Gå til innhold
Hundesonen.no

Avliver valper med skjønnhetsfeil


eple

Recommended Posts

Guest Lilli22

Ja og så var jo valpene bare 2 dager gamle når de ble avlivet da.... "Vi hadde prøvd lenge." "Men det var ingen som var villige til å kjøpe" :whistle:

Det kaller vi anstrengelse gitt! Hun tok seg bryet å vente 2 dager ... Så flott...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 261
  • Created
  • Siste svar

Det kjenner jeg også at du bør gjøre. Jeg kjenner faktisk at jeg blir litt provosert. Jeg har verken svart eller skrevet ett ord om den andre situasjonen som er nevnt for litt siden, kjenner den oppdretteren av noen av de hundene annet enn jeg har kjøpt dekken fra hun med RR. Alikavel så driver jeg vist med forsjellsbehandling. Flotters :whistle:

Det var sikkert ikke ment til deg personlig, JeanetteH. Jeg syns også at reaksjonene på de hvite boxervalpene som ble avlivet, var langt sterkere og mer fordømmende enn hva folk skriver om denne saken - og nei, jeg kommenterte ikke de hvite boxerene jeg heller. Men folk er langt mindre fyra nå enn over valpene i Danmark, det er det ingen tvil om, da engasjerte jo halve sonen seg nok til å gidde å kjefte på oppdretteren i gjesteboka hennes. Her er det litt sånn "ja, det er jo dumt at hun gjør det da, det burde jo være unødvendig", og strekker seg til å boikotte å kjøpe varer fra de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og så var jo valpene bare 2 dager gamle når de ble avlivet da.... "Vi hadde prøvd lenge." "Men det var ingen som var villige til å kjøpe" :whistle:

Det var noe med denne viljen til å forstå, tydelig mener oppdretteren at hun har annonsert kullet i forveien - at valpekjøpere kunne sette seg på valpeliste. Når man ikke har nok kjøpere, og man attpå til ser at det kommer valper som er uønskede, da vet man at man kan bli sittende med hundene lenge. Denne oppdretteren har nok mer enn én RR hjemme, og så på potensialet om å ha for mange hunder hjemme som uetisk for hundenes del.

Stiller meg enda skeptisk til hvorvidt det "bare" er å se på DNA-tester, hvor er disse DNA-testene, hvor utbredt er de hos andre RR-oppdrettere, er det noen som faktisk kjenner til stamtavlene til disse hundene og dertil kan bekrefte at dette er uaktsom avling?

Det er jo ikke noe anneledes enn i gamle dager når man knerta hannhunder fordi de var mindre populære. Mulig jeg er for gammeldags til å se noe revolusjonerende nytt (derav hvorfor i alle dager dette er artikkel-verdig i ei avis...) i denne saken.

Og nei, jeg har aldri kjøpt noe fra oppdretter, hverken hund eller utstyr. Har derimot en grudge mot hylekor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sikkert ikke ment til deg personlig, JeanetteH. Jeg syns også at reaksjonene på de hvite boxervalpene som ble avlivet, var langt sterkere og mer fordømmende enn hva folk skriver om denne saken - og nei, jeg kommenterte ikke de hvite boxerene jeg heller. Men folk er langt mindre fyra nå enn over valpene i Danmark, det er det ingen tvil om, da engasjerte jo halve sonen seg nok til å gidde å kjefte på oppdretteren i gjesteboka hennes. Her er det litt sånn "ja, det er jo dumt at hun gjør det da, det burde jo være unødvendig", og strekker seg til å boikotte å kjøpe varer fra de.

Den kan godt være, men jeg var med på en av quotene :ahappy:

Men så engasjerte jeg meg ikke noe i den andre tråden...

Men er det bare jeg som ser forsjell på Kifani oppdrettet og Kifani bedriften. Om bedriften hadde hatt en egen hjemmeside og ett eget navn hadde dere faktisk boikottet det da?

Det er jo ikke som om oppdrettet har brukt hundene/oppdrettet sitt til noe i bedriften utenom navnet? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Men nå ligger jo akkurat den rasespesialiteten nettopp i navnet til rasen også - RIGDEBACK liksom... Uten ridge er den jo egentlig bare en helt ordinær, brun hund :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det bare jeg som ser forsjell på Kifani oppdrettet og Kifani bedriften. Om bedriften hadde hatt en egen hjemmeside og ett eget navn hadde dere faktisk boikottet det da?

