Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min ble sparket !


Red Merle

Recommended Posts

Jeg kan garantere deg at samtlige som har svart i tråden her har samme om ikke ett endre bedre og tettere forhold til våre hunder.

Personlig er jeg villig til å gå svært langt for å beskytte mine hunder fra uheldige opplevelser, og for å forhindre at de blir påført skade (som innbefatter smerter) fra andre hunder. Og ja - jeg sier svært langt, for om jeg må så er jeg villig til å slå, denge og sparke med det jeg måtte ha for hånden om alternativet var at en av mine hunder skulle bli skadet i slosskamp. SÅ glad er jeg i mine hunder - jeg ville aldri noensinne latt noen av mine hunder stikken slik at andre hunder fikk anledning til å skade de. Og ja - jeg tror faktisk jeg til og med kunne drept en annen hund for å forsvare mine egne. DET er hvor mye MINE hunder betyr for meg.

Mine hunder har tillit til meg - 100% tillit. Og den vil jeg så langt som mulig ikke svikte. For JEG er glad i hundene mine nemlig, og jeg vil ikke at de skal oppleve noe vondt og ubehagelig!

I motsetning til de fleste andre, tydeligvis, synes jeg ikke dette er noe å klappe for. Du mener sikkert godt, men å gå rundt med så store skylapper at man faktisk er villig til å drepe andre levende vesener, får ikke meg til å donere bort smileyer. Hvem er du, liksom? Hvem er dine bikkjer? Hva gir deg retten til å i det hele tatt ha slike holdninger?

Det kan være sunt å ha et litt mindre egoistisk syn på ting. Jeg skjønner at DINE hunder betyr mye for deg og at DU er glad i dem, men det er ingen som bryr seg mer om dette enn akkurat deg. Og det er i hvert fall ingen som godtar at du rettferdiggjør skade eller drap av andres firbente fordi DU er så GLAD i hundene DINE.

Igjen, du mener sikkert godt, men jeg synes dette var litt for "kult" til å være spiselig. Jeg er klar over at jeg setter ting på spissen, men jeg føler vel at dette var et stikk til TS og andre som kanskje ikke deler din holdning. Fyren som sparket hunden til trådstarter har sikkert et lignende syn på sitt hundehold og valgte da selvsagt å gå løs på det som ikke var av verdi for han. For hvem gidder vel å bry seg om andre? Livet er for kort til å ta hensyn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 155
  • Created
  • Siste svar

I motsetning til de fleste andre, tydeligvis, synes jeg ikke dette er noe å klappe for. Du mener sikkert godt, men å gå rundt med så store skylapper at man faktisk er villig til å drepe andre levende vesener, får ikke meg til å donere bort smileyer. Hvem er du, liksom? Hvem er dine bikkjer? Hva gir deg retten til å i det hele tatt ha slike holdninger?

Det kan være sunt å ha et litt mindre egoistisk syn på ting. Jeg skjønner at DINE hunder betyr mye for deg og at DU er glad i dem, men det er ingen som bryr seg mer om dette enn akkurat deg. Og det er i hvert fall ingen som godtar at du rettferdiggjør skade eller drap av andres firbente fordi DU er så GLAD i hundene DINE.

Igjen, du mener sikkert godt, men jeg synes dette var litt for "kult" til å være spiselig. Jeg er klar over at jeg setter ting på spissen, men jeg føler vel at dette var et stikk til TS og andre som kanskje ikke deler din holdning. Fyren som sparket hunden til trådstarter har sikkert et lignende syn på sitt hundehold og valgte da selvsagt å gå løs på det som ikke var av verdi for han. For hvem gidder vel å bry seg om andre? Livet er for kort til å ta hensyn...

Signerer denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si min mening da :aww: Jeg har en hund som er litt usikker av seg og kan knurre på andre hunder om de ypper for mye, og det kan også høres stygt ut. For en med en unghund, så ja kan vel det skremme de litt, men jeg hadde blitt skikkelig pissed om noen SPARKET hunden min pga det. Antakeligvis hadde jeg vel fått en ennå mer usikker hund av det. Nå er det vanskelig å si HVA som skjedde i den situasjonen vi bare har fortalt om. Om det var en skikkelig slåsskamp eller hva dette var.

Men nei, jeg syns ikke man skal sparke en annen hund så lenge det ikke er blodig alvor (for å overdrive litt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto og så på og jeg menner dette ikke var alvorlig nok til å sparke Jatzy. hadde blodet begynnt å rende hadde jeg skjønt det.

