Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min ble sparket !


Red Merle

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Jeg kjenner jeg blir litt matt.

1. Man har ei voksen tispe som er usikker på andre hunder hun ikke kjenner som følge av at hun ble angrepet en gang.

2. Tross punkt 1 mener TS at det er helt ok at hunder får gjøre opp selv.

???

Jeg håper TS selv ser hva som er feil med dette bildet.

Du har en usikker hund som du mener skal ordne opp i egne problemer/konflikter - når det den egentlig trenger er at du som eiersom går inn å tar ansvar og styrer og gir klar beskjed om at du har kontroll og at hunden IKKE trenger å ta egne avgjørelser. Du lar ting utarte seg tross stirring og litt tilløp til ufin oppførsel og så blir du sur fordi den andre hundens eier - NÅR konflikten er ett faktum - går inn å tupper til din hund?

Eieren av unghunden har tydeligvis og heldigvis for unghunden en helt annen oppfattelse enn deg av hva som er ok og ikke. Eier til unghunden ønsker IKKE at unghunden skal få samme dårlige opplevelse med andre hunder som din har - dvs. h*n ønsker ikke at den skal vokse opp å gå å være usikker på andre hunder slik din er. I settingen hvor da din hund synes det var på tide å bli ordentlig muggen så går da eier av unghunden inn å "redder" sin hund. Jeg ville gjort det samme om det var min unghund. Unghunder trenger ikke sånne erfaringer - punktum.

Du hevder at du ikke rakk å reagere - dette sammenfaller svært dårlig med din holdning om at du mener hunder skal ordne opp selv - folk som har den holdningen er skjelden rede til å reagere på slossing før det har gått for langt. Godt du våkna når den andre eieren tuppa til din hund. Og det er tydelig at du ikke reagerte på slossingen, men på den andre hundeeiers reaksjon.

Jeg er enig med deg Yatzy, jeg synes IKKE det er greit å sparke en hund for så lite. Å sparke er liksom siste alternativ dersom ingenting annet funker for å få skillt hundene. Jeg skjønner godt at du er lei deg, det kan umulig være morsomt å se at hunden sin har smerter etter å ha blitt sparket. :hmm:

Definer det jeg har uthevet er du grei!

For hvis du seriøst mener at det er ok at unghunder får dritdårlige opplevelser med andre hunder så er det bare veldig veldig trist.

Jeg har gjennom 20 år med hund ennå tilgode å ha en hund som sloss (som jeg har hatt fra den var valp). Mine hunder har alltid unngått konflikter som best de kan. De har aldri vært i slosskamp. Grunnen til det er etter min mening enkel - jeg tar ansvar, mine hunder får ikke lov til å være ufine, de lærer fra dag 1 at jeg det er jeg som går i front og at jeg vil beskytte de uansett hva som skjer. I den sårbare unghundperioden så er jeg smart nok til å holde de unna drittbikkjer - men om jeg skulle bomme og treffe på en slik en så er jeg overhodet ikke i tvil om hva jeg ville gjort - jeg ville gjort alt som stod i min makt for å beskytte min hund og ja - jeg ville sparket og jeg ville sparket hardt og jeg ville sparka hardt FØR det ble alvor.

Nei, generelt sett er det ikke ok å sparke hunder - men om det står om å beskytte MIN hund fra en dårlig opplevelse så ville jeg sparket lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 155
  • Created
  • Siste svar

Var da voldsomt da.

Har jeg sagt at folk her er dyremisshandlere ? Eller føler folk seg truffet? det er da ikke meninga. Og man må da få lov til å si at 'nei jeg liker ikke at hunden min ble sparket'.

Valgte litt tilfeldige innlegg å sitere her. Ser lenger opp at du av en eller annen grunn ikke ønsker svar fra gamle travere, så da kommer kanskje ikke vi antikviteter som må blåses støv av med i betraktningen. Vel, det er aldri noe kult å søke støtte og oppleve at man kanskje får litt kritikk, eller blir realitetsorientert i steden. Men slik er sonen, man får ikke alltid det man vil, men ofte det man trenger. Det er jo kjempefint, for det er slik man lærer. Men altså, den som går i forsvar og dermed viser at hun føler seg truffet, er deg, så slik er det med den saken. Nok OT.

