Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykehistorien til din(e) hund(er)


Kristiin

Recommended Posts

Har noen tanker rundt dette med syke hunder. Jeg synes alltid jeg har vært så heldig med mine hunder med tanke på sykdommer, alle i vår omgangskrets som har hund, har hatt en syk hund på noe tidspunkt. Enten kreft, kennelhoste, betennelse/infeksjoner, alergi, eller fetklumper som skal fjernes. Hvordan er sykehistorien til din hund? Gjerne alder og rase. Rutinesjekker, vaksiner til vetrinæren og dårlig mage er utelatt.

Zorba

Engelsk Setter, 11 år:

-Markkur etter påvisst mark, 3-4mnd gammel

-Fikk resept på øyendråper etter styr med rennene øyne. (Setterøyer pluss kald vin..) 3-4 år gammel

Milla

Blanding, 2 år

-Ingen sykehistorie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Foxi

Border Collie 7,5 år



  • Frem og tilbake med rennende øyne, 7 år fant en ny vet endelig ut hva det var og hun har en auto immun sykdom som kommer og går som vi behandler med øyedråper
  • Har diverse fettkuler som ikke er fjernet (får da håpe det bare er fettkuler.. )

Amiga

Welsh Corgi Cardigan snart 1 år



  • forstuet ribbein som 10 uker pga løpt ned
  • fikk en kul på labben som ble operert vekk, var smertefult og hovent
  • Operert ut melketenner som satt litt fast og skeivt
  • Røntget pga halting, løst med rimadyl og det gikk over
  • Bittskader i rygg og ben behandlet med antibiotika
  • Sår i øret etter lek behandlet med krem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jóga, 8 år:

  • Øyekatarr, 3 mnd. gammel
  • Kronisk tannkjøttbetennelse, som fører til stadig nye tenner trukket

Saeta, snart 6 år:

  • Potekutt, 3 år gammel
  • Sjekket en kul i juret, som snart skal sjekkes på nytt

Villa, 4,5 år:

  • Trukket 4 melketenner som satt fast

Silma, 3 år:

  • Beinbrudd, 3 mnd. gammel. Operert og friskmeldt etter 4 uker.

De øvrige har ikke vært til veterinær for annet enn vaksiner, øyelysning og røntgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse, bichon frise straks 8 år.

- som valp måtte han trekke 5 valpetenner, de kom ikke ut)

- problemer med prostata, så kastrert pga det. 5 år

- trukket to tenner i voksen alder. 7 år

- nyreproblem, som nå er under kontroll. 7 år

- luftrørskollaps. konstantert når han var 7 år

- kronisk blefaritt. 4 år

- kronisk øyekatarr. konstantert når han var 7 år

- allergi. 3 år

Shensi, norsk lundehund 1 år og straks 2 mnd.

- skadet labb som valp, ro i to uker og smertestillende tok knekken på det. 3-4 mnd

Forrige lundisen plagdes også en del.

- Trøbbel med magen stort sett hele livet, både oppkast og diare. (5 år.. ser du skriver at det er utelukket med magetrøbbel, men her var det vel mer kronisk)

- allergi. 2 år

- betennelse i øyet. behandlet med antibiotika og ble helt bra. 3 år

- Skade i en labb, gikk over uten smertestillende o.l. 3 år

- Epilepsi (som til slutt ble det han ble avlivet pga) fra 4-5 år.

så ja, vi har hatt litt sykdom på hundene. Shensi har hittil vært en frisk hund, og sånn skal det jaggu meg fortsette! Bamse holder seg også relativt frisk nå da^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ailo, straks to år

- Trukket tenner som valp, de nye ville ha kommet skjevt

- HD: D

- Kraftig vekttap, utredet hos vet uten å finne årsak

Enzo, ca 1 1/2 år

- Trukket tenner som valp

- Stadig tilbakevendende forhudskatarr første leveår

Ellers har vi hatt en blanding som ble avlivet pga voksende hjerte, og to bernere, en avlivet pga kreft, og den andre avlivet pga allergier, forkalkninger og adferdsendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko, 1.5 år:

- Kennelhoste når hun var 4 mnd gammel.

