Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som trener IPO ?


Brukshunder

Recommended Posts

Skjønner godt frustrasjonen din jeg ;) Og bare så det er sagt; min kommentar ang at figurantene stiller opp frivillig og slikt, det var mest rettet på de som vil gjøre det fordi det er kult eller fordi det hadde vært kult fordi det ikke er vanlig innen rase, feks en liten rase.. Man må være litt realistisk ;P

Du får komme i miljøet jeg holder til da, du har sikkert allerede skjønt hvor jeg holder til. Så da er det bare å komme på banen =) Vi har andre raser enn de 3 vanligste liksom =)

Nå kjenner jeg den figuranten, siden det er faren til bestevenninna mi, så hadde nok ikke vært noe problem å få prøvd det en gang. Men trukke han hadde giddi å stilt opp på fast basis akkuratt, og det skjønner jeg godt :) Skjønner faktisk at de ikke vil bruke tia si på hunder de veit ikke kommer til å bli til noe uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på RIK grunnkurs med min dogo canario tispe. Var med på det fordi man lærer utrolig mye av det. Også er det interessant å se hvordan hunden fungerer. Og bikkja synes det var kjempegøy! Man lærer jo mye om hunden sin.

Jeg ble absolutt ikke nedprioritert pga rase. Snarere tvert imot. De synes det var morro å se hvordan en "ny" rase fungerte i dette, og at flere raser deltok.

Men har vært borti et annet miljø også, som ikke var like åpent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke til å ta me mine sitater, så blir kanskje litt rotete, men håper du forstår =)

Boerboel'n får du ikke starte med i Norge, men siden de konkurrerer med Amerikansk Bulldog i USA så tror jeg du også kan konkurrere med boerboel'n der.

Nå vet ikke jeg hva som gjøres i utlandet eller ikke. Men dette står i regelverket, som er internasjonalt; ".....Rett til å delta har hunder som er registrert i NKK eller register anerkjent av NKK..." Og hvis de kan starte på offisielle prøver i USA, så kan du vel starte med en slik hund her i Norge også da? Jeg kunne gjerne ha tenkt meg å sett noen regelverk eller noe på dette =)

IPO er en internasjonal konkurranseform, uansett hvilket land du velger å konkurrere i så er regelverket(programmet) det samme. Men enkelte land har satt begrensninger på hvilke raser som kan delta. Amstaff feks; rasen er ulovlig i Norge, men jeg kan delta på IPO konkurranser i Norge. I Sverige hvor amstaffen er lovlig får jeg ikke delta på IPO konkurranser.

I bla USA kjører de rene sporkonkurranser innen IPO med stambokførende titler.

I USA trenger man heller ikke RIK lisens for å trene bitearbeid.

Det finnes jo rene sporkonkurranser her i Norge også.. Sporhund heter vel de programmene.

Og om man trenger lisens eller ikke for å trene bitearbeid, så er jo det egentlig lite relevant for sporten her i Norge. For det kreves jo her..

Kan du forklare den der? Jeg skjønner ikke hva du mener.

For at en hund skal utføre bitearbeid, så kreves det jo at de har en mentalitet som tåler det. Og dermed kreves det jo en viss mot av hunden for at skal kunne gjøre det bra i visse deler av programmet. Det holder ikke at hunden skal bare ha en tiggehals foran figurant liksom..

Hvis det er Mr. Murphy du mener så sto han ikke tilbake på hverken mot eller innsatsvilje, men som treningsfiguranten hans fortalte så hadde Mr. M ikke sjangs i havet på å komme seg over hinderet med apportbukken(han kunne nok stått på timesvis og stanget hodet i hinderet, med apportbukken i kjeften), så Claudia valgte å bruke ham kun på oppvisninger og konkurrerte med schäfer. Noe hun fremdeles gjør.

Var vel Mr. Murphy jeg mente ja. Jeg vet ikke hva det stoppet i, men har sett et par videoer av han. Hva det stoppet i, skal jeg heller ikke uttale meg om. Og det at han slet med hinderet, kan jeg forstå. Det var mer et eksempel at rase har ikke alt å si..

De er faktisk "kjent" for det, og det er forferdelig synd.

For om noen møter opp med en rase som kanskje ikke er helt egnet for sporten, så kan det hende at fører av hunden syns dette virker gøy alikevel, men med en annen type hund.

Og siden fører ikke fikk prøvd med sin hund så har da har miljøet gått glipp av en mulig fremtidig utøver.

