Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som trener IPO ?


Brukshunder

Recommended Posts

Trente det en periode med min forrige dobber. Jeg var nysgjerrig på sporten, men etterhvert fant jeg ut at det ikke passet til meg med mine ambisjoner (eller mangel på det) samt hunden ikke taklet det så bra, så da fokuserte jeg heller på andre ting som passet oss bedre.

Det er mye jobb og man må bruke mye tid på det, med GODE figuranter og treningsmiljø, for å lykkes. Og hunden må være mentalt sterk og balansert nok til å tåle det.

En fin måte på å få innføring i det, er å ta et RIK grunnkurs. Det må man uansett igjennom for å få lisens til å begynne å trene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt å trene IPO med min rottweiler.

Har vært nysgjerrig på sporten i flere år, men latt bli å trene av følgende årsaker:

1) Jeg har ikke hatt noen hund som jeg har ansett vært stabil og bra nok for det

2) Jeg har ikke hatt noen figurant som jeg har kjent at jeg har stolt på.

Nå har jeg begge deler :) En hund som er helt fantastisk å jobbe med og en figurant som jeg stoler til 110% på og som deler min tanke om å kjøre på ren byttesdrift/sosial kamp.

Så er jo selve bitearbeidet en forholdsvis liten del av det hele - det krever mye lydighet av hunden og mye jobb av både hund og fører.

Jeg har prøvd på mange ulike hundesporter innen jeg testet IPO og kjenner at jeg nå virkelig har funnet min sport (forruten konkurranselydighet som ligger meg varmest om hjertet).

Innen man begir seg ut på en treningsform som IPO (om man tenker bare på bitearbeidet) så bør man ha god erfarenhet med å kunne lese hund - dette fordi man er inne å trykker på knapper som kan bli veldig feil om man ikke hånterer det på riktig måte.

Reis rundt å titt på flere treninger og konkurranser innen du tenker på å komme inn i en treningsgjeng selv sånn at du kan skape deg en oppfattning om treningsmetodene innen gruppene. Dette fordi det finnes mange måter å trene IPO på - både bra og mindre bra.

Hvorfor er du interessert i å trene IPO? Hva har du for hund selv? Hvor mye treningstid kan du legge ned? Er du interessert i å konkurrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

En fin måte på å få innføring i det, er å ta et RIK grunnkurs. Det må man uansett igjennom for å få lisens til å begynne å trene det.

Dette er Only Blondie, bare gadd ikke å bytte konto.

Jeg syns mye ved IPO sporten virker spennende, men man har jo mye av det samme (uten om bitearbeidet) innenfor bruks også. Men jeg lurer på angående RIK kurset. Er dette noe man tar med en hund på også, eller er det mer teorien bak IPO trening? Det er jo lurt å vite, så jeg ikke dukker opp med en Papillon der liksom :P Heller vente til jeg har en litt større og egnet hund til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Only Blondie, bare gadd ikke å bytte konto.

Jeg syns mye ved IPO sporten virker spennende, men man har jo mye av det samme (uten om bitearbeidet) innenfor bruks også. Men jeg lurer på angående RIK kurset. Er dette noe man tar med en hund på også, eller er det mer teorien bak IPO trening? Det er jo lurt å vite, så jeg ikke dukker opp med en Papillon der liksom :P Heller vente til jeg har en litt større og egnet hund til det.

Neiii, vi prøver IPO med papillonene :D Har seriøst lyst til å prøve :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener IPO og synes det er kjempe morsomt =) Og bikkjene synes også det er stas ;) Men det er viktig å komme seg inn i et godt treningsmiljø med gode figuranter. For man er avhengig av hjelp =) Men er man interessert i sporten, så anbefaler jeg at man tar kontakt me et miljø i nærheten og drar på treninger for å se..

Jeg har tenkt til å starte opp med Ipo trening på cane corson og boerboel'en min nå.

