Gå til innhold
Hundesonen.no

Middel mot flått


Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

... Seriøst? Ja, flått kan være irriterende og potensielt farlig om man ikke passer på å plukke dem av nokså raskt, men å styre hele livet sitt etter hvor flåtten befinner seg, er ikke det nokså drøyt

Jeg bor i "flåttland", og bruker expot. Så lenge de blir behandlet med expot så får de ikke flått. Jeg sjekker de derfor ikke

Tar opp denne tråden igjen, da flått sesongen nærmer seg med storm skritt. Var på dyrebutikk idag for å kjøpe Trixie flåtthalsbånd, men der fikk jeg beskjed om at de ikke lenger fikk LOV til og selge de i butikk? Er dette sant? Eller er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt Trixie flåtthalsbåndet på dyrebutikk i trondheimsområdet? :) Eller må jeg bestille det på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhmtidum... hvordan funker rav-halsbånd på glatthåret hund som liker å tøyse og herje og få av seg halsbåndt? Hvor solide er de? Odin går jo for tiden uten halsbånd, fordi Kovu tar tak i det og trekker ham rundt etter det... Og selv prøver Kovu å få av seg halvstrupen han stort sett går med (av praktiske hensyn når han er teit unghund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhmtidum... hvordan funker rav-halsbånd på glatthåret hund som liker å tøyse og herje og få av seg halsbåndt? Hvor solide er de? Odin går jo for tiden uten halsbånd, fordi Kovu tar tak i det og trekker ham rundt etter det... Og selv prøver Kovu å få av seg halvstrupen han stort sett går med (av praktiske hensyn når han er teit unghund).

det spørs hvor lenge han lar det være på.. i følge en nettside som selger de skal de sitte løst på slik at de gnisser i pelsen slik at effekten oppnår. og da vil jeg tro det er ganske lett for en hund som drar av halsbånd, og få dette lett av også.. mener også jeg har lest et sted at effekten ikke er like god på korthårede som på langhårede, men finner ikke igjen siden nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer an på pelsen til hunden. Pøbel har veldig statisk pels fra før av, og han får ekstra statisk pels med ravhalsbåndet på. Jeg har hørt om hunder med samme type pels, der enkelte ikke har fått noen effekt i det hele tatt, mens andre hunden har. Og dessuten kommer det an på aktiviteten på hunden. Mindre funksjon har halsbåndet om hunden ikke er i aktivitet, i forhold til når den er.

Jeg fikk tips om å gnikke halsbåndet opp og ned i pelsen, gjør nå det, og jeg tror faktisk det har effekt (for å få "startgang"). Med aktivitet også, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke bruktt hverken halsbånd, eller kjemikaler de siste 10-12 årene, her i gården klarer hvitløksgranulat i maten å holde flåtten unna.

Nabokatta bruker å bli full av flott, mens jeg har til gode å plukke flott fra min/mine 4bente.

Og i tillegg koster det ca Kr. 30.- for en hel sesong :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke bruktt hverken halsbånd, eller kjemikaler de siste 10-12 årene, her i gården klarer hvitløksgranulat i maten å holde flåtten unna.

Nabokatta bruker å bli full av flott, mens jeg har til gode å plukke flott fra min/mine 4bente.

Hvilken type kjøper du?? Er det i pulverform?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravhalsbånd

Er bekymret for hundene iogmed at de herjer masse, biter i nakken ol. Tenner kan kneppe, båndet kan ryke ol?

Flåtthalsbånd

Amiga slikker på det

Dråper

ingen formening

hvitløk?

fungerer dette?

Hva anbefaler dere å bruke?

Hundene hopper som sagt masse på hverandre og herjer og biter og drar i hverandres nakker ol. Er bare redd RAV greiene kan ryke eller skade en av de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har òg høyrd om folk som har gjeve hundane kvitlauk med stort hell, heilt fram til dei fekk høyre at hundar ikkje toler kvitlauk :ahappy: . Men det skal visst funke å gni kvitlauksfedd i nakken på hunden òg. Skulle jo bli det same som med medikamenter, det breier seg vel ut i resten av pelsen, og flåtten unngår kvitlauk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å prøve Bayvantic i år, men har ikke funnet det noe sted foreløpig. Skulle kjøpe på Crufts, men de hadde det ikke.

