk champion holder det at hannhunden du snakker om får ett dansk cert.

Uansett er danske cert hvilende nå, om han skulle bli svensk champion senere - og det skal holde med kun ett svensk cert for at han kan bli svensk champion også (samt brukskrav, jeg antar det er en del av problemstillingen her?).

Men ja, et dansk cert holder slik jeg forstår reglene.

Takk begge to. Da satser vi på at 1 cert rekker for han.

Blir OT i forhold til startinnlegget, men:

Er det med champ i bostedsland endret nå med de nye reglene? Vet det var stort ståhei i både Sverige og Finland pga der har de brukskrav/mentalekrav for nasjonal champ og flere ble Intuch/CIE uten å være det i bostedsland. (på min rase da det før CIE/CIB tiden var brukskrav uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli internasjonal champion (med fire CACIB), er det presisert at en må være champion i bostedsland (eller rasens hjemland),

Må man det, det visste jeg ikke.

Hvor står det, finner ikke i regelverket :icon_confused:

Kjekt å vite :)

Det var sånn før for å oppnå INT LCCH, men det ble fjernet så idag kan man faktisk bli INT før man blir nasjonal...sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir OT i forhold til startinnlegget, men:

Er det med champ i bostedsland endret nå med de nye reglene? Vet det var stort ståhei i både Sverige og Finland pga der har de brukskrav/mentalekrav for nasjonal champ og flere ble Intuch/CIE uten å være det i bostedsland. (på min rase da det før CIE/CIB tiden var brukskrav uansett)

Må man det, det visste jeg ikke.

Hvor står det, finner ikke i regelverket :icon_confused:

Kjekt å vite :)

Det var sånn før for å oppnå INT LCCH, men det ble fjernet så idag kan man faktisk bli INT før man blir nasjonal...sukk...

Ja, de må ha fjernet det, for det sto vitterligen før. Da var jeg ikke helt oppdatert, beklager villedende info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...