Derfor lar jeg skjelden mine hunder omgåes hunder utenfor egen flokk. Derfor har jeg lite sans for stillestående frislepp. Selv mine hunder i mellom, stoppes alle tendenser til drittbikkjeatferd. Tollermammaen får ikke lov til å rævdilte etter dattera si bare for å finne en anledning til å kjefte på henne. Dattera får ikke lov til å snappe etter grekern i forbifarten, bare fordi hun føler for det, osv. Alt tull, eller opptakt til tull ordnes opp i av meg. Hundene har ingenting med i å ordne opp i noe som helst. Hvorfor i all verden skulle de det? Som du sier selv, så holder det som regel med et advarende kremt, eller en avledende manøver, så er de på et nytt spor.

Hvorfor tilrettelegge for situasjoner som den du opplevde? Kanskje du har lært noe til neste gang.

Det var forresten ikke så lite at hunden din sloss og siden du hadde den voksne hunden, hadde du det største ansvaret. I dèt din hund ble ufin, eller unghunden oppførte seg slik at du visste at din hund kanskje kunne komme til å reagere, skulle du ha avbrutt samværet. Hunden din ble sparka fordi du ikke tok ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så synes jeg du skal ta det til deg mye av det som skrives her, i stede bare for å sitte å sutre over hva som har skjedd. Det virker som om du prøver å få dette til handle om brudd på dyrevernsloven, og avskrive deg skyld selv. Det er din hund som er problemet her vel egentlig, og den eldste, og jeg skjønner godt at eieren av unghunden ønsket å forsvare sin hund mot den. Slosskamper er aldri hyggelige, de løser seg sjeldent opp selv (edit: mener at de ikke "gjør opp seg i mellom") og det blir fort skader av det.

Hvordan vi reagerer er forskjellig. Noen gjør faktisk noe, selv om man kanskje tar litt hardt i når man blir redd. Andre blir bare stående der, som du tydeligvis gjorde. I og med at du har en hund som tydelig har problem med andre hunder, så er vel ikke dette frislipp greiene den beste måten å få de til å bli bedre på det området. Ofte gjør det vondt verre, og det har lett for å ende opp i krangler på en eller annen måte.

Det handler ikke om at man er for vold mot dyr overhode, eller at vi liker at hundene våre blir sparket. Det handler om at mange av oss forstår at eiere går inn for å fjerne en udregelig bikkje fra unghunden sin. Og siden din hund visstnok er så lydig at den stopper på en liten kommando, skulle du ha vært MYE tidligere inne og sagt i fra at den skulle gi seg. Det er ikke den andre hundens skyld at din hund ikke kan oppføre seg skikkelig blandt andre hunder, så hvorfor skal det gå utover den da?

Om dette "setter hunden din tilbake" eller ikke, kommer nok an på hva du kommer til å gjøre videre. Om du fortsetter med slike frislipp, den sannsyneligheten for at det kommer til krangler er stor, så vil det ta lengre tid, evt ikke løse seg overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sparket både egen og andres hund, jeg. Det er noe man noen ganger må gjøre, og jeg sparker heller en hund enn å stikke hendene inn i en risikosone. Jeg har sparka hest også, gjør det meg til et enda verre menneske??

Så når MÅ man? Det varierer fra situsjon til situasjon, enkelte ganger har jeg nok vært for snar, andre ganger har jeg definitivt vært for sen. Nå har jeg en hund som pga størrelsen sin kan takle det aller meste fra grisegutter, redde "tøffinger", sure damer osv, og som alltid har et blikk på mamman sin; kommer det hjelp eller skal jeg stikke?? Det kommer alltid hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Min første refleks er alltid å sparke om noen barker sammen, litt eller mye spiller ingen rolle. Jeg har sett 3 personer som mangler fingrer pga de var så dumme at de skulle skille voksene hunder som sloss med nevene, da sine egene hunder.. Det er grunn nok til å sparke for min del.

