Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min ble sparket !


Red Merle

Recommended Posts

Guest Gråtass

Nei, jeg lurer på:

Er det greit å sparke hunder hvis ikke det er høyst nødvendig ?

Hvor klarere enn det kan man spørre? :icon_confused:

Men det finnes det jo ikke noe svar på: Nei det er selvfølgelig ikke greit å sparke hunder hvis det ikke er nødvendig, men hva som oppfattes som nødvendig er jo svært subjektivt fra person til person. Den du gikk på tur med tolket tydeligvis situasjonen anderledes og syntes det var nødvendig. SÅ da blir det jo alltid et definisjonsspørsmål om hvem som tolker en situasjon riktig og i etterpåklokskapens lys er det alltid enklere enn når man står midt oppe i det. Så jeg holder fortsatt fast med mitt svar: At ja, så lenge du ikke stoppet hunden din før turkompisen sparket hunden (jeg antar jo utifra dine innlegg at dette var jo ikke uprovosert ut av det blå)så opplevde nok turkameraten det som nødvendig for å beskytte sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 155
  • Created
  • Siste svar

Jo sant, slosskamp og knøvling er å utøve vold. Men når begge bikkjene er med på det? Hva da?

En slosskamp er når to hunder tar hverandre. Knøvling er når en hund tar en annen.

Skal man løse det med vold? Vold avler vold.. Burde jeg ha sparka den andre hunden da? Så er det 50/50?

Selvsagt avler vold vold. Så når hunder sloss, da sparker folk.

Men, har jeg sagt at jeg ikke tar til meg noe av det som blir skrevet?

Jeg slipper bikkja mi kun med hunder som vi kjenner, men er visst ikke godt nok det. Hun er jo småkrøka, tydeligvis. Uansett hvor småkrøka bikkja mi er, så synes jeg faktisk ikka man skal sparke den. uansett om det er min eller en annens hund, ved mindre det er blodig alvor. Og det var det ikke, hadde det ikke vært for at det ble sparket.

Hvis du ikke liker at folk tar tak i ting når hunden din barker sammen med en annen, så har du jo et par valg. Du kan enten ikke la den leke med andre hunder, eller du kan gå inn og avbryte FØR det blir slosskamp, ELLER så kan du jo gripe inn FØR den andre eieren gjør det. Jeg foreslår alternativ 2 - gå inn og avbryte FØR det blir slosskamp.

Nei, jeg lurer på:

Er det greit å sparke hunder hvis ikke det er høyst nødvendig ?

Hvor klarere enn det kan man spørre? :icon_confused:

Du har vel fått klare svar på dette? Problemet er jo at du ikke er enig med den andre eieren (og oss) i når "høyst nødvendig" er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt personen som sparket hunden din, om hvorfor h*n gjorde det? Slåsskamper er kjipt, og ufint å se på, men de er hunder, og sånt skjer. Og folk reagerer faktisk ganske forskjellig på sånne ting.

Min mor luftet min forrige Dobermann engang, som braket løs med en amstaff som gikk i fleksibånd som løsnet. Hun er, og har aldri vært, spesielt glad i amstaffer hun ikke kjenner, men der og da smalt det i hodet hennes, og hun brukte alskens krefter for å skille to som virkelig gikk inn for å drepe hverandre, mens amstaffeieren bare stod og så på. I teorien vil man jo ikke gjøre sånt, men der og da går man for det som først faller inn i hodet sitt. Hun reagerte heldigvis kjapt nok til at det bare ble et par hull, og ikke noe mer alvorlig.

Jeg synes heller du burde ta det eieren av den andre hunden, jeg ... og spørre hvorfor. Mest sannsynlig tror jeg nok det er av ren refleks, og ikke for å være slem med hunden din.

Jeg har snakket med h*n :). Og personen var ikke ute etter å skade hunden min, hadde han vært det hadde saken vært en annen.

