Gå til innhold
Hundesonen.no

Fant denne mannen


pippin

Recommended Posts

Kikket kjapt innom Canis og fant tråden med denne mannen. En ekstremt god hundetrener ( innen sitt felt)

Hva synes dere om han? Han bruker jo strøm som "motivator" blant annet. Og likte ikke helt framtoningen til hunden. Den var ekstremt stressa og skikkelig gira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Mm skikkelig imponerende det må jeg si... Hvor flink er du når du må bruke strøm og pisk for å få til noe andre får til uten? Og artig stress rundt den ballen da gitt. Finnes det ikke en cd som gjør det samme uten strøm og pisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis meg det mennesket som får til slik stålkontroll på en Hollandsk Gjeterhund med 100% positive metoder...

Jeg bøyer meg i støvet for denne mannen, peiling på hund på et helt annet nivå enn hvermannsen. Men det må man jo også ha for å hevde seg i verdens topp 10 elite.

Ser ikke strøm og pisk, men stimuli og forlenging. Det finnes flere videoer av denne mannen uten disse hjelpemidlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er imponerende.(men det syns jeg jo om alle som er såpass flinke) Men jeg ville ikke brukt samme hjelpemidlene selv. Det er jo ikke akseptert her i landet uansett. Jeg syns hunden var litt vel heit, veldig robotaktig og virket litt unaturlig på en måte.

Jeg er sikker på at han kan bruke dette på en fornuftig måte, og det ser man jo i treningen og hundene. Dette er hunder som tåler slik korrigering, ikke alle hunder tåler det (vil tro BCen kanskje ikke ville ha likt det).

Det har vært mange diskusjoner om hvor langt man kan nå med kun positive metoder innen trening, at man aldri vil nå helt til topps uten bruk av straff. (spes innen IPO) Jeg skal ikke begi meg inn i den diskusjonen for jeg har ikke erfaring nok til å si noe om det. Veldig interessang debatt på canis da, om dette. Jeg er enige i de som er for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sittet og lest litt på diskusjonen (Canis) nå, og er enig med deg Djervekvinnen. Tror man må se det i sammenheng - å hevde seg både i hundeverden og i menneskeverden krever enormt mye arbeid. Det nytter ikke å stå med flat belønning for å nå helt til topps. Men man trenger ikke å bruke slik korrigering for å få en familiehund, altså er det ikke snakk om at folk skal begynne slik hjemme heller.

Synes det blir noe respektløst at "hobbytrenere" i lille nasjonen Norge avfeier dette som verdiløst - det vitner vel mest om at man ikke har perspektiv angående nivå og innhold i slike programmer? Jeg kan ikke si jeg heller er fordypet i det miljøet, men har ingen problemer med å se behovet for stålkontroll.

Tror man også må huske på at det ikke er store elektriske spenningen som brukes. Hva jeg har opplevd er det ikke verre enn å bli "Cesar Milan-tsstet" med to fingre i f.eks nakke. Men i stedet for å få forsinkelsen på denne korrigeringen, så bruker man fjernkontroll og teknologi. Det blir samme prinsippet som klikkertrening - timing er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sittet og lest litt på diskusjonen (Canis) nå, og er enig med deg Djervekvinnen. Tror man må se det i sammenheng - å hevde seg både i hundeverden og i menneskeverden krever enormt mye arbeid. Det nytter ikke å stå med flat belønning for å nå helt til topps. Men man trenger ikke å bruke slik korrigering for å få en familiehund, altså er det ikke snakk om at folk skal begynne slik hjemme heller.

Synes det blir noe respektløst at "hobbytrenere" i lille nasjonen Norge avfeier dette som verdiløst - det vitner vel mest om at man ikke har perspektiv angående nivå og innhold i slike programmer? Jeg kan ikke si jeg heller er fordypet i det miljøet, men har ingen problemer med å se behovet for stålkontroll.

Tror man også må huske på at det ikke er store elektriske spenningen som brukes. Hva jeg har opplevd er det ikke verre enn å bli "Cesar Milan-tsstet" med to fingre i f.eks nakke. Men i stedet for å få forsinkelsen på denne korrigeringen, så bruker man fjernkontroll og teknologi. Det blir samme prinsippet som klikkertrening - timing er viktig.

Det er jo litt ironisk at man ikke godtar at strøm til trening av hund, men når det gjelder å holde dyr som hester og slikt inne, så bruke man strøm. Der kunnne man jo helt klart bare hatt høye og kraftige nok gjerder liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt ironisk at man ikke godtar at strøm til trening av hund, men når det gjelder å holde dyr som hester og slikt inne, så bruke man strøm. Der kunnne man jo helt klart bare hatt høye og kraftige nok gjerder liksom.

Hvis en hest rømmer ut av ingjerdingen er det stor fare for at hesten løper ut på veien og blir påkjørt eller skaper trøbbel i trafikken. Eh, det er kanskje litt av forskjellen! På hester handler det gjerne mye om sikkerheten, hvis en hund ikke utfører kommandoen, so what...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hest rømmer ut av ingjerdingen er det stor fare for at hesten løper ut på veien og blir påkjørt eller skaper trøbbel i trafikken. Eh, det er kanskje litt av forskjellen! På hester handler det gjerne mye om sikkerheten, hvis en hund ikke utfører kommandoen, so what...