En annen ting er jo at dess flere hunder og raser en figurant får prøvd seg på, dess mer fleksible blir de i problemløsning. Men det ser dessverre ut til at en del figuranter syns det er for mye jobb evt det er skummelt å prøve seg på "nye" raser hvor man kanskje ikke klarer å løse problemer på samme viset som man er vant med, og dermed føler at de "taper ansikt".

Klart man får en flinkere figurant ved at han har prøvd flere hunder, men det betyr ikke at det er lurt å invitere selskapshundklubben til å komme og prøve. Så det handler vel egentlig ikke om hvilken rase som står der, heller hvor stor sannsynligheten det er for at det er en hund som takler bitearbeidet..

Men du må ha lisens for å få lov til å trene og starte C i Norge.

Ja, men her var det snakk om hva som skulle til å få en lisens og hvordan det var med ferdelsprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg den figuranten, siden det er faren til bestevenninna mi, så hadde nok ikke vært noe problem å få prøvd det en gang. Men trukke han hadde giddi å stilt opp på fast basis akkuratt, og det skjønner jeg godt :) Skjønner faktisk at de ikke vil bruke tia si på hunder de veit ikke kommer til å bli til noe uansett.

Det var heller ikke direkte rettet imot deg heller =) Mer generelt sagt slik at det skal komme frem litt den andre siden også hvorfor feks figuranter kanskje ikke orker å legge ned masse arbeid i en hund som ikke har det i seg. Men klart det er morsomt å teste hunden sin.. Jeg skjønner det veldig godt ;) Kjør på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dato er dette? Kanskje, kanskje vi er i de traktene den datoen :hyper:

Lägeret starter på mandag 4 juli, men søndag 3 juli kjøres MH. På onsdag eller torsdag er det BH på ettermiddagen og søndag 10 juli er det IPO/BSL konkurranser.

IPO-Lägeret

Om du skroller ned forbi bildet av Borat så er det en link med opplysninger om Lägeret.

Nå vet ikke jeg hva som gjøres i utlandet eller ikke. Men dette står i regelverket, som er internasjonalt; ".....Rett til å delta har hunder som er registrert i NKK eller register anerkjent av NKK..." Og hvis de kan starte på offisielle prøver i USA, så kan du vel starte med en slik hund her i Norge også da? Jeg kunne gjerne ha tenkt meg å sett noen regelverk eller noe på dette =)

Programmet er det samme i alle land, men hvert enkelt land kan selv sette begrensninger på hvilke hunderaser som kan få delta. Se mitt eks ang amstaff, hvor det i de svenske reglene ang IPO utelukkes hunder som ikke er under SBK.

Det finnes jo rene sporkonkurranser her i Norge også.. Sporhund heter vel de programmene.

Jeg har ikke sett noen rene A konkurranser annonsert i Norge, heller ikke noen hunder med tittel fra slike konkurranser.

Og om man trenger lisens eller ikke for å trene bitearbeid, så er jo det egentlig lite relevant for sporten her i Norge. For det kreves jo her..

Denne var rettet mot h*n som har boerboel. Kan trene i Norge, konkurrere i USA :)

For at en hund skal utføre bitearbeid, så kreves det jo at de har en mentalitet som tåler det. Og dermed kreves det jo en viss mot av hunden for at skal kunne gjøre det bra i visse deler av programmet. Det holder ikke at hunden skal bare ha en tiggehals foran figurant liksom..

Da missforsto jeg deg. Jeg trodde du mente at små hunder mangler motet til å gjennomføre.

Var vel Mr. Murphy jeg mente ja. Jeg vet ikke hva det stoppet i, men har sett et par videoer av han. Hva det stoppet i, skal jeg heller ikke uttale meg om. Og det at han slet med hinderet, kan jeg forstå. Det var mer et eksempel at rase har ikke alt å si..

Jeg vet hva det stoppet i, og det har jeg allerede skrevet.

Klart man får en flinkere figurant ved at han har prøvd flere hunder, men det betyr ikke at det er lurt å invitere selskapshundklubben til å komme og prøve. Så det handler vel egentlig ikke om hvilken rase som står der, heller hvor stor sannsynligheten det er for at det er en hund som takler bitearbeidet..

IPO er ikke bare C-arbeid(bitearbeid). C-arbeidet er bare en liten del av det hele.

Jeg syns faktisk ikke det hadde vært så dumt å invitere selskapshundklubben til å komme å prøve. Da hadde en fått opplyst flere at IPO-sporten består av så mye mer enn frådende hunder som biter i hytt og pine, slik som enkelte later til å tro.

