Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan fôrer du?


Kaja

Recommended Posts

Jeg får oppdatere min egen da, iogmed at den er endret!

Morsomt å se at så mange tar seg tid til å svare!

Rase: Grand Danois

Alder: 18 uker

Kjønn: tispe

Fores med: Royal Canine giant puppy + V&H

Hvor ofte: 3 ganger om dagen

Hvor mye: ca en pølse (de standard str) om dagen og 3 målebeger tørrfor (jesus:P)

Tilskudd: Glucosamine, mangan, olje, PlaqueOff pluss egg 2 ganger i uka

Hold: Ser veldig bra ut nå, ikke for tynn lenger!

Pelskvalitet: Utrolig bra!

Cosmo får det samme som før, pluss litt vom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

*Marvin*: om du går på et kvalitetsfôr er tilskudd sjeldent nødvendig. Sliter du med pelskvalitet etc ville jeg heller ha byttet fôr enn å bare tilsette masse rart. Det skal være en balanse mellom omega 3 og omega 6 på 3:1 ca, og tilsetter du mer fiskeolje forstyrrer du ofte den balansen, og det får ingen effekt eller negativ effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Marvin*: om du går på et kvalitetsfôr er tilskudd sjeldent nødvendig. Sliter du med pelskvalitet etc ville jeg heller ha byttet fôr enn å bare tilsette masse rart. Det skal være en balanse mellom omega 3 og omega 6 på 3:1 ca, og tilsetter du mer fiskeolje forstyrrer du ofte den balansen, og det får ingen effekt eller negativ effekt.

Takk for nyttig info, det var greit å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Shiba

Alder: 19 mnd

Kjønn: Tispe

Fores med: Egentlig ProPlan laks og ris, men nå som lillesøster vinner så mye tørrfôr på sine good looks, få hun servert litt av hvert. I tillegg får de V&H, og nå prøver jeg ut Norwegian Polar

Hvor ofte: 1-2 ganger om dagen (må sulte henne ut litt innimellom for å få opp lysta på mat, fordi hun er en ekstremt svimete spiser. "Hvaaa? Spise? Åh, var det til meg, mamsen? Neida, det går bra, Imouto kan få min porsjon også, hun!")

Hvor mye: En håndfull tørrfor og en håndfull vått blandes

Tilskudd: Har en olje jeg tar oppi innimellom. I tillegg prøver jeg å huske på PlaqueOff, men etter at hun blei så svimete i matveien prøver jeg å holde maten mest mulig "rein"

Hold: Litt tynn

Pelskvalitet: Vanligvis helt fantastisk, akkurat nå ganske snål. På vei inn i bikinisesongen, og går for kelpie/coyotelooken

P8211884.jpg

Rase: Shiba

Alder: 6.5 mnd

Kjønn: tispe

Fores med: Egentlig ProPlan Puppy laks og ris, men jobber oss gjennom fôrsekkene vunnet på utstilling. I tillegg får hun V&H og Norwegian Polar

Hvor ofte: 3 ganger om dagen

Hvor mye: Så mye hun orker (jeg skal ikke ha noen langstilka bengel-shiba, og med det aktivitetsnivået hennes brenner alt vekk likevel)

Tilskudd: Litt olje om jeg synes det paser i "retten"

Hold: Helt perfekt, gir et kraftfullt og sunt inntrykk

Pelskvalitet: Hun blei ikke kalt fleeceløven for ingenting... Pelsen er fortsatt valpemjuk, men er tjukk og fyldig og i riktig lengde, og i tillegg har hun en helt eksepsjonell farge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Groenendael

Alder: 5 år

Kjønn: Tispe

Fores med: Olivers Max Energy (eller hva den heter, hehe)

Hvor ofte: 1 gang om dagen

Hvor mye: 2 kopper (vet ikke hvor mye en kopp er)

Tilskudd: Ingenting

Hold: Synes hun kunne lagt pittelitt på seg, men hun har ganske fin vekt

Pelskvalitet: Veldig fin :) Får ofte kommentarer på at den er veldig myk og glinsende. Men akkurat nå har hun røytet en del så den ser ikke heeelt optimal ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Rase: Boxer/Rottweiler

Alder: 5 år

Kjønn: Hannhund

Fores med: Vom og Hundemat nr 25 og Brit light med kalkun og ris + diverse rått kjøtt

Hvor ofte: 2 ganger om dagen

Hvor mye: ca 500 - 1000 gram vom og hundemat pr måltid alt ettersom om han får tørrfor ved siden av eller ikke.

Tilskudd: varierer men ingenting fast

Hold: Synes han er ganske bra form for øyeblikket ;)

Pelskvalitet: Ok, kjempefin bortsett fra to flekker på ryggen som dyrlegene ikke finner ut av. Men de er det jo ikke så mye å gjøre med.

