Gå til innhold
Hundesonen.no

Middel mot flått


Recommended Posts

Jeg brukte ravhalsbåndet i fjor sammen med noe vitamingreier som skulle virke avskrekkende på flåtten..

Synes vel egentlig ikke noe av det funket sånn helt sjukt, og jeg børstet av en del slått og måtte vel plukke en som fikk satt seg.

Nå skal det sies at jeg har en hund omtrent uten pels, og jeg er dritnøye med å sjekke henne hele tiden. Børster ofte vekk flått i løpet av en tur når jeg ser de sitter på henne.

Jeg bor i værste flåttland, og har heeelt skrekk for de. men er kjempeskeptisk til å bruke dråper og halsbånd med "gift" for å slippe flått. Jeg er heller nøye med å sjekke over henne hele tiden, og bruker rav-båndet. Skjønner dog at dette er er dårlig løsning for dere med langhårede hunder.

men ang rav-båndet: er det noen som vet om man kan bruke det flere år etter hverandre? jeg har mitt fra i fjor ennå, og det er ingen av stenene som er borte. Er det bare å smelle det på i år også eller slutter stenene å "virke" etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

... Seriøst? Ja, flått kan være irriterende og potensielt farlig om man ikke passer på å plukke dem av nokså raskt, men å styre hele livet sitt etter hvor flåtten befinner seg, er ikke det nokså drøyt

Jeg bor i "flåttland", og bruker expot. Så lenge de blir behandlet med expot så får de ikke flått. Jeg sjekker de derfor ikke

men ang rav-båndet: er det noen som vet om man kan bruke det flere år etter hverandre? jeg har mitt fra i fjor ennå, og det er ingen av stenene som er borte. Er det bare å smelle det på i år også eller slutter stenene å "virke" etter hvert?

Som jeg har forstått det så brukes det ikke opp, og kan brukes år etter år så sant steinene sitter på :)

Jeg har kjøpt et slikt ravhalsbånd nå. Her er det ikke så fryktelig mye flått, og jeg er skeptisk til å bruke disse giftgreiene hvis det ikke er absolutt nødvendig. Må jeg så må jeg, men foreløpig prøver vi med rav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har forstått det så brukes det ikke opp, og kan brukes år etter år så sant steinene sitter på :)

Jeg har kjøpt et slikt ravhalsbånd nå. Her er det ikke så fryktelig mye flått, og jeg er skeptisk til å bruke disse giftgreiene hvis det ikke er absolutt nødvendig. Må jeg så må jeg, men foreløpig prøver vi med rav.

Jeg lurer fortsatt på hvordan det blir i forhold til hunder som leker og herjer på hverandre? er det lett å ødelegge, kan tenner knekkes på de i lek ol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fortsatt på hvordan det blir i forhold til hunder som leker og herjer på hverandre? er det lett å ødelegge, kan tenner knekkes på de i lek ol?

Tja, det vet jeg ikke. Har ikke prøvd enda. Det henger forbausende godt på min korkorthårede hund. Sklir ikke ned over hodet hans når han snuser i bakken eller gnager på bein for eksempel. Men herjelek med andre hunder blir vel noe annet igjen. Tar de tak i halsbåndet til hverandre og river/henger vil jeg tippe det blir ødelagt ja.

Ang knekking så vil jeg tro det er "steinene" som knekker, ikke tanna, i og med at det er rav og ikke stein. De er ikke jo så harde som stein. Men dette er bare noe jeg tipper altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør tas av i lek med andre hunder.

Da blir det litt vanskelig for de går hjemme sammen og småbiter og gnager på hverandres nakker og hun minste liker å henge i nakken på hun eldste. :hmm:

Teit. Må vi til med dråper eller noe sånt da *hmf*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder som leker sammen og biter hverandre og tar ikke av rav båndene. Ser ingen grunn til det. Ikke så store steiner og tviler sterkt på at tenner tar skade av det (da er det verre med margbein som de gnager på).

Nei, det ser jeg ingen gode grunn til.

At man skal ta av gift halsbåndene skjønner jeg, for der kan det være fare om de biter i båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker hvitløk: Kjøper dere kapsler, gir dere fedd, eller bruker dere krydder?

