Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det normalt at 2 tisper skal tilfredsstille hverandre?


uisaksen

Recommended Posts

Sikkert er veldig pussig spørsmål, å noen av dere rister kanskje litt på hodet.

Men i går natt satt jeg lenge våken fordi jeg ikke fikk sove, å da skjedde det...

Først vasket de hverandre, å plutselig hoppet den ene tispa oppå den andre å begynte å "jokke".

HJELP! Er dette normalt?

Dette har de virkelig ikke gjort før, de har heller aldri hatt samkjørt løpetid før nå..

Alle svar, ideer og innspill vil bli tatt imot med aller største takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aïda har jokket på en annen hund en eneste gang, og det var da på en tispe med løpetid. Vet ikke hvorfor de gjør det jeg, eller om det er normalt :rolleyes2:

Åja såpass, nei her er det rottisen som jokker på Bc'en :)

Men hva i alle dager er det de prøver å oppnå?

Det blir jo bare med bevegelsen liksom, hverken mer eller mindre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig :lol: Mine tisper rir på hverandre i forbindelse med løpetid, selv om kanskje bare en av dem har det. Jeg ser ofte når de nærmer seg stådagene når de begynner å stå for andre tisper.

Jupp, sånn er det her også. Og jeg har både sett og hørt andre hunder som har gjort det. Virker som om de gjør det med kjente hunder, ikke fremmede. Aynï har alltid gjort det (og hun og Tulla har alltid vært samkjørte til nå), men Tulla gjorde det ikke før etter at hun fikk valper. Kanskje hun skjønte noe da...? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. det er klart man blir stressa når man er kåt, og ikke har en egnet partner.. :rolleyes2: Bortsett fra det, njes, jeg synes ikke de virker spesielt stressa når de holder på nei. :lol: Det ligner ikke på stressjokking sånn som hannhunder kan gjøre. Tispejokking i forbindelse med løpetid kan være ganske så rolig og avbalansert. Jokk-jokk, og så ferdig og fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. det er klart man blir stressa når man er kåt, og ikke har en egnet partner.. :rolleyes2: Bortsett fra det, njes, jeg synes ikke de virker spesielt stressa når de holder på nei. :lol: Det ligner ikke på stressjokking sånn som hannhunder kan gjøre. Tispejokking i forbindelse med løpetid kan være ganske så rolig og avbalansert. Jokk-jokk, og så ferdig og fornøyd. :)

Min har gjort det kun på en bamse midt på gulvet, og klart gjort det når hun ikke har vært spesielt stimulert. Og det minner mye mer om stress, enn spesielt kåthet. Det minner faktisk veldig om slik jokking som hannhunder holder på med under lek og slikt.

En hannhund som jokker på en tispe for å parre seg er jo noe totalt annet.

Mine kan jokke på andre tisper med løpetid eller når de er stresset. Tror også at Tia gjør det som en dominansgreie. Om de får lov til det er en annen sak :P

Hørtes ganske ut som det jeg har opplevd med f.eks. Chico, Tinka er som sagt ikke så veldig på det der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ifølge denne artikkelen så er det ikke uvanlig med hverken homoseksualitet eller onani i dyreverden :rolleyes2:

Om homoseksualitet:

Sterke lyster

Homoseksualitet er et sosialt fenomen og mest utbredt hos dyr med et komplekst flokkliv.

– Hos apene er det hunnene som utgjør kontinuiteten i flokken. Det sosiale nettverket vedlikeholdes ikke bare ved å dele mat og ungekull, men også ved å ha sex. Hos de fleste apehunnene svulmer kjønnsorganene opp. Da gnikker de underlivet mot hverandre, forteller Petter Bøckman og påpeker at dyr har sex fordi de har lyst, akkurat som oss mennesker.

Det er allerede observert homoseksualitet hos 1500 dyrearter.

– Da snakker vi om alt fra pattedyr til krabber og mark. Det reelle tallet er sannsynligvis mye høyere. Hos noen dyr er homoseksualitet sjeldent, noen har sex med samme kjønn bare deler av livet, mens andre dyr, som dvergsjimpansen, praktiserer homoseksualitet livet ut.

Om onani:

Oppfinnsomme onanister

Selv onani er vanlig i dyreverden.

– Onani er den enkleste måten å behage seg selv på. Vi har den darwinistiske tankegangen at alle dyr bare har sex med den tanke på å forplante seg. Men det er en drøss med dyr som runker når de ikke har noe bedre fore. Onani har vært observert hos primater, hjortedyr, spekkhoggere og pingviner, og da snakker vi både om hanner og hunner. De gnir seg mot stein og røtter. Orangutangene er spesielt oppfinnsomme. De lager dildoer av tre og bark, forteller Petter Bøckman ved Naturhistorisk museum.

Så hvem veit, kanskje de har fullt utbytte av både riing og intens "vasking" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet flere artikler om homofili hos dyr jeg :lol:

Wikipedia (engelsk)

Artikkel fra Skeive Nyheter.

Naturhistorisk museum :rolleyes2:

Nå er det ingen av artiklene som handler om hund, men jeg syns ikke det er helt utenkelig at det kan gjelde hund også, når de snakker om alt fra innvollsmark og edderkoppdyr til sauer og apekatter. Så neste gang Fido rir på Trofast, eller Shiba på Doris, så kan det hende at det hverken er stress eller dominans som er grunnen - det kan jo hende de gjør det bare for moro skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er forskjell på tisper som rir på hverandre under løpetid og ellers.

