Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhosten som herjer


Recommended Posts

jeg tro til vet'n for å sjekke om det satt i lungene, for jeg syntes Nanti har hatt anstrengt utpust. Og det surklet en hel del i henne i går, og hun hostet opp masse slim i dagtidlig, da snakker vi 7-8 ganger på noen få minutter.

Ingen bilyder i lungene, men kunne ta antibiotikakur på henne siden hun begynte å få grønnaktig snør. Tar tempen gjevnlig, og den har vært stabil på 38,3-38,7 så det er ingen feber på henne.

Heller en tur for mye, enn en for lite sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Sjølve kennelhosten som sykdom skyldes virus og da hjelper selvsagt ikke antibiotika. Men det kan utvikles komplikasjoner som lungebetennelse, og den er oftest bakteriell. Og da kommer antibiotikaen til sin rett.

Helt enig med deg, men da er jo diagnosen lungebet pga kennelhoste, ikke kennelhoste. Om du skjønner hva jeg mener? Helt vanlig kennelhoste UTEN komplikasjoner trenger maks hostesaft, ikke antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært hos veterinær med Peggy, som har kennelhoste. Men fordi hun er 4 mnd, så var jeg innmari redd med en gang. Spesielt siden det plutselig ble så kaldt igjen. Snakka med forskjellige veterinærer på telefonen flere ganger i løpet av de første dagene. Enda godt det ikke kan smitte over telefonen. :) Hun har forøvrig ikke fått verken antibiotika eller hostesaft, men hun er stort sett bra igjen nå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, men da er jo diagnosen lungebet pga kennelhoste, ikke kennelhoste. Om du skjønner hva jeg mener? Helt vanlig kennelhoste UTEN komplikasjoner trenger maks hostesaft, ikke antibiotika.

Ja helt enig. Dersom hunden er i relativt god form så ville jeg ikke gjort noe med det. Kroppen fikser som regel opp sjølv :)

Blir litt som med oss mennesker; hysteriet rundt dette med sykdom gjør at man forlanger å få antibiotika sjølv om man VET at det er viralt betinget. Ikke rart at verden går av skaftet når det gjelder multiresistens... (MRSA). Som hygienesykepleier vet jeg endel om sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tro til vet'n for å sjekke om det satt i lungene, for jeg syntes Nanti har hatt anstrengt utpust. Og det surklet en hel del i henne i går, og hun hostet opp masse slim i dagtidlig, da snakker vi 7-8 ganger på noen få minutter.

Ingen bilyder i lungene, men kunne ta antibiotikakur på henne siden hun begynte å få grønnaktig snør. Tar tempen gjevnlig, og den har vært stabil på 38,3-38,7 så det er ingen feber på henne.

Heller en tur for mye, enn en for lite sier nå jeg.

Ja, det sier jeg også! Veterinæren gir jo ikke automatisk ut noen antibiotikakur hvis vedkommende mener det ikke er nødvendig, men det skader jo ikke å få ting bekreftet/avkreftet. Og så har jeg fått inntrykk av at noen raser (spesielt gigantene) er dårligere utrustet når de først blir syke (og det er IKKE nødvendigvis et inntrykk jeg har fått nå den siste tiden, men noe jeg over tid har fått en fornemmelse av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så automatikk i å gi antibiotika ved kennelhoste som det virker her på sonen? Det er jo en virusinfeksjon, og da gjør jo antibiotika bare verre ved å ta livet av de gode og uskyldige bakteriene i kroppen! Ved influensa hos mennesker er jo antibiotika bortkastet også, og der vet jeg leger har blitt mye mer restriktive.

Enig, men heldigvis tror jeg det er mange veterinærer som ikke gir antibiotika også.

Husk at ikke alle hunder viser symptomer på kennelhoste da :P

Men må si jeg ble skikkelig irritert på en fyr i helgen med en setter som stod og hostet og hostet midt i Telemarkshallen. Jeg snakket til han, men han påstod at bikkja hostet pga båndet. Det der var helt klart kennelhoste.

Så irriterende! Kjenner en hund med den typiske hosten der vet. har sagt at hunden bare er litt forkjølet. Bare merkelig da at mange den har vært i nærheten av har blitt smittet med den typiske kennelhosten, brekninger og hele pakka.

Fått det i hus her også :D På lille Nantipanti, ta en tur til vet'n kl. 13. Lytte på lunger og sjekke crp'n hennes.

God bedring! Tror du hun har fått den samme som søsteren din sine hunder? Eller kommer smitten fra forskjellig sted?

Monica; mistet quoten din, men kjenner også en hund som hoster slik av båndet. Men det er likvel stor forsjell på det og den typiske kennelhostelyden syntes jeg. Så jeg tror jeg hadde klart å høre forsjell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål fra en som ikke er så opplyst om kennelhoste.

Igår kveld Startet embla med noe som hørtes ut som om hun dro pusten inn nesen og gispet etter luft sånn var det i tja 1-2 min så sov hun en stund, så hørte jeg en sånn "dra inn" pusten mens hun spiste kveldsmat og har ikke hørt noe inatt.

Er dette kennelhoste?

Hvor lang tid tar det før det bryter ut? sist hun traff hunder var på torsdag

Og hvor lang tid må hun evnt være symptomfri før hun ikke smitter andre på kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål fra en som ikke er så opplyst om kennelhoste.

Igår kveld Startet embla med noe som hørtes ut som om hun dro pusten inn nesen og gispet etter luft sånn var det i tja 1-2 min så sov hun en stund, så hørte jeg en sånn "dra inn" pusten mens hun spiste kveldsmat og har ikke hørt noe inatt.

