Gå til innhold
Hundesonen.no

Fant denne mannen


pippin

Recommended Posts

Lp er en ting, hva med IPO, i verdensklassen? Eller mondioring/ringsporter for den sags skyld (som ikke trenes i norge) Man får drifter på et helt annet nivå enn LP. Det skal litt til å måle seg med figuranten som løper avsted, enn med pølsebiten eller ballen man har i hånda. Det går ja, men spørsmålet er hvorvidt flertallet av disse hevder seg i toppen.

Her er fra canisdebatten lagt ut en film

en dyktig mann som visstnok trener positivt. Så det går an, helt klart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror det ER ganske vanskelig, men :lol:

Finnes jo mange som gjør dette i lydigheten og jakt og gjeting. Hvis du gjør som jeg sier (:P) så får du kanskje lov til å ta ballen, løpe etter fuglen, eller gjete sauene. Vel, i gjeterhundmiljøet og jaktmiljøet er det vel ikke så mange som kun trener positivt, men det er jo bevist at det går ann :P

Skulle ikke tru at det er så vanskelig akkuratt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo mange som gjør dette i lydigheten og jakt og gjeting. Hvis du gjør som jeg sier (:lol:) så får du kanskje lov til å ta ballen, løpe etter fuglen, eller gjete sauene. Vel, i gjeterhundmiljøet og jaktmiljøet er det vel ikke så mange som kun trener positivt, men det er jo bevist at det går ann :P

Skulle ikke tru at det er så vanskelig akkuratt :P

Teori og praksis er av og til veldig forskjellig.

Jeg vil gjerne vite hvem som har bevist at det går ann å KUN trene positivt ved gjeter- og jakthundtrening. Gjerne med resultater fra prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori og praksis er av og til veldig forskjellig.

Jeg vil gjerne vite hvem som har bevist at det går ann å KUN trene positivt ved gjeter- og jakthundtrening. Gjerne med resultater fra prøver.

Thomas Stokke blant annet :lol: www.klickerklok.se

Gjeting:

Det skal gå ann. Klarer man det ikke er man ikke dyktig nok da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Stokke blant annet :lol: www.klickerklok.se

Gjeting:

Det skal gå ann. Klarer man det ikke er man ikke dyktig nok da :P

Tommas Stokke har en 1.AK fra 2007.

Hvem andre kan du vise til som KUN trener positivt med jakthund og som har resultater å vise til.

På videoen du har linket til korrigerer hun hunden flere ganger.

Kunne vært morsomt å vite hvilke resultater hun har med den hunden.

Vil fremdeles vite om noen som KUN trener positivt med gjeterhund og som har resultater å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommas Stokke har en 1.AK fra 2007.

Hvem andre kan du vise til som KUN trener positivt med jakthund og som har resultater å vise til.

På videoen du har linket til korrigerer hun hunden flere ganger.

Kunne vært morsomt å vite hvilke resultater hun har med den hunden.

Vil fremdeles vite om noen som KUN trener positivt med gjeterhund og som har resultater å vise til.

Vel, det får sikkert noen andre finne, vet bare at det er mulig og at flere kan få det til hvis de er dyktige nok :P Jeg er ikke så bevandret i jakthundmiljøet.. Det jeg vet er at det er veldig mange jakthunder som er trent med positiv straff som har en utrooooolig lite pålitelig sitt. :lol:

Jeg har iallefall fått høre av han som filmet at hunden kun er trent med positive metoder, ved å fjerne muligheten for å gjete hos hunden når den overhører kommando etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det får sikkert noen andre finne, vet bare at det er mulig og at flere kan få det til hvis de er dyktige nok :P Jeg er ikke så bevandret i jakthundmiljøet.. Det jeg vet er at det er veldig mange jakthunder som er trent med positiv straff som har en utrooooolig lite pålitelig sitt. :lol:

Siden du vet det er mulig syns jeg du burde hoste opp noen linker evt navn, sånn at vi andre også kan få se at det er mulig.