Det jeg liksom lurte på med hele tråden er om det er greit å sparke hunden for så lite? ja ting kunne vært gjort annerledes, selvsagt. Hvem sin feil som er hva har ikke så mye å si. Jeg ble bare sjokkert over å se min egen hund sparket, men mulig jeg tror for godt om hundeiere da. For JEG synes ikke noe om å sparke hunder hvis ikke det er høyst nødvendig, og det var det jo ikke.

En slosskamp er når to hunder tar hverandre. Knøvling er når en hund tar en annen.

Selvsagt avler vold vold. Så når hunder sloss, da sparker folk.

Hvis du ikke liker at folk tar tak i ting når hunden din barker sammen med en annen, så har du jo et par valg. Du kan enten ikke la den leke med andre hunder, eller du kan gå inn og avbryte FØR det blir slosskamp, ELLER så kan du jo gripe inn FØR den andre eieren gjør det. Jeg foreslår alternativ 2 - gå inn og avbryte FØR det blir slosskamp.

Du har vel fått klare svar på dette? Problemet er jo at du ikke er enig med den andre eieren (og oss) i når "høyst nødvendig" er?

Kanskje man har lyst til å vite andres mening og ikke bare 'forumets faste travere' sin mening ??

Helt greit at dere synes det er greit å sparke hunden, men JEG synes ikke det. Og jeg spør ikke bare dere, jeg spør alle her. Så hvorfor er det så ille at jeg er ueing med deg (/dere)?

MÅ jeg være enig med deg for alt? Jeg vil kanskje høre andres mening også ? Jeg er ikke uenig med alle i tråden her, om det kanskje virka sånn da.

*Dobbelpost Mod. Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liksom lurte på med hele tråden er om det er greit å sparke hunden for så lite? ja ting kunne vært gjort annerledes, selvsagt. Hvem sin feil som er hva har ikke så mye å si. Jeg ble bare sjokkert over å se min egen hund sparket, men mulig jeg tror for godt om hundeiere da. For JEG synes ikke noe om å sparke hunder hvis ikke det er høyst nødvendig, og det var det jo ikke.

Leste du det jeg skrev? Refleks og reaksjon. Man gjør alt for å stoppe og få sin hund ut i godt behold. Sånn er det bare. Og som du selv sier, personen var ikke ute etter å faktisk skade hunden din, men bryte opp kampen, og sparket var reaksjonen som kom. Vi mennesker er egoister, og det er en egoistisk handling å beskytte seg og sine når man må. Og da tenker man ikke logisk. Man bare handler der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du det jeg skrev? Refleks og reaksjon. Man gjør alt for å stoppe og få sin hund ut i godt behold. Sånn er det bare. Og som du selv sier, personen var ikke ute etter å faktisk skade hunden din, men bryte opp kampen, og sparket var reaksjonen som kom. Vi mennesker er egoister, og det er en egoistisk handling å beskytte seg og sine når man må. Og da tenker man ikke logisk. Man bare handler der og da.

Ja jeg leste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man har lyst til å vite andres mening og ikke bare 'forumets faste travere' sin mening ??

Helt greit at dere synes det er greit å sparke hunden, men JEG synes ikke det. Og jeg spør ikke bare dere, jeg spør alle her. Så hvorfor er det så ille at jeg er ueing med deg (/dere)?

MÅ jeg være enig med deg for alt? Jeg vil kanskje høre andres mening også ? Jeg er ikke uenig med alle i tråden her, om det kanskje virka sånn da.

Du spurte om "vi", sonenfolket, syns det var greit å sparke en hund unødvendig, jeg svarte - hva du syns om min mening er egentlig uinteressant. Jeg fortsetter å svare på ting jeg er totalt uenig med deg i, jeg. Jeg syns ikke det er unødvendig å sparke en hund som sloss med en annen. Hva du syns om at jeg syns det, er også uinteressant, jeg slutter ikke å tuppe til bikkjer som barker sammen av den grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, fikk du sånn ca. svar på hva du lurte på da? :)

Jess :)

Men som sagt så vil jeg gjerne vite hva flere forskjellige personer synes om det. Jeg synes ikke det er greit å sparke dyr, det min mening. Men jeg vil vite også hvor mange som synes det er greit, og ikke. Hva er liksom akseptabelt og ikke...Burde Kanskje laget en sånn avstemnings dings eller noe.