Jeg har også skilt litt for mange blodige bulker til å stå å se på starten og vente til det ender hos veterinær med oppflærret hals, mangel av ører, knekte tenner osv

Jeg har vel sparket alle mine hunder ved ett eller annet tidspunkt pga ufinhet, og jeg har sparket andre sine hunder som har vært ufine. (legg merke til ufine, ikke slosskamp). Om jeg husker rett så har jeg vel nappa til de fleste hunder av de som er rundt meg ved ett eller annet tidspunkt om jeg ser de begynner å bygge seg, og jeg forventer at andre som ser det før meg som jeg går tur med gjør det samme.

Stillestående frislipp er faktisk punkt 1 for å oppnå slosskamp!

Jeg er aldri deltager av stillestående frislipp, det er å spørre om bråk.

En ting jeg lurer på er om du har vært til veterinær med hunden din om den er så preget etter slosskamp og ett spark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper personen handlet på instinkt. De gangene hunden min har havnet i slosskamper med andre hunder, uansett årsak så reagerer jeg uten å tenke noe særlig over det. Jeg hadde gjort alt for å skille hundene, om jeg så følte det var å sparke. Det blir for dumt å diskutere denne saken her, for man måtte nok vært der for å vite hvordan man selv hadde reagert og hva man syns er ok i den situasjonen.

Nå har jeg en liten hund som gjør lite skade på meg om jeg stepper inn mellom dem, og hundene hun har kommet i slosskamper med har heller ikke vært noe særlig større. Da har jeg bare skilt de fra hverandre og løftet min hund opp. Men jeg reagerer ofte med å ta mest i den andre hunden. Dette har sikkert mye med det Labbis sier på første siden at man kjenner sin egen hund og føler man dermed har bedre kontroll over den.

Så ja, jeg kunne sparket hunden for "så lite" om jeg følte det var nødvendig. Men som sagt, jeg bare handler uten å tenke stort i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, synes nå dene tråden ble veldig persinelig å nesten litt ufin jeg...prøv heller me positiv kritikk en å rotte dere sammen mon yatzi...

Dere som synes d er "ok" å sparke, tror dere ikke at bikkjene kan bli agresive mot andre hundeeiere i tilegg til andre hunder da? D tror jeg! I mine øyner er d IKKE lov til å legge hand på hunden før det er ALVOR. Man sparker ikke ei bikkje bare for at di måler krefter synes jeg...å hadde noen sparka gutten min uten at sitvasjonen tilsa d hadde personen åsså fått høre d å tror jeg hadde vært frista å tuppe personen i ræva for bikkja mi da! Men det er meg, å hunder er dyr så litt "bølling" er d no som regel i leken, i allefall me di rasene jeg har hatt er d mye lyd å lite handlig "tenner" ofte for det er bare slik di leker, å da er d rettåslett feil å sparke hunden for at den komuniserer å leker på sin måte! Forstås jeg er enig at stirrekonkuranser å slikt ikke skal tilates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også sparket. Hvorvidt det var nødvendig er an på øyet som ser.

Når det gjelder å forsvare mine egne hunder, så tyr jeg til de midler JEG ser på som nødvendig. Om andre er uenige, synd for dem.

Mine hunder, mitt ansvar. Andres hunder, andres ansvar. Hvis andre ikke reagerer gjør jeg det.

Om mine hunder hadde blitt sparket hadde jeg sikkert hatt det like vondt som deg, ingen liker vel å se hundene sine bli påført smerte. På den andre siden, en skikkelig slosskamp er heller ikke noe jeg vil se hundene mine være med på. Tro du meg, skader etter slosskamp er mye værre.

Sånn for å ha sagt det, jeg unngår slike stillestående frislipp, for stor risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som synes d er "ok" å sparke, tror dere ikke at bikkjene kan bli agresive mot andre hundeeiere i tilegg til andre hunder da? D tror jeg! I mine øyner er d IKKE lov til å legge hand på hunden før det er ALVOR. Man sparker ikke ei bikkje bare for at di måler krefter synes jeg...å hadde noen sparka gutten min uten at sitvasjonen tilsa d hadde personen åsså fått høre d å tror jeg hadde vært frista å tuppe personen i ræva for bikkja mi da! Men det er meg, å hunder er dyr så litt "bølling" er d no som regel i leken, i allefall me di rasene jeg har hatt er d mye lyd å lite handlig "tenner" ofte for det er bare slik di leker, å da er d rettåslett feil å sparke hunden for at den komuniserer å leker på sin måte! Forstås jeg er enig at stirrekonkuranser å slikt ikke skal tilates.