Det er jo ikke som om oppdrettet har brukt hundene/oppdrettet sitt til noe i bedriften utenom navnet? :whistle:

Selvsagt er det to forskjellige "bedrifter" men det er jo samme persom som driver dem. Og siden jeg ikke kan boikotte de som valpekjøper (er ikke int i RR) er nestbeste måten å boikotte den andre bedriften. Og ja, hadde bedriften vært under et annet handelsnavn, men jeg visste det var samme pers bak, så hadde jeg boikotter der også.

Og ang det at folk ikke "spammer" gjesteboka deres er vel fordi hjemmesia deres er nede pga stor trafikk, man kommer ikke seg inn for å "spamme" Det vil vel si at folk er engasjerte rundt om kring, og at de vil få både støtte og kjeft for deres avgjørelse :ahappy: Akkurat som med boxeroppdr i DK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det bare jeg som ser forsjell på Kifani oppdrettet og Kifani bedriften. Om bedriften hadde hatt en egen hjemmeside og ett eget navn hadde dere faktisk boikottet det da? Det er jo ikke som om oppdrettet har brukt hundene/oppdrettet sitt til noe i bedriften utenom navnet? :whistle:

Nei, jeg ser egentlig ikke forskjellen. Det er jo samme folket bak liksom...

Jeg vet hvorfor rasen heter Ridgeback faktisk. Men det gir ikke oppdrettere rett til å avlive friske valper som fint kunne fått ett bra liv som bare en helt "ordinær, brun hund" uten problem.

Nei, jeg sier heller ikke det. Jeg bare påpeker at en rigdeback uten ridge strengt tatt ikke er en ridgeback, bare en... ehhhh... back? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe anneledes enn i gamle dager når man knerta hannhunder fordi de var mindre populære. Mulig jeg er for gammeldags til å se noe revolusjonerende nytt (derav hvorfor i alle dager dette er artikkel-verdig i ei avis...) i denne saken.

I gamle dager ja. I gamle dager skulle kvinner tie i forsamlinger og hadde ikke stemmerett. Ting forandrer seg, derfor blir det hylekor nå.

Den kan godt være, men jeg var med på en av quotene :lol:

Men så engasjerte jeg meg ikke noe i den andre tråden...

Den andre tråden var akkurat nå-tråden :ahappy:

Men er det bare jeg som ser forsjell på Kifani oppdrettet og Kifani bedriften. Om bedriften hadde hatt en egen hjemmeside og ett eget navn hadde dere faktisk boikottet det da?

Det er jo ikke som om oppdrettet har brukt hundene/oppdrettet sitt til noe i bedriften utenom navnet? :whistle:

Det er jo den samme dama som står bak? Da er det vel ikke noen forskjell da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNA-test for ridge har kommet nylig. Men jeg vet ikke om det er åpent for hvermannsen å ta den. Det burde uansett ikke være noe veldig hokus pokus å finne at hunden din muligens bærer ridgegenet om man klarer å kommunisere litt med åpne oppdrettere. En oppdretter burde uansett kjenne vite hvilke mangler rasen kan ha. Takler man ikke det får man finne seg en annen rase å avle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Nei, jeg sier heller ikke det. Jeg bare påpeker at en rigdeback uten ridge strengt tatt ikke er en ridgeback, bare en... ehhhh... back? :whistle:

Da kan man lage ett nytt navn på de. brownback for eksempel. Slik som de gjør med alle de forskjellige puddel blandingene "schnoodle, Cockerpoo, labradoodle.. osv. Why not liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sikkert ikke ment til deg personlig, JeanetteH. Jeg syns også at reaksjonene på de hvite boxervalpene som ble avlivet, var langt sterkere og mer fordømmende enn hva folk skriver om denne saken - og nei, jeg kommenterte ikke de hvite boxerene jeg heller. Men folk er langt mindre fyra nå enn over valpene i Danmark, det er det ingen tvil om, da engasjerte jo halve sonen seg nok til å gidde å kjefte på oppdretteren i gjesteboka hennes. Her er det litt sånn "ja, det er jo dumt at hun gjør det da, det burde jo være unødvendig", og strekker seg til å boikotte å kjøpe varer fra de.

Jeg ser ikke helt dette, på meg virker det som de samme som reagerte på boxer saken reagerer nå. Her er det ingen gjestebok å komme inn i, men man kan sende mail.