Rase: Chihuahua

Alder: 2 år

Kjønn: Hannhund

Fores med: Vom og Hundemat valp

Hvor ofte: bytter på 1 og 2 ganger om dagen.

Hvor mye: varierer på hvor mye jeg får i han, men så mye som mulig.

Tilskudd: Ingenting

Hold: Tynn. Må absolutt legge på seg men begynner å bli bedre.

Pelskvalitet: Veldig bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Rase: Shetland Sheepdog

Alder: 11 uker

Kjønn: Tispe

Fores med: Hill's Science Plan Puppy, både våtfôr og tørrfôr

Hvor ofte: 4 x daglig

Hvor mye: passelig mengde på øyemål i skåla hver gang ;)

Tilskudd: Ingenting

Hold: Fin vekt, ca 3,9 kg. Passe valperund å ta i nå, var litt for tynn da vi fikk henne

Pelskvalitet: Veldig fin valpepels :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Rase: Kelpie

Alder: 1år

Kjønn: Hannhund

Fores med: Tørrfôr (akkurat i ferd med å tømme posen med RC valpefôr) og V&H

Hvor ofte: 2 ganger daglig

Hvor mye: Varierer litt fra dag til dag; med tanke på hvordan han ser ut samt om vi skal trene (= mye godbiter).

Tilskudd: Ingenting

Hold: Bra! Han holder seg overraskende stabil vektmessig.

Pelskvalitet: Bra, dog litt ekkel nå pga at jeg klarte å dynke han i vann og han hevnet det med rulling i sand. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Rase: Tervueren

Alder: 3 år

Kjønn: Hannhund

Fores med: Royal Canine medium adult

Ekstra: 1 griseøre pr. dag pluss 1 frossent margbein om dagen til frokost

Hvor ofte: 1 gang for dagen

Hvor mye: 5-6 dl - litt avhengig av hvor aktive vi er

Tilskudd: Ingen

Hold: Slik han skal være

Pelskvalitet: veldig fin glans og fin pels

Rase: Fransk Bulldog

Alder: 6 mnd

Kjønn: Tispe

Fores med: Royal Canine junior medium + vom og hundemat innimellom når hun er matlei

Hvor ofte: 1 gang om dagen

Ekstra: Får 1 margbein, 1 griseøre og en dentastix til frokost

Hvor mye: Nææææ - 3dl eller deromkring

Tilskudd: Ingen

Hold: Som hun skal være tror jeg (jeg aner ikke hvordan FB'er skal være "latter")

Pelskvalitet: veldig fin glans og fin pels

Jeg vet det ser drøyt ut og ikke gi en valp for om morgenen, men hun vil ikke ha - hun er glad for margbein og griseøre derimot (og dentastix), dermed blir det frokosten. Hun funker fint på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Tervueren

Alder: 5 år

Kjønn: Tispe

Fores med: Royal Canin medium light

Ekstra: minst mulig ;) Hun tenderer mot å være tjukk

Hvor ofte: 2 x daglig

Hvor mye: tilsammen 1 RC målebeger for dagen

Tilskudd: Ingen, kanskje en skje BioVit i ny og ne.

Hold: "Noe godt hold" - genetisk "rund"... Prøver alt jeg kan å holde henne slank, men hun blir bare spekket med muskler, men beholder baderingen ;)

Pelskvalitet: Tett og fin pels, med god glans.

Rase: Tervueren

Alder: 3 år

Kjønn: Tispe

Fores med: Royal Canin Maxi Adult

Hvor ofte: 2 x daglig

Ekstra: ikke noe særlig annet enn treningsgodis, og noen tørkede kyllingfiléter i ny og ne.

Hvor mye: ca. 1,5 RC målebeger for dagen

Tilskudd: Ingen, kanskje en skje BioVit i ny og ne.

Hold: Normalt

Pelskvalitet: Tett og fin pels, med god glans

Rase: Tervueren

Alder: 2 år

Kjønn: Hannhund

Fores med: Royal Canin Maxi Adult

Hvor ofte: 2 x daglig

Ekstra: ikke noe særlig annet enn treningsgodis, og noen tørkede kyllingfiléter i ny og ne.

Hvor mye: ca. 2 RC målebeger for dagen (gjerne litt mer av og til)

Tilskudd: Ingen, kanskje en skje BioVit i ny og ne.

Hold: Litt på den slanke siden

Pelskvalitet: Masse masse pels, med veldig god glans (det er så mye lettere å se og, for han er så mørk ;))

Rase: Tervueren

Alder: snart 7 mnd

Kjønn: Tispe

Fores med: Royal Canin Medium Junior

Hvor ofte: 2 x daglig

Ekstra: ikke noe særlig annet enn treningsgodis, og noen tørkede kyllingfiléter i ny og ne.