Jeg synes personlig det er alt for seint å gripe inn når blodet først renner... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig det er alt for seint å gripe inn når blodet først renner... :rolleyes2:

Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg mente:P

Jeg hadde brytt inn hadde jeg sett det kom til å bli blod, og hundene hadde bitt tak i hverandre:P

Men jeg hadde prøvd andre metoder før et spark, ivertfall når jeg menner dette bare var knuffing for ingen av dem bet seg fast I hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde sparket en angripende hund om nødvendig.

Men det er ikke sikkert dette var en slik situasjon, og jeg mener at det er ganske mange situasjoner hvor det er helt unødvendig å sparke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg mente:P

Nå er ikke jeg tankeleser og må forholde meg til det du skrev:

hadde blodet begynnt å rende hadde jeg skjønt det

... og det kan vel ikke tolkes på så mange andre måter? Bare for å spikke fliser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde sparket en angripende hund om nødvendig.

Men det er ikke sikkert dette var en slik situasjon, og jeg mener at det er ganske mange situasjoner hvor det er helt unødvendig å sparke også.

Jeg hadde også sparket en angripende hund om nødvendig.

Men jeg menner det ikke var nødvendig i denne saken.

Man må jo se ann situasjonen litt.

Ikke bare begynde å hylle også sparke.

Det eneste som hjalp i denne situasjonen var at hver hundeeier tok tak i sin hund og stoppet den, Hvorfor ikke bare gjøre det med en gang?, i steden for å bare hylle å sparke først? Det fungert tydelig vis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde sparket en angripende hund om nødvendig.

Men det er ikke sikkert dette var en slik situasjon, og jeg mener at det er ganske mange situasjoner hvor det er helt unødvendig å sparke også.

Signerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg tankeleser og må forholde meg til det du skrev:

... og det kan vel ikke tolkes på så mange andre måter? Bare for å spikke fliser...

Du får tolke hva du vil så mye du vil. Men jeg skrev hva jeg mente ser ikke noe behov for å gjenta det...

Du får bla opp og lese en gang til om du har så vanskelig for å skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tolke hva du vil så mye du vil. Men jeg skrev hva jeg mente ser ikke noe behov for å gjenta det...

Du får bla opp og lese en gang til om du har så vanskelig for å skjønne det.

Det er ufattelig mye enklere å stå på sidelinja og si og mene masse rart, enn å stå der når det er ens egen hund som blir banka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ufattelig mye enklere å stå på sidelinja og si og mene masse rart, enn å stå der når det er ens egen hund som blir banka.

Jeg er samboeren til ida og Jatzy er vår hund.

Tror utmerket godt jeg vet hvordan det føles:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er samboeren til ida og Jatzy er vår hund.

Tror utmerket godt jeg vet hvordan det føles:P

Kan ikke holde styr på hvem som bor med hvem. Men selvfølgelig mener du jo da at det ikke var grunn nok til at den andre tuppa til bikkja deres. Men det gjorde tydeligvis den andre hundeeieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tolke hva du vil så mye du vil. Men jeg skrev hva jeg mente ser ikke noe behov for å gjenta det...

Du får bla opp og lese en gang til om du har så vanskelig for å skjønne det.

Jeg leste hva du skrev, jeg tolket ingenting jeg - og du skrev nettopp at du ikke hadde grepet inn før det var blod. Ikke så mye å tolke der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste hva du skrev, jeg tolket ingenting jeg - og du skrev nettopp at du ikke hadde grepet inn før det var blod. Ikke så mye å tolke der...

Hadde jeg sett antydning til Blod selvfølgelig hadde jeg gjort noe for å stoppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg mente:P

Jeg hadde brytt inn hadde jeg sett det kom til å bli blod, og hundene hadde bitt tak i hverandre:P

Men jeg hadde prøvd andre metoder før et spark, ivertfall når jeg menner dette bare var knuffing for ingen av dem bet seg fast I hverandre...

Hvorfor må det gå så langt at de biter seg fast i hverandre før eieren gidder å få ræva i gir og skille bikkjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var TO eiere til stede som ikke klarte å se at sin egen hund begynte å koke og stoppet det hele før den andre hundeieren sparket??

Jeg sto med valpen i handa ikke mye jeg kunne fått gjort når jeg holdt hann. blander ikke hann inn i slikt, det tror jeg du også skjønner.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det gå så langt at de biter seg fast i hverandre før eieren gidder å få ræva i gir og skille bikkjene?