Jeg har iallefall fått høre av han som filmet at hunden kun er trent med positive metoder, ved å fjerne muligheten for å gjete hos hunden når den overhører kommando etc.

Hvordan kan man ta muligheten for å gjete fra en gjeterhund som overhører kommando under trening på en positiv måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du vet det er mulig syns jeg du burde hoste opp noen linker evt navn, sånn at vi andre også kan få se at det er mulig.

Hvordan kan man ta muligheten for å gjete fra en gjeterhund som overhører kommando under trening på en positiv måte?

Jeg vet jo at det er mulig siden Thomas Stokke har bevist det? :P Da er det bare et spørsmål om andre "tørr" å kunn trene positivt. Jeg ser ikke på det som galt å trene med straff så lenge man vet hva man driver med og får det til, men den jakthundtreninga jeg har vært borti (og snakket med folk som jakter selv) er ganske sørgelig om jeg får si det selv..

Si det, men det var iallefall det han sa :lol: Det er helt sikkert mulig på en eller annen smart måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Stålkontroll? Hva er dette å bli imponert over? Det er da mange andre som klarer å kontrollere en driftig hund (på en ball!) uten å bruke strøm og pisk? Også med all den lyden og stresset?!

Jeg kjenner da folk som trener like driftige hunder og har disse under kontroll uten å bruke såpass drastiske hjelpemidler. Ikke alle kan trene hund utelukkende positivt når mye drifter er på spill, men det handler ikke om det. Det finnes en mellomting, og mange, mange har bevist at de har god kontroll over hundene sine uten å mishandle dyret. Jeg syns det er maktmisbruk å benytte strøm hyppig i hundetrening bare fordi hunden er såpass høyt i drift at man kan gjøre det. Klarer man ikke trene hund på andre måter kan man la være. Og hva er stålkontroll med dette klippet? Kan ikke se hva som er så bra? Mange IPO-utøvere, jegere og gjetere i Norge har like god kontroll over sine bikkjer? Skulle likt å se den fyren trene en cocker spaniel som viser han fingeren om treningen blir "urettferdig".

Og som allerede nevnt, Norge er faktisk i eliten i verden når det kommer til lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Stålkontroll? Hva er dette å bli imponert over? Det er da mange andre som klarer å kontrollere en driftig hund (på en ball!) uten å bruke strøm og pisk? Også med all den lyden og stresset?!

Jeg kjenner da folk som trener like driftige hunder og har disse under kontroll uten å bruke såpass drastiske hjelpemidler. Ikke alle kan trene hund utelukkende positivt når mye drifter er på spill, men det handler ikke om det. Det finnes en mellomting, og mange, mange har bevist at de har god kontroll over hundene sine uten å mishandle dyret. Jeg syns det er maktmisbruk å benytte strøm hyppig i hundetrening bare fordi hunden er såpass høyt i drift at man kan gjøre det. Klarer man ikke trene hund på andre måter kan man la være. Og hva er stålkontroll med dette klippet? Kan ikke se hva som er så bra? Mange IPO-utøvere, jegere og gjetere i Norge har like god kontroll over sine bikkjer? Skulle likt å se den fyren trene en cocker spaniel som viser han fingeren om treningen blir "urettferdig".

Og som allerede nevnt, Norge er faktisk i eliten i verden når det kommer til lydighet.