Kanskje du skal lese svarene en gang til? Det er da ikke snakk om å sparke unødig men for å fjerne en hund fra en annen.

Forøvrig er jeg enig med de fleste her, og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man driver og skal ha voksne hunder til å "leke" med hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med h*n :). Og personen var ikke ute etter å skade hunden min, hadde han vært det hadde saken vært en annen.

Det jeg liksom lurte på med hele tråden er om det er greit å sparke hunden for så lite? ja ting kunne vært gjort annerledes, selvsagt. Hvem sin feil som er hva har ikke så mye å si. Jeg ble bare sjokkert over å se min egen hund sparket, men mulig jeg tror for godt om hundeiere da. For JEG synes ikke noe om å sparke hunder hvis ikke det er høyst nødvendig, og det var det jo ikke.

Men når syns du det er høyst nødvendig? Jeg vil veldig gjerne at du svarer meg på det, for jeg er oppriktig interessert i å vite hva du syns alternativene var i denne situasjonen. Vi som har sett noen slosskamper vet at det å stikke hendene inn mellom to hunder som sloss er direkte idiotisk. Vi vet også at hunder ikke "ordner opp selv", SPESIELT ikke når den ene hunden er en usikker, voksen hund, og kommer ut av det med en god opplevelse. Vi vet også at slike småkrangler med mye brøling veldig fort utarter seg til en voldelig situasjon, og da er det ti ganger vanskeligere å skille dyrene. Og er du uheldig da kommer du hjem med en hund med et avrevet øre, og jeg vil tippe det er "litt" værre enn et spark i en kroppsdel uten organer som tar skade av det. Vi vet også at det ikke nytter å ta hundene i nakkeskinnet og dra de fra hverandre; da kan du 1) bli bitt, 2) du er avhengig av at noen tar den andre hunden også, hvis ikke gjør du bare hunden din hjelpesløs i en situasjon den må forsvare seg, og 3) som oftest hisser du opp hundene enda mer og de biter tak i hverandre for å ikke bli skilt. Dessverre(?) er det slik at et velplassert spark er det mest effektive. Jeg syns du skal se litt på hva alternativene er, og tenke over at situasjonen ganske fort kunne ha utartet seg til noe værre. Da er det for sent å reagere, hvis du er så redd for at hunden din skal få en negativ erfaring og ikke få vondt.

Nei det er overhodet ikke noe særlig. Mulig jeg er overdrevent knyttet til min hunder, for jeg er enormt glade i de. Og å se de ble påført smerte er nærmest uutholdelig for meg. Jeg kan jo ikke gjøre noe med med dette i etterkant, annet enn å ikke la henne leke med andre hunder enn de vi kjenner fra før, eller kanskje ikke dem heller. For jeg vet jo ikke om fler folk har hjerte til å sparke eller ikke. Jeg unner ingen å se sin egen hund sparket, og jeg unner heller ingen hund å bli sparket. Men det er meg.

Og jeg unner ikke noen hunder å havne i en slosskamp. Jeg vil ikke stå og se på at mine hunder gir eller får juling. Og det spiller ingen rolle om "begge hundene er med på det" - poenget er at to hunder sloss og de må skilles. Og har du skilt noen hunder før, noe du sikkert ikke har gjort så mye av hvis du har holdningen med at hunder ordner opp selv, så vet du hva som funker og hva som ikke funker.

Dere som synes d er "ok" å sparke, tror dere ikke at bikkjene kan bli agresive mot andre hundeeiere i tilegg til andre hunder da? D tror jeg! I mine øyner er d IKKE lov til å legge hand på hunden før det er ALVOR. Man sparker ikke ei bikkje bare for at di måler krefter synes jeg...å hadde noen sparka gutten min uten at sitvasjonen tilsa d hadde personen åsså fått høre d å tror jeg hadde vært frista å tuppe personen i ræva for bikkja mi da! Men det er meg, å hunder er dyr så litt "bølling" er d no som regel i leken, i allefall me di rasene jeg har hatt er d mye lyd å lite handlig "tenner" ofte for det er bare slik di leker, å da er d ttåslett feil å sparke hunden for at den komuniserer å leker på sin måte! Forstås jeg er enig at stirrekonkuranser å slikt ikke skal tilates.