Og det er begrenset hvor mye man får påvirket uten å være interessert i rasen, å la være og kjøpe utstyr er ihvertfall en liten ting man kan gjøre.

Selvsagt er det to forskjellige "bedrifter" men det er jo samme persom som driver dem. Og siden jeg ikke kan boikotte de som valpekjøper (er ikke int i RR) er nestbeste måten å boikotte den andre bedriften. Og ja, hadde bedriften vært under et annet handelsnavn, men jeg visste det var samme pers bak, så hadde jeg boikotter der også.

Og ang det at folk ikke "spammer" gjesteboka deres er vel fordi hjemmesia deres er nede pga stor trafikk, man kommer ikke seg inn for å "spamme" Det vil vel si at folk er engasjerte rundt om kring, og at de vil få både støtte og kjeft for deres avgjørelse :whistle: Akkurat som med boxeroppdr i DK.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang det at folk ikke "spammer" gjesteboka deres er vel fordi hjemmesia deres er nede pga stor trafikk, man kommer ikke seg inn for å "spamme" Det vil vel si at folk er engasjerte rundt om kring, og at de vil få både støtte og kjeft for deres avgjørelse :whistle: Akkurat som med boxeroppdr i DK.

Jeg ser ikke helt dette, på meg virker det som de samme som reagerte på boxer saken reagerer nå. Her er det ingen gjestebok å komme inn i, men man kan sende mail.

Og det er begrenset hvor mye man får påvirket uten å være interessert i rasen, å la være og kjøpe utstyr er ihvertfall en liten ting man kan gjøre.

Enn så lenge har jeg ikke gidda å gå tilbake å sjekke, men jeg er forholdsvis sikker på at stemninga mot den danske oppdretteren var langt mer amper enn stemninga mot denne oppdretteren. Men for all del, jeg kan gå inn og sjekke, ett øyeblikk, bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ser egentlig ikke forskjellen. Det er jo samme folket bak liksom...

Det er jo den samme dama som står bak? Da er det vel ikke noen forskjell da?

De har vel ikke drevet oppdrett av halsbånd?

Om de hadde drevet en bensinstasjon i ditt nærområde,hadde du boikottet den stasjonen da?

Den andre tråden var akkurat nå-tråden :

Jeg engasjerte meg ikke i den saken i akkurat nå tråden da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man lage ett nytt navn på de. brownback for eksempel. Slik som de gjør med alle de forskjellige puddel blandingene "schnoodle, Cockerpoo, labradoodle.. osv. Why not liksom?

Må si meg enig! Rhodesian Ridgeless??

Hva med å f.eks tillate RR uten ridge på utstilling, men at de f.eks ikke kan bli Champ, og ikke kan avles på. Synes i grunn dette om hvite boxere og ande raser som har ubetydelige rasefeil som ikke går på helsa løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel ikke drevet oppdrett av halsbånd?

Om de hadde drevet en bensinstasjon i ditt nærområde,hadde du boikottet den stasjonen da?

Ja, jeg hadde boikottet den bensinstasjonen om jeg visste at de avliver valper av hvilken som helst annen grunn enn at valpen(e) var syk(e) og ikke kunne få et fullverdig liv. Er det så innmari merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde boikottet den bensinstasjonen om jeg visste at de avliver valper av hvilken som helst annen grunn enn at valpen(e) var syk(e) og ikke kunne få et fullverdig liv. Er det så innmari merkelig?

Det er jo opp til enhver. Jeg bare lurte på hvilket grunnlag man mente det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så lenge har jeg ikke gidda å gå tilbake å sjekke, men jeg er forholdsvis sikker på at stemninga mot den danske oppdretteren var langt mer amper enn stemninga mot denne oppdretteren. Men for all del, jeg kan gå inn og sjekke, ett øyeblikk, bare..

Du pleier å være god på sånt. Men om du har rett, så er det bare fint å få frem i lyset. :whistle:

Ja, jeg hadde boikottet den bensinstasjonen om jeg visste at de avliver valper av hvilken som helst annen grunn enn at valpen(e) var syk(e) og ikke kunne få et fullverdig liv. Er det så innmari merkelig?

Det hadde jeg og.

Edit: På det grunnlaget at man må påvirke med de virkemidlene man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Må si meg enig! Rhodesian Ridgeless??

