Gå til innhold
Hundesonen.no

finsk lapphund


Krilo

Recommended Posts

Hei hei :cheer:

vi er i gang med leting etter valp, og valget står nå (etter mye lesing, graving og forsking) på enten finsk lapphund eller eurasier.

Men sitter jo selvfølgelig å ser på utallige bilder på nettet av disse skjønne skapningene, vi har også hvert å hilst på 4 nydelige finske lapphunder.

Så kommer det jeg lurer på litt angående denne rasen: har lagt merke til at det er litt forskjell med pelsen til noen av hundene...? ser mange med sånn skikkelig "puffet" stor pels, også ser jeg noen som ikke har fult så "puffet" pels, men igjen litt lengre og litt "flat" pels i forhold? hvorfor det? er det det at de andre er børstet mer?er det røyting som gjør det?eller er det noe annet som gjør det?

Vi skal kanskje stå på valpeliste på et kull som blir til av en mor som er litt "fluffy" men med litt flatere pels og litt lengre pels enn det faren har, han er skikkelig "fluffy" med stor pels :heart: begge er jo kjempe nydelige, men tenker litt med tanke på rasekravene for utstilling for rasen og sånn. også har vi en liten kjærlighet for "flyffy puffy" hunder og da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Finsk Lapphund skal ha tykk underull som isolerer godt mot kulde, og dekkhår som er strie og litt "harde"...

Dette kan nok gi litt fluffy inntrykk, og det er slik de skal se ut ;-)Dekkpelsen skal ikke være for lang, da blir den upraktisk...

At noen ser litt flatpelset ut kan nok ha med om de er i sommer eller vinterpels, for det er det ganske stor forskjell på, kan vise deg et eksempel med min egen tispe: HER

Men det er også ganske store forskjeller på linjer innenfor Finsk Lapphund, noen linjer har mye dårligere pels, med mindre underull og dårligere kvalitet på dekkpelsen. Min erfaring er at disse hundene i tilleg har en del andre feil, som fallende kryss, store ører, og snipete snuteparti...Pelsen på en FL skal ikke gi et flatt inntrykk...

Om du ønsker en hund du kan reise på utstilling med er det nok lurt å velge fra en kombinasjon der foreldrene har riktig pelskvalitet, og ellers er ganske bra :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for at du delte bildet av din tispe, moren lignet egentlig ganske på sånn hun så ut med "bikini" på :cheer: og faren er ordentlig fluffy.

vet at det er mange hunder fra den kennelen som er med på utstillinger og sånn, så sånn sett lover det jo godt. nå er ikke utstilling det viktigste for oss, hadde egentlig ikke tenkt tanken på at vi i det hele tatt skulle finne det interessant, men allerede nå-før valpen er i hus eller helt bestemt, har interessen økt for det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen vil jo se forskjellig ut også under/utenom løpetid, like etter vask, utstillingsstelt vs. "hverdagspels" for noen, og pelskvaliteten vil også variere med fôring og generell form på hunden. Altså, noe kan man nok finne ut av foreldrene, men en del vil påvirkes av hundens stell også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen vil jo se forskjellig ut også under/utenom løpetid, like etter vask, utstillingsstelt vs. "hverdagspels" for noen, og pelskvaliteten vil også variere med fôring og generell form på hunden. Altså, noe kan man nok finne ut av foreldrene, men en del vil påvirkes av hundens stell også.

Joda, men på Finsk Lapphund er det klare linjeforskjeller, som nok er greit å vite om. Går ikke ann å jukse frem pels av ingen pels :-P Og f.eks på min tispe ser man at pelsen ikke er veldig dårlig, selv om hun er nedrøytet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er forskjeller på di finske lappene.. Vi ha ei tispe og en hanne fra to forskjellige oppdrettere!

Tispa har lengre rygg, smalere og litt "flatere" pels, mens hannen er kort i ryggen, kraftig og har "pluffy" pels..

Begge er i kjempeform, og begge har glansfull pels! Er ganske stor forskjell på de to, så er veeeldig spent på hvordan valpene deres, som kom i går, blir :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd du fikk en så dårlig start på oppdrettet ditt Galskapen.

Får håpe valpene blir friske, og at dette ikke påvirker ryktet ditt i miljøet fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd du fikk en så dårlig start på oppdrettet ditt Galskapen.

Får håpe valpene blir friske, og at dette ikke påvirker ryktet ditt i miljøet fremover...

1. Hva mener du?

2. Valpene er friske de, ingenting galt med de! :) Å hva er det som kan påvirke "ryktet" mitt? Jeg har ikke starta noe oppdrett, og skal heller ikke bli oppdretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, altså.. Du er oppdretter du. Du har tispe med valper = oppdretter..

Okei, så når man får valper, så er man automatisk oppdretter? Hmm, jaokei, det er det ingen som har fortalt meg!

Men det var uansett ikke det som var spørsmålet! Jeg lurer bare på hva Toivo mener med "Håper valpene blir friske og at det ikke ødelegger ryktet ditt i miljøet i fremtiden"

Valpene er friske de, vokser og er kjempefine, er ingenting galt med de. Og fordi om vi har valper nå, så betyr vel ikke det at vi skal ha valper igjen i fremtiden?