Jeg tror nok TS og den andre hundeeieren ser forskjell på to hunder som leker med lyd og hunder som har en konflikt. Og nei, jeg vet om mange hunder som har fått seg en tupp eller to i slike situasjoner, og har du en normalt oppegående hund, så assosierer den selvfølgelig ikke dette med andre mennesker. Gjør den det, så er det noe som skurrer og hunden har det kanskje ikke så bra i dette samfunnet. Og en hund får nok en værre opplevelse med andre hunder dersom den deltar i en slosskamp enn dersom den får seg et spark i siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, synes nå dene tråden ble veldig persinelig å nesten litt ufin jeg...prøv heller me positiv kritikk en å rotte dere sammen mon yatzi...

Dere som synes d er "ok" å sparke, tror dere ikke at bikkjene kan bli agresive mot andre hundeeiere i tilegg til andre hunder da? D tror jeg! I mine øyner er d IKKE lov til å legge hand på hunden før det er ALVOR. Man sparker ikke ei bikkje bare for at di måler krefter synes jeg...å hadde noen sparka gutten min uten at sitvasjonen tilsa d hadde personen åsså fått høre d å tror jeg hadde vært frista å tuppe personen i ræva for bikkja mi da! Men det er meg, å hunder er dyr så litt "bølling" er d no som regel i leken, i allefall me di rasene jeg har hatt er d mye lyd å lite handlig "tenner" ofte for det er bare slik di leker, å da er d rettåslett feil å sparke hunden for at den komuniserer å leker på sin måte! Forstås jeg er enig at stirrekonkuranser å slikt ikke skal tilates.

Synd at du opplever andres synspunkter som ufine. Uansett hva andre hadde svart, ville jeg svart som jeg gjorde og da kan man vel ikke si at det er å rotte seg sammen.

Hva er "å måle krefter"? Hva er "litt bølling"? Ser du har en rottweiler. Hadde din hund "målt krefter" og "bølla litt" med min 12 kilos hanne som helst ikke vil bølle i det hele tatt, hadde jeg blitt rimelig fra meg. Skal ikke si jeg hadde sparket din hund, men jeg skal slett ikke si at jeg ikke hadde gjort det, heller.

De aller fleste av oss vet forskjell på lek med lyd og alvor med lyd. TS beskrev en situasjon som var rimelig anspent i utgangspunktet. Hun lot være å blande seg "fordi hun syns hundene skal ordne opp selv" og plutselig ble det skikkelig alvor og det gjaldt å handle raskt. TS la jo ikke skjul på at hun hadde fått flere advarsler (knurring, tydelig demping, stirring) om at dette var utrivelig for både den ene og den andre hunden og det er meg ubegripelig hvordan hun kan bebreide noen andre enn seg selv at det gikk som det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på grunnlag av at min hund ble sparket, så lurer jo på, strider ikke det litt i mot loven? Er det LOV til å sparke en hund i det hele tatt?

Klart det er det, går under nødverge. For å unngå skade på seg selv eller dyret.

Syns det meste er sagt her jeg. Jeg sparker også om jeg føler det er nødvendig. Håper det går bra med Yatzy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nei det er overhodet ikke noe særlig. Mulig jeg er overdrevent knyttet til min hunder, for jeg er enormt glade i de. Og å se de ble påført smerte er nærmest uutholdelig for meg. Jeg kan jo ikke gjøre noe med med dette i etterkant, annet enn å ikke la henne leke med andre hunder enn de vi kjenner fra før, eller kanskje ikke dem heller. For jeg vet jo ikke om fler folk har hjerte til å sparke eller ikke. Jeg unner ingen å se sin egen hund sparket, og jeg unner heller ingen hund å bli sparket. Men det er meg.

Jeg kan garantere deg at samtlige som har svart i tråden her har samme om ikke ett endre bedre og tettere forhold til våre hunder.