Hvor mye: ca. 2 RC målebeger for dagen (ikke alltid hun spiser alt)

Tilskudd: Ingen, kanskje en skje BioVit i ny og ne.

Hold: I vekst ;)

Pelskvalitet: Tett og fin pels som kommer mer og mer, med god glans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Border Collie

Alder: 5 år

Kjønn: Hannhund

Fores med: ProPlan Performance

Hvor ofte: 1 - 2 ganger om dagen

Hvor mye: ca 200 gr pr dag

Tilskudd: Glukosamin, b-vitaminer, LupoDerm

Hold: Slik han skal være

Pelskvalitet: Fin glans og fin pels

Rase: Border Collie

Alder: 7 mnd

Kjønn: Hannhund

Fores med: ProPlan valpefôr

Hvor ofte: 1 - 2 ganger om dagen

Hvor mye: 500 - 750 gr pr dag

Tilskudd: Ingen

Hold: Slik han skal være

Pelskvalitet: Fin glans og fin pels

Rase: Flat coated retriever

Alder: 2 år

Kjønn: Hannhund

Fores med: ProPlan Performance

Hvor ofte: 1 - 2 ganger om dagen

Hvor mye: ca 900 gr pr dag

Tilskudd: Ingen

Hold: For tynn, spiser dårlig for tiden

Pelskvalitet: Fin glans og fin pels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Schäferhund

Alder: 7 år

Kjønn: Tispe, kastrert

Fores med: V&H vitaminisert kylling

Hvor ofte: 2 ganger daglig

Hvor mye: 100 g til frokost, 300 g til middag + 100 g grønnsaker til hvert måltid. I tillegg går det mye i snacks og godbiter.

Tilskudd: Dr Baddakys Omega 3 olje. Egg og youghurt en gang i blant.

Hold: Bra. Lett å holde i stabil vekt.

Pelskvalitet: Blank og fin, ingen problemer med hud eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Rase: Tervueren

Alder: 3 år

Kjønn: Hannhund

Fores med: V&H og RC 4800 (eller eukanuba working and enduance)

Hvor ofte: 1 gang daglig

Hvor mye: 500 g V&H og ca et målebeger med tørrfor. Iblandt bare tørrfor.

Tilskudd: Ingen

Hold: Bra. Har tidligere slitt med å få han opp i vekt, men nå er han bra

Pelskvalitet: Blank og fin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Rottweiler

Alder: snart 6 år

Kjønn: Tispe

Fores med: Royal canin rottweiler adult

Hvor ofte: 2 ganger daglig

Hvor mye: et målebeger per måltid

Tilskudd: Litt olje på en god dag, evt litt matrester og litt som passer meg

Hold: Normal og fin

Pelskvalitet: Blank og fin

Rase: Rottweiler

Alder: snart 6 mnd

Kjønn: Tispe

Fores med: Royal canin rottweiler junior

Hvor ofte: 3 ganger daglig

Hvor mye: et målebeger per måltid enda, men regner me det øker etterhvert som hun vokser

Tilskudd: Litt olje på en god dag, evt litt matrester og litt som passer meg

Hold: Normal og fin

Pelskvalitet: Blank og fin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Phalene-mix

Alder: 2,5år

Kjønn: Tispe

Fores med: V&H nr 25

Hvor ofte: 1 gang om dagen

Hvor mye: V&H-125g

Tilskudd: Ingenting

Hold: Slank

Pelskvalitet: Blank og grei pels, syntes håret bak ørene er noe tørt/dødt, men mulig det er manglene pelsstell.

Rase: Kleiner münsterländer

Alder: 6,5år

Kjønn: Hannhund

Fores med: Royal Canine medium

Hvor ofte: 2 ganger om dagen

Hvor mye: et lag i bunn av skålen (vet ikke hvor mye det er)

Tilskudd: Selolje iblant

Hold: Akkurat der han skal være

Pelskvalitet: Flott, men vi har erfaring med at den blir dårlige mot sommermånedene, men håper seloljen kan fikse det. Selv ville jeg nok råfóret ham.

Rase: Kleiner münsterländer

Alder: 12uker

Kjønn: Hannhund

Fores med: V&H valp

Hvor ofte: 2 ganger om dagen

Hvor mye: ca. 250g

Tilskudd: Ingenting

Hold: Passelig

Pelskvalitet: Har jo valpepels, men syntes den er flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Dette blir vel hva jeg har planer om å fôre valpen på, så oppdaterer vi etterhvert :D

Rase: Groenendael

Alder: 9 uker

Kjønn: Hannhund

Fores med: Norwegian Polar

Hvor ofte: 3 ganger om dagen

Hvor mye: Alt ettersom

Tilskudd: Godteri, ben, rester

Hold: Godt

Pelskvalitet: Valpepels, myk og god er den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Berner sennenhund

Alder: I sitt fjerde år

Kjønn: Tispe

Fôres med: Cirka 75 prosent V&H og 25 prosent Pro Plan (varierer på type etter innfall når ny sekk kjøpes inn) - altså at hvert fjerde/femte måltid er tørrfôr.