Hva med å f.eks tillate RR uten ridge på utstilling, men at de f.eks ikke kan bli Champ, og ikke kan avles på. Synes i grunn dette om hvite boxere og ande raser som har ubetydelige rasefeil som ikke går på helsa løs.

Rhodesian Ridgeless! :whistle: Ja hvorfor skal det avlives friske hunder fra 2 friske foreldre fordi de ser litt annerledes ut. De er fortsatt renraset og burde ha full rett til å leve. Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man lage ett nytt navn på de. brownback for eksempel.

Faktisk kunne det vært en utmerket idè :whistle:.

De har vel ikke drevet oppdrett av halsbånd? Om de hadde drevet en bensinstasjon i ditt nærområde,hadde du boikottet den stasjonen da?

Ja, om jeg visste det var samme folket som drev bensinstasjonen som også drev med hodeløs avlivning av valper, så. Forøvrig synes jeg det er merkelig at veterinærer går med på å avlive valper på det grunnlaget (om de er avlivet av veterinær da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns den selvfølgelige måten det ble framstilt på hjemmesiden var mest skummel(ref. skjermdumpen i bt)

Når avliving av 4 friske valper blir framstilt så hverdagslig så vil jeg tro det kommer av at det er en høy aksept for den måten å kvitte seg med dårlig kullstatistikk i deler av miljøet.

Mulig jeg er kynisk, men jeg tror ingen ville framstille noe som er antatt så uetisk blant den jevne befolkning som noe normalt, dersom de ikke selv er i ett miljø hvor dette er en så akseptert praksis at de selv ikke tenkte på hvordan annonseringen av det kunne oppfattes av andre.

Jeg tror heller ikke at det vil bli noen reaksjoner av betydning i oppdretter miljøet til RR heller, er vel for mange som gjør det at det vil bli alvorlig mange knuste glasshus om de begynner å kaste stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde boikottet den bensinstasjonen om jeg visste at de avliver valper av hvilken som helst annen grunn enn at valpen(e) var syk(e) og ikke kunne få et fullverdig liv. Er det så innmari merkelig?

Nettopp. Jeg har en del bedrifter ellers i verden som jeg unngår å bruke, nettopp fordi de på en eller annen måte støtter noe som jeg er totalt imot.

Man bruker de virkemidler man har, og det er kanskje en dråpe i havet, men mine penger får de ikke. Enkelt og greit :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man lage ett nytt navn på de. brownback for eksempel.

Det har blitt gjort tidligere med andre raser, ta schäferhund og hvit gjeterhund.

Hvis det at man er oppdretter av en krevende rase skulle vært grunn god nok ,så bør kanskje flere oppdrettere tipses om "muligheten".....sikkert mange oppdrettere av bc, hoffe, schäfer, rottweiler, belgere, dobbermann, boxer osv som sitter igjen med leveringsklare valper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også slik at pengene de tjener på hundeutstyr også går med på å støtte oppdrettet, så derfor er det jo logisk å boikotte en del av inntektskilden. Jeg hadde også tenkt å bestille derifra når jeg fikk ny valp, men jeg kommer til å holde meg unna...!

Og en veterinær kan vel ikke nekte eierne å avlive dyr hvis de vil det... Det er vel opp til eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo opp til enhver. Jeg bare lurte på hvilket grunnlag man mente det.

På grunnlag av at jeg ikke vil være med å putte penger i lommeboka dems.

Du pleier å være god på sånt. Men om du har rett, så er det bare fint å få frem i lyset. :whistle:

Nå har jeg sett over bare 15 sider, og selv om jeg prøvde å ikke quote folk to ganger, så ble det for mange quoter til at jeg fikk lov til å poste de i ett innlegg, så jo, jeg syns vel at oppdretteren av de hvite boxerene blir fordømt i større grad enn hva RR-oppdretterene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig! Rhodesian Ridgeless??

Hva med å f.eks tillate RR uten ridge på utstilling, men at de f.eks ikke kan bli Champ, og ikke kan avles på. Synes i grunn dette om hvite boxere og ande raser som har ubetydelige rasefeil som ikke går på helsa løs.

Ren saksopplysning:

Jeg vet mange RR med manglende eller mangelfull ridge er registrert med avlssperre, nettopp for at de ikke bevisst skal brukes i avl og føre det videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...