Gå til innhold
Hundesonen.no

Snørekjøring.


Saphire

Recommended Posts

Nå har vi jo endelig fått tak på baggen belte og skikkelig trekksele til frost, så da stå jo snørekjøringen for tur. Vi har så langt hatt 4 turer med henne, hvor vi har holdt oss på flat bakke og tatt det sånn høvelig pent. I dag var vågde vi oss ut på en lengre tur, sånn ca 7 km på et spor som kun går på flat mark. Hun har skjønt at hun skal holde seg til høyre i sporet, og trekkingen er i boks, ei heller stopper hu i sporet. Problemet er at det ikke er noe mellomting på hun i forhold til fart. samboern var med så jeg kan liksom ikke gå i hundre hele veien. Jeg varmet hun opp og lot hun etterhvert få ut litt energi med å gå i litt tempo (jeg skjøyter da etter), men selv etter litt løping så virker hun ikke sliten, så jeg må liksom gå med båndet i hånden for å holde hu i normalt tempo, med staven i den andre. Men selv da har hun veldig trekkvilje. Hun er nå ca 14 mnd, så hun må jo helst ta det pent, men akuratt nå virker det som at hun har det bedre av å få løpe litt enn å gå rundt å "sloss" med meg i sakte tempo.

Men hvor langt kan man ta disse turene, og hvordan best mulig se tegn på at hun er sliten. Etter 7 km i lett flatmark i god fart (med pauser) så viste hun ikke store tegn på at hun var sliten, foruten at hun mistet litt konsentrasjonen på slutten (dvs hun ville løpe etter hunden som gikk forann oss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Når hun lærer seg å trekke så er det gjerne vanskelig å ha sakte fart, det jeg hører og har opplevd selv er at den som kjører med hundene kjører fort og må legge inn pauser for å vente på den andre. En tanke som slo meg er at etter å ha lært hunden å trekke godt og en god stund, så kan du ta med bandet halsbandet og lære hunden å gå med slak line når dere går på ski. Dette ville jeg ikke prøvd på før kanskje til neste år(kommer ann på hvor mye dere er på ski) San ellers, siden hunden trekker så trenger den alsidig å bygge muskler. Det er slitsomt å løpe løs i løssnø, Gå med kløv og alt som har med å bygge muskler alsidig er noe som er bra i disse tidene. Det at hunden ble ukonsentrert på slutte er ikke sikkert men det kan være at jippi deg skal jeg løpe forbi, da kikker dem gjerne på den andre og øker farten. Hvordan du ser at hunden er sliten, tja noen begynner å snuse mer vime mer, ikke trekke så godt. Men nå så er det viktigste at du ikke sliter ut hunden for den skal altid syntes det er gøy å trekke så øk lengden på turen gradvis. Da har jeg mest tro på at dere får det gøy med trekking i de andre årene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun lærer seg å trekke så er det gjerne vanskelig å ha sakte fart, det jeg hører og har opplevd selv er at den som kjører med hundene kjører fort og må legge inn pauser for å vente på den andre. En tanke som slo meg er at etter å ha lært hunden å trekke godt og en god stund, så kan du ta med bandet halsbandet og lære hunden å gå med slak line når dere går på ski. Dette ville jeg ikke prøvd på før kanskje til neste år(kommer ann på hvor mye dere er på ski) San ellers, siden hunden trekker så trenger den alsidig å bygge muskler. Det er slitsomt å løpe løs i løssnø, Gå med kløv og alt som har med å bygge muskler alsidig er noe som er bra i disse tidene. Det at hunden ble ukonsentrert på slutte er ikke sikkert men det kan være at jippi deg skal jeg løpe forbi, da kikker dem gjerne på den andre og øker farten. Hvordan du ser at hunden er sliten, tja noen begynner å snuse mer vime mer, ikke trekke så godt. Men nå så er det viktigste at du ikke sliter ut hunden for den skal altid syntes det er gøy å trekke så øk lengden på turen gradvis. Da har jeg mest tro på at dere får det gøy med trekking i de andre årene også.

