Gå til innhold
Hundesonen.no

Avliver valper med skjønnhetsfeil


eple

Recommended Posts

  • Svar 261
  • Created
  • Siste svar

Som jeg nettopp sa i akuratt nå så selv om jeg ikke er en tilhenger av å avlive valper pga skjønnhetsfeil så er jeg stygt redd for at denne saken kan ødlegge mye for oppdretter. Noen folk føler at slike oppslag gir de et frikort til å hevne seg ved å oppsøke familien som nå har blitt lagt ut med fult navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er synd. Dersom man er oppdretter, så er man oppdretter om man får to valper eller ti valper. Hvis det er så himla vanskelig å få solgt rasen, med eller uten feil, og man ikke har kapasitet til å sitte med valpene mer enn to dager fordi de en dag blir 40 kg, da trenger man ikke avle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At valper med skjønnhetsfeil/utstillingsfeil avlives er ikke noe nytt. Det er mange som gjør det, men de færreste går ut med det, slik denne oppdretteren har gjort. Enkelte oppdrettere ser på det som nederlag å ikke kun ha avlet frem "perfekte" hunder, derfor avlives de.

Å måtte dumpe prisene og derfor få feil kjøpere. Vel, det kan selvsagt skje at man får feil kjøpere, men det kan man selv på valper som selges til fullpris også. Så det er i mine øyne ingen særlig god unnskyldning.

Oppdretter sier at de ikke får solgt, dette har aldri skjedd dem før. Vel, man behøver ikke ha noen mastergrad i diverse for å se at markedet pr i dag er ganske fullt, i tillegg kan det være at de har gått ut med avlivningen som har ført til at folk ikke vil kjøpe av dem. Det annonserer som aldri før valper på finn og andre steder. Flere oppdrettere brenner inne med valper og dumper prisene fordi de ikke har tid eller anledning til å sitte igjen med avkom etter de er leveringsklare. Dette burde man strengt talt ha tenkt på før man satte til verden et kull. Har man ikke anledning til å sitte igjen med valper man ikke får solgt, da burde man heller ikke hatt noe kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Så klart er det trist å måtte avlive valper, det er jo altid et dilemma når en får valper.Får en solgt nok av dem innen dem er 8 uker. Det er ikke alle som har mulighet til å ha mange etterliggere etter at valpene er blitt 8 uker heller. Blir det noe bedre å ha dem i 8 uker for så å sende dem til omplassering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det er mulig å selge dem til ordentlige folk, så er RR en alt for "skummel" rase til å dumpes ut nærmest gratis på Finn.no, synes jeg. (Det KAN jo gå greit med snuddelblandinger og mini-tekoppvalper, liksom.)

Eller HVIS det går greit å selge dem, men det da går utover antallet skikkelige valpekjøpere til de hundene som kan brukes i utst. og avl, er det heller ingen god idè å la de leve opp...

Misunner IKKE oppdretteren her, da som skal fronte og forsvare dette alene. Ikke engang raseklubben stiller opp engang.. DE bør ha mye dokumentasjon på det de har gjort for å hindre dette, hvis de skal komme utav dette med "rak rygg", mener jeg.

Men når det er sagt - så synes jeg det er fullstendig forkastelig å avlive valper BARE pga. eksteriøre feil, enten det er ridger, farger, pelslende, etc.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det at man evt. ikke får solgt valpene er et utrolig dårlig argument. Hvis oppdretter ikke har dekning for å få solgt valpene bør de kanskje vurdere om kullet burde kommet i det hele tatt.

(Oi, skrev jeg før jeg leste artikkelen, og ser først nå at det er en relativt (aner)kjent oppdretter på min egen rase)

Jeg synes forsåvidt det er rart at de ikke har fått interesserte kjøpere, vi stod faktisk på venteliste for å få kjøpt valp med feil i sommer, siden vi ikke er utstillingsinteresserte (og endte med å ikke få valp med feil). Men det kan jo være det som overrasket dem, og det sier hun forsåvidt også. Det er meg bekjent veldig uvanlig å avlive hunder med ridgefeil nå, i motsetning til tidligere.

Kommentar fra styreleder synes jeg er helt grei, hun har faktisk ikke myndighet til å gå ut på noe som helst vis på vegne av klubben uten å ta det opp med styret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkastelig uansett... Ikke noe nytt nei.. Men står det at hun sier at de prøvde i 8mnd på å selge valpene? Og så ble de avlivet da de var 2 dager gamle?? Skjønte ikke det helt jeg.. Hvordan visste de at valpene ikke hadde ridge da? Hadde de prøvd å selge de 8mnd før de ble født da eller? Mulig jeg er helt blind eller at artikkelen er helt teit skrevet da..

Men uansett.. Har man vært ansvarlig for å sette nye liv til verden burde man klare å gjøre noe mer enn avliving..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullet har jo vært planlagt en tid, og i fjor hadde ihvertfall oppdretterene jeg var i kontakt med (3-4 stk) venteliste på valper både med og uten feil. Fire valper med feil i et kull er også mye. Jeg er ikke enig i handlingen, men jeg skjønte hvorfor de gjorde det. Jo lengre man venter, jo tøffere blir det også å avlive. Når man ikke regner med å få solgt valpene er det kanskje bedre å gi resten en bedre start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkastelig uansett... Ikke noe nytt nei.. Men står det at hun sier at de prøvde i 8mnd på å selge valpene? Og så ble de avlivet da de var 2 dager gamle?? Skjønte ikke det helt jeg..

