Gå til innhold
Hundesonen.no

Fant denne mannen


pippin

Recommended Posts

Er du helt sikker på dette, eller er det kanskje dine egne antagelser og fordommer som snakker?

Jeg ser nemlig svært skjeldent noen som klarer å trene 100% bare positivt, det er noen få ekstreme tileller. De som hevder at de trener 100% positivt trener også med negativ straff, det er som regel svært effektivt det også. Hvis ikke hadde man ikke gjort det, eller?

AKkurat som de fleste som trener med positiv straff (inkludert meg selv) også bruker positiv forsterkning. Det er langt større arbeidsglede i den hunden min som er trent med positivt straff enn den som er trent med negativt straff. Jeg skulle like å utfordre deg til å se hvem som er hvem..

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass

Hvorfor det?

Det er det jeg lurer på også, siden det er så lett å se forskjell på hunder som er trent med positiv straff og hunder som ikke er det. Det er ikke så enkelt som at hunder som er trent under positiv straff blir kuede, redde hunder som ikke samarbeider eller som søker seg vekk.

Eller lurer du på hvorfor hunden er trent med positiv straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg lurer på også, siden det er så lett å se forskjell på hunder som er trent med positiv straff og hunder som ikke er det. Det er ikke så enkelt som at hunder som er trent under positiv straff blir kuede, redde hunder som ikke samarbeider eller som søker seg vekk.

Eller lurer du på hvorfor hunden er trent med positiv straff?

Mest hvorfor den har større arbeidsglede enn den som er trent med negativ straff, men også litt hvorfor den er trent på den måten og hvorfor du har trent de på forskjellige måter :D Jeg vet med sikkerhet at papillonen her hadde meldt seg ut med en gang om jeg hadde trent med positiv straff, skjer det noe ubehagelig med henne avreagerer hun ikke på evigheter og blir seig og apatisk.. Litt sånn "IIIIIIK tråkket du på meg, verden er fæl :huh: ". Om jeg får tråkket på borderen (ved uhell selvølgelig) derimot er det bare "å, hei, hva skjera?!" og hvis hun får et uheldig møte med en annen hund bare rister hun det av seg bokstavelig talt og er like happy etterpå, skjer det samme med papillonen går hun med halen nede resten av tiden til vi er kommet hjem og går saakte, sakte.. Altså en hund som er umulig å trene med positiv straff og hadde hatt det fælt hele treningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Papillon: Jeg antar at grunnen er at de er forskjellige hunder med forskjellig temperament og drifter. Dette gjør også at jeg ikke kan trene dem likt. Ulike hunder ulike treningsmetoder, ulike hundesporter ulike driftsanlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var da veldig bastant.

I praksis er det ikke ganske umulig å gjøre hunden sauren selv, uten bruk av strøm. Man kan bruke den gamle metoden: Gammel søye som har bevist flere år at hun er en god mor. Ett par dager etter lamming hiver man unghunden opp i bingen sammen med søya og lammet. Unghunden får en omgang den sent glemmer. Sau er så ikke morro etter det.

Jeg snakker om utelukkende bruk av positive metoder, noe dette ikke går under. Men jeg tror jeg hadde foretrukket bruk av strøm om det skulle stå mellom "gamlemetoden" og strømming :huh: Min gjeterhund fikk gjennomgå (dvs, hun fikk bare ett kast 2 meter avgårde) av en søye for noen år siden, og det hadde fort blitt noen brukkede ribbein der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon: Jeg antar at grunnen er at de er forskjellige hunder med forskjellig temperament og drifter. Dette gjør også at jeg ikke kan trene dem likt. Ulike hunder ulike treningsmetoder, ulike hundesporter ulike driftsanlegg.

Hva hadde skjedd hvis du hadde trent hunden uten bruk av positiv straff? :huh: Jeg er bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja men da så, det utgjør jo en hel verden av forskjell så da er vel hele Bart Bellon bare juks da?

*skratt* Å ta så av for at jeg korrigerte rasefeilen din da ;-)

Og ja, jeg har sett både Hollendere og Maller hvis førere har så god kontroll på, og det uten at hunden hyler og stresser, og der ikke er brukt strøm, korallbånd eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe forhold til lydighet, IPO etc

Men bruk av strøm vet jeg en del om siden dette brukes i mitt miljø ( jakt/stående fuglehunder ). Mulig innlegget blir litt hulter til bulter, men det får gå.

- Strøm er for meg et verktøy som kan "sammenlignes" med klikker. Begge to brukes til å time adferden til hunden i det sekunder/tidels sekundet den gjør noe riktig/feil.

Det er jo dette som er poenget med strøm, at man får korrigert uønsket adferd i nøyaktig det sekundet adferden oppstår. Om man skal korrigere med nei etc så blir det ofte for sent ( bruk samme argumenter som hvorfor man skal klikke - bare at det fører til ubehag ).