Hadde en malle som jeg brukte til det. Å lydigheten er det jeg også likte best..

Boerboel'n får du ikke starte me, siden den ikke er registrert..

Dette er Only Blondie, bare gadd ikke å bytte konto.

Jeg syns mye ved IPO sporten virker spennende, men man har jo mye av det samme (uten om bitearbeidet) innenfor bruks også. Men jeg lurer på angående RIK kurset. Er dette noe man tar med en hund på også, eller er det mer teorien bak IPO trening? Det er jo lurt å vite, så jeg ikke dukker opp med en Papillon der liksom :P Heller vente til jeg har en litt større og egnet hund til det.

Grunnkurset er et kurs som går på føreren.. Men på mange kurs får man mulighet til teste sin egen hund på figurant. Kurset inneholder mye teori om hvordan man trener og litt slikt på treningene. For å få kurset godkjent, må man være medlem i NKK =)

Føler du det er litt tidlig enda, så er det jo bare å ta kontakt me et treningsmiljø i nærheten og dra på treningene og se.

Og hvis du ikke vil drive me bitearbeid, så finnes det mange forskjellige programmer (som faktisk er internasjonale slik at du kan konkurrere i utlandet i samme program) uten bitearbeid også. Da trenger du heller ikke et grunnkurs..

Men IPO er gøy ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bitearbeid som er det kule hvis man har en papillon man vil prøve for morro skyld :innocent: SL er jo noe man faktisk kan drive med hvis man har en papillon, men folk hadde virkelig blitt sjokkerte om man hadde drive med bitearbeid med en sånn en :D Nei, jaggu, jeg skal spørre en jeg kjenner som driver med ipo om han har lyst til å prøve med Frøken, om ikke bare for å få en god latter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bitearbeid som er det kule hvis man har en papillon man vil prøve for morro skyld :innocent: SL er jo noe man faktisk kan drive med hvis man har en papillon, men folk hadde virkelig blitt sjokkerte om man hadde drive med bitearbeid med en sånn en :D Nei, jaggu, jeg skal spørre en jeg kjenner som driver med ipo om han har lyst til å prøve med Frøken, om ikke bare for å få en god latter :lol:

hehe nå er det ingen selvfølge at du klarer SL me en liten hund heller da. Under lydighetsbiten skal jo faktisk hunden apportere over hinder og møne. Og hinderet er jo på ca 1 m høyt. Så det kan jo bli en liten utfordring for en liten hund når han har 650g apportbukk i kjeften også ;)

Men har sett bilder av en whippet i bevoktning ;) Så det er jo bare å prøve, men høyst sannsynlig mangler det en del mot for at det skal funke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe nå er det ingen selvfølge at du klarer SL me en liten hund heller da. Under lydighetsbiten skal jo faktisk hunden apportere over hinder og møne. Og hinderet er jo på ca 1 m høyt. Så det kan jo bli en liten utfordring for en liten hund når han har 650g apportbukk i kjeften også ;)

Men har sett bilder av en whippet i bevoktning ;) Så det er jo bare å prøve, men høyst sannsynlig mangler det en del mot for at det skal funke ;)

Trodde hinder og apport ble tilpasset etter hundens størrelse som i lydighet? Isåfal legger de jo opp til at kun store bruksraser kan være med omtrent. :hmm:

Venninna mi sier hun har hørt om dvergsnusere i tyskland eller noe som driver med Ipo, og det er jo kult :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde hinder og apport ble tilpasset etter hundens størrelse som i lydighet? Isåfal legger de jo opp til at kun store bruksraser kan være med omtrent. :hmm:

Venninna mi sier hun har hørt om dvergsnusere i tyskland eller noe som driver med Ipo, og det er jo kult :D

hinderet og apporten er såvidt jeg har hørt alltid like høyt, så dermed går jo alle raser som ikke kan hoppe så høyt og bære så tungt rett ut. Litt synd for det virker som en intresang sport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hinderet og apporten er såvidt jeg har hørt alltid like høyt, så dermed går jo alle raser som ikke kan hoppe så høyt og bære så tungt rett ut. Litt synd for det virker som en interessant sport :)

Ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hinderet, møna og tyngden på apportbukk er fastsatt i reglementet og er fast uavhengig av rase.