Kanskje en del av de med såkalte selskapshunder hadde blitt positivt overrasket av egne hunder også. De har hjerne, nese og bein, de kan brukes til mer enn å tusle turer med :)

Hvem vet, kanskje man hadde fått rekrutert flere til sporten om man hadde hatt et litt åpnere sinn, og ikke låst seg så på raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har ikke sett noen rene A konkurranser annonsert i Norge, heller ikke noen hunder med tittel fra slike konkurranser.

De heter Sporhundprøver arrangeres i 2 klasser Sporhundprøve 1 og Sporhundprøve 2. Regelverket ligger innunder RIK, prøvene er langt mer avanserte enn sporet i IPO/SCHH. Tittlene er FH1 og FH2. Jeg vet i hvertfall om en norsk hund som har konkurrert i dette internasjonalt, i tillegg til de nasjonale prøvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lägeret starter på mandag 4 juli, men søndag 3 juli kjøres MH. På onsdag eller torsdag er det BH på ettermiddagen og søndag 10 juli er det IPO/BSL konkurranser.

IPO-Lägeret

Om du skroller ned forbi bildet av Borat så er det en link med opplysninger om Lägeret.

Takker og neier, jeg trooor kanskje vi kan nå det :banana:

Kanskje en del av de med såkalte selskapshunder hadde blitt positivt overrasket av egne hunder også. De har hjerne, nese og bein, de kan brukes til mer enn å tusle turer med :)

Hvem vet, kanskje man hadde fått rekrutert flere til sporten om man hadde hatt et litt åpnere sinn, og ikke låst seg så på raser.

Jah!

Jeg har sett GD (ikke akkurat "din" betegnelse av en selskapshund) prøve seg på bitearbeid, og det var virkelig en herlig overraskelse. Figuranten ble også positivt overasket, men pga hundens høyde i forhold til figuranten ble det litt klabb og babb :lol:

Du skulle ikke blitt figurant du da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO er ikke bare C-arbeid(bitearbeid). C-arbeidet er bare en liten del av det hele.

Jeg syns faktisk ikke det hadde vært så dumt å invitere selskapshundklubben til å komme å prøve. Da hadde en fått opplyst flere at IPO-sporten består av så mye mer enn frådende hunder som biter i hytt og pine, slik som enkelte later til å tro.

Kanskje en del av de med såkalte selskapshunder hadde blitt positivt overrasket av egne hunder også. De har hjerne, nese og bein, de kan brukes til mer enn å tusle turer med :)

Hvem vet, kanskje man hadde fått rekrutert flere til sporten om man hadde hatt et litt åpnere sinn, og ikke låst seg så på raser.

IPO er faktisk A, B og C arbeid. Har du bare A og B, så heter det SL.

og for å kommentere resten; jeg vil nok ikke tro at vi i IPO-miljøet har værre fordommer imot det ene og det andre enn resten feks har imot oss eller utstillingsfolk har, evt lydighetsfolk. Tror du feks lydighetsfolk er noe bedre hvis det kommer noen me en mynde og vil opp til elite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett GD (ikke akkurat "din" betegnelse av en selskapshund) prøve seg på bitearbeid, og det var virkelig en herlig overraskelse. Figuranten ble også positivt overasket, men pga hundens høyde i forhold til figuranten ble det litt klabb og babb :lol:

Jeg vil tro det ble en del klabb og babb, er jo mye føtter og kropp som en skal prøve å lose i samme retning :lol:

Flott at figuranten stilte opp :)

Du skulle ikke blitt figurant du da??

Pga helsen egner jeg meg dårlig som IPO-figurant dessverre :hmm:

IPO er faktisk A, B og C arbeid. Har du bare A og B, så heter det SL.

og for å kommentere resten; jeg vil nok ikke tro at vi i IPO-miljøet har værre fordommer imot det ene og det andre enn resten feks har imot oss eller utstillingsfolk har, evt lydighetsfolk. Tror du feks lydighetsfolk er noe bedre hvis det kommer noen me en mynde og vil opp til elite?

Bare det at du deler det inn i "vi i IPO-miljøet", "utstillingsfolk" og "lydighetsfolk" deler det jo opp i "oss" og "dem". Noe jeg syns er forferdelig synd.

Jeg personlig er sammen med personer som liker å trene hund, det være seg NBF, LP, Rally-LP, utstilling, WP, IPO og triks til hjemmebruk. Jeg er kanskje heldig sånn sett og har aldri blitt "utestengt" pga rase uansett hvor jeg har befunnet meg.