- Grunnen til at jeg ikke forsvarer/ønsker å bruke strøm er pga avl først og fremst. Om det blir slik at en må være en super trener ( og det må man være for å time straff riktig og det skal bli vellykket ) for å få til en brukanes hund så synes jeg ting er blitt alt for ekstremt. Det skal være mulig for den normale mannen i gata å kjøpe en fuglehund og få en brukanes jakthund. Skal man i toppen må man uansett være en god hundetrener..enten om man bruker strøm, klikker eller ingen av delene.

- Strøm som aversjons metode ( mot bufe ) er en helt annen metode, da dette skal skremme hunden. Poenget er at hunden skal assosiere ubehaget med sauen. Igjen, det sier seg selv at timing er viktig her også. Og det er grunnen til at kun godkjente instruktører får gjøre dette.

Fanny: Man kan fint få sauebeviset uten at hunden er strømmet. Jeg har flere venner som har hunder som ikke bryr seg om sau på gjentatte tester og de har fått beviset uten strøm.

- Jeg vil mye heller at mine hunder skal få et raskt støt med strøm enn å bli banket av sint søye. Med en sint søye har man ikke kontroll og hunden kan bli skadet. Det ønsker jeg ikke. I tillegg kan hunden få bivirkninger som å slutte å jakte der det lukter sau - det er heller ikke ønskelig. Ønsker rett og slett at hunden skal holde seg unna sauen. Enkelt og greit.

- Når man jakter i skogen er det ikke alltid man ser hunden ( kan gjelde på fjellet også ), så det er en ekstra sikkerhet å vite at hunden vil styra unna sau. En ting er å ha en god innkalling, men det er ikke like lett når bikkja først har los etter noe. Det andre er at man ikke alltid ser hunden - ihvertfall vi som har stortgående hunder.

Jeg tror en god hunde trener kan gjøre mye, men enkelte ting ligger i hunden. Som en del stress, lyd og talent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanny: Man kan fint få sauebeviset uten at hunden er strømmet. Jeg har flere venner som har hunder som ikke bryr seg om sau på gjentatte tester og de har fått beviset uten strøm.

Jo, jag vet att det är så i teorin. Och enligt vad du säger också i praktiken. Jag vet dock att väldigt många eldressörer VILL ge stöt. Och det är tyvärr sådana vi har råkat ut för. Får kanske välja med lite mer omsorg om det blir aktuellt igen. Speciellt eftersom behandlingen bara har lett till att hundarna har blivit intresserade av får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på dette, eller er det kanskje dine egne antagelser og fordommer som snakker?

Antagelser blir det vel for alle og enhver - hvordan vi oppfatter og leser hunden.

Men mine uttalelser er utifra mine observasjoner av trening med hund og hvordan samspillet mellom eier/hund er utenom trening.

Jeg ser nemlig svært skjeldent noen som klarer å trene 100% bare positivt, det er noen få ekstreme tileller. De som hevder at de trener 100% positivt trener også med negativ straff, det er som regel svært effektivt det også. Hvis ikke hadde man ikke gjort det, eller?

Ideelt sett så skal man vel bruke negativ straff ved positiv forsterkningstrening, så det er ikke så rart?

Ser jeg var litt diffus i mitt forrige innlegg. Med 'straff' mente jeg 'positiv straff' og "man ser stor forskjell på hunder trent på straff kontra positiv forsterkning" skulle "stor" blitt fjernet, da dette varierer, men forskjell ser man utifra min erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og "man ser stor forskjell på hunder trent på straff kontra positiv forsterkning" skulle "stor" blitt fjernet, da dette varierer, men forskjell ser man utifra min erfaring

Gjør man? Da må du være usedvanlig god til å lese hund. Jeg vil nemlig definitivt og bombastisk påstå at du med stor sannsynlighet ville antatt at gamlemor her i huset var trent med både strøm, pigg og pisk om du hadde sett henne i en konkurransering. Hun ser virkelig ut som om hun er banket til lydighet og vil helst være et helt annet sted enn i den konkurranseringen. Tror du det er TRENINGSMETODEN som har gjort henne sånn?

Vel - jeg VET at det ikke er det, siden jeg utelukkende har brukt klikker, ekstern belønning, negativ straff og alt hva positivistene applauderer. Jeg kunne ikke brukt noen annen metode på henne, men like fullt takler hun så dårlig konkurransesettingen med en nervøs fører og ukjente omgivelser at det spiller neppe noen rolle hvilken metode man benytter. Falle sammen gjør hun åkke som.

Unghunden derimot - han har vel fått høre noen gloser innimellom, fått seg et napp i båndet eller to - men han er like blid, han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man? Da må du være usedvanlig god til å lese hund. Jeg vil nemlig definitivt og bombastisk påstå at du med stor sannsynlighet ville antatt at gamlemor her i huset var trent med både strøm, pigg og pisk om du hadde sett henne i en konkurransering.

Les:

Men mine uttalelser er utifra mine observasjoner av trening med hund og
hvordan samspillet mellom eier/hund er utenom trening
.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les:

Men mine uttalelser er utifra mine observasjoner av trening med hund og
hvordan samspillet mellom eier/hund er utenom trening
.

Hvorfor tror du at du kan si noe om treningsmetode når du ser på samspillet mellom eier og hund utenom trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...