Gå til innhold
Hundesonen.no

Betty's første kull


ipadda
 Share

Recommended Posts

Så spennende! Gratulerer så mye. Nå har ikke jeg filla peiling på rasen så for meg ser de helt like ut alle sammen. :) Men bet meg merke i at du bruker en godt voksen hanhund på henne og syns det var veldig moro å lese. ;) Jeg er helt klart for å bruke de gamle traverne i avl, de som virkelig har fått vist hvilke kvaliteter de har, fremfor unge fremadstormende hanhunder som knapt fyller alderskravet.

Takk for det.

Angående alder på hannhund så syns jeg det er greit å bruke begge deler jeg. Jeg har vært heldig å funnet en hannhund med kun 3 avkom etter seg her i Norge, det er ikke så ofte det man finner slike hunder i en rase som er så liten som vår. Da han også er en gammel veteran og jeg har sett hva han har gitt før så tenkte jeg det faktisk er til fordel for rasen å få inn noe slikt. Men problemet er ikke at unge hanner blir brukt i avl syns jeg, problemet er både her i Norge og Dk at det er de samme hundene som blir brukt om og om igjen, og hvis en stor oppdretter bruker en hanne, så kan du banne på at de fleste andre prøver å grabbe tak i samme hannhund. Vi har selv brukt en ung hannhund i avl, han var knappe året å nesten nettopp hd røntget når vi brukte ham, men der kjente vi linjene, og viste hva vi kunne forvente oss. Han er blitt satt på vent nå til Bella Vita sitt kull, og de to andre kullene etter ham er HD røngtet, så får hd status på disse 3 kullene gi utslag på om vi bruker ham videre eller ikke.

Men jeg kan heller ta å lage egen tråd om dette, så slipper det å bli en diskusjon i denne tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Polkadott og Pammi har vært på utstilling idag Polki ble BIR og Pammi BIM. Kjempemoro, å så utrolig kjekkt å se at de tar utstilling og hall, med masse mennesker og hunder på strak arm! Fantastisk!

Takk for det.

Angående alder på hannhund så syns jeg det er greit å bruke begge deler jeg. Jeg har vært heldig å funnet en hannhund med kun 3 avkom etter seg her i Norge, det er ikke så ofte det man finner slike hunder i en rase som er så liten som vår. Da han også er en gammel veteran og jeg har sett hva han har gitt før så tenkte jeg det faktisk er til fordel for rasen å få inn noe slikt. Men problemet er ikke at unge hanner blir brukt i avl syns jeg, problemet er både her i Norge og Dk at det er de samme hundene som blir brukt om og om igjen, og hvis en stor oppdretter bruker en hanne, så kan du banne på at de fleste andre prøver å grabbe tak i samme hannhund. Vi har selv brukt en ung hannhund i avl, han var knappe året å nesten nettopp hd røntget når vi brukte ham, men der kjente vi linjene, og viste hva vi kunne forvente oss. Han er blitt satt på vent nå til Bella Vita sitt kull, og de to andre kullene etter ham er HD røngtet, så får hd status på disse 3 kullene gi utslag på om vi bruker ham videre eller ikke.

Men jeg kan heller ta å lage egen tråd om dette, så slipper det å bli en diskusjon i denne tråden :)

Fant ikke den egne tråden så...

Det er kanskje ikke så rart at så mange hannhunder blir brukt omigjen når det ikke er så mange å ta av?

Oppdretterne burde bli flinkere til å presse valpekjøperne sine litt. 'Kreve' at hundene skal røntges, og oppfordre dem til å stille et par ganger. Evt tilby å stille for dem. Mange hannhunder bare forsvinner når de er solgt. Nesten alle hundene på hannhundlisten bor enten hos oppdretter eller er satt ut på fôr.Ser man en valp hvor man tenker åhhh den hannhunden har sikkert blitt fiiiin som voksen og ser etter den senere, så finner man ingenting. Bare urøntget og ustilt på dogweb...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke den egne tråden så...

Det er kanskje ikke så rart at så mange hannhunder blir brukt omigjen når det ikke er så mange å ta av?

Oppdretterne burde bli flinkere til å presse valpekjøperne sine litt. 'Kreve' at hundene skal røntges, og oppfordre dem til å stille et par ganger. Evt tilby å stille for dem. Mange hannhunder bare forsvinner når de er solgt. Nesten alle hundene på hannhundlisten bor enten hos oppdretter eller er satt ut på fôr.Ser man en valp hvor man tenker åhhh den hannhunden har sikkert blitt fiiiin som voksen og ser etter den senere, så finner man ingenting. Bare urøntget og ustilt på dogweb...:)

Jeg syns i grunnen de fleste oppdrettere her i Norge er flinke til å få frem de hannen fra sitt oppdrett de tror kan egne seg for avl. Vi har hjulpet flere med å få hanner på listen, både fra oss og hunder som ikke er fra oss men alikvel har noe å tilføre rasen. Jeg tenker at jeg sender deg en PM i løpet av uken, som gjør at du vil få litt mer forståelse for hvorfor det er de samme hannene som blir brukt om og om igjen, uten at jeg skriver om personer som er lette å identifisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg glemte å legge ved "2 ukers" bilde så her kommer det:

IMG_4349.JPG

Lille understillte trollet :hmm: Ikke så lett å både ta bilde å stille opp en hund som syns steiken på kjøkkenet er mye mer spennende :lol:

Edit, det vil si, bildene er tatt idag, 16 dager fra første parring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det tre uker siden første parring. Hun har fått betraktelig større pupper, og min mor utbrøt, "herregud, har det gått sååå lenge siden du var i Sverige" når hun så Betty :icon_confused: Tar det som et godt tegn at hun ser forandringer, ikke så lett for meg å observere, for jeg ser henne jo hver dag.

Her er bilde fra idag:

IMG_4533.JPG

sammensatt av alle ukene i drektigheten:

parring.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betty med boller i ovnen :icon_confused:

Tenker det blir 5 sterke, fine valper, jeg! 2 tisper - 3 hannhunder. 2 av hannhundene utvikler seg til eksemplariske herremenn som går videre i avl, og fører Bettys linjer videre gjennom til sammen 24 barnebarn :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betty med boller i ovnen :icon_confused:

Tenker det blir 5 sterke, fine valper, jeg! 2 tisper - 3 hannhunder. 2 av hannhundene utvikler seg til eksemplariske herremenn som går videre i avl, og fører Bettys linjer videre gjennom til sammen 24 barnebarn :whistle:

hey-hey, tispene da? Jeg skal jo beholde en tispe her, å oppdretteren til Sacke vil veldigveldig gjerne ha en tispe :ahappy: Vi har også bestilling på 2 hanner i nærheten :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hey-hey, tispene da? Jeg skal jo beholde en tispe her, å oppdretteren til Sacke vil veldigveldig gjerne ha en tispe :whistle: Vi har også bestilling på 2 hanner i nærheten :whistle:

At tipsene blir fantastiske tar jeg som en selvfølgelighet - og at de viderefører linjene på en fullstendig eksemplarisk måte må jo alle skjønne bare de kaster et blikk mot den pittelille bollemagen til Betty :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At tipsene blir fantastiske tar jeg som en selvfølgelighet - og at de viderefører linjene på en fullstendig eksemplarisk måte må jo alle skjønne bare de kaster et blikk mot den pittelille bollemagen til Betty :icon_confused:

Du har forstått det! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det allerede gått 4 uker siden første parring ( :icon_redface: ), jeg merker mange forandringer. Hun har lagt seg godt ut, fått store rosa pupper, blitt utrolig kontaktsøkende, og sover enormt mye. I går holdt jeg på å sette skiva i halsen når hun ikke (ikke :lol: ) ville ha maten sin. Idag var hun tilbake med dobbel matlyst, å slukte maten regelrett hel :lol:

4 uker = bilder:

5512625031_0f100ea6c8_z.jpg

5513230780_392c0fdfaa_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5513230780_392c0fdfaa_z.jpg

Oj, her så veldig "drektig" ut allerede - sitte skjevt med magen mellom beina, litt sånn lidende og besvært.

Fortsatt lykke til!

Er det forresten vits i å ta UL om du er så sikker på at hun er drektig? Er det ikke bedre å spare de pengene til røntgen nærmere fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her så veldig "drektig" ut allerede - sitte skjevt med magen mellom beina, litt sånn lidende og besvært.

Fortsatt lykke til!

Er det forresten vits i å ta UL om du er så sikker på at hun er drektig? Er det ikke bedre å spare de pengene til røntgen nærmere fødsel?

Ja, Betty har en tendens til å sitte sånn til vanlig, det har hun arvet etter faren, Tarzan, og oldemor Prikken. :icon_redface:

Takk for lykkeønskninger.

Vi får se om vi tar UL eller ikke, dette er på en måte "mitt første kull", så jeg har litt lyst, å vet ikke om jeg klarer å la vær, rett å slett :lol:

Men ja, kanskje røngten ville vært bedre?

Tenkte at jeg, mens jeg er i gang, kunne legge ut bilder av slekten til valpene:

Til valpene:

Mormor, My:

5514365149_7e7e4422a1_z.jpg

Morfar, Tarzan:

5514364779_6923933e73_z.jpg

Oldefar(Mors-side), Malte:

5514960024_1c054fe79d_z.jpg

Oldemor(Mors-side), Jill:

5514960316_d4ffd1938a_z.jpg

Farfar:

Ebbe:

5514363917_8245575dd5_z.jpg

På dette bildet 15 år gammel:

5514363591_a73a8d0468_z.jpg

Farmor, Vivi:

5514958922_9412e428ff.jpg

Oldefar(Fars-siden) Freddy:

5514364461_d04f7891f8.jpg

Var vist ikke like enkelt å finne av alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...