Er dette kennelhoste?

Hvor lang tid tar det før det bryter ut? sist hun traff hunder var på torsdag

Og hvor lang tid må hun evnt være symptomfri før hun ikke smitter andre på kurs?

Tenk deg forskjellen på å nyse og det å hoste... Teit forklaring, men "fnysingen" har med nesen å gjøre - og hvis en hund er snørrete (infeksjon) vil den "nyse", fnyse eller hva man kan kalle det.

Hosten kommer fra "magen" - dvs lungene. Kennelhosten ender stort sett alltid opp i en lyd som høres ut som om de brekker seg. Gjerne noe slim som kommer opp samtidig også.

Krysser fingre og tær og alt som krysses kan - ikke noe hosting i heimen pr i dag tidlig i alle fall. Men tre av mine fikk det ganske ille forrige gang (etter Lillestrøm i Nov i fjor).

Mye fnysing, snørring og skikkelig "romlende" hoste. Hundene var såklart reduserte av dette - men Bergensk Brystbalsam hjalp!

Skulle kanskje vært til vet'en men jeg sliter ikke ned døren der ellers, så... De to valpene jeg hadde hostet og snørret bare et par/tre dager hver. Den voksne beardisen som bodde sammen med dem holdt på en god uke.

Det var første gangen jeg har sett at de har snørret skikkelig i forbindelse med kennelhoste, i alle fall. Og kennelhoste har jeg hatt på hundene mange, mange ganger før.

Vær obs, følg med på almenntilstanden, såklart. Og dra til vet'en hvis man synes hunden ser ekstra syk ut, spiser dårlig eller har feber. Hold den inne så mye som mulig, og la den være i trekkfritt miljø (har jeg hørt - og det høres så fornuftig ut).

God bedring til alle de syke - håper vi slipper unna denne gangen...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :lol:

Foreløpig har det bare vert denne fnysingen som du sier, litt sånn som om en har grått lenge og prøver å slutte sånn ca sånn dra dypt inn pusten og slippe ut. Håper og krysser for at det ike er kennelhoste.

Da holder jeg henne inne idag iallefall, er normalt ute i hundegård på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her kom kennelhosten i hus på lørdag.

Eller det tok jo noen dager før jeg faktisk skjønte det kunne være kennelhoste :)

Aldri opplevd det før så derfor tok det noen dager :) Men mandag gikk det opp ett lys for meg :)

Men Kiara er i grådig god form :) Så jeg klager ikke. Det blir selvfølgelig ikke mer valpekurs eller utstilling til helgen. Men så lenge hunden ikke dør skal jeg si meg fornøyd, hehe :P Også er hun i så godt som normal form, så lenge hun ikke løper som en idiot rundt i huset eller ute ;) Men da begynner harkingen og hun skjønner at hun må holde seg i ro.

Så nå har jeg ikke hørt noe siden igår morges tror jeg det var, også hadde svigerfar hørt det på dagtid igår når han var sammen hundene. Men siden det har jeg ikke hørt noe, så jeg sier meg fornøyd :)

Kanskje hun har fått det så mildt siden hun ble vaksinert 19. januar? :lol:

Eldste har ikke fått hosten, men vetrinæren, som jeg ringte på mandag, sa at hun nok hadde smitten i seg, men at det ikke var garantert at det ville bryte ut i hoste, så da håper jeg det holder seg :) Så er vi klar til NKK Bergen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har flere corgier som var i letohallen blitt syke. Bl.annet de som kjørte fra vestlandet og bare var på leto ble syke, lucy (var på leto) som amiga lekte med på bø ble syk igår. Så jeg antar jeg må holde øynene skikkelig åpne på Amiga nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere dalmiser også. Hun jeg reiste med har dalmis, har ikke merket noe på han enda. Men kullbror og kullsøster som var der har fått det. Eldstemann i huset startet hostinga si i natt/dagtidlig, så det kan fortsatt komme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til alle, spessielt Trym som har påbegynnende lungebetennelse :lol: Be vet'n måle cpr'n hannes, de hundene som har vært skikkelig syke har hatt crp i fra 180-210 (får ikke målt høyere enn 210). Det er også tat bakterieprøve av en GD nå, så den er til dyrking nå, så svar kommer forhåpentligvis i løpet av uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetten målte ikke den hos han :lol: Bare lytta og trykka.

Det er en enkelt blodprøve, tar ca 20 min og få svar på :) Be om det neste gang. Den skal være under 20, så det sier seg selv at de som har hatt på rundt 200 har vært rimelig syke.

Men bare følg med på almentilstanden hannes :)

Nanti har liggi under dyna og sjelvi store deler av natta, så jeg måler tempen annenhver time, men hun har ingen feber, men har begynt å snørre litt grønnaktig snørr :) Ligger stort sett og sover hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått i han noe protein pulver nå eller hva det nå enn det var vi fikk med :) tempen tar jeg et par ganger om dagen/natta, den er normal på dagen men stiger utover kvelden til å synke igjen på natta.... Skjønner lite av det. Han ligger for det meste å sover i kørja si nå (ikke rart, han fikk vel ikke noe søvn inatt med den hostinga si, innkludert eierene hans, samboer så seg nødt til å legge seg på sofaen siden han skulle opp 04.30 :) ) Myyye snørr her og, ganske grønn/gult :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når hundene vaksineres, blir de i en periode like etter vaksineringen mer utsatt for smitte (er det to uker, mon tro?). Så å løpe til veterinæren og vaksinere nå (mine ble vaksinert i sommer) er vel ingen hjelp i? siden immunforsvaret går litt "ned" like etter vaksinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...