Ok, å si meg hvordan hesten kommer ut av en sikret inngjerding som er mer enn høy nok og solid nok?

De trenger ikke strøm, ekstremt "smarte" hester kan finne på å bare løpe ned gjerdet for det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, å si meg hvordan hesten kommer ut av en sikret inngjerding som er mer enn høy nok og solid nok?

De trenger ikke strøm, ekstremt "smarte" hester kan finne på å bare løpe ned gjerdet for det :lol:

Men hvem har penger til å bygge et så høyt og solid gjerde? :P Ikke mange..

Leste intervjuet med han nå! Fy fader.. Tisper er ikke brukandes til noen ting de, akkuratt som i menneskeverden tydligvis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke se hele videoen, lyden på hunden gjorde at jeg ikke ble imponert (men jeg er hjernevasket lp-menneske :P ). Bare lurte på en ting. Er det lp han driver med? Da kan han umulig hevde seg i toppen med så mye lyd på hunden. Lyd blir jo slått knallhardt ned på i elite :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi, selvfølgelig koster det å ha hest, det er det ingen tvil om. Men likevell..

Ok, jeg får servere poenget mitt med teskje da. Var et litt ironisk innlegg :P ang. at strøm godtas uten problem på hest og inngjerding. Men om man bruker det som motivator på en hund så er det kriiise.

Jeg bruker ikke metoder som involverer straff, fordi positive metoder fungerer utmerket for meg. Men hvis hundene hans har det bra, og de når langt, så er det vel greit? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også han er utrolig flink og kan ikke si jeg blir annet en imponert over det han får til. Vet ikk ehelt om jeg liker strøm og "pisk", men hvis han bruker strøm for å pirre hunden, slik at det ikke gjør vondt, så slår jeg ikke SÅ hardt ned på det. Men det ser vi jo ikke. Jeg ser bare ikke at hunden reagerer på "støtene" han (eventuelt) får. Og han "pisker" jo ikke akkurat hunden så den får vondt. Er litt mer korreksjon og litt smådask her og der INNIMELLOM. Jeg vet ikke om det er slik at hunder kanskje måha litt straff for å fungere perfekt innen IPO, men jeg tror nok han her har peiling uansett. Han bruker også klikker forresten..!

Men om jeg ville hatt en slik hund (haha, hvis jeg hadde trent i elite osv.. :lol:), som stresser så fælt og som opptrer litt unaturlig, anstrengt og som bjeffer hele tiden, det er jeg ikke sikker på om jeg ville hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg får servere poenget mitt med teskje da. Var et litt ironisk innlegg :P ang. at strøm godtas uten problem på hest og inngjerding. Men om man bruker det som motivator på en hund så er det kriiise.

Jeg bruker ikke metoder som involverer straff, fordi positive metoder fungerer utmerket for meg. Men hvis hundene hans har det bra, og de når langt, så er det vel greit? :lol:

Motivator?! Hunden jobber jo faktisk for å unngå strømmen. Skjønner akkuratt hva prøver å mene også. Det er forskjell på å bruke strøm under trening for morro skyld og bruke det for å forhindre potensielt farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra intervjuet med han:

Do you use food for training your young dogs in obedience? No, never. I hate the use of food. I want the dog working for me, with me, not for food. The ball or tug can be useful for motivation, but not too much. If you use it too much the dog is working only for the ball and your relationship suffers. Dogs also don’t learn well when they are very high in drive. I want the dog to submit to my will during the teaching process, then I can build him back up with motivation.

So, how do you start obedience? With the electric collar? Yes, for instance with heeling. I put the young dog on a leash, not attached to the e-collar, and start with a little correction when he is getting away from me, then when he is responding I start with the collar at a low level. Sometimes you must show him the power of the collar at a little higher level then go back to very low levels. I can teach exercises very fast with the collar. I can teach the positions, sit, down, stand in five minutes. Ten years ago we were using the collar only for punishment, very crude, now we’ve learned to use it to motivate the dog.

Jeg blir litt kvalm av han jeg. Nei man trenger ikke trene utelukkende positivt, men å trene utelukkende med positiv straff er vel ikke akkurat noe særlig bedre?! I hvertfall ikke for hunden sin del.

Han sier han ikke vil bruke mat for da jobber hunden for mat og ikke han, og det "skader forholdet". Jeg vil vel ikke akkurat si det er noe bedre at hunden jobber utelukkende for å unngå straff??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg ville hatt en slik hund (haha, hvis jeg hadde trent i elite osv.. :lol:), som stresser så fælt og som opptrer litt unaturlig, anstrengt og som bjeffer hele tiden, det er jeg ikke sikker på om jeg ville hatt.