- Delvist sammenvokst L7 (nedre lendevirvel) og bekkenbein. Påvirker henne ikke annet enn at hun foretrekker passgang og ikke er så god på glattisen.

- Fikk en katteklo i øyet, blei behandla med øyekrem.

Imouto, 5 mnd:

- Frisk og fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaily, snart 3 år, schäfer.

- Ørebetennelse, ca 5 mnd

- Kutt i poten, ca 6 mnd

- Bittsår fra ustabil møkkabikkje ble sydd, 8 mnd

- Trukket knekt tann, ca 1-1 1/2 år

- En ordentlig, hard runde med mageinfeksjon, 1 år og 8 mnd (jula 2009)

- Øyebetennelse pga fremmedlegeme (frø fra plante), ca 2 år

- Skabb ( :) ), smitte fra skog, ca 2 1/2 år

Generelt veldig frisk hund, men noen småting har det vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronja 5år, Terriermix. Omplasserningshund fikk henne for 3år siden:

- HD grad C, halter har gått til Kiropraktor, og Fysioterapaut i 1år. Sliter med det enda men er mye bedre. HDn kommer aldri til å forvinne så vi må fortsette behandling og forebygging ut livet.

- Struvitt krystaller i urinen, behandlet med fôr (RC Urinary) må gå på det fast for å hindre at Struvitt krystallene kommer tilbake.

- Hatt ørebetenelse en gang.

- Hadde inngrodde ulveklør på bakbena når vi fikk henne, operert bort disse.

- Har noe dårlige nyrer viser blodprøve vi tok i fjor, men ikke nyresvikt enda. Krysser fingrene for at det ikke skjer xxxxx

Maya Piraya 19mnd, Pekingeser. Omplasseringshund, fikk henne sommer 2010:

- Slet med Patella lux når hun kom til oss, dette har heldigvis blitt bra ettersom hun ble eldre.

- Slet også med betente analkjertler i flere mnd men det er også blitt bra.

- Ellers sunn og frisk, skal snart ta HD/AD bilder og regner med at de er fine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas ( golden / grønnlandshund ).

Bortsett fra at han hadde lus da vi fikk han, og ble behandla for det så hadde han ingen behandlinger hos veterinær utover vaksiner og ormekur.

Rambo ( karelsk bjørnehund / bordercollie )

Epilepsi.

Gjentatte prostatabetennelser.

Intoleranse for alt av vaksiner.

Men han ble likevel nesten 15 år før vi valgte å avlive han grunnet alderdomsproblemer.

Nå skal det jo sies at hverken Jonas eller Rambo ble røntget eller gjort noen helseundersøkelser på utover de "vanlige" årlige kontrollene.

Så i teorien kan de begge to ha hatt HD / AA samt en del andre sykdommer, men de var begge velfungerende.

Hampus ( dsg snart 5 år )

Trakk en hjørnetann som valp.

Ble bitt som valp og måtte ha behandling for betennelse, antibiotika og smertestillende.

Løp på en dør som valp og fikk slag på øyet som ble behandlet med salve og dråper.

Han hadde også 2 ørebetennelser som valp første vintern.

For 1 1/2 år siden fikk han en smell i ryggen som tok litt tid å bli kvitt.

Resultatet var 2 akutt-timer senkvelds hos veterinæren.

Samt røntgen uten funn, 2-3 oppfølgingstimer også med kiropraktor.

April 2010 klokapselbrudd, behandlet med antibiotika og smertestillende i 7 dager.

Juni 2010 soppinfeksjon i ørene etter MYE bading...

Behandlet med fucidin.

Juni 2010 lett øyebetennelse, behandlet med dråper.

Juli 2010 veterinærbesøk på ferien pga at Hampus viste tegn til smerter om vi løftet han.