Personlig er jeg villig til å gå svært langt for å beskytte mine hunder fra uheldige opplevelser, og for å forhindre at de blir påført skade (som innbefatter smerter) fra andre hunder. Og ja - jeg sier svært langt, for om jeg må så er jeg villig til å slå, denge og sparke med det jeg måtte ha for hånden om alternativet var at en av mine hunder skulle bli skadet i slosskamp. SÅ glad er jeg i mine hunder - jeg ville aldri noensinne latt noen av mine hunder stikken slik at andre hunder fikk anledning til å skade de. Og ja - jeg tror faktisk jeg til og med kunne drept en annen hund for å forsvare mine egne. DET er hvor mye MINE hunder betyr for meg.

Mine hunder har tillit til meg - 100% tillit. Og den vil jeg så langt som mulig ikke svikte. For JEG er glad i hundene mine nemlig, og jeg vil ikke at de skal oppleve noe vondt og ubehagelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere deg at samtlige som har svart i tråden her har samme om ikke ett endre bedre og tettere forhold til våre hunder.

Personlig er jeg villig til å gå svært langt for å beskytte mine hunder fra uheldige opplevelser, og for å forhindre at de blir påført skade (som innbefatter smerter) fra andre hunder. Og ja - jeg sier svært langt, for om jeg må så er jeg villig til å slå, denge og sparke med det jeg måtte ha for hånden om alternativet var at en av mine hunder skulle bli skadet i slosskamp. SÅ glad er jeg i mine hunder - jeg ville aldri noensinne latt noen av mine hunder stikken slik at andre hunder fikk anledning til å skade de. Og ja - jeg tror faktisk jeg til og med kunne drept en annen hund for å forsvare mine egne. DET er hvor mye MINE hunder betyr for meg.

Mine hunder har tillit til meg - 100% tillit. Og den vil jeg så langt som mulig ikke svikte. For JEG er glad i hundene mine nemlig, og jeg vil ikke at de skal oppleve noe vondt og ubehagelig!

Nemlig! :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sparka min egen hund og hivd en annen bort etter nakkeskinnet, jeg driter i hvem jeg får tak i, så lenge jeg får tak i en eller annen. Så det var kun tilfeldigheter at jeg sparka min egen og heiv den andre, kunne godt vært omvendt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere deg at samtlige som har svart i tråden her har samme om ikke ett endre bedre og tettere forhold til våre hunder.

Personlig er jeg villig til å gå svært langt for å beskytte mine hunder fra uheldige opplevelser, og for å forhindre at de blir påført skade (som innbefatter smerter) fra andre hunder. Og ja - jeg sier svært langt, for om jeg må så er jeg villig til å slå, denge og sparke med det jeg måtte ha for hånden om alternativet var at en av mine hunder skulle bli skadet i slosskamp. SÅ glad er jeg i mine hunder - jeg ville aldri noensinne latt noen av mine hunder stikken slik at andre hunder fikk anledning til å skade de. Og ja - jeg tror faktisk jeg til og med kunne drept en annen hund for å forsvare mine egne. DET er hvor mye MINE hunder betyr for meg.

Mine hunder har tillit til meg - 100% tillit. Og den vil jeg så langt som mulig ikke svikte. For JEG er glad i hundene mine nemlig, og jeg vil ikke at de skal oppleve noe vondt og ubehagelig!

Signeres på det sterkeste. JEG kommer alltid til å forsvare mine hunder også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Hun som hadde den andre hunden kunne aldeles ikke vite at du fikk stoppet alt med kommando. Har du noen gang sett en skikkelig slosskamp? Har man sett det en gang, vil man unngå det for alt det er verdt senere. Om det innebærer sparking, dytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere deg at samtlige som har svart i tråden her har samme om ikke ett endre bedre og tettere forhold til våre hunder.