Hvor ofte: Morgen og kveld

Hvor mye: Når hun får vom, får hun et halvt kilo per måltid. Når hun får tørrfôr, får hun i utgangspunktet drøye halvannet beger, men jeg justerer opp eller ned om det trengs.

Tilskudd: Hun får tranebærtabletter fra oktober til vårløsningen er over, egg et par ganger i uka når jeg har det. Vanligvis en dæsj rapsolje, men akkurat nå tester jeg effekten av en lakseolje. Har jeg middagsrester som passer en hundemage, får hun det. Og hun får tyggesaker etter innfallsmetoden, samt hver gang hun skal være hjemme alene får hun slengt til seg noe godt når jeg går. Også blir det mye godbiter når vi er inne i en treningssteam, motivasjonen til det går i bølger for oss/meg.

Hold: Akkurat passe fettmessig, men kunne hatt noe mer muskler.

Pelskvalitet: Jeg er veldig fornøyd med pelskvaliteten, selv om kvantiteten kunne vært noe bedre. Jeg drømmer også om mirakler som forkorter tiden hun bruker fra hun starter å røyte til hun er i full pels igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Blanding (50% Flat, 25% BC og 25% Husky)

Alder: 9 år

Kjønn: Kasterert tispe

Fores med: Robur light and sensitive

Hvor ofte: 3 ganger om dagen

Hvor mye: 210gr tilsammen om dagen

Tilskudd: Cosequine, blåbærtabletter og omega 3 (mest om vinteren)

Hold: Er vanskelig å holde i normalt hold, nå er un ca 1kg over idealvekten sin... :blink:

Pelskvalitet: Myk og glansfull pels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Engelsk springer spaniel

Alder: Snart 9 år

Kjønn: Hannhund

Fores med: Har gått på Eukanuba (Sensitive Joints og Senior) de siste 6 månedene

Hvor ofte: 2 ganger om dagen

Hvor mye: Jeg måler ikke opp nøye, men ca 250 gram om dagen kanskje?

Tilskudd: PlaqueOff, selolje og glukosamin (sistnevnte når jeg har)

Hold: Vi slet en periode med overvekt, nå er han i veldig fint hold

Pelskvalitet: Flott og glansfull pels

Rase: Engelsk springer spaniel

Alder: 3 år

Kjønn: Tispe

Fores med: Vom og Hundemat (nr. 25 og Sprint)

Hvor ofte: 2 ganger om dagen

Hvor mye: 400-500 gram daglig

Tilskudd: PlaqueOff

Hold: Det er litt vanskelig å holde henne i passe vekt, hun svinger mellom perfekt og litt for tynn

Pelskvalitet: Flott og glansfull pels på henne også :)

Edit: de får forøvrig en del godbiter og tyggeting utenom.

Endret siden innlegget ble skrevet: Orry har gått på Eukanuba Senior med lam og ris siden mars, foreløpig ser det ut til at dette fungerer bedre for ham. Det er ikke så greit med en hund som begynner å bli eldre herremann, er litt knirkete i ledd, noe sensitiv i magen og kastrert... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: 1) Australian shepherd 2)Alaska husky 3) Rhodesian ridgeback

Alder: 1) 2år 2) 7år 3) 3,5år

Kjønn: tisper

Fores med: Troll Sport (Ekstrem i veldig aktive perioder), V&H + kjøttfulle bein. Det varierer veldig på hvor mye de får av hva og går i perioder.

Hvor ofte: 1 gang om dagen i normal aktivitet, så øker det til opptil 3 ganger ved veldig mye aktivitet.

Hvor mye: 1)ca 200gram troll, en "liten klump v&h" eller et bein 2)ca 250gram troll, en mellomklump v&h eller et bein 3) 350-400g troll, en stor-veldigstor klump v&h eller et bein.. alt etter hvor kaldt det er ute..

Tilskudd: I tillegg til godbiter og det over så får de av og til laks, rype eller annet godt.

Hold: 1 og 2 er i fint hold; slanke og pene og lette å holde i vekt. Nr 3 er stortsett i fint hold, men det er vanskelig å holde henne i vekt på vinteren om det blir veldig mye trening og det er kaldt ute (-15/-16 og kaldere). Hun får selvfølgelig mye mer mat (og klær), men det er ikke bestandig det hjelper på.

Pelskvalitet: Alle tre har blank og fin pels.

Edit; endret hvor ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...