Vanskelig å beskrive egentlig :icon_confused:

Du spurte om "vi", sonenfolket, syns det var greit å sparke en hund unødvendig, jeg svarte - hva du syns om min mening er egentlig uinteressant. Jeg fortsetter å svare på ting jeg er totalt uenig med deg i, jeg. Jeg syns ikke det er unødvendig å sparke en hund som sloss med en annen. Hva du syns om at jeg syns det, er også uinteressant, jeg slutter ikke å tuppe til bikkjer som barker sammen av den grunn :)

Det er ditt valg. Du er tydeligvis uenig i mye du, men det er totalt uinteressangt for meg :aww:

Btw, strider det ikke litt i mot dyrværnloven, å sparke et dyr?

Bare lurer.

*Dobbelpost Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når trådstartet spurte han som sparket i ettertid om hvorfor han sparket, hadde han svart at han synes det var riktig måte å gjøre det på for å få slutt på slosskampen, så da ligger det vel litt mer enn ren refleks bak?

Jeg er enig med deg Yatzy, jeg synes IKKE det er greit å sparke en hund for så lite. Å sparke er liksom siste alternativ dersom ingenting annet funker for å få skillt hundene. Jeg skjønner godt at du er lei deg, det kan umulig være morsomt å se at hunden sin har smerter etter å ha blitt sparket. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når trådstartet spurte han som sparket i ettertid om hvorfor han sparket, hadde han svart at han synes det var riktig måte å gjøre det på for å få slutt på slosskampen, så da ligger det vel litt mer enn ren refleks bak?

Jeg er enig med deg Yatzy, jeg synes IKKE det er greit å sparke en hund for så lite. Å sparke er liksom siste alternativ dersom ingenting annet funker for å få skillt hundene. Jeg skjønner godt at du er lei deg, det kan umulig være morsomt å se at hunden sin har smerter etter å ha blitt sparket. :hmm:

Hvor er liker knappen når man trenger den? Jeg er helt enig med deg Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min unghund hadde fått en dårlig opplevelse/blitt knøvla/havna i slosskamp pga en annens voksne hund, og at den andre eieren mener at hunder skal ordne opp selv, ja, da hadde jeg ordnet opp for alle. Hvis det betyr at jeg må ta tak i min hund og tuppe vekk den andre, så er ikke det mitt problem. Jeg har ikke tenkt til å stå og glo mens den andre eieren kanskje eller kanskje ikke får ut fingeren. Jeg vet godt hvordan det er å ha hund som har problemer med andre hunder, og det er ikke et morsomt hundehold å alltid måtte være på vakt, og å aldri kunne ha hunden sin løs "i tilfelle". Hvis jeg må såre noens følelser for å få en trygg, stabil hund, så gjør jeg det. Det var min mening. Altså er jeg enig med bl.a. Anebanana og 2ne, hvis det var noen tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når trådstartet spurte han som sparket i ettertid om hvorfor han sparket, hadde han svart at han synes det var riktig måte å gjøre det på for å få slutt på slosskampen, så da ligger det vel litt mer enn ren refleks bak?

Jeg er enig med deg Yatzy, jeg synes IKKE det er greit å sparke en hund for så lite. Å sparke er liksom siste alternativ dersom ingenting annet funker for å få skillt hundene. Jeg skjønner godt at du er lei deg, det kan umulig være morsomt å se at hunden sin har smerter etter å ha blitt sparket. :hmm:

Nei det er overhodet ikke noe særlig. Mulig jeg er overdrevent knyttet til min hunder, for jeg er enormt glade i de. Og å se de ble påført smerte er nærmest uutholdelig for meg. Jeg kan jo ikke gjøre noe med med dette i etterkant, annet enn å ikke la henne leke med andre hunder enn de vi kjenner fra før, eller kanskje ikke dem heller. For jeg vet jo ikke om fler folk har hjerte til å sparke eller ikke. Jeg unner ingen å se sin egen hund sparket, og jeg unner heller ingen hund å bli sparket. Men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går ikke folk inn for å sparke en bikkje. Nå må du slappe av litt, og lese det folk skriver. Selvom folk er uenige med deg, så betyr ikke det at alle er noen fæle dyremishandlere som ikke er glad i hunder og som er ute etter deg og din hund! Det er jo gjentatt flere ganger her at det hele kan unngås ved å avbryte hundene før de har muligheten til å begynne NOE SOM HELST! Du og hunden din har hatt en ekkel opplevelse, og det håper vi jo ikke skjer igjen, men da må DU som kjenner DIN hund og VET at den kan ha issues med andre hunder lese din egen hund og ta henne i bånd FØR hun rekker å vippe over fra lek til alvor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var da voldsomt da.

Har jeg sagt at folk her er dyremisshandlere ? Eller føler folk seg truffet? det er da ikke meninga. Og man må da få lov til å si at 'nei jeg liker ikke at hunden min ble sparket'.

Vel nei, men du er ikke spesielt hyggelig i uttalelsene og antakelsene dine, er du vel? Bare lurer..

Men her virker det jo som at mange synes det er helt ok å bruke vold mot dyr.

Jeg ble bare sjokkert over å se min egen hund sparket, men mulig jeg tror for godt om hundeiere da. For JEG synes ikke noe om å sparke hunder hvis ikke det er høyst nødvendig, og det var det jo ikke.

Helt greit at dere synes det er greit å sparke hunden, men JEG synes ikke det.

Btw, strider det ikke litt i mot dyrværnloven, å sparke et dyr?

Bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det galt å lure på det? Når fler tallet her synes at det er ok å sparke til en hund i en sånn situasjon.Greit nok, men jeg sa ikke at noen av dere er dyre misshandlere! Så den var noget drøy.

Og på grunnlag av at min hund ble sparket, så lurer jo på, strider ikke det litt i mot loven? Er det LOV til å sparke en hund i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At TS ikke reagerte kjappt nok før/når hundene barket sammen rettferdiggjør ikke at hunden hennes ble sparket. Konflikten mellom hundene kunne helt sikkert blitt løst uten at noen hadde hatt behøvd å blitt sparket, slik situasjonen var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At TS ikke reagerte kjappt nok før/når hundene barket sammen rettferdiggjør ikke at hunden hennes ble sparket. Konflikten mellom hundene kunne helt sikkert blitt løst uten at noen hadde hatt behøvd å blitt sparket, slik situasjonen var.

Den som sparket reagerte, kanskje feil i noens øyne, men det viktigste er jo faktisk at man reagerer. Og det det virker ikke som noen reagerte kjapt nok, når de faktisk rakk og starte slagsmål.

Og som flere sier, skjedd er skjedd, spist er spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min unghund hadde fått en dårlig opplevelse/blitt knøvla/havna i slosskamp pga en annens voksne hund, og at den andre eieren mener at hunder skal ordne opp selv, ja, da hadde jeg ordnet opp for alle. Hvis det betyr at jeg må ta tak i min hund og tuppe vekk den andre, så er ikke det mitt problem. Jeg har ikke tenkt til å stå og glo mens den andre eieren kanskje eller kanskje ikke får ut fingeren. Jeg vet godt hvordan det er å ha hund som har problemer med andre hunder, og det er ikke et morsomt hundehold å alltid måtte være på vakt, og å aldri kunne ha hunden sin løs "i tilfelle". Hvis jeg må såre noens følelser for å få en trygg, stabil hund, så gjør jeg det. Det var min mening. Altså er jeg enig med bl.a. Anebanana og 2ne, hvis det var noen tvil.

Så vidt jeg vet så tok ikke hu som sparka hunden tak i sin egen hund, så jeg ser ikke hvordan det du skriver er relevant. :icon_confused:

Den som sparket reagerte, kanskje feil i noens øyne, men det viktigste er jo faktisk at man reagerer. Og det det virker ikke som noen reagerte kjapt nok, når de faktisk rakk og starte slagsmål.Og som flere sier, skjedd er skjedd, spist er spist.

