Gå til innhold
Hundesonen.no

Avliver valper med skjønnhetsfeil


eple

Recommended Posts

  • Svar 261
  • Created
  • Siste svar

ok, fikk bare et inntrykk av at det var en generelt krevende rase :lol:

Utsnitt fra wikipedia

"Den trenger en tydelig og konsekvent leder, som også kan gi hunden nok mosjon og psykiske utfordringer til at den trives og er harmonisk. Det sies noen steder at dette ikke bør være din første hund, men det er ikke nødvendigvis riktig."

Det der hørtes da ikke noe mer ut enn mange andre raser, som f.eks. golden retriever. Naboen min kjøpte sin første hund for ca. 1 år siden, de har lite erfaring med hund.

Endte opp med en BC/kelpie miks fra finn.no, altså skikkelig fy fy. For en harmonisk flott hund det har blitt, og lydigere en munsterlanderen vår Chico.

Men det er jo så mye jobb når valpene bare er verd 7000 kontra 14000 for de "korrekte" søskenene :rolleyes2:

Helt klart! Tenk bare på hvor lang tid det tar å lage finn.no-annonse.. hele 5-10minutter og man gjør det nøye og korrekt med flotte bilder. Dessuten koster jo dette fryktelig mye, når valpene selger til halvpris taper man jo masse penger der, i tillegg 25kr for annonse, evt. mer om man vil øke tydeligheten, og enda 25kr for fornyelse... deeet er aaaltfor mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes da ikke noe mer ut enn mange andre raser, som f.eks. golden retriever. Naboen min kjøpte sin første hund for ca. 1 år siden, de har lite erfaring med hund.

Endte opp med en BC/kelpie miks fra finn.no, altså skikkelig fy fy. For en harmonisk flott hund det har blitt, og lydigere en munsterlanderen vår Chico.

mente ikke at det er sånn for appsolutt alle, såklart kan det gå bra, og noen ganger går det rett ned desverre... jeg vet ihvertfall at den vi har hatt på besøk for å leke med bikkjene våre har vært veldig hard(en ridgeback) men eiern er ganske konsekvent og godt vant med hund, men han sa at han kjente en annen med en ridgeback hvor det endte med at den ble så aggresiv at den måtte avlives(den manglet ridgen og var innkjøpt som familiehund), så det er tilfeller. Men såklart skal ikke ta alle over en kam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner oppdretter meget godt når det gjelder annonsering på Finn.no. og de fleste hunder som blir solgt billig eller gitt bort er jo de som stadig "vandrer rundt" og blir problem hunder.

Har selv en annonse og vet ikke hvor mange tlf og mailer av useriøse folk som tror de skal få en gratis hund... når de ringer så husker de ikke engang hva slags hund det er de ringer på!

og si den nevnte oppdretter er pengegriske folk blir vel feil.. da hadde de vel ikke avlivet de 4 valpene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner oppdretter meget godt når det gjelder annonsering på Finn.no. og de fleste hunder som blir solgt billig eller gitt bort er jo de som stadig "vandrer rundt" og blir problem hunder.

Har selv en annonse og vet ikke hvor mange tlf og mailer av useriøse folk som tror de skal få en gratis hund... når de ringer så husker de ikke engang hva slags hund det er de ringer på!

og si den nevnte oppdretter er pengegriske folk blir vel feil.. da hadde de vel ikke avlivet de 4 valpene?

Hvorfor annonserer du på Finn.no om det er bare useriøse kjøpere der?

Det høres jo rimelig sært ut i mine ører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at for hver dårlige hundeeier på finn er det åtte gode.. man bare hører oftere om de negative tilfellene.

Ja det tror jeg å.

ALLE som kjøper på finn er jo ikke idioter :huh:

Jeg har ikke kjøpt derifra selv, men det er ikke fordi jeg mener alle oppdretterne der er useriøse, det går vel mer på at vi fant en oppdretter vi ville kjøpe hund av og ikke valgte oppdretter i forhold til hvem som har valper NÅ.

Skulle jeg solgt valper, ville jeg ikke hatt noe problem med og legge de ut på finn.no , absolutt ikke. Man må jo fortsatt sile i de som ringer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner oppdretter meget godt når det gjelder annonsering på Finn.no. og de fleste hunder som blir solgt billig eller gitt bort er jo de som stadig "vandrer rundt" og blir problem hunder.

Har selv en annonse og vet ikke hvor mange tlf og mailer av useriøse folk som tror de skal få en gratis hund... når de ringer så husker de ikke engang hva slags hund det er de ringer på!

og si den nevnte oppdretter er pengegriske folk blir vel feil.. da hadde de vel ikke avlivet de 4 valpene?

Er du tett!?!

Aner ikke hvor mange hunder eg kjenner som har blitt funnet på finn og har et fantastisk liv.

Når en skal finne et hjem til en hund, må en gjøre en innsats.

Eg er vel en udugelig eiger eg og då siden eg fant Akita på finn.no. Stakkars hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad det spiller noen rolle (fordi det burde gjenspeiles i oppdrettet, og fordi det også gjelder andre raser enn rr på generell basis) så er rr en krevende hund, ja. Jeg er selv motstander av begrepet "førstegangsrase", men jeg skulle vært veldig sikre på at folk visst hva de ville og gikk til om jeg skulle solgt dem en rr. Den krever en del fysisk, det er riktig, men også den enklere delen av den. Det krever en del innsikt og arbeid å få hunden til å jobbe med deg og motivere hunden. Jeg har vel selv kommentert til et par i kelpie-gjengen her hvor misunnelig jeg er... Kovu er en mnd eldre enn kelpisene, og kan ikke en brøkdel. Det er krevende å få ham til å jobbe, og intensitet i trening har vi ikke oppdaget enda. Det er også krevende å trene ham på hverdagslydighet og sette grenser, uten å måtte bruke fysisk makt (som vi vil komme til kort med ganske raskt).