Sier meg veldig enig med deg labbis, HVA er dette å bli imponert over? Ja til dyremishandling da eller? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg veldig enig med deg labbis, HVA er dette å bli imponert over? Ja til dyremishandling da eller? :lol:

Ja, jeg syns det blir galt å bruke så drastiske metoder bare fordi hunden "tåler det". Den hunden kunne sikkert blitt slått til blods med et jernrør uten at den hadde tatt øynene fra ballen, men hva er greit med det? Det er ikke slik at man må bruke strøm effektivt i treningen for å få kontroll over en driftig hund. Jeg blir heller imponert over de som har stålkontroll uten å bruke såpass med korreksjoner og allikevel har en hund som går balansert lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo at det er mulig siden Thomas Stokke har bevist det? :P Da er det bare et spørsmål om andre "tørr" å kunn trene positivt. Jeg ser ikke på det som galt å trene med straff så lenge man vet hva man driver med og får det til, men den jakthundtreninga jeg har vært borti (og snakket med folk som jakter selv) er ganske sørgelig om jeg får si det selv..

Si det, men det var iallefall det han sa :banana: Det er helt sikkert mulig på en eller annen smart måte!

Tomas Stokke er en, resultatet 1.AK i 2007.

I mine øyne ikke noe bevis på at det går ann å få høye, stabile resultater med KUN positive metoder.

Og siden du skriver at det finnes mange som trener KUN positivt i jakt og gjeting, så skulle jeg gjerne vist hvem disse mange er.

Jeg blir litt forvirret når du om positive metoder først sier:

Finnes jo mange som gjør dette i lydigheten og jakt og gjeting. Hvis du gjør som jeg sier (:P) så får du kanskje lov til å ta ballen, løpe etter fuglen, eller gjete sauene. Vel, i gjeterhundmiljøet og jaktmiljøet er det vel ikke så mange som kun trener positivt, men det er jo bevist at det går ann :P

Skulle ikke tru at det er så vanskelig akkuratt

Det skal gå ann. Klarer man det ikke er man ikke dyktig nok da :banana:

Vel, det får sikkert noen andre finne, vet bare at det er mulig og at flere kan få det til hvis de er dyktige nok :lol: Jeg er ikke så bevandret i jakthundmiljøet.. Det jeg vet er at det er veldig mange jakthunder som er trent med positiv straff som har en utrooooolig lite pålitelig sitt. :banana:

Jeg har iallefall fått høre av han som filmet at hunden kun er trent med positive metoder, ved å fjerne muligheten for å gjete hos hunden når den overhører kommando etc.

Og så skriver at du ikke ser på det som galt å trene med straff så lenge man vet hva man driver med og får det til...(ref første quote)

Kanskje det ikke er alt man kan trene KUN ved bruk av positive metoder da?

Kanskje de som ikke bruker KUN positive metoder er dyktige alikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas Stokke er en, resultatet 1.AK i 2007.

I mine øyne ikke noe bevis på at det går ann å få høye, stabile resultater med KUN positive metoder.

Og siden du skriver at det finnes mange som trener KUN positivt i jakt og gjeting, så skulle jeg gjerne vist hvem disse mange er.

Jeg blir litt forvirret når du om positive metoder først sier:

Og så skriver at du ikke ser på det som galt å trene med straff så lenge man vet hva man driver med og får det til...(ref første quote)

Kanskje det ikke er alt man kan trene KUN ved bruk av positive metoder da?

Kanskje de som ikke bruker KUN positive metoder er dyktige alikevel?

Nei, jeg ser ikke på det som galt om en jeger/gjeterhundfører må bruke moderat til mild straff nei. Selvfølgelig er det bevis når det er én som har klart det resultatsessig :lol: Bevis er bevis. Men hvor mange jegere har satt seg grundig inn i læringsteori og har lyst til å prøve å trene utelukkende positivt? 1 av 100?

Man kan vel trene inn allt om man er dyktig nok og bruker mange nok treningstimer :P Men om man vil ha en quick fix så, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det får sikkert noen andre finne, vet bare at det er mulig og at flere kan få det til hvis de er dyktige nok :lol: Jeg er ikke så bevandret i jakthundmiljøet..

Quoter deg fordi det var der jeg først så Thomas Stokke nevnt.