Så hun kan egentlig gå i det tempoet hun selv vil? Vil det slite mindre på henne enn at jeg må stå i mot å holde farten nede hele tiden? Du trur ikke det er for langt med 8km - 1mil i rette bakker med oppkjørte løpyper. Hun viste egentlig ikke stort med tegn på at hun var sliten, for helt til siste slutt så ville hun helst gå maks ut. Og rasen er jo ikke den typiske "går til den stuper rasen" egentlig, så jeg trur nok jeg vil se på hun om hun blir sliten. Hitill har det blitt 1 skitur i uken, noen ganger 2 litt avhenge av været. Ellers går vi ca 1 time hver dag i opptråkkete stier i skogen, noen ganger løs/langline, andre ganger med sele og i bånd. Ellers er det jo lydighetsøkter nå og da. Må jo få sagt at det var UFATTELIG gøy å snørekjøre med henne, jeg har fått helt dilla og skulle helst ha gjort det hver dag :lol:

Til sommern kunne jeg tenkt meg å kjøpt kickbike, for det var jo så moro med litt fart, og ekstra gøy er det når jeg ser at hun koser seg. Hun bruker ALDRI å pistre/pipe, men når hun lå i buret i bilen mens vi ordnet skiene så du hele bikja lyste opp av forventninger og hun pistret/peip, tydelig at hun gledet seg. MORO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo la henne gå med trekksele og kjørestrikk uten at du står på ski bak? At du lærer henne inn en kommando for rooolig, ved å gå veldig rolig selv og fysisk bremse henne litt ned? Kanskje det funker for dere, funket for papillonen, selvom hun ikke akkuratt er den vanskeligste å bremse heller pga størrelsen (men hun har en helt sinnsyk trekklyst, værtfal til liten hund å være hyyler før hun skal starte og er dritgira :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Så hun kan egentlig gå i det tempoet hun selv vil? Vil det slite mindre på henne enn at jeg må stå i mot å holde farten nede hele tiden? Når du bremser bak så legger du mer tyngde på henne, altså hun må jobbe mer for hun har stor framdrift Du trur ikke det er for langt med 8km - 1mil i rette bakker med oppkjørte løpyper. Det kommer ann på hvor godt hun har med alsidige musker og hvor godt fysisk trent hun er på forhåndHun viste egentlig ikke stort med tegn på at hun var sliten, for helt til siste slutt så ville hun helst gå maks ut. Og rasen er jo ikke den typiske "går til den stuper rasen" egentlig, så jeg trur nok jeg vil se på hun om hun blir sliten. Hitill har det blitt 1 skitur i uken, noen ganger 2 litt avhenge av været. Ellers går vi ca 1 time hver dag i opptråkkete stier i skogen, noen ganger løs/langline, andre ganger med sele og i bånd.Når hun går i sele og band kan du god hive på kløven og etter hvert ha vekt i(hvor mye og hvor fort kommer ann på musker og kondisjonen hun har fra før Ellers er det jo lydighetsøkter nå og da. Må jo få sagt at det var UFATTELIG gøy å snørekjøre med henne, jeg har fått helt dilla og skulle helst ha gjort det hver dag :lol:

Til sommern kunne jeg tenkt meg å kjøpt kickbike, for det var jo så moro med litt fart, og ekstra gøy er det når jeg ser at hun koser seg. Hun bruker ALDRI å pistre/pipe, men når hun lå i buret i bilen mens vi ordnet skiene så du hele bikja lyste opp av forventninger og hun pistret/peip, tydelig at hun gledet seg. MORO!

Jeg ville ikke hatt lengere turer i vinter en en mil på ski. De turene du tar ellers ville jeg prøvd å legge inn så det blir fysisk mer styrkende. Når dere går i skogen/gate langs i band ta på kløv og legg i litt vekt etter hvert. Hvor fort kommer ann på muskler og kondisjonen igjen). Når hun er løs i skogen så få henne til å løpe utenfor stien også og gjerne kal henne inn så det blir litt ekstra løping. Du må huske på å bygge opp den fysiske og kondisjonsmessige aktivitetet og avslutte når den er på topp så hunden får forventninger til neste gang.

Når det blir varmt til sommeren så blir det å holde på med svømming og sant som sykkel og kickbike når det blir kvelden og kjøligere.

Det høres ut som hun har det i hodet som tilsier at ere skal kunne få det gøy medtrekkein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du trene inn rolig så hadde jeg tatt det på slutten av turen. Hun din kan faktisk ta i mer med at du bremser bak. Sjekk det ut intet er fasit

Godt tips. Da får jeg heller ta det i den farten som vi har kontroll med/og som hun koser seg med, stoppe å vente på samboer og gå pån igjen. Haha, men av oss to er det nok han som bli best trent tenker jeg, for selv når jeg skøytet ganske så fort så føler jeg at hun sto for mesteparten av trekkingen :lol: (ikke at jeg er noe superflink på ski, har ikke stått på ski på over 10 år nesten, men kjøpte meg ski i vinter og har stått 5 ganger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...