Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekking


Anca

Recommended Posts

Noen her som vet når Alaskan husky kan begynne å trekke? Vi har begynt så smått å gjøre ham vant til trekkselen, men fikk høre at det var altfor tidlig. Det var best å vente til han er 1 år.

Han trekker jo ellers når vi går tur, så jeg ser ikke helt problemet?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis hunden alikavell trekker i båndet så kan dere jo bare bruke sle på den og la den få lov å trekke når den går i sele, men legg ikkee noe vekt på for han er jo ikke ferdig utviklet enda.

dere kan jo gjøre det sånn som vi har gjort med samojeden vår fra første stund av.

når hun går i halsbånd så skal hun ikke trekke da skal hun gå fint i bånd, men hvis hun får selen på så bryr vi oss ikke om at hun trekker i båndet og slik har vi gjort det fra hun var valp av.

selv vet jeg at oppdretteren til samojeden vår begynner å trene valper fra de er 4 mndr med at de løper løs ved siden av sleden og når de er rundt 8 mndr så blir de spennt fast i sleden for å trenes opp til å gå i spann.

så han trener først opp kondisjonen og muskulaturen på valpene før de får trekke med de andre voksne hundene han har. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo ikke tenkt å begynne å trekke for alvor ennå. Jeg tenker han er klar neste vinter! :(

Det var bare det at vi fikk reaksjoner på at vi hadde trekksele på ham.

Vi sliter veldig med å få ham til å gå pent, det er også en av grunnene til at vi kjøpe sele. Har tenkt på grime, kan det anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seler har motsatt virkning på mange hunder, d.v.s. at de faktisk går pent med sele på.

Hvis du kjøper grime er det viktig at den er passe stor, ellers så legger den seg over øyet på hunden når hunden drar i båndet.

Det går også an å prøve retrieverkobbel, halvstrup eller helstrup.

Bikkja har begynt å dra noe innmari på tur de siste par dagene, og da stopper jeg bare opp og står stille til båndet er slakt igjen, da går jeg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker å stoppe opp når han drar, men funker ennå ikke helt.

Vi går 2 turer hver dag, ene gangen etter vei for å øve å gå pent i bånd, og den andre gangen i lysløypa så han får springe litt løs. Har kommet fram til at vi tar turen etter veien til sist, når han ikke er så gira. Det funker bedre å øve da! :(

Vi bruker ikke sele når vi skal øve, da jeg vil gi ham assosiasjoner til at det er greit å trekke med selen på. Det er også lettere å holde ham og sliter vel ikke så mye på nakken som med vanlig halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...