Personlig er jeg villig til å gå svært langt for å beskytte mine hunder fra uheldige opplevelser, og for å forhindre at de blir påført skade (som innbefatter smerter) fra andre hunder. Og ja - jeg sier svært langt, for om jeg må så er jeg villig til å slå, denge og sparke med det jeg måtte ha for hånden om alternativet var at en av mine hunder skulle bli skadet i slosskamp. SÅ glad er jeg i mine hunder - jeg ville aldri noensinne latt noen av mine hunder stikken slik at andre hunder fikk anledning til å skade de. Og ja - jeg tror faktisk jeg til og med kunne drept en annen hund for å forsvare mine egne. DET er hvor mye MINE hunder betyr for meg.

Mine hunder har tillit til meg - 100% tillit. Og den vil jeg så langt som mulig ikke svikte. For JEG er glad i hundene mine nemlig, og jeg vil ikke at de skal oppleve noe vondt og ubehagelig!

Som om jeg skulle skrevet det selv, helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en hundeeier som sparket. Dette trenger ikke ha noen sammenheng med at personen er instruktør. Instruktør er man når man holder kurs og da er det viktig å representere gode og gjennomtenkte holdninger. På fritiden må man få lov til å være vanlig hundeeier som passer på sin egen hund...

Jeg også har måttet ty til å sparke hunder under slosskamp. Det bør jo unngås siden man kan skade hunden om man treffer feil, men mange ganger er dette MYE bedre enn at hundene får gjøre opp på egenhånd - alt kommer an på situasjonen.

Og som tidligere presisert - det handler ikke om hvem sin hund som angrep først eller hvem sin hund man sparker. Man prøver å stoppe en slosskamp som kan blir stygg! Jeg ville sparket den hunden som holder fast den andre, for å få den til å slippe så man kan skille av hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal lese svarene en gang til? Det er da ikke snakk om å sparke unødig men for å fjerne en hund fra en annen.

Forøvrig er jeg enig med de fleste her, og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man driver og skal ha voksne hunder til å "leke" med hverandre...

Har lest igjenna nøye før jeg skreiv, å synes at d virker som mange ser d som greit å sparke ei bikkje bare di bøller litt. Å da synes jeg e er unødvendig å sparke! Men er også enig i at vist d e fare for helsa å liv må man ta di grep som trengs, å er å enig i d du sier at hvorfor slippe voiksne hunder får å "leke" siden di mest sansynelig vis bare bynner å måle krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at du opplever andres synspunkter som ufine. Uansett hva andre hadde svart, ville jeg svart som jeg gjorde og da kan man vel ikke si at det er å rotte seg sammen.

Hva er "å måle krefter"? Hva er "litt bølling"? Ser du har en rottweiler. Hadde din hund "målt krefter" og "bølla litt" med min 12 kilos hanne som helst ikke vil bølle i det hele tatt, hadde jeg blitt rimelig fra meg. Skal ikke si jeg hadde sparket din hund, men jeg skal slett ikke si at jeg ikke hadde gjort det, heller.

De aller fleste av oss vet forskjell på lek med lyd og alvor med lyd. TS beskrev en situasjon som var rimelig anspent i utgangspunktet. Hun lot være å blande seg "fordi hun syns hundene skal ordne opp selv" og plutselig ble det skikkelig alvor og det gjaldt å handle raskt. TS la jo ikke skjul på at hun hadde fått flere advarsler (knurring, tydelig demping, stirring) om at dette var utrivelig for både den ene og den andre hunden og det er meg ubegripelig hvordan hun kan bebreide noen andre enn seg selv at det gikk som det gikk.

Synes bare d blei litt mye fy skam på deg til TS, å noen få virket litt ufin i svarene (det var ikke mange eller alle)men klart man skal si meninga si, er bare måten d blir sagt på :)

Med å måle krefter å bølle mener jeg å bruke siden til å dytte værandre, "bokse" me potene å lage mye lyd som min tidligere boxer å rottis gjør. Men nå ville jeg aldri sloppe min rottis me en hund på 12 kg me tanke på at vist noe skulle skje å man er for seint ute kan utfallet være grusomt. Å min rottis er en voksen omplaserings hund så slipper han generelt ikke løs uten å ha 100% kontroll å vite d ikke er bikkjer i nærheten (å rottisen min har nesten slutta å reagere når vi møter andre huner nå men jeg er fortsatt førevar), mens boxeren jeg hadde før kunne jeg altid ha løs, å han tålte alt fra andre hunder uten å bli voldelig (var en veldig stabil, selsikker å sunn kar) men han lagde mye lyd å bølla mye kroppslig, å hadde noen sparka han for at han lekte på en typpisk boxer måte hadde d ikke blitt akseptert av meg å vedkomede hadde fått høre d! Men er mye større tilhenger av å gå tur sammen me andre hunder en å slippe di å stå å prate mens bikkjene springer rundt får da har man ikke kontroll, å skal man slippe di sammen burde bikkjene kjenne værandre å man burde kanskje snakke om hvprdan man skal gjøre d vist di braker sammen først så man slipper slike ekkle overaskelser!