Det er ingen golden, og det er absolutt ingen hund jeg ville solgt til hvem som helst.

Nå virker det jo som folk hisser seg mer opp om kommentaren om useriøsitet på finn enn selve handlingen med å avlive valpene, så det sporer litt av... jeg tviler på at Marianne har ment at alle som kjøper eller selger hund via finn er useriøse, det er ikke en gang sikkert at hun er sitert riktig på det. Er det mulig å ikke male ting helt svart/hvitt tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den krever en del fysisk, det er riktig, men også den enklere delen av den. Det krever en del innsikt og arbeid å få hunden til å jobbe med deg og motivere hunden. Jeg har vel selv kommentert til et par i kelpie-gjengen her hvor misunnelig jeg er... Kovu er en mnd eldre enn kelpisene, og kan ikke en brøkdel. Det er krevende å få ham til å jobbe, og intensitet i trening har vi ikke oppdaget enda. Det er også krevende å trene ham på hverdagslydighet og sette grenser, uten å måtte bruke fysisk makt (som vi vil komme til kort med ganske raskt).

Det er ingen golden, og det er absolutt ingen hund jeg ville solgt til hvem som helst.

Jeg er oppriktig nysgjerrig, hva eksakt er det som gjør RR til en krevende hund, sånn utover det at den ikke er like lett å motivere som kelpier? For det er mange raser som er vanskelige å motivere, uten at jeg vil kalle de krevende av den grunn, de er bare vanskelige å motivere, liksom.. Så hva mener man med krevende når man snakker om RR? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange RR går egentlig til aktive konkurransehjem? Synes de virker som om de aller fleste går til normale familiehjem som ønsker en turkamerat (som sikkert mesteparten av Norges hunder lever som egentlig). En grei familiehund trenger jo ikke akkurat å være så lettmotivert for å lære en haug med diverse tricks for å bli en grei familiehund. Det holder lenge nok å være snill og grei egentlig.

Og det er vel heller tvilsomt at de blir så mye mer krevende av å mangle enn stripe på ryggen eller ikke. Har nå truffet på noen av de her i byen, og samtlige har vært utmerkede eksemplarer med eiere som har oppdratt de godt. Men de har nok stripe hele gjengen sikkert da (de har hatt dekken på i vinter, så jeg kan ikke se om de har den eller ikke da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad det spiller noen rolle (fordi det burde gjenspeiles i oppdrettet, og fordi det også gjelder andre raser enn rr på generell basis) så er rr en krevende hund, ja. Jeg er selv motstander av begrepet "førstegangsrase", men jeg skulle vært veldig sikre på at folk visst hva de ville og gikk til om jeg skulle solgt dem en rr. Den krever en del fysisk, det er riktig, men også den enklere delen av den. Det krever en del innsikt og arbeid å få hunden til å jobbe med deg og motivere hunden. Jeg har vel selv kommentert til et par i kelpie-gjengen her hvor misunnelig jeg er... Kovu er en mnd eldre enn kelpisene, og kan ikke en brøkdel. Det er krevende å få ham til å jobbe, og intensitet i trening har vi ikke oppdaget enda. Det er også krevende å trene ham på hverdagslydighet og sette grenser, uten å måtte bruke fysisk makt (som vi vil komme til kort med ganske raskt).

Det er ingen golden, og det er absolutt ingen hund jeg ville solgt til hvem som helst.

Nå virker det jo som folk hisser seg mer opp om kommentaren om useriøsitet på finn enn selve handlingen med å avlive valpene, så det sporer litt av... jeg tviler på at Marianne har ment at alle som kjøper eller selger hund via finn er useriøse, det er ikke en gang sikkert at hun er sitert riktig på det. Er det mulig å ikke male ting helt svart/hvitt tro?

Jeg har diskutert denne saken i andre fora, så skal ikke gjenta meg selv her. Ville bare si at finnes nok av oppdrettere av RR som i alle år, uansett dårlig eller bra marked, har klart å finne like gode hjem til de ridgeløse som til sine stripete søsken. Din oppdretter er en av dem, og hun har holdt på lenge. Det er også ganske vanlig å annonsere på Finn i tillegg til at kullet står på raseklubbens sider. Ja, man må kanskje sile litt mer, men det skulle vel bare mangle når målet er å ta ansvar for det man har satt til verden? Krevende eller ei..

Rasen har sine særegenheter i forhold til motivasjon & repitisjonsvilje, men de aller fleste er jo fødte matvrak så innmari vanskelig er det liksom ikke.. Gir man bikkja det den trenger fysisk og mentalt går det stort sett veldig greit. De kan være en prøvelse under unghundstiden (hvilken rase er ikke det liksom), men blir stort sett veldig fine til slutt.Ønsker man seg intensiteten til en Kelpi derimot har man kanskje valgt feil rase :huh:

Hilsen lykkelig førstegangseier av ikke spesielt krevende voksen hannhund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...