Og joda, jeg forstår at det er kjedelig for dere med mindre rase. Men det er jo ikke umulig. Hvis dere søker på youtube, så finnes det en jack russel terrier som gikk ipo. Den er jo ikke stort større enn papillon.. Så det handler kanskje litt om individ også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Men det er viktig å komme seg inn i et godt treningsmiljø med gode figuranter. For man er avhengig av hjelp =) Men er man interessert i sporten, så anbefaler jeg at man tar kontakt me et miljø i nærheten og drar på treninger for å se..

Og det er der IPO-miljøet mangler litt "vidsyn", fordi om man kommer med en annen rase enn Schäfer, Malle eller Rottis, så blir man faktisk nedprioritert (i alle fall her i området) :getlost:

Isåfal legger de jo opp til at kun store bruksraser kan være med omtrent. :hmm:

Er vel kanskje fordi det er en type hundesport beregnet for raser med litt størrelse?

Venninna mi sier hun har hørt om dvergsnusere i tyskland eller noe som driver med Ipo, og det er jo kult :D

Vet om Airdale terrier som har deltatt ved det Tyske mesterskapet i IPO og pincher som deltar i mondioring 2. Men har aldri sett resultatliste med DS som deltager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er der IPO-miljøet mangler litt "vidsyn", fordi om man kommer med en annen rase enn Schäfer, Malle eller Rottis, så blir man faktisk nedprioritert (i alle fall her i området) :getlost:

Jeg vil nok til og me tro at i noen miljøer blir du nedprioritert bare fordi du ikke har gjeter også.. Men heldigvis er det langt ifra alle som er såpass innbarka ;)

Men jeg er egentlig litt enig at man skal ikke komme på trening og ta det for gitt at figuranten skal legge ned masse tid og arbeid i hunden når man kanskje ser at hunden verken er egna og at fører ikke legger ned arbeid i verken spor eller lydighet.. Figurantene er jo der på frivillig basis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er der IPO-miljøet mangler litt "vidsyn", fordi om man kommer med en annen rase enn Schäfer, Malle eller Rottis, så blir man faktisk nedprioritert (i alle fall her i området) :getlost:

Er vel kanskje fordi det er en type hundesport beregnet for raser med litt størrelse?

Vet om Airdale terrier som har deltatt ved det Tyske mesterskapet i IPO og pincher som deltar i mondioring 2. Men har aldri sett resultatliste med DS som deltager.

Hakke peiling på hvilket land det var jeg, kan hende de bare trente for morro også :)

Foreldra til venninna mi bruker riesen! Svæære, kraftige dyr, ville ikke blitt angrepet av en sånn en :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at RIK lisensen gjeder deg OG hunden. En av tingene hunden må igjennom er ferdselsprøve for å kunne få det. Stemmer ikke det?

Om det ikke er blitt forandret, så er det bare at eier skal ha RIK grunnkurs. Men man må søke for hver hund man skal trene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er blitt forandret, så er det bare at eier skal ha RIK grunnkurs. Men man må søke for hver hund man skal trene med.