Men vist sitvasjonen alerede er anspent har begge seg selv å takke,da burde di jo heller gått mere tur sammen me bikkjene så di fikk slutt på tullett før di eventuelt slapp den løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du, Jatzy, slipper bikkjen din med andre hunder i utgangspunktet, i hvert fall ikke unge, uerfarne hunder. Ut i fra det jeg leser i startinnlegget ditt, forstår jeg det sånn at den "in your face"-holdningen til din hund, kan være svært ubehagelig og provoserende for en annen hund. Så hvorfor la dem få herje sammen løse, når du VET at tispen din ikke er helt omgjengelig i alle situasjoner? Nei, da synes jeg ikke så veldig synd på verken deg eller hunden din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere deg at samtlige som har svart i tråden her har samme om ikke ett endre bedre og tettere forhold til våre hunder.

Personlig er jeg villig til å gå svært langt for å beskytte mine hunder fra uheldige opplevelser, og for å forhindre at de blir påført skade (som innbefatter smerter) fra andre hunder. Og ja - jeg sier svært langt, for om jeg må så er jeg villig til å slå, denge og sparke med det jeg måtte ha for hånden om alternativet var at en av mine hunder skulle bli skadet i slosskamp. SÅ glad er jeg i mine hunder - jeg ville aldri noensinne latt noen av mine hunder stikken slik at andre hunder fikk anledning til å skade de. Og ja - jeg tror faktisk jeg til og med kunne drept en annen hund for å forsvare mine egne. DET er hvor mye MINE hunder betyr for meg.

Mine hunder har tillit til meg - 100% tillit. Og den vil jeg så langt som mulig ikke svikte. For JEG er glad i hundene mine nemlig, og jeg vil ikke at de skal oppleve noe vondt og ubehagelig!

:icon_clapping:

Helt enig, jeg har selv fått hunden min sparket, og ja det er et sjokk, men det gikk over med å roe seg ned. Og jeg har selv sparket andre som har løpt på mine. De er alt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sparket annen hund, den smalt inn i min når min var i bånd og den kom løs bort til oss, og Zorba som dette gjelder smeller virkelig tilbake vis det er en annen hannhund kommer for å bølle.

Vis slosskamper skulle skje (ikke enn sånn ordentlig kamp) har jeg og andre hundevenner som regel sprunget bort til kampen/knuffingen og dratt bikkja si i nakkeskinnet evt. halen ut av slosskampen (vis det var dens hund som startet da). Men jeg har aldri opplevd noe "ordentlig" kamp, der de henger fast i hverandre og vanskelig og skille. Når jeg har opplevd kamp er det lettekomflikter slik at det har vært lett og skille de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto og så på og jeg menner dette ikke var alvorlig nok til å sparke Jatzy. hadde blodet begynnt å rende hadde jeg skjønt det.Men det var en liten diskusjon bikkjene imellom, og når en unghund prøver å yppe seg med en voksen hund er det ikke rart den blir satt på plass... Det vet vel de fleste her inne??? Hva vet vel vi bikkjene kan ha gitt signaler til hverandre som vi ikke ser. Og sparker mann en hund så risikerer mann at den sitter i beinet ditt før eller siden. Hadde bikkja flydd på et menneske hadde jeg skjønt at den ble sparket da hadde jeg kunnet gjort det selv.

Men jeg trodde det var normalt at man stoppet sin egen hund jeg før man sparker andres hunder.

Hadde noen sparket min hund tror jeg jeg hadde tuppa til den personen som sparka bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...