Og nevner gjerne at det finnes en münster som er norsk jaktchampion (kombinert) og som går klasse 3 lydighet som er trent positivt. Altså enda et godt bevis.. er vel en av de beste münsterlanderene vi har til lands :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ser ikke på det som galt om en jeger/gjeterhundfører må bruke moderat til mild straff nei. Selvfølgelig er det bevis når det er én som har klart det resultatsessig :P Bevis er bevis. Men hvor mange jegere har satt seg grundig inn i læringsteori og har lyst til å prøve å trene utelukkende positivt? 1 av 100?

Man kan vel trene inn allt om man er dyktig nok og bruker mange nok treningstimer :lol: Men om man vil ha en quick fix så, ja..

Skal vi se om jeg har forstått dette rett.

Du mener at det finnes mange som trener KUN positivt i jakt og gjeting.

Så mener du at det i gjeterhundmiljøet og jaktmiljøet er det vel ikke så mange som kun trener positivt.

Så mener du at det er bevist at det går ann, og trekker frem en person som har en 1.AK med en vorster som ble tatt for 4 år siden.

Du mener at de som ikke klarer/får til å trene jakthund og gjeterhund KUN ved hjelp av positive metoder ikke er dyktige nok.

Men du ser ikke på det som galt å trene med straff så lenge man vet hva man driver med og får det til.

Så mener du at det bare et spørsmål om andre i jakt/gjeterhundmiljøet "tørr" å kunn trene positivt.

Så spekulerer du i hvor mange jegere har satt seg grundig inn i læringsteori og har lyst til å prøve å trene utelukkende positivt? 1 av 100?

Du har blitt fortalt at gjeterhunden på videoen du linket til er kun trent med positive metoder, ved å fjerne muligheten for å gjete hos hunden når den overhører kommando etc.

Jeg blir ganske :P

Jeg skulle som tidligere nevnt vist hvem disse "mange" er?

Jeg skulle også gjerne vist hvordan de trente inn det å fjerne muligheten for å gjete hos hunden med KUN positiv metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Stålkontroll? Hva er dette å bli imponert over? Det er da mange andre som klarer å kontrollere en driftig hund (på en ball!) uten å bruke strøm og pisk? Også med all den lyden og stresset?!

Jeg kjenner da folk som trener like driftige hunder og har disse under kontroll uten å bruke såpass drastiske hjelpemidler. Ikke alle kan trene hund utelukkende positivt når mye drifter er på spill, men det handler ikke om det. Det finnes en mellomting, og mange, mange har bevist at de har god kontroll over hundene sine uten å mishandle dyret. Jeg syns det er maktmisbruk å benytte strøm hyppig i hundetrening bare fordi hunden er såpass høyt i drift at man kan gjøre det. Klarer man ikke trene hund på andre måter kan man la være. Og hva er stålkontroll med dette klippet? Kan ikke se hva som er så bra? Mange IPO-utøvere, jegere og gjetere i Norge har like god kontroll over sine bikkjer? Skulle likt å se den fyren trene en cocker spaniel som viser han fingeren om treningen blir "urettferdig".

Og som allerede nevnt, Norge er faktisk i eliten i verden når det kommer til lydighet.

Hvem er disse mange? Jeg ser du skriver det, men for meg er det vanskelig å forholde meg til en anonym masse "mange" uten å vite noe om hvem de er. Hvordan kan man sammenlikne "mange" med en spesifikk person? Og hvorfor er ikke disse "mange" som er så talentfulle i medias søkelys? Hvorfor er ikke disse "mange" - som Bellon - anerkjente hundetrenere? Norge er et lite land, vi hadde vel hørt om disse mange som revolusjonerende hundetrenere for lenge siden, eller?

Lydighet er også en helt annen sport enn Belgisk Ring, Monditoring og IPO (i synkende rekkefølge...) - det hadde jeg da forventet at du som ellers viser svært god kunnskap om hund visste. Å sammenlikne slike sporter med lydighet er jo litt som å sammenlikne avokado og jordbær (avokado defineres som et bær).

