Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhosten som herjer


Recommended Posts

Nå har Casper hatt kennelhoste siden søndag, og har blitt mye bedre. Han gikk på pensilin fra før av, og har nå fått 10 nye dager pga. kennelhosten. Han har spist, drukket, kost, løpt rundt i hagen og vært som normal, bortsett fra host, snufs og surkl. Men mye bedre, og bare litt harking innimellom. Det har jo gått 6 dager snart, så da burde han jo vært dårligere, ikke bedre om han hadde denne farlige varianten?

Jeg er så redd, jeg har en link mellom de døde og Casper nemlig. :cheer:

Jeg ville kontaktet veterinæren jeg - men så er jeg hysterisk også da :ahappy: (Da jeg dro med nurk til vet. så var "forhåndsmeldingen" at jeg godt kunne vente til dagen etter - men det turde jo ikke jeg... )

Edit: skrivefeil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Jeg hørte forleden om en ny måte å vaksinere mot kennelhoste på, at et middel sprayes i nesa på hunden - noen som vet noe om dette? :ahappy:

Jeg har også hørt om det. Vet om flere som tok det før de kom til kennelen jeg jobba på. Den veterinæren jeg snakka med i Sandefjord hadde ikke hørt om det, da (jeg ringte for å spørre om det var et "bra nok" middel for å beskytte hunden ENDA mer mot kennelhoste før helgens utstilling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos veterinæren, derav 10 dager ekstra med pensilin :ahappy: (eller er det antibiotika).

Oppfordrer ikke til løping i hagen, men nå har han endel innestengt energi etter over en uke uten tur, så han tar seg noen raptuser når han skal ut å tisse. Men ikke noe aktivitet her i gården nei.

Men jeg vil jo tro at dette går bra, når han er bedre, og ikke verre, og det er en stund siden han fikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X'en fikk også nesesprayvaksine da vi revaksinerte i november i fjor. Vanskelig å si noe om erfaringene, siden hun - bank i bordet - aldri har hatt kennelhoste. Men den var nå i hvert fall kjapp og grei å ta, gikk vel kjappere enn en vaksine, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min korthårscollie Nelson har også fått vaksinen sin som spray (her i januar). Ingen bivirkninger og har heller ikke sett snurten til kennelhoste enn så lenge enda han hadde et flere dagers langt opphold på hundepensjonat pluss har vært utatt for høyt smittepress på hundearrangement (Flatebyhallen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har, heldigvis og bank i bordet, ikke hatt kennelhoste her på hundepensjonatet hvor jeg jobber, siden i forfjor/fjor vinter. Og da bare en veldig lett variant, tre hunder som hostet, og flere som hadde vært der lenge før vi fikk det opp til oss, og som var der også etter at de som hostet, hadde reist, fikk det ikke. Håper inderlig ingen drar det med seg hit nå utover. Får holde et ekstra godt øye etter hosting/harking. Får to tibber hit på onsdag som er i Bø nå i helgen.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så automatikk i å gi antibiotika ved kennelhoste som det virker her på sonen? Det er jo en virusinfeksjon, og da gjør jo antibiotika bare verre ved å ta livet av de gode og uskyldige bakteriene i kroppen! Ved influensa hos mennesker er jo antibiotika bortkastet også, og der vet jeg leger har blitt mye mer restriktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ikke alle hunder viser symptomer på kennelhoste da :)

Men må si jeg ble skikkelig irritert på en fyr i helgen med en setter som stod og hostet og hostet midt i Telemarkshallen. Jeg snakket til han, men han påstod at bikkja hostet pga båndet. Det der var helt klart kennelhoste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så automatikk i å gi antibiotika ved kennelhoste som det virker her på sonen? Det er jo en virusinfeksjon, og da gjør jo antibiotika bare verre ved å ta livet av de gode og uskyldige bakteriene i kroppen! Ved influensa hos mennesker er jo antibiotika bortkastet også, og der vet jeg leger har blitt mye mer restriktive.

Det reagerer jeg også litt på :)

Husk at ikke alle hunder viser symptomer på kennelhoste da ;)

Men må si jeg ble skikkelig irritert på en fyr i helgen med en setter som stod og hostet og hostet midt i Telemarkshallen. Jeg snakket til han, men han påstod at bikkja hostet pga båndet. Det der var helt klart kennelhoste.

Blir litt OT, men jeg har en slik hund som folk kan tro går konstant med kennelhoste. Bocca hoster om hun drar i bånd og er litt ivrig, og da kan det ta en stund før hun slutter med hostingen. Så jeg er litt redd hva andre tenker når jeg har gått kurs med henne tidligere. Godt JEG vet at det ikke er kennelhoste, for jeg hadde aldri tatt med en hund med det på kurs, utstillinger eller oppsøkt andre hunder i det heltatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det reagerer jeg også litt på :)

Blir litt OT, men jeg har en slik hund som folk kan tro går konstant med kennelhoste. Bocca hoster om hun drar i bånd og er litt ivrig, og da kan det ta en stund før hun slutter med hostingen. Så jeg er litt redd hva andre tenker når jeg har gått kurs med henne tidligere. Godt JEG vet at det ikke er kennelhoste, for jeg hadde aldri tatt med en hund med det på kurs, utstillinger eller oppsøkt andre hunder i det heltatt.