Når det gjelder mynde så var det en Borzoi som stilte på LP-konkurranse her for bra mange år siden og jeg mener den fikk opprykk til LP2. De fikk i alle fall masse applaus da de hadde gått gjennom programmet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Skjønner godt frustrasjonen din jeg ;) Og bare så det er sagt; min kommentar ang at figurantene stiller opp frivillig og slikt, det var mest rettet på de som vil gjøre det fordi det er kult eller fordi det hadde vært kult fordi det ikke er vanlig innen rase, feks en liten rase.. Man må være litt realistisk ;P

Jeg er såpass realistisk at jeg har linjer bak hunden, som jeg ønsket å prøve med, hvor det er både SchH III og IPO III, ja sogar har deltatt ved mesterskapet i IPO i rasens hjemland.

Og pappaen til neste kull tittuleres bl.a. med IPO 2, og godt mulig han har IPO 3 innen valpene blir født.

Det går jo ann å samle sammen en gruppe som er interessert og leie inn en god figurant.

A og B er jo ting man kan trene på "egenhånd" og få en kjapp gjennomgang av en gang i blant. C trenger man hjelp til av en dyktig figurant.

Hvis du er interessert så kan jeg gi deg navnet på ett par gode figuranter i Norge, samt ett par gode i Sverige.

Bare en uke igjen til IPO-Lägeret i Sollefteå :D

Om alt går etter planen nå i sommer, så skal man ikke se bort fra at jeg kommer til å delta ved slike läger i Sverige etterhvert :whistle:

Nå vet ikke jeg hva som gjøres i utlandet eller ikke. Men dette står i regelverket, som er internasjonalt; ".....Rett til å delta har hunder som er registrert i NKK eller register anerkjent av NKK..." Og hvis de kan starte på offisielle prøver i USA, så kan du vel starte med en slik hund her i Norge også da? Jeg kunne gjerne ha tenkt meg å sett noen regelverk eller noe på dette =)

Min understreking: Nei, for om de har lov til å delta i USA, så er det ikke dermed sakt at de får delta i Norge. IPO-sporten i Norge er underlagt NKK som igjen er underlagt FCI. Ingen kennelklubb i USA er underlagt FCI, så da står de fritt til selv å bestemme hvilke raser som kan delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at du deler det inn i "vi i IPO-miljøet", "utstillingsfolk" og "lydighetsfolk" deler det jo opp i "oss" og "dem". Noe jeg syns er forferdelig synd.

Jeg personlig er sammen med personer som liker å trene hund, det være seg NBF, LP, Rally-LP, utstilling, WP, IPO og triks til hjemmebruk. Jeg er kanskje heldig sånn sett og har aldri blitt "utestengt" pga rase uansett hvor jeg har befunnet meg.

Når det gjelder mynde så var det en Borzoi som stilte på LP-konkurranse her for bra mange år siden og jeg mener den fikk opprykk til LP2. De fikk i alle fall masse applaus da de hadde gått gjennom programmet :)

Poenget mitt er jo at IPO-miljø er kanskje ikke værre enn feks lydighetsmiljø. Og hundesporten blir litt oppdelt etter hva man driver me, enten man liker det eller ikke. Slik som det ellers er i samfunnet, men det betyr jo ikke at man ikke kan trene samme, gjøre flere ting eller samarbeide..

Og selvfølgelig er det et eller annet individ som kommer seg oppover, det går på fører osv. Men mynde er kanskje ikke den rasegruppa som går igjen oftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass realistisk at jeg har linjer bak hunden, som jeg ønsket å prøve med, hvor det er både SchH III og IPO III, ja sogar har deltatt ved mesterskapet i IPO i rasens hjemland.

Og pappaen til neste kull tittuleres bl.a. med IPO 2, og godt mulig han har IPO 3 innen valpene blir født.

Spennende :)

Om alt går etter planen nå i sommer, så skal man ikke se bort fra at jeg kommer til å delta ved slike läger i Sverige etterhvert :whistle:

:thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass realistisk at jeg har linjer bak hunden, som jeg ønsket å prøve med, hvor det er både SchH III og IPO III, ja sogar har deltatt ved mesterskapet i IPO i rasens hjemland.

Og pappaen til neste kull tittuleres bl.a. med IPO 2, og godt mulig han har IPO 3 innen valpene blir født.

Nå var det vel heller ment hvis man stilte opp på treninger me papillon eller lignende.. Som forklart lengre opp..

Om alt går etter planen nå i sommer, så skal man ikke se bort fra at jeg kommer til å delta ved slike läger i Sverige etterhvert :whistle:

Min understreking: Nei, for om de har lov til å delta i USA, så er det ikke dermed sakt at de får delta i Norge. IPO-sporten i Norge er underlagt NKK som igjen er underlagt FCI. Ingen kennelklubb i USA er underlagt FCI, så da står de fritt til selv å bestemme hvilke raser som kan delta.

Ja, okay.. Da forstår jeg bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...