Og som Bellon svarer på What is your opinion of the other European dog sports? IPO, KNPV, Mondioring? What are the difficulties you see in these sports as opposed to Belgian ring?

"There is a problem with people making the sports easier. French ring is a good program, but it is always the same, too much pattern training, and they care nothing for grips... which is very bad I think. But the program is difficult, the jumps are hard like Belgian ring, and the decoys can be difficult, but sometimes their work is too much the same. Mondioring I do not like, it is a weakening of both the French and Belgian rings. IPO is a beautiful program to watch but is not much of a test. For me IPO selects more the good dog handler instead of the good dog. It is always the same and the agility is very weak. Already the Germans are having problems with their Malinois jumping. The Malinois was the breed of the poor man in Belgium. It was a dog that ate bread and water and did not go to the vet. The agility is a test of soundness, if the dog gets hurt too much it is a problem. KNPV, I like this sport, they are also testing the dogs hard. The Ringsports (French, Belgian) and KNPV are good programs, but we must be careful about making them weaker."

Too much patterns - patterns er vel mer eller mindre alt lydighet er. Lydighet i de lavere grader går jo også tildels vel så mye på trener som hund, er man god nok klarer man LP1 og LP2. Selv huskyer klarer det. Høyere nivåer krever mer av hunden, men av en helt annen verden enn sporten(e) Bellon driver med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har vært på kurs med Bart Bellon, at han er flink til det han driver med er det ingen tvil om, at han er blandt de ekstreme hundetrenerne i europa er det heller ingen tvil om. Man kan ikke sammenligne LP og KNPV/ringsport syns jeg, det er to vidt forskjellige ligaer IMHO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er disse mange? Jeg ser du skriver det, men for meg er det vanskelig å forholde meg til en anonym masse "mange" uten å vite noe om hvem de er. Hvordan kan man sammenlikne "mange" med en spesifikk person? Og hvorfor er ikke disse "mange" som er så talentfulle i medias søkelys? Hvorfor er ikke disse "mange" - som Bellon - anerkjente hundetrenere? Norge er et lite land, vi hadde vel hørt om disse mange som revolusjonerende hundetrenere for lenge siden, eller?

Det er derfor jeg lurer på hvorfor han er så annerkjent, for utifra klippet finner jeg ikke dette noe mer imponerende eller revolusjonerende. Om du vil ha navn, så kan jeg fint sende deg en PM og ramse opp navn på norske hundetrenere som har god kontroll over hundens drifter; som kan kalle inn en malle på hjortejakt eller en setter etter fugl. Det klippet viser ingenting imponerende, jeg er tvert imot veldig lite glad i såpass mye lyd.

Lydighet er også en helt annen sport enn Belgisk Ring, Monditoring og IPO (i synkende rekkefølge...) - det hadde jeg da forventet at du som ellers viser svært god kunnskap om hund visste. Å sammenlikne slike sporter med lydighet er jo litt som å sammenlikne avokado og jordbær (avokado defineres som et bær).

Jeg er veldig klar over forskjellene mellom vanlig lydighet og f.eks ringsport, jeg. Men det endrer ikke på det at vi har mange gode hundetrenere i Norge. Vi er ikke et land som henger etter på alle tenkelige sett innen hundesport, vi har faktisk kommet ganske langt innenfor noen områder. Vi klarer å kontrollere høydriftige hunder innen IPO, gjeting og jakt uten å bruke strøm systematisk under treningen.

Too much patterns - patterns er vel mer eller mindre alt lydighet er. Lydighet i de lavere grader går jo også tildels vel så mye på trener som hund, er man god nok klarer man LP1 og LP2. Selv huskyer klarer det. Høyere nivåer krever mer av hunden, men av en helt annen verden enn sporten(e) Bellon driver med...