For det første, så er det forskjell på tørrhosten ved kennelhoste og en hund som står og hoster pga båndet. Jeg har hvertfall til gode å se en hund som høres ut som den har kennelhoste fordi den har stramt bånd. For det andre stod jeg og så på bedømmingen av vorstehhund og hadde fått med meg hostingen i hvertfall 10min, og hunden stod rett opp og ned uten noe stramt bånd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så automatikk i å gi antibiotika ved kennelhoste som det virker her på sonen? Det er jo en virusinfeksjon, og da gjør jo antibiotika bare verre ved å ta livet av de gode og uskyldige bakteriene i kroppen! Ved influensa hos mennesker er jo antibiotika bortkastet også, og der vet jeg leger har blitt mye mer restriktive.

Nei, ikke som jeg har fått inntrykk av. Kahlo hadde kennelhoste for to år siden, hun hosta ikke mye, men var slapp og rar og hadde litt feber. Etter 3 uker så dro vi til vet. - hadde snakket med dem på telefonen gjennom hele perioden, og da fikk hun antibiitika siden hun hadde en tydelig øvre luftveisinfeksjon som ikke ville gi seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så automatikk i å gi antibiotika ved kennelhoste som det virker her på sonen? Det er jo en virusinfeksjon, og da gjør jo antibiotika bare verre ved å ta livet av de gode og uskyldige bakteriene i kroppen! Ved influensa hos mennesker er jo antibiotika bortkastet også, og der vet jeg leger har blitt mye mer restriktive.

Har ikke peiling. Vet som ga det til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvin fikk nok en mild utgave av kennelhoste etter å ha vært i Flatebyhallen. Mest sannsynelig var det der. Allmenntilstanden var krutt som vanlig, og appetitten på topp, så jeg tok det bare med ro og avventet tur til vet.

Etter en ukes tid ca skulle jeg til vet uansett for blodprøve, og da nevnte jeg det for han. Vet undersøkte og kjente på kjertlene i halsen og mente han ihvertfall ikke hadde kennelhoste nå da kjertlene ikke var hovne og allmenntilstanden var så god.

Men, de siste dagene har jeg merket litt surkling. Jeg vet ikke helt hvor det kommer fra, om det er lungene eller om det er litt som sitter igjen fra hosten. Jeg ringte vet som mente jeg skulle sjekke tempen og bare ta det med ro og følge med denne uken.

Det jeg er redd for, er en eventuell utvikling av lungebetennelse.

Min vet hadde veldig mange inne for kennelhoste nå, og mange av de jeg kjenner har fått det. Svineri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det søren meg kommet hit og. Trym hadde 39.5 i feber igår så vi ringte veterinær vakta som ba oss avente det litt. Var oppe og tok tempen på han 2 ganger inatt, og nå er den normal. Er ikke det litt rart? :) Han hoster veldig, så får ta tempen på han når han kommer hjem etterpå (er med samboer på jobb) hvis han har feber så drar vi rett til vetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som syns det er litt merkelig/pussig/dumt/rart at det er så mange som tilsynelatende helt uten å tenke over det drar med seg kennelhostehund til veterinæren uten at det er noe galt - utenom at hunden hoster litt? Selvfølgelig skal man ta med hunden til veterinær hvis den får redusert allmenntilstand, plutselig forverring i sykdomsløpet også videre, men å dra til veterinær bare fordi hunden hoster syns jeg er litt merkelig. Jeg tenker også som så at kennelhoste smitter faktisk ganske lett, og det er vel ikke noe særlig å troppe opp på veterinærkontoret med en hund som fort kan smitte andre hunder, når denne hunden egentlig ikke hadde trengt å være hos veterinæren i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som syns det er litt merkelig/pussig/dumt/rart at det er så mange som tilsynelatende helt uten å tenke over det drar med seg kennelhostehund til veterinæren uten at det er noe galt - utenom at hunden hoster litt? Selvfølgelig skal man ta med hunden til veterinær hvis den får redusert allmenntilstand, plutselig forverring i sykdomsløpet også videre, men å dra til veterinær bare fordi hunden hoster syns jeg er litt merkelig. Jeg tenker også som så at kennelhoste smitter faktisk ganske lett, og det er vel ikke noe særlig å troppe opp på veterinærkontoret med en hund som fort kan smitte andre hunder, når denne hunden egentlig ikke hadde trengt å være hos veterinæren i det hele tatt?

Trenger ikke dra til vet for litt host når alt ellers er ok. Det er jeg enig i. Det gjorde heller ikke jeg. Men etter disse 10 dagene (?) man bør ha hunden unna andre, så var jeg hos vet i forbindelse med andre ting. Så i mitt tilfelle var han bra, og først nå i ettertid kom andre ting som jeg ringte dit om, istedet for å troppe opp der.

Svarer bare for mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...