Tror de har i Sandefjord, de hadde hvertfall :ahappy:

Ellers...

Scalibor/halsbånd bruker jeg ikke, jeg har tre hunder og det hender de "tygger" litt på hverandre så det er ikke sunt.

Jeg bruker Exspot på alle mine, retrieveren min som stort sett bor i vannet har ikke hatt noe større problem med flått enn de andre :ahappy:

Hvitløk styrer jeg klart unna, hunder og også hester kan bli anemiske av det. Etter jeg ble fortalt det av en veterinær velger jeg å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløk ville jeg aldri brukt på egne hunder, mtp hvor giftig det kan være.

Men jeg bruker sitronshampo i sesongen og expot/frontline eller tea tree-oil-bånd.

Tar opp denne tråden igjen, da flått sesongen nærmer seg med storm skritt. Var på dyrebutikk idag for å kjøpe Trixie flåtthalsbånd, men der fikk jeg beskjed om at de ikke lenger fikk LOV til og selge de i butikk? Er dette sant? Eller er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt Trixie flåtthalsbåndet på dyrebutikk i trondheimsområdet? :) Eller må jeg bestille det på nett?

Det stemmer. Det er veldig lite flåttprodukter som dyrebutikkene får lov til å selge nå, fordi noen hunder har fått allergiske reaksjoner. Derfor får du det bare hos veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Det er veldig lite flåttprodukter som dyrebutikkene får lov til å selge nå, fordi noen hunder har fått allergiske reaksjoner. Derfor får du det bare hos veterinæren.

Det vetthu ja.. Ja, må vel prøve å finne noe annet eller bare dra til veterinær for å få i noe da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg gitt hvitløk til 4 hunder i over 10 år, min far ga hundene hvitløk fra begynnelsen av 50 tallet og fram til nå, og ingen av hundene har blitt syke.

All medisin er farlig ved overdoser, min hund får ca 50 g, i løpet av flottsesongen, m.a.o ca 0,6 gr hver dag, min vetrinær sier at slike små mengder vil ikke ha noen for for invirkning på hunden , bortsett fra at det forhindrer fåtten å bite.

Så i familien min så har vi over 50 års erfaring med bruk av hvitløk i maten, og vil med letthet fortsette med det, til tross for all skrekkpropeganda fra diverse hold.

Det selges bøker av ernæringseksperter som har hvitløk i hjemmelaget hundesnacs.

Tenk over hva hunden får i seg i løpet av et år på hundetreninger. Er Dere sikker på at det ikke finnes hvitløk, eller spor av hvitløk i pølser, karbonader, kjøttboller , kjøttpudding osv osv.

Noen vetrinærer sier fy, det er farlig med hvitløk til hunder, så neste gang spør om hvilke mengder det er snakk om, eller er litt av forklaringen at norske vetrinærer har monopol på flått halsbånd? til en pris som er nesten det dobbelte av det samme typen hålsband som selges fritt over disk i Svenske apotek.

"Hvitløk: Det er i et forsøk vist at hvitløk kan være giftig for hunder, det ble i det forsøket gitt 5 gram hvitløk per kg hund over tid (som er veldig mye!). Nå er det jo slik at mange stoffer som er giftige i store mengder - er veldig nyttige i mindre mengder. Hvitløk har en rekke positive effekter på hund (og oss!). Hvitløk er også godt kjent som insektfrastøtende middel."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er hunder som får langt mindre enn det som også blir syke ;) Og den risikoen tar jeg ikke på mine hunder sålenge det finnes andre alternativer.

Hva med å vise til dokumentert forskning? Egne erfaringer er ofte så lite statistisk signifikant. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en laaang helg på NBF samling i Stavern/Larvik/Skien, hvor begge mine hunder har ligget ute på standplass i 6 timer, begge dager var det vareopptelling på flått når vi kom hjem.

Sum = 3 stk. :lol: !!

Frontline i kombinasjon med vanlig myggspray fungerte helt genialt :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...