Det stemmer det.. RIK grunnkurset er for fører og det holder at man tar det kun en gang.. Men man er nødt å søke til NKK for lisens for deg og hunden, og den lisensen gjelder kun for ekvipasjen.. Men så kan du jo søke om lisens for hvor mange hunder man vil da =)

For at man kan starte i en av programmene, så er det krav om at hunden må ha bestått ferdelsprøve =) Dette skal underskrives i ei resultatbok fra dommeren på prøvedagen =)

Red: men du trenger ikke å ha bestått ferdelsprøve for å få lisens og du trenger heller ikke lisens for å gå opp til ei ferdelsprøve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg vil nok til og me tro at i noen miljøer blir du nedprioritert bare fordi du ikke har gjeter også.. Men heldigvis er det langt ifra alle som er såpass innbarka ;)

Men når man har en rase som svært ofte brukes innen IPO/VPG/SchH i rasens hjemland, er det frustrerende å bil sett ned på fordi man ikke har noen av de andre nevnte rasene :aww:

Jeg gikk RIK-grunnkurs hvor hundene til deltagerne også fikk prøve seg litt med bitepølser i snor. Men det var for de som hadde Rottis eller Schäfer, ikke for oss to deltagerne som hadde andre raser.

Men jeg er egentlig litt enig at man skal ikke komme på trening og ta det for gitt at figuranten skal legge ned masse tid og arbeid i hunden når man kanskje ser at hunden verken er egna og at fører ikke legger ned arbeid i verken spor eller lydighet.. Figurantene er jo der på frivillig basis..

At figurantene stiller opp helt frivillig er jeg fullstendig klar over ;)

Men at miljøet trenger flere seriøse som trener er helt klart, men fordi jeg ikke har "riktig" rase har jeg ikke sjanse til å "komme inn i miljøet" i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man har en rase som svært ofte brukes innen IPO/VPG/SchH i rasens hjemland, er det frustrerende å bil sett ned på fordi man ikke har noen av de andre nevnte rasene :aww:

Jeg gikk RIK-grunnkurs hvor hundene til deltagerne også fikk prøve seg litt med bitepølser i snor. Men det var for de som hadde Rottis eller Schäfer, ikke for oss to deltagerne som hadde andre raser.

At figurantene stiller opp helt frivillig er jeg fullstendig klar over ;)

Men at miljøet trenger flere seriøse som trener er helt klart, men fordi jeg ikke har "riktig" rase har jeg ikke sjanse til å "komme inn i miljøet" i det heletatt.

Skjønner godt frustrasjonen din jeg ;) Og bare så det er sagt; min kommentar ang at figurantene stiller opp frivillig og slikt, det var mest rettet på de som vil gjøre det fordi det er kult eller fordi det hadde vært kult fordi det ikke er vanlig innen rase, feks en liten rase.. Man må være litt realistisk ;P

Du får komme i miljøet jeg holder til da, du har sikkert allerede skjønt hvor jeg holder til. Så da er det bare å komme på banen =) Vi har andre raser enn de 3 vanligste liksom =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boerboel'n får du ikke starte me, siden den ikke er registrert..

Boerboel'n får du ikke starte med i Norge, men siden de konkurrerer med Amerikansk Bulldog i USA så tror jeg du også kan konkurrere med boerboel'n der.

Og hvis du ikke vil drive me bitearbeid, så finnes det mange forskjellige programmer (som faktisk er internasjonale slik at du kan konkurrere i utlandet i samme program) uten bitearbeid også. Da trenger du heller ikke et grunnkurs..

Men IPO er gøy ja ;)

IPO er en internasjonal konkurranseform, uansett hvilket land du velger å konkurrere i så er regelverket(programmet) det samme. Men enkelte land har satt begrensninger på hvilke raser som kan delta. Amstaff feks; rasen er ulovlig i Norge, men jeg kan delta på IPO konkurranser i Norge. I Sverige hvor amstaffen er lovlig får jeg ikke delta på IPO konkurranser.

I bla USA kjører de rene sporkonkurranser innen IPO med stambokførende titler.

I USA trenger man heller ikke RIK lisens for å trene bitearbeid.

hehe nå er det ingen selvfølge at du klarer SL me en liten hund heller da. Under lydighetsbiten skal jo faktisk hunden apportere over hinder og møne. Og hinderet er jo på ca 1 m høyt. Så det kan jo bli en liten utfordring for en liten hund når han har 650g apportbukk i kjeften også ;)

Men har sett bilder av en whippet i bevoktning ;) Så det er jo bare å prøve, men høyst sannsynlig mangler det en del mot for at det skal funke ;)

Kan du forklare den der? Jeg skjønner ikke hva du mener.

