Gå til innhold
Hundesonen.no

kaster opp skum og slim, og har diare


Recommended Posts

hei

min kjære lille har bitt syk stakkars. hun er 9mnd.

det startet i forgje uke med at hun hadde diare og noe oppkast, hun har attpåtil hatt kennelhoste til dette.

det er min svigermor og svigerfar som har passet henne, mens vi har vært på flyttefot.

dette begynte forgje mandag. har vært i kontakt med vetrinær og fikk kjøpt zoolac og spesialfor.

kennelhosten har gitt seg. hun har vært i topp form helt til i dag tidlig. Vi våkner av at hun skraper på døra på buret sitt og piper. Da vi skrur på lyset ser vi at hun har kastet opp og har hatt diare i buret sitt. hun har kastet opp kontinuerlig til nå. Nå ligger hun og sover.

Er det noen som har erfaring med hva dette kan være?

Hos sin bestemor og bestefar har hun fått mye god mat (vært litt bortkjemt) hun fikk blandt annet cæsar vårfor på boks.

Vi fikk med oss noen rester av det og nå som hun har vært fin har vi gitt henne dette blandet med hennes tørrfor. Hun resulterte med diare, så det tyder på at hun ikke tåler den type mat.

Men problemet er at hun i dag har kastet opp slim og skum samt hatt diare. Jeg skjønner ikke hva dette kan være.

tenker å reise til vetrinær om dette ikke blir bedre utover dagen!

alle svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med maven du :) De fleste bikkjer har en tendens til å spy opp slim og skum av og til, se henne an utover dagen. Er hun frisk og rask, drikker godt og ser ut til å være i form, så trekker du pusten dypt og tenker at dette var jammen slitsomt for ingenting. Er hun slapp, drikker lite og ser ut til å være i form, ringer du veterinæren og kommer deg dit. Gi henne ett par timer til å vise deg hvordan hun har det.

En måte du kan sjekke om hun er dehydrert på er å trykke på tannkjøttet, slippe fort opp, da får du en hvit flekk der du har trykket, blir det normal farge fort så er det ikke noe å bry seg om. Går det lang tid, så er hunden din litt dehydrert og trenger hjelp. Dette kan du også sjekke ved å løfte på pelsen og se om det detter fort ned igjen, gjør det ikke det er hunden dehydrert. Lettest å se på korthårede hunder synes jeg. Tannkjøttet bør også være frisk og rødt, er det lyse rosa så er det tid for veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :)

hun har drukket mye vann, men kastet det opp igjenn =( men hun har drukket mer etter det.

uff er kjempe vemmelig å se at hun ikke har det noe bra :(

jeg ser ann hvordan hun blir utover dagen nå. har kokt opp litt ris og hvittkjøtt, får håpe det kan hjelpe henne litt!

hun ligger å sover nå, så sjekker tipset ditt etter at hun er våken... håper på at det ikke er noe farlig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode tips :)

hun ser ikke ut til å være dehydrert, da jeg sjekket tannkjøttet hennes.

ja veldig dumt å gi mat til problemet ja :/ nå har hun fått litt, og det har kommet ut igjenn også ja...

stakkars liten <3

hun er iallefall glad og leken, så da er vel det verste over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode tips :)

hun ser ikke ut til å være dehydrert, da jeg sjekket tannkjøttet hennes.

ja veldig dumt å gi mat til problemet ja :/ nå har hun fått litt, og det har kommet ut igjenn også ja...

stakkars liten <3

hun er iallefall glad og leken, så da er vel det verste over :)

Ikke gi henne mer mat i dag. Fast henne frem til i morgen kveld, selv om det ikke kommer noe mer i dag. I morgen starter du forsiktig med hvitt kjøtt og ris, gjerne med litt mildt buljongvann. Magen hennes må få tid til å roe seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun har vært løs i hele dag :) bare kjedelig om hun skulle gjøre fra seg overalt her :P hehe<3

vært ute med hun mange ganger og da gjør hun det der heldigvis =)

takk igjenn<3

Kan du ikke stenge av et lite område til henne, så slipper du å få diare i hele huset, og hun slipper å ligge i diare i buret? Hvis ikke buret er så stort at hun kan flytte seg unna om hun gjør noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi henne mer mat i dag. Fast henne frem til i morgen kveld, selv om det ikke kommer noe mer i dag. I morgen starter du forsiktig med hvitt kjøtt og ris, gjerne med litt mildt buljongvann. Magen hennes må få tid til å roe seg igjen.

hun er veldig sulten.. går bort til matskålen sin hele tiden for å se om hun har fått noe mer.. skal jeg fortsatt vente helt til i morgen kveld?

godt å få hjelp av noen med mer hundeerfaring enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun er veldig sulten.. går bort til matskålen sin hele tiden for å se om hun har fått noe mer.. skal jeg fortsatt vente helt til i morgen kveld?

godt å få hjelp av noen med mer hundeerfaring enn meg :)

Ja, jeg ville ha venta til i morgen. OM du absolutt vil gi noe, så prøv en liten skje kokt ris hver andre-tredje time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fastet henne 1 døgn.... Faren med at du gir mat for tidlig er jo at det tar lenger tid før hun blir frisk. Hun sulter ikke, maten hun evt får gir henne jo ikke så mye uansett da, siden det kommer ut med en gang uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...