Edit: Okei, nå har jeg sjekka, og jeg er kanskje oppdretter fordi tispa har valper. Beklager at jeg virka sur, det var ikke meninga :)

Men uansett, så betyr jo ikke det at jeg skal drive med oppdrett fordi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen på en oppdretter er vel at man har valper, om man er stor eller liten oppdretter har lite å si, oppdretter er man likevel. Jeg leste på nettsiden din, og forstod det der som at du kjøpte hannhunden som potensiell partner for tispen, da fikk jeg inntrykket av at du hadde intensjoner om å ha valpekull. Beklager om jeg misforstod deg der.

Med at jeg håper valpene blir friske mener jeg at det er vanskelig å vite siden ingen av foreldrene er røntget enda, og om en av de hadde E av genetiske årsaker, så kan det jo hende valpene arver dette. Jeg mener på ingen måte at dette nødvendigvis skjer, men er jo kjedelig å ikke vite.

Har foreldrene kjent PRA-status? Jeg vet jo bl.a at den ene bestemoren er bærer, så hvis ikke moren er gentestet fri eller fri gjennom arv, så er det mulig valpene blir blinde med årene.

Når det gjelder ryktet ditt, så var det vel mest at jeg allerede har sett din annonse på finn.no bli linket av FL-folk på FB, og folk synes det er trist at vi får flere og flere slike uplanlagte kull på rasen.

Det var jo også en sak på forumet til NLK da kullet moren kommer fra ble født, da det ble lagt ut annonse gjennom klubben, enda ikke kullet oppfylte avlskravene. Og bestefaren bak der igjen kommer fra en oppdretter som har Norges dårligste rykte. I og med at kullene ikke oppfyller avslkravene, ikke har kjent PRA-status, og imellom de raserene kullene har oppdretteren blandingskull med boxer, så tispene har hatt kull på flere påfølgende løpetider selv om dette ikke fremkommer i dogweb.

Det provoserer jo også de som legger mye planlegging bak kullene sine, at slike oppdrettere får seg til å ta samme prisen, enda de ikke kan garantere helsen til foreldrene, og foreldrene ikke har resultater innenfor brukshundretninger, eller utstilling.

Derfor skrev jeg at jeg håper det ikke påvirker ryktet ditt i miljøet. Men om du ikke planlegger flere kull er vel ikke det et stort problem, da er det jeg som har missforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele, og jeg.. Eh.. Seriøst ikke vet hva jeg skal si, fordi enkelte ting av det du nevner er ting jeg ALDRI har hørt om, så velger jeg å kommentere et par ting;

Vi kjøpte hannen fordi vi ville ha en FL til, kanskje som potensiell partner til tispa, men ikke med hensikt om valper! Det var noe vi skulle vurdere, se an og evt ta med tiden..

At det skjedde altfor tidlig var absolutt ikke planlagt og det er vel selvforskyldt, selv om vi holdte de adskilt så å si hele løpetiden.

Skjønner at oppdrettere som bruker lang tid på å planlegge kull osv, blir provoserte. Men hvis prisen jeg har satt på valpene her er et så stort problem, så er det vel ikke verre enn å spørre om den kan settes ned?

Vi har ikke noen planlagte kull i fremtiden heller.

Jeg vil helst ikke ha noen krangel eller diskusjon rundt dette, da det var ille nok at det ikke var planlagt og at hannen er såpass ung..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen på en oppdretter er vel at man har valper, om man er stor eller liten oppdretter har lite å si, oppdretter er man likevel. Jeg leste på nettsiden din, og forstod det der som at du kjøpte hannhunden som potensiell partner for tispen, da fikk jeg inntrykket av at du hadde intensjoner om å ha valpekull. Beklager om jeg misforstod deg der.

Med at jeg håper valpene blir friske mener jeg at det er vanskelig å vite siden ingen av foreldrene er røntget enda, og om en av de hadde E av genetiske årsaker, så kan det jo hende valpene arver dette. Jeg mener på ingen måte at dette nødvendigvis skjer, men er jo kjedelig å ikke vite.

Har foreldrene kjent PRA-status? Jeg vet jo bl.a at den ene bestemoren er bærer, så hvis ikke moren er gentestet fri eller fri gjennom arv, så er det mulig valpene blir blinde med årene.

Når det gjelder ryktet ditt, så var det vel mest at jeg allerede har sett din annonse på finn.no bli linket av FL-folk på FB, og folk synes det er trist at vi får flere og flere slike uplanlagte kull på rasen.

Det var jo også en sak på forumet til NLK da kullet moren kommer fra ble født, da det ble lagt ut annonse gjennom klubben, enda ikke kullet oppfylte avlskravene. Og bestefaren bak der igjen kommer fra en oppdretter som har Norges dårligste rykte. I og med at kullene ikke oppfyller avslkravene, ikke har kjent PRA-status, og imellom de raserene kullene har oppdretteren blandingskull med boxer, så tispene har hatt kull på flere påfølgende løpetider selv om dette ikke fremkommer i dogweb.