Hvitløk er helt klart noe jeg vil bruke på min hund, hvis jeg finner en god doseringsmåte. Løk er forresten giftig for oss mennesker også, i store doser :) Og det har negativ prana ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder som leker sammen og biter hverandre og tar ikke av rav båndene. Ser ingen grunn til det. Ikke så store steiner og tviler sterkt på at tenner tar skade av det (da er det verre med margbein som de gnager på).

Nei, det ser jeg ingen gode grunn til.

At man skal ta av gift halsbåndene skjønner jeg, for der kan det være fare om de biter i båndet.

Bruker de halsbåndene som "håndtak" for å trekke hverandre rundt? :innocent::whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker de halsbåndene som "håndtak" for å trekke hverandre rundt? :innocent::whistle:

:whistle: Nei det gjør de ikke, men Amigo elsker å tygge Toya under halsen hvor båndet er :whistle: Men litt verre om de trekker hverandre, da vil nok båndet ryke kanskje - om de ikke har halsbånd itillegg som de kan tra hverandre rundt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder som leker sammen og biter hverandre og tar ikke av rav båndene. Ser ingen grunn til det. Ikke så store steiner og tviler sterkt på at tenner tar skade av det (da er det verre med margbein som de gnager på).

Nei, det ser jeg ingen gode grunn til.

At man skal ta av gift halsbåndene skjønner jeg, for der kan det være fare om de biter i båndet.

:whistle: Nei det gjør de ikke, men Amigo elsker å tygge Toya under halsen hvor båndet er :whistle: Men litt verre om de trekker hverandre, da vil nok båndet ryke kanskje - om de ikke har halsbånd itillegg som de kan tra hverandre rundt med.

Amiga gumler og sutter og drar Foxi i halsen :whistle:

Kanskje bestille sånt bånd da og prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det litt vanskelig for de går hjemme sammen og småbiter og gnager på hverandres nakker og hun minste liker å henge i nakken på hun eldste. :hmm:

Teit. Må vi til med dråper eller noe sånt da *hmf*

Rav halsbåndet er ikke noe som MÅ sitte på hele tiden, den virker med en gang den gnisser mot pelsen.. Så du kan jo bare ta det av når dere er hjemme eller på steder hvor det er lite flått, sånn for å forebygge at de blir ødelagte, eller at det skjer noe ifht halsbåndet når du ikke er tilstede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å vise til dokumentert forskning? Egne erfaringer er ofte så lite statistisk signifikant. ;)

På at hvitløk er farlig for hunder?

Boken Biochemistry f.eks av Richard Harvey, hvor det står at det spesielt hos katt og hund er skadelig med løk og hvitløk. Det heter Heinz Body Anemi og kommer av manglende oksidasjon av frie radikaler. De røde blodvellene mister sin form og sprekker.

http://adelnors-alexis.net/wp/?p=19

http://img.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.7161533

http://www.exoticpetvet.net/avian/onions.html

http://books.google.com/books?id=I0_6p4wngMAC&pg=PA110&lpg=PA110&dq=heinz+body+anemia+how+many&source=bl&ots=pGIG9YWgD2&sig=5PJdRewzfK6QUyVfiVjA3rX0OoM&hl=en&ei=COi-TbPDMYPzsgbzkNCCBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CD0Q6AEwBjgK#v=onepage&q=heinz%20body%20anemia%20how%20many&f=false

I linken over ble det gjort en undersøkelse hvor de ga 5,5kg løk per kg kroppsvekt. Det er mye, men resultatet er også ganske hårreisende, hvor 70% av de røde blodcellene inneholdt heinz bodies etter 24 timer. På dag 5 var cellevoulmet gått ned 20%. På katt ble det gitt løksuppe og babymat tilsatt 0,3% løkpulver, og det økte også produksjonen av heinz bodies.

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-91992011000100002

Leser dere linkene ser dere at det er mest utbredt hos katt, hund og hest. Ikke menneske, Kitano.

Det er ikke uvanlig at hunder og katter får heinz body anemia. Ta en telefon til Veterinærhøgskolen om du ikke tror meg.