Ingen funn, og han var ellers frisk og rørlig, så de mente det var en forstrukket muskel.

Ingen behandling gjort, og smertene forsvant etter 2-3 dager.

Desember 2010 akuttbesøk hos veterinæren pga store smerter.

Diagsnose akutt prostatabetennelse, ble behandlet med antibiotika og smertestillende.

Tok noen dager å få han smertefri.

Hadde han på oppfølging med ultralyd til tross for at han frisk i januar 2011 hvor det ble påvist en liten cyste på prostata.

Han ble da satt på en hestekur med antibiotika og skal til ny kontroll mai 2011.

Forhåpentligvis tok den siste kuren cysten også, og i følge veterinæren er prognosene gode.

Håper i alle fall å slippe kastrasjon.

Ellers en frisk og fin hund fri for HD / AA / patella.

Linus ( shiba 4 år )

Urinveisinfeksjon fordi han ikke klarte å tisse når snøen forsvant.

Han var vel ca 5 mnd når dette skjedde, og det ble fort bra med behandling.

April 2010 byll på ene forpoten sannsyneligvis pga et stikksår.

Antibiotika og smertestillende i 2 dager.

HD og AA fri.

Generelt en veldig frisk hund!

Gåttfred ( boston terrier 10 mnd ) og Dina ( dsg snart 4 mnd )

Foreløpig to friske og fine småtroll som kun har vært på vaksinasjon og rutinekontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot, Border Collie 7 år:

*Infeksjon i haletuppen som ikke ga seg, måtte amputere noen cm av halen.

*Difuse smerter i bakparten, røntget "over alt" uten unormale funn. Klarte knapt å gå, hadde så gdot som bestillt avliving etter flere uker med store smerter, så blir han frisk over natta. Dette er nå et år siden. Nå ser det ut som han holder på å få samme symptomer, får se hva vi gjør. Ny konsultasjon til annen dyrlge om han ikke kommer seg snart.

*UVI

*lopper

Fenris, hovawart 4 1/2 år:

*Infeksjon i bittsår fra overnevnte border collie..

*lopper

Shira, samojed 3 år:

*Fikk øyekatarr en gang

*Måtte sy bittsår fra annen hund

*Infeksjon i bittsår fra annen hund

Frost, samojed snart 3 år:

-ingenting-

Coda, samojed 2 år:

*HD D (ingen symptomer)

Ilja, samojed 3 mnd:

-Ingenting-

Tilla, samojed 3 mnd:

-ingenting-

Mio, samojed 3 mnd:

-Ingenting-

Chaisy, hovawart 1996-2005

*livmorbetennelse, sterilisert

*jurkreft

*stadig ørebetennelser og sopp i øret

*Fjerna X fettkuler

*Epilepsi

*nesemidd

Buck, hovawart f 2005-2006

*Nyresvikt, ble 7 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ta med de fire siste hundene:

Gordon setter, 13 aar:

Operert bort kul 8 aar gammel.

Livmorbetennelse 12 aar gammel, forsvant med antibiotika.

Ble avlivet etter aa ha blitt paakjoert av en bil, 13 aar gammel.

Irsk setter 10 aar:

Falt utfor et stup 1 aar gammel og fikk fire brudd i bekkenet. Fire operasjoner senere saa ble han frisk som en fisk.

Ble avlivet 10 aar gammel pga svulst paa hjertet. Maatte aldri til veterinaer utenom vaksiner bortsett fra det foerste uhellet.

Irsk setter 5 aar:

Haar blitt roentget med HD, men har aldri vaert hos veterinaer/faatt behandling av den grunn.

Ellers helt frisk.

