Gå til innhold
Hundesonen.no

Mature- hva betyr det?


AnkiogBonita

Recommended Posts

Bonita blir snart åtte år, og i anbefalingene til eukanuba så bør hunder over syv år begynne på seniorfôr.

Frøkna begynner å bli litt rund i formen :icon_redface: Til tross for at vi er aktive. Men tørr ikke gi ho mindre mengde fôr enn det ho allerede får på grunn av at hun da blir veeeeeldig sulten. Dette har vi prøvd, og hun gikk da til angrep på søpla. Noe hun aldri i hele sitt liv har gjort før. Dette vil vi ikke ha på nytt igjen. Dårlig mage osv :hmm:

Har nå kommet over ett fôr som frøkna helt sikkert kommer til å like. Og det heter adult mature og senior all breeds.

Så det jeg lurer på er: hva står mature for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun ha thyroidproblemer? Kan være vanlig for eldre hunder. Og da hjelper det lite om du gir lite/mye mat og fortsatt er aktiv.

Det veit jeg ikke :hmm: Hva er det? Hun er i god form ellers, og full av liv. Men hun har en lettere polstring på sidene :ahappy: ekstra å ta i kan man også kalle det :lol: Trur egentlig at det hjelper litt å gå ned på energinivået på fôret, men ikke på mengden som gis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd Light fôr til hunden ;)

Hmm... Veit ikke helt jeg. Frøkna er egentlig veldig sær på maten. Tru det eller ei. Finnes det lightfôr med lam og ris? Kan risikere at hun begynner med matvegringen sin igjen, og det vil jeg på det sterkeste unngå :(

Hun er ikke plaget med det lille ekstra hun har. Hopper, spretter og kan springe i en evighet uten at hun viser tegn på å være sliten. Så for den del kan hun fortsette å gå på adult lam og ris fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil beholde samme mengde mat, men mindre energi, så sjekk på posen hvor mange kalorier det er pr 100/1000g. Finn et fôr med færre kalorier, og du kan beholde samme mengde mat.

Det jeg også ville vært obs på er hvor mye karbohydrater det er i fôret. Mer protein/fett er bedre da det forbrukes daglig, mens energi fra karbohydrater lett har for å bli sideflesk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La hunden legge litt på seg, når hun er 7 år så får hun lov til å ese litt ut. Hvis noen kommer å skal slanke meg når jeg runder 50 så blir jeg å be dem @$#!+!

Når hunden blir gammel så går generelt hormonproduksjonen ned, noe som fører til lavere stoffskifte og mindre kaloriforbruk samtidig. Det som da kan testet er en syklisk matkur der du forer med et for med kun fett og protein i 4 dager og deretter et vanlig hundefor i en dag, repeter. Det er for å øke følsomheten for de forskjellige hormoner i kroppen, hovedsaklig for å øke insulinfølsomhet i myofiber istede for i adipose.

Men i all hovedsak så er det ingen ting galt med å være litt tykk, sålenge man er i god form og har helsen med seg=) Det er bedre å være tykk og i god helse en tynn og syk=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

La hunden legge litt på seg, når hun er 7 år så får hun lov til å ese litt ut. Hvis noen kommer å skal slanke meg når jeg runder 50 så blir jeg å be dem @$#!+!

For det er bra for belastning på muskelatur og skjelett?

En eldre hund pleier miste endel av den gode muskelaturen så det er overhode ikke sundt for en eldre hund å være overvektig.

Og er det ikke litt vel menneskeliggjøring å tro at hunden blir forbanna pga den bli slanket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det å holde eldre hunder slanke er veldig viktig. Aktiviteten holder seg høyere hos hunden da, noe som gir enda større forbrenning.

Og hunden har jo ikke noe "valg", det er vårt ansvar å holde den sunn og frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er bra for belastning på muskelatur og skjelett?

En eldre hund pleier miste endel av den gode muskelaturen så det er overhode ikke sundt for en eldre hund å være overvektig.

Og er det ikke litt vel menneskeliggjøring å tro at hunden blir forbanna pga den bli slanket?

Nå siterer du meg slik at det høres galt ut. Du tok setningen ut av kontekst. Håper at det kommer tydelig fram for resten at den delen av innlegget var ment som humor.

Jeg sier heller ikke at det er greit å la hunden sin ese ut til en usund og overbelastet skapning, men litt ekstra gjør ingen ting sålnenge det ikke går ut over helsen til hunden. noe jeg og beskrev i mitt forige innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...