Akkurat det der stusset jeg veldig på også... jeg skjønner faktisk ikke helt hva de har gjort? Valpene var avlivet 2 dager gamle - men de var forsøkt solgt i 8 mnd? :getlost:

Jeg synes ikke dette er noe som helst bedre enn den danske oppdretter som avlivet sine hvite valper (om de ble avlivet til slutt da)... men siden dette er noen folk kjenner til og har handlet hundeutstyr av, så er det ingen som roper og bærer seg på samme måte som mot de danske oppdretterne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:getlost: Dette syntes jeg er helt feil! Uansett om den har en feil i utseende skal man da ikke avlive den. Er sikkert flere som vil ha den selv om det ikke er rigde på den..

Det er visst bare useriøse kjøpere, i følge oppdretteren selv. For, valper som annonseres til redusert pris på finn, de ender hos useriøse kjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig å lese hvor mye mildere man er i uttalelsene sine her kontra i saken med den danske boxeroppdretteren for noen uker siden. Dette er akkurat like forkastelig og burde få etterspill.

Jeg vet i alle fall hvor jeg ikke skal bruke penger igjen, samme hvor fine halsbånd ol jeg kan få kjøpt der. Mine penger skal ikke brukes til å støtte en slik oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig å lese hvor mye mildere man er i uttalelsene sine her kontra i saken med den danske boxeroppdretteren for noen uker siden. Dette er akkurat like forkastelig og burde få etterspill.

Jeg vet i alle fall hvor jeg ikke skal bruke penger igjen, samme hvor fine halsbånd ol jeg kan få kjøpt der. Mine penger skal ikke brukes til å støtte en slik oppdretter.

http://dyrenett.no/no/s/an/vis.asp?art=Hund&kat=7&id=332298 Du kan kjøpe herfra :-D

Og ja, det er rart hvor mildt det er nå kontra disse hvite boxerene. Oppdretteren var jo av samme mening som denne: De ville ikke selge billig, for da havnet de hos useriøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette er noe som helst bedre enn den danske oppdretter som avlivet sine hvite valper (om de ble avlivet til slutt da)... men siden dette er noen folk kjenner til og har handlet hundeutstyr av, så er det ingen som roper og bærer seg på samme måte som mot de danske oppdretterne...

Oppdretteren avlivet to av dem, de to siste er fremdeles i live og til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre at de avlives nå, enn at de ikke kommer til et godt hjem, og dermed blir problemhunder for så å avlives to-tre år gamle?

Hvorfor i all verden tror man at bare man selger valper billigere så er det kun useriøse kjøpere som er interessert? Jeg ser virkelig ikke sammenhengen her...

Jeg vet i alle fall hvor jeg ikke skal bruke penger igjen, samme hvor fine halsbånd ol jeg kan få kjøpt der. Mine penger skal ikke brukes til å støtte en slik oppdretter.

Nemlig...

EDIT: Den gangen jeg hadde valpekull, så solgte jeg flere valper til redusert pris - og de fikk da utmerkede eiere alle sammen. En av dem er nå særdeles aktiv innen hundeoppdrett og utstilling til og med, dog med annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok disse oppdrettene ville solgt valpene til halv pris (som er normalt for hunder med feil), men ikke noe mindre enn det. Derav dumpingpris. Og hvis de faktisk ikke hadde kjøpere i det hele tatt som var villige til å ta hunder med feil, så ser jeg ikke hva de ellers skulle gjort. Vente i 3 mnd, og så avlive de samme valpene som man har fått et mye sterkere forhold til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig å lese hvor mye mildere man er i uttalelsene sine her kontra i saken med den danske boxeroppdretteren for noen uker siden. Dette er akkurat like forkastelig og burde få etterspill.

Jeg vet i alle fall hvor jeg ikke skal bruke penger igjen, samme hvor fine halsbånd ol jeg kan få kjøpt der. Mine penger skal ikke brukes til å støtte en slik oppdretter.

Yep - med en gang det er en "kjent og kjær" oppdretter så er det ikke så enkel å være krass visst. Nei, avliving av ridgeløse ridgebaker er forkastelig, uansett oppdretter. Når man har en rase som har slike skjønnhetsfeil som mulighet så må man faktisk ta høyde for å bli sittende med valper med feil, ikke avlive dem med begrunnelsen at det er vanskelig å finne seriøse kjøpere.

Noen som vet hvordan arvegangen på ridge er?

Dog, jeg syns de skal ha bittelitt cred for å skrive det på hjemmesiden slik at moralister som meg, faktisk kan ta stilling til om jeg ønsker å støtte en oppdretter med slik praksis, istede for å bare avlive i det stille og late som ridgeløse valper aldri forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst bare useriøse kjøpere, i følge oppdretteren selv. For, valper som annonseres til redusert pris på finn, de ender hos useriøse kjøpere.

Ja ikke sant! Man trenger ikke å være helt useriøs selv om man kjøper gjennom finn mener nå jeg. Man skal ikke dra alle over en kam :getlost:

Jeg vet i alle fall hvor jeg ikke skal bruke penger igjen, samme hvor fine halsbånd ol jeg kan få kjøpt der. Mine penger skal ikke brukes til å støtte en slik oppdretter.

Samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...