Jeg syns det er uforsvarlig av vedkommende å sparke hunden på det grunnlaget hu hadde. Hvis det hadde vært en skikkelig slosskamp og ingen andre metoder hadde fungert, så kunne jeg vært enig.

Nå var vel hu som sparka nærmest bikkjene også, og hadde mulighet til å nå frem til dem fortere, men det gir ikke henne rett til å sparke hunden uansett. Hadde Jatzy stått nærmest så hadde hu såklart gripet inn på sekundet, men slik var det dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er uforsvarlig av vedkommende å sparke hunden på det grunnlaget hu hadde. Hvis det hadde vært en skikkelig slosskamp og ingen andre metoder hadde fungert, så kunne jeg vært enig.

Nå var vel hu som sparka nærmest bikkjene også, og hadde mulighet til å nå frem til dem fortere, men det gir ikke henne rett til å sparke hunden uansett. Hadde Jatzy stått nærmest så hadde hu såklart gripet inn på sekundet, men slik var det dessverre ikke.

Ok, så hun som sparket skulle da heller risikert å bli bitt mener du? Ved å stikke hånden sin inni slagsmålet!?

Hvor lang tid tok det egentlig før TS reagerte? Siden den som blir kritisert rakk å gå bort og å sparke!? TS sa jo bare eey stopp, og kunne gjort dette på avstand også. Utrolig vanskelig å diskutere en situasjon man ikke kjenner til personlig altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med h*n :). Og personen var ikke ute etter å skade hunden min, hadde han vært det hadde saken vært en annen.

Det må være noe av det viktigste i saken her. H*n handlet instinktivt!

Det jeg liksom lurte på med hele tråden er om det er greit å sparke hunden for så lite? ja ting kunne vært gjort annerledes, selvsagt. Hvem sin feil som er hva har ikke så mye å si. Jeg ble bare sjokkert over å se min egen hund sparket, men mulig jeg tror for godt om hundeiere da. For JEG synes ikke noe om å sparke hunder hvis ikke det er høyst nødvendig, og det var det jo ikke.

Det er din opplevelse av saken! Den andre eieren opplevde tydeligvis saken som mer alvorlig enn deg, og ble etter all sannsynlighet redd for sin egen hund! Og du må respektere at ikke alle har samme syn på saker som deg.

Hva hadde du gjort selv hvis det var omvendt? Har du prøvd å sette deg selv i h*ns person?

Når det er sagt, så er det selvfølgelig ikke noe allrigt at hunden din blir sparket! Det er en ubehagelig opplevelse for alle som er innblandet. Men jeg er enig med de som sier at man ikke skulle latt det eskalere til det punktet hvor en av dere syns det gikk for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde likedann en gang det kom en løs stor hund å angrep Betty på stranden. Det var ingen eier i umiddelbar nærhet, å bikkja hadde min over nakken å fillerista henne. Jeg prøvde først å delje bikkja i siden uten respons, da tok jeg faktisk fart å sparkte bikkja så den føyk, grabbet bikkja mi å skreek til den andre hunden. Den ville ikke slippe når alt annet var prøvd først, jeg delja den først med båndet (retriverkobbel, ikke noe metal på) og så dytta jeg den i siden før jeg smikket den over ræva. Jeg gjør det jeg må for å beskytte bikkja mi, samme **** hva jeg må gjøre, betyr det et spark på bikkja, javel. Det er hverdags ikke fordi om.

Også tenker jeg vel egentlig at den andre eieren kan ha missforstått din hund, hvis hun har mye lyd i seg. Noen raser har mye lyd både under lek, å enda mer når det fyker i tottene på en annen, selv om det ikke nødvendigvis innebærer mye tenner osv. Min guess er at den andre eieren har fått panikk fordi det har hørt mye verre ut en det kanskje er for deg som kjenner hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å forstå hvordan man kan tolke ting så forskjellig som vi gjør noen ganger. Det kan hende at vedkommede ble "giret opp" av at du forklarte hvordan din hund kan reagere. Kanskje det ble tolket som at "Åh, nå må vi passe godt på, så den ikke tar hunden min" og derfor reagerte så instinktivt? Jeg vet i hvertfall at det kan skje om jeg forklarer om min, men jeg sier samtidig klart i fra om at jeg passer på og tar hånd om henne selv. Jeg klarer det stort sett lenge før de egentlig har oppdaget at hun var på vei til å bølle. Hun har det der med å bølle på en sjarmerende måte, så det er bare jeg som ser det.