I mine øyne kan ikke vanlig lydighet - hvertfall ikke i de lavere klassene - sammenlignes med dette. Da er det ikke kontroll over drifter inne i bildet i en slik skala. Langt ifra. At Bellon ikke liker lydighet (?) får jo være hans mening. Det endrer ingenting, selv om en pipende og hylende hund i mine øyne ikke er en avbalansert hund. Han er ikke den første som kontrollerer instinkter og drifter i en hund. Vi har hunder i Norge som er like driftige som mallen på filmen. Jeg blir ikke imponert over folk som klarer å kontrollere drifter ved bruk av strøm, men jeg er imponert over folk som kontrollerer drifter ved minimalt bruk av korrigering (relativt, men du tar vel poenget) og har avbalanserte hunder som kan veksle mellom drifter raskt. En hund som piper og bråker under f.eks transportfasen i c-programmet i IPO er ikke imponerende. Hunden utfører kommandoene den får beskjed om, men koker allikevel inne i hodet. Men jeg blir imponert over hunder som switcher mellom lydighet og jakt/kamp på sekundet uten å stresse såpass som hunden på filmen gjør. Derfor syns jeg ikke dette er noe imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns det blir galt å bruke så drastiske metoder bare fordi hunden "tåler det". Den hunden kunne sikkert blitt slått til blods med et jernrør uten at den hadde tatt øynene fra ballen, men hva er greit med det? Det er ikke slik at man må bruke strøm effektivt i treningen for å få kontroll over en driftig hund. Jeg blir heller imponert over de som har stålkontroll uten å bruke såpass med korreksjoner og allikevel har en hund som går balansert lydighet.

Helt enig!

Det er ingen tvil om at hunden tåler det. Nå får jeg ikke sett hele filmen, men i starten så det ikke ut til at den knakk sammen ihvertfall. Hunden kan sikkert gjøre mye stilig også i filmen. Men det imponerer ei heller meg med tanke på treningsmetoden. Har sett nok av slike folk og jeg er glad klikkertrening holder på å revolusjonere hele verden! Ikke bare innen hundetrening, men mye annet også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt fnatt av hele greia jeg.

Elite, toppliga, hevde seg, verdenskjent, blablabla. :P

Har disse ekstreme bikkjene hans noen egentlig verdi eller bruksområde, utenom å passe perfekt til akkurat hans bruk? Skal jeg bli imponert over at noen velger seg så spinnville bikkjer at de er pent nødt til å bruke strøm for å nå inn? :lol:

HVORFOR skal vi på død og liv pushe pushe pushe til grensen for hva en hundekropp kan klare å utføre? Nå snakker jeg om hans egne utsagn i forhold til hunder han velger. Det er i seg selv uetisk i mine øyne, og vitner ihvertfall ikke om noe godt forhold til hunder. Og ja, jeg mener akkurat det samme om andre "sporter" som driver individet over tålegrensen.

Jeg blir ikke imponert over hunder uten ro i rumpa, som piper, hyler, bjeffer, stresser - uansett hvor lynraskt de følger en beskjed eller hvordan det er trent inn.

Av og til kan det være på sin plass å ikke følge sine ambisjoner blindt. Det kommer ikke noe godt ut av det annet enn selvtilfredshet.

Angående strøm - vi strømmer hunder mot sau, det er vel mer sammenliknbart til hestegjerder enn å bruke det i innlæring av øvelser på hund.

Jeg synes det er urettferdig å med viten og vilje bruke straff under innlæring, og jeg tror nok at mannen er klar over dette selv, siden han snakker om å bryte ned og bygge opp.

Jeg er ikke positivist eller klikker, jeg har ingen ambisjoner innen noe som helst, jeg bare oppdrar hundene mine jeg, stort sett. Og da gjør jeg det som fungerer for meg, helst på en måte som innebærer så lite ubehag for hunden som mulig i første omgang.

Jeg tør vedde på at de aller fleste av oss hadde hatt "stålkontroll" ganske fort om vi også brukte strøm i innlæring, så igjen - hva er det som er så imponerende her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...