Er jo ikke en ordentlig sloss kamp før de biter seg fast i hverandre, jeg menner de kan ordne opp selv til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hadde jeg sett antydning til Blod selvfølgelig hadde jeg gjort noe for å stoppe det.

Håper du vet at de fleste hundebitt ikke blør da det for det meste er knusing av vev og indreblødninger. Veldig få hunder faktisk blør etter å ha blitt bitt av en annen hund. Og sårskader oppdages gjerne ikke før opp til flere timer etterpå.

Anngående det å sette på plass en unghund. En voksen hund som har en normalt atferd gir korte beskjeder og har ikke noe med å holde en hund nede eller "skremme" den litt ekstra. Det hører ikke hjemme noen sted.

Hundene mine får faktisk ikke lov til å ta avgjørelser på hvem som skal settes fysisk på plass de. Kroppsspråk er lov, knurring er lov, men all form for korekser utover det så er det "******* på jord" fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du vet at de fleste hundebitt ikke blør da det for det meste er knusing av vev og indreblødninger. Veldig få hunder faktisk blør etter å ha blitt bitt av en annen hund. Og sårskader oppdages gjerne ikke før opp til flere timer etterpå.

Anngående det å sette på plass en unghund. En voksen hund som har en normalt atferd gir korte beskjeder og har ikke noe med å holde en hund nede eller "skremme" den litt ekstra. Det hører ikke hjemme noen sted.

Hundene mine får faktisk ikke lov til å ta avgjørelser på hvem som skal settes fysisk på plass de. Kroppsspråk er lov, knurring er lov, men all form for korekser utover det så er det "******* på jord" fra meg.

Nå har ikke Jatzy holdt nede noen hund som jeg vet om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok reagert likt trådstarter i etterkant. Angret på at jeg ikke stoppet situasjonen tidligere før det eskalerte. Men igjen så er det vanskelig å si noe konkret fordi sonen ikke var til stede da det skjedde. Jeg derimot hadde ikke godtatt et spark på min hund, hvis de bare drev med knuffing og kjefting på hverandre. I tillegg, hvis denne personen er utdannet instruktør så regner jeg med at personen er litt i overkant interessert i hund og burde kunne skille mellom kjefting og slosskamp mellom hundene. Men igjen, vi vet ikke hvor ille det var. Og de fleste her inne vet hva som menes mellom forskjellen på knuffing og slossing.

Men, jeg hadde nok også reagert med et spark mot en fremmed hund om min egen sto i såpass fare for å bli skambitt eller skadd så ille at det endte med veterinærbesøk. At noen kunne sparke hunder som måler styrke (les: IKKE slossing, men litt kjefting osv) er for meg ufårståelig. Da fjerner man heller hundene på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

I dag var vi ute med en som vi kjenner godt. Min hund har kjent dems hund fra den var valp, den er 1 år nå, tispe. De har lekt endel før, og er og har alltid vært gode venner uten noe tullball. I dag var det ikke sånn. Vi hadde trent litt sammen først, og etter det fant vi ut at vi skulle la hunden leke litt sammen løse. Jeg har selv fortalt personen at min tispe er usikker ovenfor andre hunder da hu har blitt tatt av en annen hund tidligere. Hu kan da virke voldsom og dominant, det er mye lyd i henne når hun leker.. Men så leker hun som aussier flest, veldig in your face på en måte.

Nå har ikke Jatzy holdt nede noen hund som jeg vet om...

Etter som en typisk Aussie er veldig "bompete" og uhøfelig, og utifra den beskrivelsen gitt om atferden av hundene deres med voldsomt og dominant, så opplever nok fort den motsatte hunden at den blir holdt nede. Når jeg skriver "holdt nede" så mener jeg ikke at hunden fysisk holder den nede, men all atferd tilsier at den prøver dominere den o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er forskjellige, vi reagerer forskjellig. Noen mener at bikkjene skal ordne opp selv, mens andre mener de ikke skal trenge det. Noen vurderer et "situasjon" slik og andre vurderer den sånn. Jeg fjerner bikkjene mine med en gang det blir antydning til bråk - de erfaringene skal de rett og slett ikke få. Desverre så har den ene her slik erfaring, med det resultatet at hun er usikker og er snar til å "varsle". Dette er resultatet av at hun ble flydd på som ung. Hadde jeg visst resultatet så skal jeg love deg at jeg hadde pælma til den hunden den gangen jeg også, selv om det ikke var blod synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...