Blir hunden en eneste smule bøllete, så må man få stoppet det, så det ikke rekker å utvikle seg til noe. Lek etter en stirre-konkuranse, er bare en fortsettelse i å måle krefter (Eller at den andre hunden prøver å roe ned den som starter) alt ettersom. Nå har du forhåpentligvis fått se hvordan "the chain reaction" ser ut på akkurat din hund, og har forhåpentligvis større muligheter til å stoppe det før noe skjer, noe du absolutt bør gjøre.

Jeg vet selv hvor kjipt det er å se sin egen hund bli sparket. Spesielt når man får skyldfølelse for at det faktisk skjedde, alt mulig man kunne gjort for å stoppe det, sant? Nå var det jo i mitt tilfelle fullstendig min egen skyld, selv om jeg ikke hadde nubbesjans til å forutse at ting skjedde som de gjorde. Hunder er tross alt levende vesner. :hmm: Det er veldig lett å være etterpåklok! Heldigvis, sier jeg bare. Hadde jeg følt at ingenting var min skyld, hadde jeg egentlig vært litt bekymret for meg selv. :P

Red: Forøvrig, om min hund blir "angrepet", så huker jeg tak i den andre hunden, fordi jeg vet at min heller stikker av enn å sloss tilbake. +At jeg er dum nok til å bruke hånda for å gjøre det, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har overvært slosskamp en gang eller tre. Første gang grep jeg ikke inn raskt nok, ble litt satt ut, resultatet var hund som måtte sys. Senere tilfeller så griper jeg inn. Er det nødvendig, så hadde jeg nok sparket for å få dem skilt. Tipper hun som eide den andre hunden reagerte på instinkt, der du ble "lammet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, jeg skjønner at trådstarter er oppskjørta, dersom dette er første gang hun ser Jatzy brake sammen med noen, og ikke minst av at hun blei sparka. Samtidig virker det som TS bagatelliserer hendelsen en del, ved å gjenta at denne slåsskampen var "noe lite". Jeg har en hund som er ubehøvla med andre tisper (yngre/kjønnsmodne/mindre), og derfor får hun ikke være løs sammen med sånne, rett og slett fordi jeg ikke ønsker at hun skal få bryske seg, og fordi jeg vil at hundemøter skal være hyggelige. Hun er ellers et elskelig vesen. Men jeg kan med hånda på hjertet innrømme at dersom/de gangene jeg er så teit at jeg ikke klarer å stoppe ting før det utarter, og ingen som helst respons er å få på andre forsøk på å skille dem, så tar jeg ikke fem flate for å sparke, og da driter jeg i hvem jeg treffer. (Og dette til tross for at Aiko ikke biter under "slåsskamper", bare brøler og forsøker å dominere. Hvem veit når det utarter seg? Jeg vil ikke sitte på gjerdet og la henne "ordne opp" i alle fall).

Jeg mener at TS må slutte å forsøke og vri dette om til en prinsipiell diskusjon om dyrevelferd, mishandling eller hvem som er mest glad i hunden sin. Saken er at du er rysta pga sparket, og det er helt greit og forståelig, og jeg sympatiserer med kvalmefølelsen du garantert sitter med ved tanken på hendelsen. Men det er samtidig ditt ansvar å passe på at Jatzy ikke havner i en situasjon hvor hun kan komme til å bli sparka fordi ingen av hundene gir seg. Det at den andre hundeeieren sparka "for tidlig" er et subjektivt perspektiv fra din side. I mine øyne er det aldri for tidlig å sparke dersom det ser stygt ut (og igjen, hva som ser stygt ut avhenger av øyet som ser), så får du tru hva du vil om graden av mishandling eller mangel på sådan i mitt hundehold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...