Løk er forresten giftig for oss mennesker også, i store doser :) Og det har negativ prana ;)

Og det er giftig for hund i mindre doser ;) Det betyr ikke at hunder dør av å få det i seg, men jeg ser ikke poenget med å bruke det når det finnes så mange andre måter å holde flåtten unna på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløk ville jeg aldri brukt på egne hunder, mtp hvor giftig det kan være.

Men jeg bruker sitronshampo i sesongen og expot/frontline eller tea tree-oil-bånd.

Det er helt greit at du ikke vil bruke hvitløk på dine hunder, selv om forskningen har brukt massive overdoser. Men tea tree er VIRKELIG giftig for hund, en dråpe essensiell olje i 3% løsning vil gi en hund på under 30 kg kvalme, diare og (lettere) lammelser i bakparten. Det er faktisk nervegift når det inntaes oralt! I pelsen er det ikke farlig for hunden som bærer det, men stakkars den som ev tygger på det.. For katter er langt mindre dose dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit at du ikke vil bruke hvitløk på dine hunder, selv om forskningen har brukt massive overdoser. Men tea tree er VIRKELIG giftig for hund, en dråpe essensiell olje i 3% løsning vil gi en hund på under 30 kg kvalme, diare og (lettere) lammelser i bakparten. Det er faktisk nervegift når det inntaes oralt! I pelsen er det ikke farlig for hunden som bærer det, men stakkars den som ev tygger på det.. For katter er langt mindre dose dødelig.

Det visste jeg ikke, men skal prøve å lese om det. Men jeg prøver faktisk å unngå å bruke det som er mest skadelig for hundene, såfremt det er sterkt nok til å holde flåtten unna. Jeg bruker ikke produkter hvor jeg vet at sannsynligheten for skade er høy. Tea Tree Oil er noe jeg har fått anbefalt av min tidligere veterinær (som nå har det på resept etter at det ble fjernet fra dyrebutikkene), og utifra et raskt googlesøk er det få som vet om at er farlig. Jeg hadde ikke hørt om det :icon_confused:

Men angående hvitløk, så er det ikke brukt store doser på forsøkene gjort på katt. Og for meg er det egentlig nok å se hvor mange hunder som får anemi av hvitløk til at jeg ikke vil gi det til mine hunder. Det finnes sikkert flere forsøk enn de jeg la ut også, gjort med mindre doser. Det hadde vært interessant å se, men som sagt holder det for meg å se alle som blir syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Snart får vi ravhalsbånd i posten! :D

Hvor har du bestilt det?

Lurer på et par ting om ravhalsbåndet jeg..

Kommer det til og funke på Milla? Nå har hun halvlang pels (golden/briard) men til sommers blir hun nok kort, som en snuser?

Skal jeg bestille Flåtthalsbånd triple polished eller Flåtthalsbånd triple unpolished?

Skal det være på hele tiden? Noen som sa effekten datt bort pga, dårlig til og ta av?

Skal hun ha det på inne?

Hvor kan jeg bestille disse vidunderbåndene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du bestilt det?

Lurer på et par ting om ravhalsbåndet jeg..

Kommer det til og funke på Milla? Nå har hun halvlang pels (golden/briard) men til sommers blir hun nok kort, som en snuser?

Skal jeg bestille Flåtthalsbånd triple polished eller Flåtthalsbånd triple unpolished?

Skal det være på hele tiden? Noen som sa effekten datt bort pga, dårlig til og ta av?

Skal hun ha det på inne?

Hvor kan jeg bestille disse vidunderbåndene?

http://www.elvingsson.com/om-fastinghalsband

Var på side 2 i tråden :)

Mine kommer vel snart i posten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyr pesticider som pesten..jeg har i flere år brukt Hop-Off på hundene mine. Kjøpes i dyrebutikk, blandes ut med vann og haes i maten. Fungerer som bare det! Ikke er det giftig, hunden kan svømme alt de orker uten at fisken i vannet blir forgiftet, i tillegg gir det blank pels og virker mot tannstein.

Finns Hop-off attt köpa någonstans via nettbutik? Jag hittar nämligen ingen som säljer det här.

De bärnstens halsbanden verkar ju spännande att se om de fungerar men jag har mina tvivel eftersom Casper är ganska så kraftigt pälsad till tider. Plus att jag undrar om inte hunden också får stöt själv av dem när dem sänder ut sånna elektriska energier eller vad jag ska kalla det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...