Hinderet, møna og tyngden på apportbukk er fastsatt i reglementet og er fast uavhengig av rase.

Og joda, jeg forstår at det er kjedelig for dere med mindre rase. Men det er jo ikke umulig. Hvis dere søker på youtube, så finnes det en jack russel terrier som gikk ipo. Den er jo ikke stort større enn papillon.. Så det handler kanskje litt om individ også ;)

Hvis det er Mr. Murphy du mener så sto han ikke tilbake på hverken mot eller innsatsvilje, men som treningsfiguranten hans fortalte så hadde Mr. M ikke sjangs i havet på å komme seg over hinderet med apportbukken(han kunne nok stått på timesvis og stanget hodet i hinderet, med apportbukken i kjeften), så Claudia valgte å bruke ham kun på oppvisninger og konkurrerte med schäfer. Noe hun fremdeles gjør.

Og det er der IPO-miljøet mangler litt "vidsyn", fordi om man kommer med en annen rase enn Schäfer, Malle eller Rottis, så blir man faktisk nedprioritert (i alle fall her i området) :getlost:

De er faktisk "kjent" for det, og det er forferdelig synd.

For om noen møter opp med en rase som kanskje ikke er helt egnet for sporten, så kan det hende at fører av hunden syns dette virker gøy alikevel, men med en annen type hund.

Og siden fører ikke fikk prøvd med sin hund så har da har miljøet gått glipp av en mulig fremtidig utøver.

En annen ting er jo at dess flere hunder og raser en figurant får prøvd seg på, dess mer fleksible blir de i problemløsning. Men det ser dessverre ut til at en del figuranter syns det er for mye jobb evt det er skummelt å prøve seg på "nye" raser hvor man kanskje ikke klarer å løse problemer på samme viset som man er vant med, og dermed føler at de "taper ansikt".

Det stemmer det.. RIK grunnkurset er for fører og det holder at man tar det kun en gang.. Men man er nødt å søke til NKK for lisens for deg og hunden, og den lisensen gjelder kun for ekvipasjen.. Men så kan du jo søke om lisens for hvor mange hunder man vil da =)

For at man kan starte i en av programmene, så er det krav om at hunden må ha bestått ferdelsprøve =) Dette skal underskrives i ei resultatbok fra dommeren på prøvedagen =)

Red: men du trenger ikke å ha bestått ferdelsprøve for å få lisens og du trenger heller ikke lisens for å gå opp til ei ferdelsprøve ;)

Men du må ha lisens for å få lov til å trene og starte C i Norge.

Men når man har en rase som svært ofte brukes innen IPO/VPG/SchH i rasens hjemland, er det frustrerende å bil sett ned på fordi man ikke har noen av de andre nevnte rasene :aww:

Jeg gikk RIK-grunnkurs hvor hundene til deltagerne også fikk prøve seg litt med bitepølser i snor. Men det var for de som hadde Rottis eller Schäfer, ikke for oss to deltagerne som hadde andre raser.

At figurantene stiller opp helt frivillig er jeg fullstendig klar over ;)

Men at miljøet trenger flere seriøse som trener er helt klart, men fordi jeg ikke har "riktig" rase har jeg ikke sjanse til å "komme inn i miljøet" i det heletatt.

Det går jo ann å samle sammen en gruppe som er interessert og leie inn en god figurant.

A og B er jo ting man kan trene på "egenhånd" og få en kjapp gjennomgang av en gang i blant. C trenger man hjelp til av en dyktig figurant.

Hvis du er interessert så kan jeg gi deg navnet på ett par gode figuranter i Norge, samt ett par gode i Sverige.

Bare en uke igjen til IPO-Lägeret i Sollefteå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...