Dette er ikke en familiehund - dette er ikke en "arbeidshund" etter norske verdier - dette er en atlet. Som det står i intervjuet bryr ikke Bellon seg om tittelrekker, det er "det ekstra" i foreldrehundene han ser etter. Han bryr seg ikke med sosialisering da hunden skal tåle å leve fra genenes side. Han vil ha en arbeidsmaskin. Dermed synes jeg det er noe drøyt å dra sammenlikninger om slike hunder til våre standarder, den dagen jeg ser noen fra Hundesonen hevde seg innen Belgisk Ring (som er det denne mannen driver med iflg nettsidene, ikke IPO...) skal jeg endre denne uttalelsen.

Dessuten er det da ikke noe annerledes enn stress og opphausing som er trend for tiden innen de fleste miljøer? Spesielt agility og også lydighet. Det er jo faktisk det samme som Bellon prater om - å få en jackpot. LEK er noe som mange klikkertrenere (i allefall av i mine øyne) maser mye om for tiden. Det arrangeres lekekurs, leke-kalendere, lek lek lek. Hunden skal kunne leke og bli tent overalt. Og så skal den kjøres inn i et bur for å stresse ned.

Men som sagt, å sitte å si at "jeg vil ikke ha en slik hund" det blir litt fånyttes i mine øyne. Selvfølgelig vil man ikke ha en slik hund med mindre man er i verdenseliten innen hundetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne ser det ut som det er leken hunden vil ha. Den er helt fiksert på den. Det er slik de motiverer narkohunder og politihunder også. Å si at den unngår straff vil jeg ikke si er fasiten. Hunden er nok ganske klar over hva den skal og ikke, fordi den har blitt vist hva som er lov og ikke. Den bli guidet til dette, med mild korreksjon som han sier, men hvis det trengs, kan den bli sterkere. Det skal litt til iblant å komme inn i disse hundene med veldig sterk egenvilje og høye drifter. Jeg vet veldig godt hva min dobermann tåler, og det er endel.

Det er ikke snakk om å denge løs fra dag en, eller ZAPP- støte hunden slik at den fyker himmelhøyt. Jeg har sett mange klipp av han, og han har pipelyd i elcollaret, så hunden blir guidet med lyden også. Det blir som en advarsel.

Jeg har ingen problem med å se at dette er effektive treingsmidler og jeg ser heller ikke på det som torturmidler, men samtidig er dette noe jeg personlig ikke ønsker å gjøre/bruke, eller har behov for den saks skyld, fordi jeg ikke trener hund opp mot et høyt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en familiehund - dette er ikke en "arbeidshund" etter norske verdier - dette er en atlet. Som det står i intervjuet bryr ikke Bellon seg om tittelrekker, det er "det ekstra" i foreldrehundene han ser etter. Han bryr seg ikke med sosialisering da hunden skal tåle å leve fra genenes side. Han vil ha en arbeidsmaskin. Dermed synes jeg det er noe drøyt å dra sammenlikninger om slike hunder til våre standarder, den dagen jeg ser noen fra Hundesonen hevde seg innen Belgisk Ring (som er det denne mannen driver med iflg nettsidene, ikke IPO...) skal jeg endre denne uttalelsen.

Dessuten er det da ikke noe annerledes enn stress og opphausing som er trend for tiden innen de fleste miljøer? Spesielt agility og også lydighet. Det er jo faktisk det samme som Bellon prater om - å få en jackpot. LEK er noe som mange klikkertrenere (i allefall av i mine øyne) maser mye om for tiden. Det arrangeres lekekurs, leke-kalendere, lek lek lek. Hunden skal kunne leke og bli tent overalt. Og så skal den kjøres inn i et bur for å stresse ned.

Men som sagt, å sitte å si at "jeg vil ikke ha en slik hund" det blir litt fånyttes i mine øyne. Selvfølgelig vil man ikke ha en slik hund med mindre man er i verdenseliten innen hundetrening.

Nei det er mye stress ute og går ja i mange av miljøene. Men jeg ville fortsatt ikke hatt en hund med det nivået (stress, opphausing, iver osv). Det var det jeg mente. Skjønner jo at han er helt utenfor det vi ser i Norge. Jeg ble ikke født igår liksom. Jeg ser ikke NOE galt i det han gjør jeg. Han kan utrolig mye, og som du sier så er han på et helt annet nivå enn mange andre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at Skandinavia ligger på verdenstoppen i lp? Ja faktisk så kniver Norge, finland og Sverige om pallplasseringen og vi i fjor hadde Norsk individuell vinner :lol: Det helt uten bruk av strøm og pisk

Hva? Bruker de ikke strøm eller pisk? :P Vet du, jeg hørte rykter om at det faktisk er tisper på det norske landslaget også. Men det kan da ikke stemme? :P

Ok. Sarkasmen legges på hyllen.

Ja, er det ikke merkelig at Norge, Finland og Sverige. Tre land som har veldig fokus på positiv hundetrening, er så dyktige? Synes også det er mye mer imponerende å se på de hundene gå lydighet enn det den på filmen her gjør. Det er nemlig hunder som jobber for førerne sine med glede og iver, men uten det voldsomme stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...