Det provoserer jo også de som legger mye planlegging bak kullene sine, at slike oppdrettere får seg til å ta samme prisen, enda de ikke kan garantere helsen til foreldrene, og foreldrene ikke har resultater innenfor brukshundretninger, eller utstilling.

Derfor skrev jeg at jeg håper det ikke påvirker ryktet ditt i miljøet. Men om du ikke planlegger flere kull er vel ikke det et stort problem, da er det jeg som har missforstått.

Synes ikke det er riktig av deg å lange ut mot henne her. Det kunne du tatt privat da det ikke har noe i denne tråden å gjøre.

Samtidig, så er valpene renrasede, og dermed tar man pris for en renraset hund. Mener jeg hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er riktig av deg å lange ut mot henne her. Det kunne du tatt privat da det ikke har noe i denne tråden å gjøre.

Samtidig, så er valpene renrasede, og dermed tar man pris for en renraset hund. Mener jeg hvertfall :P

:):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele, og jeg.. Eh.. Seriøst ikke vet hva jeg skal si, fordi enkelte ting av det du nevner er ting jeg ALDRI har hørt om, så velger jeg å kommentere et par ting;

Vi kjøpte hannen fordi vi ville ha en FL til, kanskje som potensiell partner til tispa, men ikke med hensikt om valper! Det var noe vi skulle vurdere, se an og evt ta med tiden..

At det skjedde altfor tidlig var absolutt ikke planlagt og det er vel selvforskyldt, selv om vi holdte de adskilt så å si hele løpetiden.

Skjønner at oppdrettere som bruker lang tid på å planlegge kull osv, blir provoserte. Men hvis prisen jeg har satt på valpene her er et så stort problem, så er det vel ikke verre enn å spørre om den kan settes ned?

Vi har ikke noen planlagte kull i fremtiden heller.

Jeg vil helst ikke ha noen krangel eller diskusjon rundt dette, da det var ille nok at det ikke var planlagt og at hannen er såpass ung..

Neida, er på ingen måte meningen å lage en diskusjon, jeg bare svarte, siden du ba meg utdype hva jeg mente.

Rasen vokser utrolig fort, og desverre gjør det at vi i Norge pg Sverige ser flere og flere parringer som gambler med helse og gemytt, da det er så lett å få solgt valpene uansett. I tillegg så er vi i den situasjon at en del FLer ikke lengre ser ut som en FL. Du forteller jo selv at det er stor forskjell på de 2 hundene du har. Og flere og flere har valpekull uten at de vet om PRA, og nedarvingen av den(autosomal resseciv). Noe som fører til at hunder kan bli blinde, det er helt unødvendig da vi har gentest. Synd om rasen skulle få samme rykte som andre populære raser, at gemyttet og helsen er dårlig pga uvettig avl. Dette avsnittet er ikke rettet mot deg, bare skrevet på generell basis, for å synliggjøre at en del av oss i FL miljøet i utgangspunktet er litt frustrerte over utviklingen...

Når det gjelder oppdretten av den ene bestefaren til din hund. Så skal jeg love deg at jeg har tatt det med henne privat, desverre viser hun ingen vilje til å ville forandre sin måte å drive avl, hun er informert om hva som kan være følgene av hennes måte å drive avl på, men det bryr hun seg ikke om. Hun har også gitt feilaktig informasjon til valpekjøpere om dette... Slik at jeg føler det absolutt passer i et forum, og håper mange potensielle valpekjøpere får greie på det, så de ikke ender opp med å kjøpe valp der. Og heller kjøper av en seriøs oppdretter, slik som oppdretteren til hanhunden du har...

Når det gjelder prisen. Så skriver du at dette ikke er hunder som skal brukes til avl eller utstilling. At renrasene hunder koster mer, er jo nettopp pga akkurat det. Samtidig koster de mer, siden oppdretterene har utført en del helsesjekker, som HD-røntgen, og valpekjøperene får vite om foreldrene er friske FØR de kjøper valpen. Dette punktet var i utgangspunktet ikke rettet mot deg, men igjen for å vise frustrasjonen vi har over hvordan FL-oppdrett i noen tilfeller skjer, og i svært mange av de helt bevisst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! Men når det gjelder valpene som kom her i huset, så var det som sagt ikke planlagt. Å oppdretteren til hannhunden min, blåste ut frustrasjonen sin, som jeg forstår veldig godt! Men hun har også "godtatt" det nå, fordi jeg, som jeg skrev over her, at vi ikke hadde planlagt det, og fordi vi ikke planlegger flere kull mellom de to.

Det var et reint og skjært uhell, tispa var på sine tre siste dager i løpetiden, og vi hadde holdt de adskilt så godt det kunna gjøres, å hun avviste han.. Så da trodde vi vel det var over og at noe sånt ikke kom til å skje. Så skjedde det, og da var det for sent. Ja, vi valgte å la henne bære dem frem. Det er et valg vi må leve med. Men uansett så kommer det nok ikke til å skje igjen! Vi har lært, og de skal holdes adskilt HELE løpetiden neste gang :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...