Ebba er helt overbevist om at far til hennes første kull er en liten søt tispe. Hun valgte ut denne tispa balnt flere andre og de hadde seg mang en runde. Hun har et par ganger truffet igjen denne tispa seinere. De har helt klart en god kjemi, men det var ikke tegn til at noen av de prøver å ri på hverandre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert er veldig pussig spørsmål, å noen av dere rister kanskje litt på hodet.

...tekst...

Alle svar, ideer og innspill vil bli tatt imot med aller største takk!

Morsomt at du tar opp temaet!

Da drar jeg min historie - erfaring - på homofili hos hunder;

En periode har jeg levd på en veiløs øy med et antall sauegårder. Det var en eller to hunder på hver gård, Gjerne ei "gardabikkje" av spisshundtype og/eller en BC til sauegjeting. For å ungå løsparing var gårdbrukerne enige om at det bare skulle være tisper på øya. Hundene gikk helt fritt. (Dvs det rene "laboratoriet" for studier av hunde-/i hvert fall tispeatferd, i seg selv).

Tispene krysset aldri inn i hverandres revir, med tre unntak:

- Når eieren tok med seg en hund gjennom et annet revir,

- ett tilfelle der en hund hentet/stjal et nedgravd oksehode (nødslakting)i naboreviret,

- samt ett tilfelle av lesbisk "kjærlighet" i løpetidene.

Dette oppsto mellom en av våre to tisper(en BC) og nabotispa, og var så vidt jeg vet det eneste kjente tilfellet over ganske mange hundegenerasjoner på denne øya.

Nabotispa var "hanhund", slik at hun oppvartet vår tispe. Det skjedde når vår tispe hadde løpetid.Vår tispe oppvartet aldri nabotispa når denne hadde løpetid.

Vi opplevde da å ha en ulende "hanhund" utenfor huset noen netter et par ganger i året, og vår tispe var ubrukelig til sauegjeting et par uker. Nabotispa oppholdt seg hos oss, så sant hun var fri. Det var hun jo som regel, og fikk derfor tilbud om mat hos oss mens det stod på, men fikk ikke være med inn om nettene. Det var forresten ikke mye mat hun tok til seg, om noe, mens vår hadde nokså alminnelig matlyst. Det var også nabotispa/ "hanhunden" som red innimellom, som en del av oppvartingsritualet.

Men når det kom til eggløsningsdagene,opphørte riingen, og begge tispene bare "stod", så seg liksom forbauset bakover etter en stund, løp da noen runder rundt hverandre,snuste, stod på nytt osv osv.

Etter endt løpetid/eggløsning opphørte "forholdet", og de holdt seg på hvert sitt revir og passet revirgrensene sine med markeringer og småfektinger på "grenselinja" som før.

Dette "forholdet" var livslangt og gjaldt bare disse to. Den gjenværende tispa i hanhund -rollen fant seg f.eks ikke en annen "partner" da vår tispe døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er forskjell på tisper som rir på hverandre under løpetid og ellers.

Ebba er helt overbevist om at far til hennes første kull er en liten søt tispe. Hun valgte ut denne tispa balnt flere andre og de hadde seg mang en runde. Hun har et par ganger truffet igjen denne tispa seinere. De har helt klart en god kjemi, men det var ikke tegn til at noen av de prøver å ri på hverandre da.

Nå er vel også tispene litt mindre stresset, utenom løpetid. Det er ikke så mange hormoner så flyr igjennom kroppen lenger, og man er liksom "seg selv".

Jeg ser jo andre tegn på hunden min om at det er "rart" med løpetid. Hun er f.eks. helt umulig å trene fordi hun er opptatt av alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel også tispene litt mindre stresset, utenom løpetid. Det er ikke så mange hormoner så flyr igjennom kroppen lenger, og man er liksom "seg selv".

Jeg ser jo andre tegn på hunden min om at det er "rart" med løpetid. Hun er f.eks. helt umulig å trene fordi hun er opptatt av alt annet.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du skrev i forhold til meg. Men Ebba er generelt en lite stressa hund, hun er ikke spesielt stressa når hun har løpetid heller. Jeg har ikke noe problemer med å trene med hun.

Men jeg synes det er litt fasinerende når vi kommer til et hus der det er flere tisper pluss hannhunden hun skal parres med. Hun plukker ut en tispe som hun bli mye mere opptatt av, og stiller seg opp mye for.

Disse har truffet hverandre igjen to ganger etter hun var der for parring. Det er helt klart at de kjenner hverandre igjen, men da er det ikke tegn til å skulle ri på hverandre.

Ebba tollerer heller ikke at andre hunder rir på hun når hun ikke har løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du skrev i forhold til meg. Men Ebba er generelt en lite stressa hund, hun er ikke spesielt stressa når hun har løpetid heller. Jeg har ikke noe problemer med å trene med hun.

Men jeg synes det er litt fasinerende når vi kommer til et hus der det er flere tisper pluss hannhunden hun skal parres med. Hun plukker ut en tispe som hun bli mye mere opptatt av, og stiller seg opp mye for.

Disse har truffet hverandre igjen to ganger etter hun var der for parring. Det er helt klart at de kjenner hverandre igjen, men da er det ikke tegn til å skulle ri på hverandre.

Ebba tollerer heller ikke at andre hunder rir på hun når hun ikke har løpetid.

Du skrev "Jeg tror det er forskjell på tisper som rir på hverandre under løpetid og ellers."

Også skrev jeg det ang. stress og slikt. Men om det var den andre tispen som re på Ebba, så er jo dette noe jeg har sett en del av, og at tisper også er mer interessert i lukten til tisper i løpetid (bare ikke alltid like intenst som hannhunder).

Og antagelivis har det noe med løpetiden å gjøre da, men også evt. stress fra den andre tispa. Men selvfølgelig ikke din om hun ikke drev og jokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...