Irsk roed og hvit setter, 8 mnd:

Opererert for OCD 6 mnd gammel etter halting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med både egne og hunder i "storfamilien" jeg (inkluderer de hundene jeg har bodd sammen med, hos mamma og pappa og meg selv):

Odin (flat coated retriever):

Bittsår etter slosskamp, sying hos veterinær

Fjernet fettkul på sine eldre dager

Litt stiv i bakparten på sine eldre dager

Avlivet på grunn av aldersrelaterte plager

Zara (flat coated retriever):

Operert for "klumper på blinkhinna på øyet" ?

Knekt to tenner.

Lus i to (?) omganger

Er nå 9 år, og lever i beste velgående, leker fortsatt som en valp, men begynner å bli noe stiv i bakparten.

Mayo (Vorsthe):

Dårlig allmenntilstand, spiste ikke osv. Veterenæren ville avvente. Kastet opp en t- skjorte og ble frisk igjen (resultat av en sjalusiduell mellom storkjefta vorsther og enda mer storkjefta vorstherblandingsvalp)

Casar (Vorstherblandings):

Kennelhoste

Kastet opp diverse sokker etter nevnte duell med "broren"

Linux (kooiker):

Kennelhoste da han var 8-9 mnd. Mildt angrepet.

Lus i værste valpkursperioden

Øyekatarr en gang.

Ellers frisk og rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teddy blandingshund 10 år:

- Fjernet ulveklør

- Tatt tannsten i 8 års alder

Betty DSG 3år:

Ingenting

Bella Vita DGS:

- Sjekk hos veterinær pga halthet som ga seg med en remadylkur (Antagelig voksesmerter)

- Dopet og skjært i etter at hun beit over en fiskekrok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cita 8 år:

- ørebetennelse

- jursvulst

- trekt to tenner (en knust og en knekt)

- epithelial corneal dystrophy

Tia 4 år:

- en liten kul rundt ene tannen, fremmedlegeme

Ikke:

- ingenting, bortsett fra at hun ble tatt med til vet når hun var i valpekassen og ble litt svak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka, drøyt sju år gammel labrador retriever:

- Urinveisinfeksjon som valp

- Kennelhoste da hun var et par-tre år

- Eggstokkcyster og begynnende livmorbetennesle (er derfor kastrert)

- Spondylose/forkalkninger i flere ryggvirvler

- Har vært på operasjonsbordet for å ta ut en del av en kaviartube fra magesekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg, bank i bordet, en frisk hund! 8 mnd, men dog. Nyter det! :)

De vi har hatt:

Brimi:

Skadet rygget sin ved 1 års alder, noe som plaget ham resten av livet og til slutt ble årsaken til at han måtte avlives ved 6 års alder. Han ble også kastrert pga hyperseskualitet. I tillegg hadde han en del stress.

Coyote:

Ble kastrert pga kul (godartet) på testikelen. Plagdes noe med tennene en periode og da litt almenntilstanden, ble fin da et par av dem ble trukket. Han hadde også lydredsel som utviklet seg sterkt.

Arn:

Allergi. Og for noe herk! Ble kastrert pga forstørret prostata. Fryktagressjon.

Så nå synes jeg at jeg har hatt mitt av syke hunder og håper virkelig, virkelig, virkelig at hoppladoren vil være frisk og rask til han er minst 15 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina, 7 år:

- fjernet ulveklør

- nedsatt nyrefunksjon (har ikke det nå lenger)

- urinveisinfeksjon (har ikke det nå lenger :) )

- katarakt

- begynnende forkalkninger i ryggen

Nora, 2 år:

- mulig vi var hos veterinær pga kennelhoste en gang når hun var valp, jeg husker ikke jeg. Ellers så har det vært merkelig lite skader henne, hun er jo gæern, og jeg har sett for meg at tannpirkerbeina hennes kommer til å ryke, men de har holdt til nå ihvertfall *bank i bordet* ;)

Foxi

Border Collie 7,5 år



  • Frem og tilbake med rennende øyne, 7 år fant en ny vet endelig ut hva det var og hun har en auto immun sykdom som kommer og går som vi behandler med øyedråper

Har hun keratitt/pannus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...